Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homeseer SEL - Problemer med Fibaro


Snurre

Spørsmål

Hei,

 

System: Homeseer SEL

Produkter: Fibaro, stikk (3.5), dimmer2(3,4), Beveg2(3.4), Button.

 

Har noen problemer som jeg er usikker på om henger sammen, eller om er isolerte problemer:

1)

Sliter med feilmelding på alle Fibaro produktene jeg har lagt til på Homeseer SEL'en. Se bildet under. Usikker om det betyr noe, men temperatur føleriene i bevegelsessensorene oppdateres veldig sjelden. Har prøvd å få kontakt med dem, men de er vanskelige/umulige å få kontakt med. Når jeg kjører optimalisering av nodene, vil disse ikke bli tatt med. Vet ikke om dette gjelder alle produkter med batteri?

Nodene registreres fint når jeg har lagt dem til. Har prøvd å legge sensorene til både som non-secure/secure. Men det er umulig å få kontakt med dem (no connectivity - og derfor umulig å komme inn på setup til enheten)

 

2)

Sliter med at jeg ikke får kontrollert enhetene - etter jeg har lagt inn noden (en eller flere), så legger jeg navn på den (floor, room, etc). Dette går fint. Så kan det gå noen minutter, får det er umulig å få kontakt med nodene. Klarer ikke å skru av eller på lys eller stikk. Det hjelper dersom jeg deaktiverer plugin, for så å aktivere igjen. virker da noen minutter for så å slutte å virke. For å sjekke, så har jeg gått inn for å kjøre optimailsering, men får opp en advarsel. sjekk bildet under.

 

Mistenker:

- feil med UZB'en. Intin.no skal sende meg en ny.

 

er dette noe noen andre har vært borti? Hva kan være galt?

 

takk for hjelpen,

 

S

 

30335CE3-F59B-4DF7-9C72-96E95ED200FD.JPG

80BFF78B-4CB0-4D36-B86A-0D7ABE5EFF28.JPG

8D128EB5-42CB-4488-A316-ADB3CBBAEDFC.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Snurre skrev:

Vet ikke om dette gjelder alle produkter med batteri?

Det gjør det. Alle batterinoder må vekkes før du kan sette innstillinger på dem og før du kan optimalisere dem. Typisk for de fleste er å trykke tre ganger på knappen, så er de våkne.

 

2 timer siden, Snurre skrev:

Hva kan være galt?

Godt spørsmål, tror vi trenger litt mer informasjon først.

 

 

Hvor stort nettverk har du?

Hvor mange aktive noder (dvs ikke batteri-noder) har du i nettverket?

Hvor stor avstand er det til nodene som trøbler?

Har du prøvd å inkludere nærmere SELen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Det gjør det. Alle batterinoder må vekkes før du kan sette innstillinger på dem og før du kan optimalisere dem. Typisk for de fleste er å trykke tre ganger på knappen, så er de våkne.

 

Godt spørsmål, tror vi trenger litt mer informasjon først.

 

 

Hvor stort nettverk har du?

Hvor mange aktive noder (dvs ikke batteri-noder) har du i nettverket?

Hvor stor avstand er det til nodene som trøbler?

Har du prøvd å inkludere nærmere SELen?

 

Hei,

 

takk for svar. Her er beskrivelse av nettverket:

 

Homeseer står i 2dre etg (på en hems), ved siden av et inne vindu. Donglen henger ut av vinduet. Vindu mot stue.

I stua:

3 stk ovner med plugg - ca 4 meter fra Homeseer / dongle

2 stk beveg sensorer - ca 1,5 meter fra Homeseer / dongle

2 stk plugg (tv og dekoder. - ca 2 meter fra Homeseer / dongle

 

Kjøkken:

1 stk plugg på kaffi trakter - ca 2 meter fra Homeseer / dongle

 

gang:

lyspunkt 2 stk til stue - 2 stk dimmer 2 - ca 1,5 meter fra Homeseer /dongle (rett under vindu) (elektriker)

lyspunkt kjøkken - 1 stk dimmer 2 - ca 1,5 meter fra Homsessr / dongle (rett under vindu) (elektriker)

1stk beveg sensorer - 2 meter fra Homeseer / dongle

1 stk beveg sensor - ca 4 meter fra Homeseer / dongle

1 stk Fibaro button - ca 4 meter fra homeseer / dongle

 

sov 1, 2, 3:

1 ea plugg i hvert rom på ovn.- ca 3 meter fra beveg sensor i gang. i radius ca 5 / 6 meter fra Homeseer / dongle.

 

2 etg:

1 stk beveg sensor - ca 4 meter fra homeseer / dongle

 

så totalt:

1 etg: 9 stk plugger + 3 dimmer i 1 etg + 5 batteri noder

2 etg: 1 batteri

 

Alle nodene ble lagt til non-secure, og uten problemer. Utenom at det tok veldig lang tid å legge til dimmer #2 i rekken. da tok det veldig lang tid. Gikk inn på devices og alt så ok ut. gikk inn for å optimalisere, og fikk beskjed om at det ikke var noen noder i nettverket. skrudde av plugin, skrudde på. initialiserte UZB - så virket det igjen. den siste dimmer la seg til uten problemer. Gikk inn og tilordnet etg/rom -> skrudde på/av lyset 2 ganger, skrudde på en ovn 1 gang, så mistet jeg all respons.

 

Beveg sensor - alle parametre oppdateres utenom temperatur på noen av dem, kan gå mange timer.

Alle sensorene viser i Devices - og når det virke kommer det opp med watt forbruk etc. men etter en stund slutter det å virke.

 

- Har tatt ut beveg sensorene og lagt dem til secure for å teste det..

- alle sensorene har i utgangspunktet lagt seg til ok.(utenom 1 stk dimmer, som tok litt lengre tid.) (sjekket disse etter en restart av plugin. Fikk Connectivity/og de ble optimalisert uten problemer.

- mister kontakt med alle nodene etter en stund.( de viser i devices, men er ingen respons)

- får kontakt (en stund) etter resatt/restartet plugin /UZB

- har prøvd ulike USB porter.

- har prøvd uten USB extension.

- Stoppet Homseer og restartet Linux - flere ganger. (virker da en stund)

- Boksen er helt ny og nettopp tatt i bruk - ble oppdatert ved oppstart.

- Kjører ikke beta.

- alle nodene er inkludert veldig nære Homeseer.- samtlige er non-secure (utenom noen beveg sensorer jeg prøvde å få til å respondere).

- har ikke "tuklet" med noe :-) (som ikke skal tukles med).

 

I forhold til batteri nodene - så har jeg nok vært utålmodig i forhold til å vekke disse. så jeg antar det er problemet med dem.

Men det er åpenbart noe problem med enten plugin eller UZB donglen. eller??

 

takk for hjelpen... begynner å vurdere å stikke på Kvadrat og plukke opp en Fibaro sentral.....

 

:-)

 

S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 minutter siden, Snurre skrev:

begynner å vurdere å stikke på Kvadrat og plukke opp en Fibaro sentral.....

Vel, hvis det er nettverksproblemer så hjelper det sjeldent å bytte ut controller. Men hvis det er controller-problemer, så burde en ny UZB1 gjøre susen.

 

Får du optimalisert noen av enhetene? 

Hvilken versjon Z-wave plugin kjører du?

(Regner med at du kjører .318 av HomeSeer?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
45 minutter siden, Moskus skrev:

Vel, hvis det er nettverksproblemer så hjelper det sjeldent å bytte ut controller. Men hvis det er controller-problemer, så burde en ny UZB1 gjøre susen.

 

Får du optimalisert noen av enhetene? 

Hvilken versjon Z-wave plugin kjører du?

(Regner med at du kjører .318 av HomeSeer?)

 

Hei,

neida, det hjelper ikke å bytte controller, nødvendigvis :-) men blir litt frustrert nå det ikke fungerer.

 

alle de faste nodene (de som ikke går på batteri) klarer jeg å optimalisere. De snakker fint med controlleren, en stund, helt til de plutselig ikke snakker sammen lengre....

det som går på batteri, sender signal og oppdateringer til controller, men temperatur oppdateres veldig sjeldent. - de klarer jeg ikke å få "kontakt" med (connectivity/optimalisere) (men som sagt, har jeg nok vært utålmodig under "vekkelsesprosessen").

 

Kjører siste versjon av Z-wave plugin (verifiserte det med Intin.no support). mener å huske at det er.130 (systemet er på hytta, og jeg er hjemme - så tar det på hukommelsen). Skrudde Homeseer SEL'en helt av da jeg reiste hjem (så kan ikke remote inn). drar opp igjen over helga.

Jeg oppdaterte da jeg startet systemet. Da stod det at det ikke var flere oppdateringer tilgjengelig, så antar det er siste versjon.

 

på meg virker det som om det er noe med UZB1 donglen, men blir usikker når jeg ser den feilmeldingen som kommer opp på alle nodene..(mener å huske at den ikke var der da jeg la til de første nodene, at den muligens dukket opp etter en stund). Men det kan muligens rime med at det er noe med donglen. Er ikke så veldig kjent med systemet, så holder på å lære meg.

 

Jeg får tilsendt en ny UZB1 dongle, som jeg prøver.

Vil jeg miste alle nodene jeg har lagt inn når jeg byttet?  eller kan jeg ta backup, slette plugin, re-installere plugin, sette inn ny UZB1, initialisere og re-store backup? Er det noe jeg eventuelt må huske på å gjøre under den prosessen?

 

på forhånd takk for hjelp :-)

 

S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, Snurre skrev:

Vil jeg miste alle nodene jeg har lagt inn når jeg byttet?  eller kan jeg ta backup, slette plugin, re-installere plugin, sette inn ny UZB1, initialisere og re-store backup? Er det noe jeg eventuelt må huske på å gjøre under den prosessen?

Ta en backup av den gamle UZB1'en, sett i den nye UZB1'en og restore backupen til den. Du trenger ikke slette plugin'en og slikt, det har lite for seg.

 

Det blir i praksis som dette: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siste oppdatering.

 

fikk plugget inn den nye UZB1 donglen. Og re-store't til den nye.

ser ut til at det virker betydelig bedre enn forrige. Har enda ikke opplevd at det henger seg. Har lagt til en temp sensor og en dør sensor, samt tatt ut og inn en dimmer2 node(hadde lagt seg til med noen feil-fikk ikke opp mulighet til å gå inn på setting) uten at det har oppstått noen problemer.

så det ser ut som om dette var et problem med donglen.

 

takker for all hjelp så langt.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
26 minutter siden, Snurre skrev:

ser ut til at det virker betydelig bedre enn forrige.

Det var godt å høre! :) 

 

Det er jo heldigvis sjeldent at slik elektronikk har feil, men "sjeldent" og "aldri" er jo dessverre to forskjellige ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Moskus skrev:

Det var godt å høre! :) 

 

Det er jo heldigvis sjeldent at slik elektronikk har feil, men "sjeldent" og "aldri" er jo dessverre to forskjellige ting...

Hei, 

ja heldigvis er det ofte brukerfeil det er snakk om ?. Og brukerfeil er jo ofte lett å fikse.

har også fått kontakt med alle batteri nodene, slik at jeg har fått stilt inn temperatur rapportering og måling. Så nå virker det betydelig bedre ??

nå er det bare å slå seg løs!

 

takk for god innputt.

 

S

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den ‎11‎.‎07‎.‎2017 klokken 19.14, Snurre skrev:

Hei, 

ja heldigvis er det ofte brukerfeil det er snakk om 1f642.png. Og brukerfeil er jo ofte lett å fikse.

 

 

Hei,

 

jeg sliter fortsatt med systemet. Det er tregt som sirup, og det kan gå opp til flere minutt før lyset skrur seg på etter at en sensor er brutt. Noen ganger så skjer det ikke noe i det hele tatt.

På alle nodene er det samme feilmelding, se bilder under. Fikk melding i logg om at systemet ikke fikk respons fra den ene taklampen. Kjørte en re-scan på noden, og får opp feilmelding i loggen.

Systemet responderer en liten stund - opp til 20 / 30 minutt, så begynner det å gå som sirup.

Har prøvd å skru av alle eventer, men har ikke så mange som kjører. (I tilfelle det er noen av dem som trigger dette)

Er det noen som har mulighet til å komme med tips og triks som kan gjøre at systemet fungerer? Litt trist når det er ingen av eventene som starter til rett tid...eller at jeg må restarte systemet hele tiden. Tårer ikke å reise fra hytta med systemet i gang, da det er ikke noe som responderer.

 

takk.

'S

feilmelding3.JPG

feilmelding 2.PNG

feilmelding3.PNG

feilmelding4.JPG

feilmeldinger.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor mange noder har du? Kan det være at en av dem flooder nettverket med informasjon? Det er typisk for systemer som fungerer fint i begynnelsen men så blir det for stor back log på kommandoer.

 

Vet ikke hvilken plugin-versjon du har men for enkelte Aeon Labs plugin moduler har jeg sett at noen "send oppdatering" tider er på hvert 3. sekund! Det er jo altfor raskt. Burde være sjeldnere enn hvert 3. minutt.

 

Ta en kikk på polletidene på Plugins -> Z-wave -> Node Information, og kolonnen til høyre. Hvis noen polletider er lave, så deaktiver dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sleit også litt med den Company.LongName-feilen en stund.

Da var løsningen å benytte siste Beta-versjon av Z-Wave Plugin, mener jeg. Om jeg husker rett skal det egentlig være en gammel feil som er fikset i tidligere versjon. Fant info om det på Homeseer sitt forum.

 

Når det er sagt var det flere ting jeg slet med da, så jeg har startet helt på nytt med factory reset siden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Moskus skrev:

Hvor mange noder har du? Kan det være at en av dem flooder nettverket med informasjon? Det er typisk for systemer som fungerer fint i begynnelsen men så blir det for stor back log på kommandoer.

 

Vet ikke hvilken plugin-versjon du har men for enkelte Aeon Labs plugin moduler har jeg sett at noen "send oppdatering" tider er på hvert 3. sekund! Det er jo altfor raskt. Burde være sjeldnere enn hvert 3. minutt.

 

Ta en kikk på polletidene på Plugins -> Z-wave -> Node Information, og kolonnen til høyre. Hvis noen polletider er lave, så deaktiver dem.

Hei,

 

har 33 noder totalt

Har kun Z-wave, Hstouch server og Netatmo plugin som kjører.

 

Observerte i går at alle nodene var satt med poll tid 0... så alle er nå satt på 30 min.

Har tatt runden med alle batteri sensorene, og satt temp og lux rapporteringstiden til lengre intervall.

Få kontakt med en eller to av dem, før det ikke er mulig å få kontakt med dem lengre - må resette Z-wave plugin, for å fortsette.

Alle eventer er skrudd av, og det er fortsatt ikke respons. Når jeg skrur av lyset i stuen, kan det gå opp til 15 sek før noe skjer..

Når jeg prøver å få oversikt på polle tiden på alle nodene får jeg feilmeldingen under:

 

 

feil node.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, BME skrev:

Sleit også litt med den Company.LongName-feilen en stund.

Da var løsningen å benytte siste Beta-versjon av Z-Wave Plugin, mener jeg. Om jeg husker rett skal det egentlig være en gammel feil som er fikset i tidligere versjon. Fant info om det på Homeseer sitt forum.

 

Når det er sagt var det flere ting jeg slet med da, så jeg har startet helt på nytt med factory reset siden da...

Hei,

 

hvordan kan jeg installere en annen versjon av Z-wave plugin?

evenetuelt ta en factory re-set? vil det da slette alt?

 

takk,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

 

Jeg oppdaterte til beta .136 -> da forsvant feilmeldingen relatert til hver av nodene. Etter dette var det også mulig å gå inn på plugin, Z-wave og node info og få opp alle nodene. Opplevde at det var lettere å få kontakt med batteri nodene etter oppdateringen.

Ingen av nodene har kort poll tid, tror ingen er under 20 min.

Registrerte at det kom en feilmelding relatert en Dimmer2 lampe (ikke mulig å få node info pga mangel på strøm (?) - > sletta noden og la den inn igjen. Tenkte at dette kunne lage "lag" i systemet, har ikke sett feilmeldingen etter det.

Opplever nå at systemet fungerer en stund, og er "snappy" og responderer. Så kan det plutselig gå 15 sekunder før en sensor brytes til eventen startes... Så det er noe rusk enda i systemet. Men vanskelig å se hva som eventuelt er grunnen til at det plutselig "lagger".

Men totalt sett har listen over feilmeldinger i loggen blitt betydelig redusert :-)

Alle noder er optimalisert og systemet finner dem.

 

Flott hvis noen har tips om videre feilsøking.

 

takk

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Snurre skrev:

Observerte i går at alle nodene var satt med poll tid 0... så alle er nå satt på 30 min.

0 er bra! Det betyr "ingen polling". Jeg kan garantere at du ikke trenger poll hvert 30 min.

(Beklager, burde ha nevnt det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

0 er bra! Det betyr "ingen polling". Jeg kan garantere at du ikke trenger poll hvert 30 min.

(Beklager, burde ha nevnt det!)

 

Hei,

 

ok. det et mottatt.

 

Er det mulig å konvertere systemet fra Troller SEL til PC? uten at jeg mister alle nodene, eller vil jeg måtte legge alt inn på nytt hvis jeg prøver å få det over på en PC?

 

Har du noen tips til hvordan det kan gjøres?

 

Slik systemet er nå, er det helt ubrukelig.

 

takk,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, Snurre skrev:

Er det mulig å konvertere systemet fra Troller SEL til PC? uten at jeg mister alle nodene, eller vil jeg måtte legge alt inn på nytt hvis jeg prøver å få det over på en PC?

Ja, det skal i utgangspunktet være enkelt. Installer HS3 på PCen, og overfør "alt" fra /usr/local/HomeSeer til HomeSeer-katalogen du installerte på PCen (til overføringen kan du bruke et hvilket som helst FTP-program.

 

Nodene ligger i controlleren, så det må overføres også. UZB1 kan bare flyttes fra en PC til en annen uten problemer, bare å sette opp COM-port på nytt.

 

Dette var operasjonen i korte trekk. Muligens litt for korte trekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det skal i utgangspunktet være enkelt. Installer HS3 på PCen, og overfør "alt" fra /usr/local/HomeSeer til HomeSeer-katalogen du installerte på PCen (til overføringen kan du bruke et hvilket som helst FTP-program.

 

Nodene ligger i controlleren, så det må overføres også. UZB1 kan bare flyttes fra en PC til en annen uten problemer, bare å sette opp COM-port på nytt.

 

Dette var operasjonen i korte trekk. Muligens litt for korte trekk...

 

Takk for god innputt.

 

Fant litt om dette på Hs forumet også, ser ut til at en kan kopiere over Config folder minus en passord fil, så skal det gå... med litt hosting og harking.

 

Men dette begynner å koste... vet ikke om jeg får sendt SEL boksen i retur. den er jo helt ny..Observerer at det er flere som har problemer med at systemet ikke responderer - i hvert fall de som kjører på SEL boksen. Er det generelt sånn at PC (win) versjonen er mer stabil? må/bør en kjøre PC versjonen på VM også?

Ser her at forventningene mine om at SEL boksen var mer plug and play, men det ser jo ut til å være det motsatte.

 

takk,

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Snurre skrev:

Men dette begynner å koste... vet ikke om jeg får sendt SEL boksen i retur. den er jo helt ny..Observerer at det er flere som har problemer med at systemet ikke responderer - i hvert fall de som kjører på SEL boksen. Er det generelt sånn at PC (win) versjonen er mer stabil? må/bør en kjøre PC versjonen på VM også?

Jeg tror ikke dine erfaringer med SEL er universelle. Selvfølgelig finner du andre som har problemer på forumer, det er det forumene er til for, men at det er regelen er nok å ta litt i.

 

Jeg har imidlertid ingen problemer med å kjøre på en PC (i en VM nå, men kjørte på en dedikert laptop i "gamle dager"). Men jeg har heller ikke problemer med diverse Zee2'er rundt omkring i familien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg tror ikke dine erfaringer med SEL er universelle. Selvfølgelig finner du andre som har problemer på forumer, det er det forumene er til for, men at det er regelen er nok å ta litt i.

 

Jeg har imidlertid ingen problemer med å kjøre på en PC (i en VM nå, men kjørte på en dedikert laptop i "gamle dager"). Men jeg har heller ikke problemer med diverse Zee2'er rundt omkring i familien.

 

Takk for innspill.

 

Jeg jobber med igjennom listen med forslag på fiks på Homeseer forumet, og hvis det ikke blir bedre i løpet av helgen så får jeg se om det er mulig å sende boksen i retur og bygge en dedikert PC til jobben. Burde i utgangspunktet ikke trenge så mye kraft for å drive softwaren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjører HomeTroller SEL og har ikke slile problemer, så det gjelder nok ikke generelt.

 

Jeg hadde litt problemer i starten, men det viste seg hovedsakelig å være rundt inkludering av noen Fibaro-switcher. Og at jeg rotet det litt til i mine forsøk på å få lagt dem til.

Nå kjører alt stabilt og er responsivt.

Om du har PRO-utgaven kan det kanskje være en ide å prøve Z-Seer+ ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, BME skrev:

Jeg kjører HomeTroller SEL og har ikke slile problemer, så det gjelder nok ikke generelt.

 

Jeg hadde litt problemer i starten, men det viste seg hovedsakelig å være rundt inkludering av noen Fibaro-switcher. Og at jeg rotet det litt til i mine forsøk på å få lagt dem til.

Nå kjører alt stabilt og er responsivt.

Om du har PRO-utgaven kan det kanskje være en ide å prøve Z-Seer+ ?

Hei,

 

jeg har ikke Pro utgaven, så eventuelle tillegg blir litt sånn pluss pluss.. hvis jeg eventuelt beveger meg over til dedikert PC. Er litt usikker på om det er mulig å dra med seg plug-in's som en har betalt mot en lisens videre til en ny.. Leser meg litt opp på homeseer forumet på det :-)

 

Er jo godt å se at det ikke er generelt :-) men samtidig litt "vondt" også :-)

 

takk

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, BME skrev:

Har du vært gjennom HomeSeer-skolen og fikset/tatt bort Endpoint på assosiasjonene?

Hei,

 

godt poeng!. Jeg har ryddet i de elementene som ikke er "reelle", og ordnet med Endpoint på samtlige - Jeg har tatt alle dimmer2 (5 stk) og Switch 2(4 stk). Dette er vel et problem som kun er relatert til disse? eller gjelder det eventuelt flere Fibaro produkter. Har ikke sett samme problem på pluggene eller på dør sensorene. Eller tar jeg feil?

 

takk for innspill :-)

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.