Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømbruddsdetektor


Anbefalte innlegg

Jeg har min HS server stående på en UPS. Hvis strømmen går stenger den ned serveren etter noen minutter. Jeg ønsket meg en mulighet for at HS sendte meg et varsel med en gang strømmen ble borte mens jeg ikke var hjemme. Siden jeg ikke fikk til på en enkel måte å lage en software-basert løsning (flere grunner, tar ikke den delen av diskusjonen her og nå), så snekret jeg sammen en relativt enkel hjemmelaget strømbruddsdetektor. Denne består av en liten 12V strømforsyning, et lite rele og en Fibaro dørsensor. Fibarosensoren har mulighet for å koble til ledninger med en bryter som kan åpne og lukke, i stedet for magnetkontakten. Jeg satte 12v strømforsyningen på en strømkontakt som ikke var på UPS, koblet styrekretsen på releet på utgangen til strømforsyningen og koblet utgangen til releet mot Fibarosensoren. Hvis strømmen går så åpner releet og Fibarosensoren skifter status. Så lang alt vel, dette fungerer helt utmerket ved strømbrudd.
Men hvis strømmen blir borte så lenge at UPSen kobler ned alt, så oppstår det et problem når strømmen kommer tilbake: HS registrerer ikke at Fibaro-sensoren har skiftet til "strømmen er på", så tilhørende device i HS står fortsatt i status "strømbrudd". Grunnen til dette regner jeg med er følgende:
Fra strømmen kommer tilbake og UPSen skrur på serveren igjen tar det et par-tre minutter i praksis før HS er helt oppe og går. Men Fibaro-sensoren som registrerer strømstatus skifter naturligvis status i samme øyeblikk som strømmen kommer tilbake. Når den skifter status er naturligvis ikke HS tilgjengelig, så jeg antar at den etter noen forsøk gir opp å rapportere status til HS og går i dvale. Siden dette er en batteridervet sensor så regner jeg med at den forblir i dvale inntil en ny statusendring skjer. Så når HS endelig er oppe å gå etter en par-tre minutter så får den derfor ingen beskjed fra sensoren om at den har skiftet status. Den eneste måten å få sensoren til å rapportere status på nytt ser ut til å være å trigge inngangskontakten slik at den skifter status igjen.
Jeg er usikker på hvordan dette lar seg løse. En mulig løsning er å sette 12v-forsyningen som trigger strømsensoren på en egen Z-vawe bryter, slik at jeg kan slå den av og på igjen som en del av oppstartsprosedyren til HS. Koblet med litt logikk i HS vil dette gi meg riktig status etter oppstart av HS. Dette vill løse problemet, men virker litt unødig komplisert  og tuklete.
Er det andre måter å løse dette dette på, f.eks bruke en annen sensor som mer løpende oppdaterer status, antar at den i så fall ikke kan være batteridrevet. Finnes det noen sensorer som fungerer slik?
Jeg kjøpte for en stund siden en Z-uno, men jeg har ikke noe kunnskap om denne og har ikke rukket å se på den eller finne ut hvordan den fungerer ennå. Kan evt denne programmeres til å utføre den ønskede funksjonen? Har forstått det slik at den har innganger som man evt. kan overvåke hvis jeg kobler en av dem mot releet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Denne består av en liten 12V strømforsyning, et lite rele og en Fibaro dørsensor. Fibarosensoren har mulighet for å koble til ledninger med en bryter som kan åpne og lukke, i stedet for magnetkontakten. Jeg satte 12v strømforsyningen på en strømkontakt som ikke var på UPS, koblet styrekretsen på releet på utgangen til strømforsyningen og koblet utgangen til releet mot Fibarosensoren. Hvis strømmen går så åpner releet og Fibarosensoren skifter status. Så lang alt vel, dette fungerer helt utmerket ved strømbrudd.

Genialt! Dette skal jeg prøve!

 

41 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Men hvis strømmen blir borte så lenge at UPSen kobler ned alt, så oppstår det et problem når strømmen kommer tilbake: HS registrerer ikke at Fibaro-sensoren har skiftet til "strømmen er på", så tilhørende device i HS står fortsatt i status "strømbrudd".

Ja. Men hvis HS3 starter så VET du at strømmen er tilbake. Du kan legge inn

hs.SetDeviceValueByRef(DEVICEREF_TIL_SENSOR_DEVICEN, 0, True)

i Startup.vb så burde det gå bra. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Moskus said:

 

Ja. Men hvis HS3 starter så VET du at strømmen er tilbake. Du kan legge inn


hs.SetDeviceValueByRef(DEVICEREF_TIL_SENSOR_DEVICEN, 0, True)

i Startup.vb så burde det gå bra. :) 

Sant nok, hadde ikke tenkt på en slik "brute force" løsning. Det burde jo fungere og løser det umiddelbare problemet på en relativt enkel måte. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker BLLAN-plugin og pinger begge NodeMCU. Hvis begge (stue og vaskerom) er nede, så har trolig strømmen gått. Dessverre er modemet i et annet rom (uten UPS), så WAN er også nede i så fall... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg bruker BLLAN-plugin og pinger begge NodeMCU. Hvis begge (stue og vaskerom) er nede, så har trolig strømmen gått. Dessverre er modemet i et annet rom (uten UPS), så WAN er også nede i så fall... :( 

Hos meg står fibermodemet på UPSen. Det står fysisk i et annet rom i en annen etasje, men jeg har trukket 12V fram fra UPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert et rele i sikringsskapet som er koblet direkte på hovedsikringen som er koblet til en Arduino som er forsynt fra UPSen. Har et par slike releer på noen av de viktigste kursene som går til kjøleskap, UPS, fryseboks og varmepumpen. Har også en multitransducer som måler strøm og spenning og mye annet snacks men sliter litt med modbus til den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.