Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Veggkontroller og Dimmer2, non-secure og secure


fhpx

Anbefalte innlegg

Hei!
 
Jeg har såvidt kommet i gang med smarthus og hjemmeautomasjon. Nylig tok jeg et større skritt og fikk installert 4 stk fibaro dimmer2 og 2 stk Multireg termostater, ifm oppussing. Dette er koblet til Homeseer 3.0.0.297 på Linux med UZB1 Z-Wave plug-in versjon 3.0.1.130. Registrerte meg på formumet 1. februar men første post i dag :)
 
Så til problemet jeg håper noen kan hjelpe meg med!
 
For å fjernstyre Dimmer2 har jeg har kjøpt en veggkontroller fra Intin, goo.gl/iPi8rh (jeg antar dette er akkurat den samme som Tronika har, ZWC-K8). Denne skal brukes blant annet for å styre Dimmer2, men det var ikke så enkelt. Etter litt frem og tilbake har jeg kommet frem til at problemet mitt må være at Dimmer2 er i "Secure" modus, mens veggkontrolleren tilsynelatende ikke er det. Jeg har hvertfall bekreftet dette ved å inkludere en Fibaro Wall Plug i non-secure modus. Veggkontrolleren kunne ikke styre pluggen da den var i secure modus, men nå i non-secure modus fungerer det.
 
Veggkontrolleren er Z-wave Pluss enhet, og jeg har importert den som secure ("Add/Include a Node" is HS). Likevel ser det ikke ut til at den støtter "Secure" ifølge "Node Info". Jeg har hele tiden antatt at Z-wave Pluss enheter supporterte kryptering/secure modus. Har jeg tatt feil?
 
Jeg tenker i utgangspunktet at kryptering er et must. Kan jeg løse dette? Hvordan har dere selv løst dette?
 
Ellers må jeg si takk for all bistand jeg allerede har fått, både fra forum og fra HomeSeer-skolen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ZWC-K8 og slet med tilsvarende. Men oppdaget tilslutt at K8 ikke alltid tok imot assosiasjoner korrekt. Kunsten var å sette assosiasjonen med e heten nært HS3 boksen og hyppig vekke K8 ved kort trykk på både 0 og 1 knappene samtidig på 1. knapperad. Brukte. Zwave plugin 3.0.1.87. Mulig det var fordi den var stabil mot dimmer2 som også kranglet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Ut fra svaret ditt så antar jeg at dette fungerer for deg. Da er det håp! Men det får meg til å lurer på om både veggkontrolleren og dimmerene dine bruker kryptering, eller at ingen gjøre det. Eller er det faktisk forskjell på disse veggkontrollerene? Kunne du sjekket info på veggkontrolleren din under "Plug-ins --> Z-Wave --> Node Information"? Sier den "Supported Secure: " under Command Classes?

Slik ser det ut hos meg:

Capture.PNG.c6b242e620aa7e51502fd554e8040c1b.PNG

 

Dimmere med kryptering:

Capture2.PNG.75931a3160d2811faf8efed00b8d9358.PNG

 

Jeg har testet nye assosiasjoner nå, rett ved HS-boksen uten hell. Hadde ikke store forhåpninger, ettersom jeg har testet dette ganske mange ganger allerede.

Har også forsøkt å fjerne veggkontrolleren fra HS og legge den inn igjen. Ser ikke ut til å gjøre noe forskjell. Heller ingen feilmeldinger ifm inkludering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Fra hva jeg kan se ser det slående likt ut. Veggbryteren ser ut til å være helt lik. På Dimmer2 har jeg færre Child Devices, fordi jeg har slettet noen som foreslått i HomeSeer-skolen del4, og firmware 3.5 i stedet for 3.4. Ellers likt. Ettersom jeg har samme problemet med Fibaro Wall Plug også, tror jeg ikke disse forskjellene på Dimmer2 er avgjørende. Må bare anta at jeg gjør noe galt ? Skal prøve å gjøre flere assosiasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt slet jeg også men med litt pilling på wakeup på node likefør sett assosiasjoner virket det. Vellykket assosiasjonen må testes fysisk på bryter da den ikke rapporter stort tilbake til HS3. Virket som at den jun er våken under 10 sek når den vekkes...? Så hos meg var det nok en timing sak og mye bannskap som gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotet litt i starten jeg også, men det fungerer greit å assosiere. Hvis jeg trykker "Add Assosiation" i HS og direkte deretter holder de to øverste knappene inne på veggbryteren (Group2) fungerer assosiasjoner nesten hvert gang. Både secure og non-secure devicer blir lagt til, og det ser tilsynelatende OK ut etter en Update. Når dette er gjort fungerer bryteren bra med de assosierte non-secure devicene men ikke med secure devices...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZWC-K8 kontroller kan ikke styre mottaker noder som ble inkludert i systemet som "secure device". Kontrolleren har ikke SECURE_COMMAND_CLASS support.

(Det samme gjelder f. eks. alle kontrollere fra Nodon).

Ellers en ny utgave av ZSC-01DW kontroller: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1010-veggkontroller-zsc-01dw.html kan bli inkludert både som secure og non-secure enhet.

Er du på jakt etter enheten som støtter "secure" kommunikasjon så må du se etter slik info: "Støtter Z-Wave AES-128 Sikkerhet S0? - JA".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mistanker om det ja... Ok, man lærer jo hvertfall litt underveis. Takk for oppklaring :)

Forstår fortsatt ikke hvordan dette fungerer for clue9?

Hvis jeg er heldig tar intin veggkontrolleren tilbake mot at jeg kjøper en Aeotec WallMote i stedet. Frister ikke å skru av kryptering...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg et svar om kryptering på zwave. Er det slik at om noen enheter kommuniserer ukryprert og resten kommuniserer kryptert er alt åpent eller deler av nettet lettere å hacke.... Har kommunikasjonen ukryprert mellom en fjernkontroll og en aktuator noe å si for kommunikasjon mellom komtroller og eks dørlås. Den krypterte delen er vel fortsatt kryptert og sikker..? Nøkkelpar er jo ikke levert ut på det ukryprerte netter. Z-wave plus med secure er jo laget bakoverkompatibelt med dette for øye? Har jeg misforstått eller skal jeg bare slappe av i tro av at vitale funksjoner er trygg tross noen eldre noder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/8/2017 klokken 0.50, clue9 skrev:

Er det slik at om noen enheter kommuniserer ukryprert og resten kommuniserer kryptert er alt åpent eller deler av nettet lettere å hacke....

Nei. Det som er kryptert, er kryptert.

 

Den 7/8/2017 klokken 0.50, clue9 skrev:

Har kommunikasjonen ukryprert mellom en fjernkontroll og en aktuator noe å si for kommunikasjon mellom komtroller og eks dørlås.

Nei.

 

Den 7/8/2017 klokken 0.50, clue9 skrev:

Har jeg misforstått eller skal jeg bare slappe av i tro av at vitale funksjoner er trygg tross noen eldre noder.

Tror du kan slappe av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg sliter med ZWC-K8, og håper noen kan dele noen tips.

Den legges til i Homeseer uten problemer, men jeg får ikke satt assosiasjoner eller rescannet. Det virker som om jeg ikke klarer å få vekket enheten.

Har forsøkt en del av de tipsene som er nevnt her, trykket hurtig på de to øverste knappene (der LED er). Er det sånn dere vekker deres enhet?

Hvis man trykker litt for lenge på de to øverste (1-0) så går jo enheten i "exclude-modus", hvis man trykker tre ganger raskt går den i "factory reset"... 

Har testet å inkludere både som secure og non-secure, siste Z-wave pluging release og siste beta (3.0.1.144). Bruker Z-Net. 

 

Mistenker at det kan være noe med Z-Wave plugin versjonen, kunne noen vært snille og testet om de fikk vekket enheten med nyeste versjon? Evt. gitt meg veldig detaljerte tips om hvordan dere vekker den ;)

 

Det er også null respons om jeg trykker knappene, dvs. ingen statusendring på enheten. Status graphics osv. ser jo også veldig merkelig ut.

 

2017-09-05_09-28-15.thumb.jpg.6055e5f10d6e3409d3817cc76bdbe8e7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nettopp skrev:

Har forsøkt en del av de tipsene som er nevnt her, trykket hurtig på de to øverste knappene (der LED er). Er det sånn dere vekker deres enhet?

Stemmer nok bra det.

 

Rescan vil nok ikke ha noe for seg, men å sette assosiasjoner burde være mulig. Kan sjekke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nettopp skrev:

Jeg sliter med ZWC-K8, og håper noen kan dele noen tips.

Den legges til i Homeseer uten problemer, men jeg får ikke satt assosiasjoner eller rescannet. Det virker som om jeg ikke klarer å få vekket enheten.

Har forsøkt en del av de tipsene som er nevnt her, trykket hurtig på de to øverste knappene (der LED er). Er det sånn dere vekker deres enhet?

Hvis man trykker litt for lenge på de to øverste (1-0) så går jo enheten i "exclude-modus", hvis man trykker tre ganger raskt går den i "factory reset"... 

Har testet å inkludere både som secure og non-secure, siste Z-wave pluging release og siste beta (3.0.1.144). Bruker Z-Net. 

 

Mistenker at det kan være noe med Z-Wave plugin versjonen, kunne noen vært snille og testet om de fikk vekket enheten med nyeste versjon? Evt. gitt meg veldig detaljerte tips om hvordan dere vekker den ;)

 

Det er også null respons om jeg trykker knappene, dvs. ingen statusendring på enheten. Status graphics osv. ser jo også veldig merkelig ut.

 

2017-09-05_09-28-15.thumb.jpg.6055e5f10d6e3409d3817cc76bdbe8e7.jpg

OK, slik dette er:

1. User manual: https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=532

 

ZWC-K8 kontroller KAN IKKE bli inkludert som en security node, derfor enheter som skal assosieres med kontrolleren skal også bli inkludert i HS3 nettverket som non-secure)

(mens ZWC-01DW kan: https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/1010-veggkontroller-zsc-01dw.html)

 

Inclusion into the Z-Wave network:
1. Set the Master (Primary) controller into network Inclusion Mode (Consult the manual for the Master Controller how to
start the inclusion process).
2. Press and hold I and O keys of Group 2 (the top row of keys) on the Wall Controller unit at the same time. The LED
light will stay solid. Release the keys. See feedback on the Master Controller.

 

Etter inkludering i nettverket, Gruppe 1 av ZWC-K8 kontrolleren skal bli assosiert med HomeSeer automatisk.

Nå kan du legge (direkte) assosiering til knapper på kontrolleren:

Øverste rad - Gruppe 2,................., Nederste rad - Gruppe 5.

Gå til ROOT (ZWC-K8).

For å se tilgj. grupper for assosiering, utfør NIF "sekvens" (fra manualen):

The Node Information Frame (NIF) contains information about the device type and the technical capabilities. The
inclusion and exclusion of the device confirmed by sending out a Node Information Frame. Pressing both I and O keys
at the same time
will issue a Node Information Frame sequence.

Velg gruppe for assosiering (Gruppe 2 eller ..., ...., eller Gruppe 5) + node som skal styres av kontrolleren.

Send kommando fra HomeSeer. Etter det, med en gang trykk og hold nede I og O (øverste knapper) av ZWC-K8 kontroller.

Vent til at LED starter å lyse og slipp deretter fingrene. Assosieringspros. tar ca. 3-5 sekunder...

 

Til slutt ang. "null respons om jeg trykker knappene".

Det er vel naturlig. Du skal ikke se noe "respons" så lenge ZWC-K8 er ikke en fysisk bryter (eller dimmer) mens en kontroller (fjernkontroll).

Endret av hkmod25
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til å fungere! Måtte holde inne 1 og 0 i øverste rekke til led-lys ble aktivert for å vekke bryteren. Samt direkte etter hver eneste kommando, da den kun er våken i kort tid.

Assosiasjonene ser helt korka ut, dvs. at selv om jeg setter den til til å peke på en "switch binary" ser det ut som den peker mot "watts" eller liknende, men det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nettopp skrev:

Assosiasjonene ser helt korka ut, dvs. at selv om jeg setter den til til å peke på en "switch binary" ser det ut som den peker mot "watts" eller liknende, men det fungerer.

 

Kjent HS3-bug i visningen bare. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.