Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Totalrenovering av hus, hjelp til utstyr


JohnMartin

Spørsmål

Holder nå på å sette opp budsjett før vi kjøper et hus som må totalrenoveres.

Tenkte dette kunne være min prosjekttråd

 

Har tidligere forsket/lekt meg litt med hjemmeautomasjon.

 -Blant annet kjøpt meg HS3 og et par produkter(z-wave) som jeg har prøvd ut på kontoret i nåværende hus.

 

Nå er det en god stund siden jeg holdt på med dette sist, så er litt rusten. Starter vel nesten på scratch.

Håper derfor at det kanskje er noen som kan hjelpe meg med å liste opp hva jeg trenger for et komplett hus. Skjønner at det er litt vanskelig å foreslå en komplett pakke, men sånn grovt hva jeg trenger. :)

I første omgang er det for å få de elekstriske duppedingsene inn i budsjett som skal inngå i byggelån søknaden.

 

Er jo gira på å droppe ledningsstrekk til brytere, men samtidig litt nervøs. Siden man jo da ikke vil ha noe mulighet å styre lyset før alt er satt opp og når systemet evt går ned  :hmm:

 

Kan jo bare se for meg at vi står uten lys en dag og kjærringa står med armene i kryss og får lirt ut av seg "hva var det jeg sa"  :huh:

Noen som har erfaringer eller argumenter å komme med? =)

 

--

John Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, JohnMartin skrev:

I første omgang er det for å få de elekstriske duppedingsene inn i budsjett som skal inngå i byggelån søknaden.

Mitt forslag. Bruk Z-wave og sett opp følgende:

  • En dimmer til faste lyspunkt
  • Dørlås (ryktene sier en ny versjon av IDlock er på vei i høst)
  • Magnetsensorer til vinduer
  • Bevegelsesensorer i rom som skal ha automatisk styring (jeg hadde valgt alle)
  • Evt. pluign-moduler hvis du må.

Da vil et mindre rom med et vindu koste ca. 1200-1800 kr. Stue kan være mer pga flere lyspunkter, etc. Bad og evt. andre rom skal ha termostater, etc. så baller det på seg.

Anbefaler et kjapt regneark. I denne fasen kan du regne med ca. 600 kr pr enhet, så går det raskere. ;) 

 

 

3 timer siden, JohnMartin skrev:

Siden man jo da ikke vil ha noe mulighet å styre lyset før alt er satt opp og når systemet evt går ned  :hmm:

Det går helt fint. Et trykk på bryteren så kan du fint skru av og på lyset selv om systemet er nede.

 

... men det er jo ikke nede. ;) 

 

 

Når det er sagt så hadde jeg personlig pepret veggene med trekkerør. Minst to CAT6/7 til ALLE rom, og trekkerør til vinduer (for rullegardinmotorer/markisemotorer) etc. Man angrer sjeldent på at man la inn et rør for mye...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for innspill Moskus!

Har vært i banken idag og sett på rammen for å få byggelån hvis vi får tilslag på huset.

Skal ha med entrepenør på privatvisning på mandagen, for å få litt innspill på hvor mye arbeid det egentlig er, samt en antydning på pris.

 

Har allerede begynt å sette opp et regneark, men ikke helt funnet en løsning på hvordan jeg skal få det mest mulig oversiktlig. :)

 

Når du sier pepret veggene med trekkrør. Tenker du da til noen spesielle punkter? Kan vel ikke bare la de ligge inne i veggen, da hjelper det vel lite den dagen de skal brukes. Må vel tas hull en plass.

Minst 2 CAT6/7 til alle rom. Hva tenker du disse brukt til?
Er vel bare fantasien som setter begrensning til hvor man skal strekke. Hadde ikke tenkt på å strekke til vinduer hvis du ikke hadde nevnt det! :P

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, JohnMartin skrev:

Når du sier pepret veggene med trekkrør. Tenker du da til noen spesielle punkter? Kan vel ikke bare la de ligge inne i veggen, da hjelper det vel lite den dagen de skal brukes. Må vel tas hull en plass.

Så lenge du VET hvor de er hen så er det ikke så nøye.

 

3 timer siden, JohnMartin skrev:

Minst 2 CAT6/7 til alle rom. Hva tenker du disse brukt til?

Et til vanlig nettverk. Men kanskje vil du senere ha et eget nett til HDMI over CAT? Eller TV? Eller hva som helst. Kanskje du bare skal ha to nettverksenheter i et rom, og da kan du jo slippe en switch i rommet og heller ha en i patcheskapet. :)

 

3 timer siden, JohnMartin skrev:

Hadde ikke tenkt på å strekke til vinduer hvis du ikke hadde nevnt det! :P

Nei, det er akkurat det. Jeg ser poenget med det nå, men hadde ikke kommet på det selv da vi flyttet inn... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Moskus skrev:

Når det er sagt så hadde jeg personlig pepret veggene med trekkerør.

+1

(jeg har lagt opp til en 30cm kabelstige gjennom arbeidsrommet og føringskanal frem til sikringsskap, man får aldri nok føringsveier for kabler :P )

 

 

11 timer siden, JohnMartin skrev:

Er jo gira på å droppe ledningsstrekk til brytere, men samtidig litt nervøs. Siden man jo da ikke vil ha noe mulighet å styre lyset før alt er satt opp og når systemet evt går ned 

legg opp til brytere, hvis du en gang skal selge kan det være greit at muligheten for å gjøre huset "dumt" igjen er der. det er ikke alle kjøpere som er gira på å måtte lære seg med et smarthus, og da ser en ekstra utgift for å "fordumme" huset.

 

7 timer siden, JohnMartin skrev:

Når du sier pepret veggene med trekkrør. Tenker du da til noen spesielle punkter? Kan vel ikke bare la de ligge inne i veggen

det finnes noe som heter en "tabbeboks" (i dagligtale, multiboks i katalogen") hvor man tar hull med en hullsag, fisker ut eventuelle rør som skal brukes, og setter inn igjen boksen.

om rørene ligger i veggen, er det veldig enkelt å utvide med enten stikk, datapunkt, 5v/12v til HA, eller lignende.

 

en fordel kan være å ta bilder, tegne ned på skisser og lagre det på en plass du finner det igjen.

 

7 timer siden, JohnMartin skrev:

Hadde ikke tenkt på å strekke til vinduer hvis du ikke hadde nevnt det!

ikke jeg heller, men takk for tipset @Moskus (selv en elektriker har problemer med å tenke på alt :P)

 

 

7 timer siden, JohnMartin skrev:

Har allerede begynt å sette opp et regneark, men ikke helt funnet en løsning på hvordan jeg skal få det mest mulig oversiktlig.

 

på jobb bruker de som regner priser som regel å sette opp en punktpris. dvs en pris pr punkt man skal ha, uavhengig om det er en stikkontakt, bryter eller en lampe. trikset er å finne ut hva den prisen skal være.

 

finn ut hva som skal automatiseres, og sånn røfly hva du trenger til det, (en dimmer pr lampe/sone, en bev.det pr rom, etc etc) så ganger du antall punkt du kommer fram til, med en ca pris pr komponent. pris på dimmere og on/off moduler ligger vel sånn rundt 600 som moskus sier. dørlåser, sentralutstyr er vel noe dyrere, så de kan tas i en annen beregning ved siden av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar Håvardgj.

 

Har vært innom rørlegger og elektriker idag og fisket litt etter priser. Fikk en grov beregning til begge som jeg bruker i "bud budsjettet".

Der var forøvrig punktpris 5-600,- eks. mva.

 

Etter et søk på multiboks, så fant jeg jo en godt forklarende video på youtube. Virker jo veldig kurant det der! :)

Nå ser jeg litt mer poenget og strekke vilkårlige rør og ha liggende i veggen =)

 

Men til noen andre spørsmål.
 

19 hours ago, Håvardgj said:

+1

(jeg har lagt opp til en 30cm kabelstige gjennom arbeidsrommet og føringskanal frem til sikringsskap, man får aldri nok føringsveier for kabler :P )

 

Det vil si at du har arbeidsrommet som "hub" da? Alle rørene går til arbeidsrommet, og så har du i tillegg noen som går til rommet hvor sikringskapet er?

 

Finnes det z-wave adaptere til stikkontakter, som gjør det mulig å styre hver enkelt stikkontakt? Eller må de slå's av-på/dimmes i par?

 

19 hours ago, Håvardgj said:

5v/12v til HA, eller lignende.

Hva mener du med HA?

 

Beklager dumme spørsmål, men må ha enkelte ting inn med teskje. ?

Endret av JohnMartin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, JohnMartin skrev:

Det vil si at du har arbeidsrommet som "hub" da? Alle rørene går til arbeidsrommet, og så har du i tillegg noen som går til rommet hvor sikringskapet er?

nesten... layoutet på kjelleren er noenlunde slik:

 

-----------------------

|   bod    |   arb      |

|---------  |              |

|  gang   |              |

|             | ----------|

|---------  |              |

|             |              |

|  bad     |  sov       |

------------------------

(ascii ftw)

 

så alt fra 2.etg, bad (under oppføring) og soverom (under oppføring) går i taket langs veggen mot boden, der sikringsskapet er, i taket på boda har jeg lagt inn en 123x70mm plastkanal (schneider tek123) som jeg kan trekke kabler i , en inspeksjonsluke står ved siden av sikringsskapet, slik at jeg kan stikke hånden oppi og trekke kablene ned i skapet.

 

5 timer siden, JohnMartin skrev:

Finnes det z-wave adaptere til stikkontakter, som gjør det mulig å styre hver enkelt stikkontakt? Eller må de slå's av-på/dimmes i par?

 

Elko har "delte" stikkontakter, der man får muligheten til individuell styring på hvert uttak,, så da kan man bruke 2 stk z-wave moduler til å styre den. kostbart, men mulig.

 

5 timer siden, JohnMartin skrev:

Hva mener du med HA?

HjemmeAutomasjon

 

5 timer siden, JohnMartin skrev:

Beklager dumme spørsmål, men må ha enkelte ting inn med teskje. 1f60c.png

her er ingen spørsmål for dumme...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tross at jeg prøver å holde meg litt tilbake, så klarer jeg ikke å la vær :)

Holder fortsatt på med budsjett og planlegging før visningen imorgen, og er nå kommet inn på ventilasjon.

Hadde i utgangspunktet planer om å montere punktventilasjon på hvert soverom og badet av denne typen: https://www.foris.no/produkter/ventilasjon/twinfresh-expert-rw1-50

Har montert èn slik idag på guttungen sitt rom, og den fungerer bra.

Har 2 stk stående som jeg ikke har montert, så da blir investeringen i nyhuset på 15.000,-

 

Men nå har jeg sjekket litt opp på muligheten av å montere komplett balansert ventilasjon. Alt er på ett plan, så mer jeg ser på det, jo enklere burde det være.

Prisen havner da på rett over 30.000,-, men får da også ventilasjon på kjøkken og stue og vesentlig større effekt.

 

Men så kommer det store spørsmålet. Hvordan er det å styre ventilasjonanlegg med HS? :)
Er det noen som gjør det idag? Evt. hvordan type?

Ser man får ganske avanserte styringspaneler til enkelte aggregat, men vil bare ha 1 knapp å trykke på når jeg forlater huset, ikke 1 på hvert system. Som et eksempel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.