Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Generellt om Trådri produkter


Fermate

Anbefalte innlegg

Burde kanskje snart få en egen "system" kategori om dette..

 

Jeg skal bare nevne at fordi jeg ikke har tilgang til så mye Z-wave utstyr her nede på hytta i Danmark så kjøpte jeg en Trådfri bevegelses detektor og koblet opp på en av rommene i går.

 

Den er usannsynlig treg når den skal skru på lyset :(

Bruker nesten 4 sekunder fra jeg kommer inn til lyset tennes. 

 

Til sammenligning har jeg en AEON detektor i gangen som skrur på Trådfri pærer med Moskus til HS plugin og den tenner lyset etter 1-1,5 sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
6 timer siden, Andreas skrev:

Joda.. der er det pærer, men må også ha hub, den og fjernkontrollen er ikke til salgs på nett.. noen som vet hvorfor?

Bare fjernkontroll får jeg hvertfall lov å bestille.

https://m2.ikea.com/no/no/p/tradfri-fjernkontroll-30338849/

 

Hub ser det ut til at de ikke har tilgjengelig. Kanskje kundesupport kan svare på hvorfor? Eventuelt så kan det jo hende at de kan gjøre den tilgjengelig?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har hatt mye problemer med at huben henger seg opp de siste dagene. Veldig irriterende å måtte ta strømmen på den når ingen ting virker.

Noen som vet om noen fikser?

Har lyst på flere pærer, men det er jo ikke noe poeng når det ikke virker.

Har noen testet rekkevidden på dette? Vil pærer med spenning på fungere som routere, eller må man ha en dedikert router for å få økt rekkevidden?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erlingba skrev:

Noen som vet om noen fikser?

 

Har sett et par kommentere at den medfølgende nettverkskabelen er av dårlig kvalitet og gjerne «kveilet» så stramt fra fabrikk at de har fått skader. Verdt å prøve å bytte den. :) 

 

Ellers kan det være at den står for nært noe annet som forstyrrer? En trådløsruter f.eks?

 

Også verdt å prøve en annen strømforsyning. 

 

En annen løsning er selvsagt å bytte ut IKEA sin gateway med en ConBee/RaspBee og deCONZ... ;) 

 

9 minutter siden, erlingba skrev:

Har noen testet rekkevidden på dette? Vil pærer med spenning på fungere som routere, eller må man ha en dedikert router for å få økt rekkevidden?

 

IKEA oppgir 10 meter, men jeg har så langt ikke hatt noen problemer, selv med en del vegger/tak mellom. ZigBee skal lage mesh-nettverk, men tror ikke det et like bra som Z-wave sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
IKEA oppgir 10 meter, men jeg har så langt ikke hatt noen problemer, selv med en del vegger/tak mellom. ZigBee skal lage mesh-nettverk, men tror ikke det et like bra som Z-wave sitt. 
Ah, takk for tips.

Har hatt gjester på gjesterommet, og de hadde skubba unna det litt provisoriske opplegget mitt. Skal få flytta alt til et mer egnet sted, men ikke akkurat nå.

Det hjalp å flytte huben frem fra bak kommoden. :)

Har tømmervegger i huset, men det fungerer stort sett.
Skal sette opp en utelampe på et uthus ca 20 meter fra nærmeste utelampe. Er spent på å se om det vil virke.

Hadde vært kjekt med god rekkevidde utendørs, men noe på wifi er nok bedre egnet.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sette opp en utelampe på huset også. Selvfølgelig med Rådfri pære i. Bruk utelamper med rene glasskupler uten noe metall krimskrams rundt.

Om det fortsatt ikke virker så prøv å sette en metallplate 17,5cm bak en av pærene (eller begge) sett i retning fra motstående pære. Målet er fra senter av den delen av pæra som er mellom skrufatning og den gjennomskinnelige delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.