Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer 2 S1 og S2 problem


Chris

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet med å gjøre hjemmet smart for en uke siden og valget falt på HomeSeer med en HomeTroller Zee S2.

Har nå fått installert en Fibaro dimmer 2, men jeg har litt problemer med "Switch Multilevel 2". Jeg har fulgt veiledningen i HomeSeer-Skolen del 3 og 4, men har ikke slettet switch multilevel 2 (siden jeg skal bruke denne).

 

Problem 1: Når jeg setter switch multilevel 1 til "On" så går også switch multilevel 2 til "On". Hvordan får jeg den til å kun sette switch multilevel 1 til "On"?

 

Problem 2: Jeg har assosiert gruppe 5 med en Fibaro RGBW kontroller, men switch multilevel 1 på denne reagerer ikke når jeg setter switch multilevel 2 på dimmer 2 til "On". LED-listen er kun koblet til 12v og "white" på RGBW kontrolleren siden det kun er hvitt lys i LED-listen. Har lagt merke til at assosiasjonen i gruppe 5 viser at den er assosiert med "Power" på RGBW kontrolleren, kan dette være problemet?

 

Setter utrolig pris på innspill hvis noen kan hjelpe meg med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre veldig enkelt. Du kan (*i utgangspunktet) ikke gjøre slik du har tenkt til. S2 kan (*i utgangspunktet) KUN styre andre enheter via assosiasjon når du trykker på den fysiske knappen S2, men ikke når du bruker Switch Multilevel 2.

 

*Når det er sagt så er det en ting du kan forsøke. Prøv å assosier gruppe 4 og 5 med HS1 med Endpoint 2. Hvis det fungerer, så kan du muligens bruke S2 til å styre Switch Multilevel 2. Hvis det ikke går... så går det ikke. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.7.2017 klokken 22.22, Moskus skrev:

Dette er dessverre veldig enkelt. Du kan (*i utgangspunktet) ikke gjøre slik du har tenkt til. S2 kan (*i utgangspunktet) KUN styre andre enheter via assosiasjon når du trykker på den fysiske knappen S2, men ikke når du bruker Switch Multilevel 2.

 

*Når det er sagt så er det en ting du kan forsøke. Prøv å assosier gruppe 4 og 5 med HS1 med Endpoint 2. Hvis det fungerer, så kan du muligens bruke S2 til å styre Switch Multilevel 2. Hvis det ikke går... så går det ikke. ;) 

 

La til assosiasjoner mot HS med Endpoint 2 og Switch Multilevel 2 registrerer nå når S2 blir brukt. Så takk for tipset! Men det jeg ikke har tenkt på er at jeg styrer jo lyset fra RGBW kontrolleren i HS og ikke fra Dimmer 2 hvis det skal settes på fra noe annet enn dimmeren, så Switch Multilevel 2 trenger jeg ikke bruke i HS.

 

Problemet nå er at selv om jeg legger til assosiasjon mot RGBW kontrolleren, både med og uten Endpoints, så reagerer ikke RGBW kontrolleren. Hva kan være feil her?

 

Jeg sliter også mye med at jeg må restarte HS for å se assosiasjonene på Dimmer 2, har ikke dette problemer når jeg tester med RGBW kontrolleren. Noen forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Chris skrev:

Problemet nå er at selv om jeg legger til assosiasjon mot RGBW kontrolleren, både med og uten Endpoints, så reagerer ikke RGBW kontrolleren. Hva kan være feil her?

Det vet jeg ikke. Men det skal være UTEN endpoints, i det minste, hvis det hjelper.

 

45 minutter siden, Chris skrev:

Noen forslag her?

Trykk på "Update"-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at når jeg assosierer RGBW kontrolleren så står det at det er "Power" som blir assosiert. Kan det være noe her?

 

Har forsøkt å trykke på "Update", men det kommer kun opp "HomeSeer (ID: 1)" hver gang på alle gruppene. Får melding om "Completed Successfully". Restarter jeg HS, kommer alt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chris skrev:

Legger merke til at når jeg assosierer RGBW kontrolleren så står det at det er "Power" som blir assosiert. Kan det være noe her?

Nei, det er en kjent bug. HS bare henter feil navn.

 

9 timer siden, Chris skrev:

Har forsøkt å trykke på "Update", men det kommer kun opp "HomeSeer (ID: 1)" hver gang på alle gruppene. Får melding om "Completed Successfully". Restarter jeg HS, kommer alt opp.

Jeg har aldri prøvd restart i slike tilfeller, det ville vært alt for omstendelig. Men det hender jeg må trykke "Update" mer enn én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nå fått sett mer på problemet jeg har med Fibaro Dimmer2 og har fortsatt ikke fått dette til å fungere.

 

Det jeg nå har gjort:

Ekskludert Dimmer2 fra HomeSeer og lagt den til på nytt.

Slettet "Heat Notification", "Power Management Notification", "System Notification" og "Switch Multilevel 2".

Lagt til HomeSeer i alle gruppene under assosiasjoner utenom gruppe 4, her har jeg lagt til en Fibaro Wallplug koblet til en lampe.

Jeg har også kjørt både "Optimize" og Full optimize" av hele nettverket.

 

Når jeg nå trykker på knappen tilkoblet S2 skjer det fortsatt ingenting. Slår jeg manuelt på lampen med Fibaro Wallplug så går den på.

 

Noen forslag til hva jeg gjør feil eller kan forsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemet og har gitt opp det. Har prøvd å inkludere secure-/non-secure og også endret parameteren på dimmeren som skal gjøre at den skal kunne assosieres med en non-secure enhet (selv om den selv er secure). 

 

Har oppdatert firmware på dimmeren nylig, men ikke testet etter det. 

 

PS:

Det er bare gruppe 1 som skal være assosiert med HS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kameraten min får S2 til å fungere i Domotic som en vanlig bryter, jeg har forsøkt tidligere i HS uten å lykkes.. kanskje på tide å forsøke igjen.

Eneste han endret var å sette parameter 28 til 1, altså så den virker som en scene controller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

En scene-kontroller vil fungere, men "Switch Multilevel 2" vil ikke bli styrt. Da styrer den scener, som kan settes opp (og brukes som triggere) i HS.

Men er det noen som har fått Dimmer2 til å fungere med scener i HS?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Vår kjære @iblis har faktisk skrevet litt om det her på HS-forumet: https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=175931

Jo, kjenner til den tråden, men ingen som har bekreftet at de faktisk har fått det til. Om @iblis faktisk fikk det til eller refererer til hvordan man i utgangspunktet skal få det til iht. manual kommer ikke tydelig frem, men han svarer kanskje her :) Vet han har gått bort fra HS3, var kanskje en grunn til det for hans del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gi denne en oppdatering.

Jeg har nå fått dette til å fungere som jeg ønsket. Det eneste jeg måtte gjøre var å sette parameter 27 til 0. Denne bestemmer om kommandoer skal sendes som "secure" eller "non-secure".

Virker som om RGBW kontrolleren er "non-secure".

I tillegg til å assosiere gruppe 5 med RGBW kontrolleren så måtte jeg også assosiere gruppe 4 for å slå på RGBW lyset med kun ett trykk.

 

Takk for all hjelp med dette! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.