Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

xComfort Homeseer plugin


Anbefalte innlegg

Hei.

Har lest litt rundt angående en xComfort plugin til Homeseer , Vera eller Domoticz men dessverre ikke funnet noen løsning.

Vet at dere har snakket om dette før på et annet forum.

Grunnen min er at jeg har masse xComfort utstyr med flere Sensio kontrollere som fungerer helt glimrende. 

Har nå også en del 433MHz , Zwave , Hue , Netatmo , Lightify , Verisure alarm , EnOcean (mest pga denne https://www.tronika.no/no/sikkerhet/770-vindushandtak-secusignal.html) og noe annet utstyr av ymse slag og ønsker å samle alt i et system.

Begynte automatiseringen med en PLC for 6 år siden og har integrert xComfort i denne fullt ut med seriell kommunikasjon.

Men å integrere alt annet i denne blir mye arbeid. Har også en værstasjon på seriell modbus mot PLC.

Har testet litt med Vera (innkjøpt en Vera Edge og en Vera Plus) , Domoticz og HomeSeer.

Slik jeg ser det lander det vel på HomeSeer. 

Så hvis noen av dere som har stålkontroll på Homeseer og plugins kunne tenkt å hjelpe til å få laget en plugin for xComfort hadde det vært glimrende.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sohtan skrev:

Så hvis noen av dere som har stålkontroll på Homeseer og plugins kunne tenkt å hjelpe til å få laget en plugin for xComfort hadde det vært glimrende.....

Jeg vet at flere kunne tenke seg dette, og hvis jeg hadde hatt muligheten skulle jeg gjerne sett litt nærmere på det. Problemet er ikke nødvendigvis den tekniske utfordringen å lage en plugin, problemet er at du må kommunisere med xComfort-USB-pinnen og resten av utstyret på en måte. xComfort har ingen åpne APIer eller slikt som det bare er å hente ned.

 

Det finnes et åpent bibliotek på GitHub men det er basert på reverse engineering, men det er noe begrenset.

 

 

8 timer siden, GeneralVirus skrev:

Husker at @Fermate nevnte noe om at han hadde sendt noe xComfort utstyr til Bernt i rfxcom.

Det tviler jeg på vil hjelpe. Det er forholdsvis lukket og en relativt kompleks "standard", tenk på den som Z-wave, bare ikke helt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har et dokument fra Eaton som jeg har brukt når jeg har lest og sendt til USB/RS-232 gateway 

CKOZ-00/03 og PLC. Utdrag fra teksten: "This document should help you to do the „first steps“ with the CI and provides the complete
protocol reference
".

Regner med det kan være til hjelp? 

Har begynt å  bruke ECI-Lan (CCIA-02/01) på samme måte.  

Ser kanskje ut som det skal gå an å få noe info fra Eaton...  Utdrag fra skryteblad: "Integration of other systems Your customer requests visualisation of the xComfort system with a particular software? Integration with the aid of documentation provided by Eaton also makes possible the connection of other systems,

applications, functions, etc. "

Skal ta kontakt med Eaton i morgen for info om dette.

Skal oppdatere når jeg får svar.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei ! 

 

Jeg har også vært på jakt etter noe slikt, jeg har fått tilsendt to filer fra en Lukas Dorn-Fussenger som skal visstnok kunne kommunisere med USB sticken.og skal kunne kommunisere med en asp.net webside. Er dette noe noen kan benytte seg av så kan jeg laset dem opp her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er noen som er så snille å lage en Vera plugin til denne dersom det fungerer.

 

Det jeg har fått beskjed om her, er at ved å kombinere disse to, så kan man lese data fra en hvilken som helst maskin eller hjemmeside. Disse fungerer kun med USB stick, så da regner jeg med at den må være koblet til Vera eller lignede. 


Det som hadde vært interressant er om man kunne ha fått til å lest noe utfra ECI til xcomfort. 

 

 

Ort.MoellerConnector.zip

Ort.MoellerSignalRServer.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 31.5.2016 klokken 21.22, sohtan skrev:

Takker for svar.

Har et dokument fra Eaton som jeg har brukt når jeg har lest og sendt til USB/RS-232 gateway 

CKOZ-00/03 og PLC. Utdrag fra teksten: "This document should help you to do the „first steps“ with the CI and provides the complete
protocol reference
".

Regner med det kan være til hjelp? 

Har begynt å  bruke ECI-Lan (CCIA-02/01) på samme måte.  

Ser kanskje ut som det skal gå an å få noe info fra Eaton...  Utdrag fra skryteblad: "Integration of other systems Your customer requests visualisation of the xComfort system with a particular software? Integration with the aid of documentation provided by Eaton also makes possible the connection of other systems,

applications, functions, etc. "

Skal ta kontakt med Eaton i morgen for info om dette.

Skal oppdatere når jeg får svar.

 

 

 

Jeg har laget et program for å kommunisere med RS-232-kontrolleren, men det er basert på reverse engineering slik som mifis kode. 

 

Kan du dele det dokumentet du har med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Det burde være mulig å finne ut noe fra Symcon. Ser jo ut til at de har klart å integrere fullt ut ved hjelp av både USB stick og rs232. 

https://www.symcon.de/service/dokumentation/modulreferenz/xcomfort/

 

De spesifiserer også hvilke produkter de kan styre:

https://www.symcon.de/service/dokumentation/modulreferenz/xcomfort/geraeteliste/

 

Utfra hva jeg leser, så bruker de firmware fra eaton rett ut:

http://www.moeller.net/de/products_solutions/power_distribution/buildings/xcomfort/download/download_funksystem.jsp

Noe de henviser til her: "Det må være den Eaton Firmware / MRF-programvare lastes ned og installeres"

 

Noen som har tittet på dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Prøver å vekke til live denne gamle tråden.

Jeg har ett nytt hus fullautomatisert med Xcomfort kontrollert av Sensio. I det siste har jeg også lagt til en slavekontroller med Zway og diverse zwave utstyr. 

Er på utkikk etter en alternativ kontroller og sånn jeg ser det er eneste alternativ Symcon? Eller eventuellt Control4 for de med feit pengebok. 

 

Finnes det ingen andre alternativer der ute? Rart ikke Homeseer har fått en Xcomfort plugin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg vet jeg ripper opp i en gammel tråd, men etter å ha sett at billigste usb-dings går for 1900.- så blir det billigere å kjøpe ny z-wave pille + det jeg trenger ellers. Dette utstyret er fra 2013 og befinner seg i yttergangen vår. Etter at familien har blitt vant til bevegelsesdetektor i kjelleren (Ikea trådløs) har jeg nå fått spørsmål om det går an å fikse dette til å fungere automagisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.