Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 på kurs med to brytere(endevender) i hver ende av gangen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde elektriker til å sette inn 3 stk Dimmer 2 i stue og kjøkken. Dette gikk fint ved hjelp av bilder og forklaringer som er lagt ut på forumet før, slik at elektriker var komfortabel med å gjøre det (første gang han gjorde dette, var veldig kjent med KNX). ref post:

Hadde planer om å legge inn på gang også, men fikk litt utfordringer:

- el på hytta er før det ble påkrevd å trekke ned nøytral og jord, DVs på bryter var det kun en leder og bryter ledning. Dette kan lett bli fikset ved at det trekkes ned til bryterene.

- det er to lamper i gang (begge styres samtidig), men kan opereres fra to ulike brytere på to ulike steder.

 

Avtalte med elektriker at han måtte komme tilbake og trekke ned nøytral samt jord(slik at det blir oppgradert) i gangen. Dette gjelder også soverommene der det skal installeres bryter.

 

Elektriker var veldig usikker på hvordan dette skulle kobles dersom en har to ulike brytere i hver ende av gangen som kan styre lyset. (bypass kan installeres i en av lampepunktene, så den er ok).

Avtalte med han at jeg skulle sjekke opp hvordan dette kunne gjøres, samtidig som han også sjekket opp. 

 

Er det noen her som har gjort en Dimmer 2 installasjon når lys kursen er lagt opp slik? og kan forklare på "elektriker språk" hvordan dette skal gjøres? eventuelt en tegning?

 

takk,

 

S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe her kan vel brukes?

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-2#.WVs1g4TyiUk

 

Edit:

eeeerhh... eneste som kunne brukes opp mot dimmer 2 var vel linken i den "IMPORTANT - Read this first! boksen" :P

 

men denne linker til denne guiden som er til dimmer 2

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-112

Endret av Hr Kotelett
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Noe her kan vel brukes?

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-2#.WVs1g4TyiUk

 

Edit:

eeeerhh... eneste som kunne brukes opp mot dimmer 2 var vel linken i den "IMPORTANT - Read this first! boksen" :P

 

men denne linker til denne guiden som er til dimmer 2

http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-112

Hei,

 

Hvis jeg forstår dette rett, er det første koblingsskjema rig 2, som er relevant. Bryterledning fra bryter 2 settes inn i S2, samt at det settes opp parametre for å bruke S2? Stemmer det? Vil dimmeren huske dette, slik at den også virker hvis sentral ikke er oppe?

eller bør en da heller gå for fig3? Det en bryter ledning mellom de to bryterene?

 

Slik det ser ut på skjema, settes det bro mellom nøytral og leder?

På dimmer2, anbefales det å koble inn nøytral,  vil det si at på denne typen kobling , ikke trengs å trekkes ned nøytral? Eller gjelder det fortsatt at nøytral skal inn?

dette er jo relevant for meg, da det kun var trekt ned bryter og leder ledning til bryterene i gangen, og han må eventuelt trekke ned dette hvis detbskal kobles inn nøytral.

 

takk for hjelpen.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Hakke fått sett så altfor nøye på det. Vi får kalle på @Håvardgj, høre hva han har å si? 

 

 

sikkert ikke så alt for mye fornuftig siden jeg ikke har denne sorten dimmer selv... men et forsøk er vel mulig ;)

 

14 timer siden, Snurre skrev:

Hvis jeg forstår dette rett, er det første koblingsskjema rig 2, som er relevant. Bryterledning fra bryter 2 settes inn i S2, samt at det settes opp parametre for å bruke S2? Stemmer det? Vil dimmeren huske dette, slik at den også virker hvis sentral ikke er oppe?

eller bør en da heller gå for fig3? Det en bryter ledning mellom de to bryterene?

 

fordelen med å gjøre det som i fig3 er at da kan du bruke S2 til å styre en annen enhet, @Moskus vel skrevet om det i "Homeseer-skolen" tror jeg.

ved å bruke fig 2 vil bryterene fortsatt funke som de gjør i dag, mens med fig 3 må du sette inn impulsfjær på bryteren.

 

14 timer siden, Snurre skrev:

Slik det ser ut på skjema, settes det bro mellom nøytral og leder?

På dimmer2, anbefales det å koble inn nøytral,  vil det si at på denne typen kobling , ikke trengs å trekkes ned nøytral? Eller gjelder det fortsatt at nøytral skal inn?

enkelt sagt nei, du bør fortsatt trekke ned N-leder. (@Moskus, du har vel erfaringer med N-leder på z-wave dimmere?)

det at nøytral laskes med Sx er vel for at bryterene skal få en spenning å jobbe med for å i det hele tatt fungere.

det er som regel ikke mye ekstra arbeid å trekke inn en ekstra leder fra lampepunktet og ned i bryteren, men om man har gammelt el-anlegg eller vanskelige svinger i røranlegget kan det jo klart ta litt tid. en anbefaling er å klargjøre mest mulig for elektrikeren, som f.eks å demontere deksler/glass på lampen, sette fram gardintrapp/stige om nødvendig før han kommer (bare det kan jo fort ta noen minutter)
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Håvardgj skrev:

enkelt sagt nei, du bør fortsatt trekke ned N-leder. (@Moskus, du har vel erfaringer med N-leder på z-wave dimmere?)

Jeg har erfaring med å IKKE ha N-leder, og ja; trekk N. Det er ingen grunn til å la være. :)

Det går uten, men det er ikke det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har erfaring med å IKKE ha N-leder, og ja; trekk N. Det er ingen grunn til å la være. :)

Det går uten, men det er ikke det beste.

 

Takker for gode innspill! Regner med at El-mannen får dette til med innspillene som har komt her. 

Jeg gir tilbakemelding på dette og saken som går på (forhåpentligvis) defekt UZB dongle. Leker meg i legoland for tiden, men er sterkt tilbake snart med flere dumme spørsmål og svar ??

 

takk så langt.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.7.2017 klokken 23.15, Håvardgj skrev:

 

 

sikkert ikke så alt for mye fornuftig siden jeg ikke har denne sorten dimmer selv... men et forsøk er vel mulig ;)

 

 

fordelen med å gjøre det som i fig3 er at da kan du bruke S2 til å styre en annen enhet, @Moskus vel skrevet om det i "Homeseer-skolen" tror jeg.

ved å bruke fig 2 vil bryterene fortsatt funke som de gjør i dag, mens med fig 3 må du sette inn impulsfjær på bryteren.

 

enkelt sagt nei, du bør fortsatt trekke ned N-leder. (@Moskus, du har vel erfaringer med N-leder på z-wave dimmere?)

det at nøytral laskes med Sx er vel for at bryterene skal få en spenning å jobbe med for å i det hele tatt fungere.

det er som regel ikke mye ekstra arbeid å trekke inn en ekstra leder fra lampepunktet og ned i bryteren, men om man har gammelt el-anlegg eller vanskelige svinger i røranlegget kan det jo klart ta litt tid. en anbefaling er å klargjøre mest mulig for elektrikeren, som f.eks å demontere deksler/glass på lampen, sette fram gardintrapp/stige om nødvendig før han kommer (bare det kan jo fort ta noen minutter)
 

Hei,

 

nå har nettopp elektriker dratt etter siste installasjon.

ble satt opp Fibaro single Switch2 på 4 rom og dimmer 2 på to rom til. Den ene dimmeren ble montert i gangen, med to brytere (som beskrevet i første post). Brukte fig 3, Slik at jeg kan bruke s2 til annen styring, da jeg tror det kan bli aktuelt en gang. Dette fungerte helt utmerket.

 

En erfaring jeg fikk var at single Switch2, skal meldes inn med bryter og ikke knappen på selve "pillen". Det hadde jeg ikke fått med deg. Og da vi skulle melde dem inn, så hang de utenfor boksen(da vi prøvde først mange ganger med knappen på pillen) - noe som førte til at når de skulle meldes inn, så sleit vi litt med å få dem til å gå fra av til på, dvs forbli på når de ble skrudd på. De gikk rett fra av til på til av - noe som førte til at de ikke ble meldt inn. Klarte å registrere en node, men fikk feilmelding og den ble faktisk lagt til tre ganger. Usikker på om det er pga at bryterne ble holdt i hånden og det førte til at det gav litt etter når en trykket på knappen ( eller om impulsfjæren var satt litt feil). Men fikk det til og er en erfaring rikere. Da de ble satt inn i boksen var det ingen problemer med å få rett respons på bryteren.

 

takk for god hjelp med dette.

 

S

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.