Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til MQTT Bryter


Anbefalte innlegg

Etter å ha lett / testet en rekke forskjellige brytere / kontrollere i automasjonssystemet mitt, har jeg mer eller mindre konkludert med at jeg er nødt til å lage dem selv.

 

Jeg bruker per nå en del Z-Wave.me WALLC-S kontrollere, og er veldig fan av konseptet med 4 impulsbrytere med kort/langt trykk, samt kompatibilitet med Elko-rammer. Problemet er at mekanikken er dårlig, feedback på trykk er dårlig og det er vanskelig å montere dem slik at de ikke kiler seg. I tillegg har en av dem plutselig dødd, kanskje fordi man føler man må trykke skikkelig hardt for at det skal registreres.

 

Jeg har også prøvd disse: Exxact RF trykknapp 2-kanals hvit, som har veldig god mekanikk og feedback på trykk, men jeg fant fort ut at den er totalt ubrukelig da den kun kan kontrollere andre enheter direkte. OpenZwave kunne ikke skille på de 2 kanalene i det hele tatt. 1-kanals versjonen ville fungert, men jeg har lyst på mer enn én funksjon. I tillegg kunne man kjøpt en vanlig Elko bryter + ett eller annet z-wave relé med inngang for samme prisen.

 

Planen min er å bruke en ESP32 + 230V -> 3.3V supply + en eller annen kommersiell "dum" bryter. Problemet er at jeg ikke klarer å finne en egnet bryter å bruke.

Elko har denne: Plus signalpanel 4K 0,4A PH, men listepris er 4108 kr, og jeg klarer ikke skaffe den billigere enn 2500kr. Jeg vet dessuten ikke om den kan monteres i rammer

Gira har denne: Impulsbryter 4-dobbel, med en mye hyggeligere pris på 340kr

 

Er det noen som vet om en bryter som kunne egnet seg, eventuelt en skikkelig z-wave/whatever enhet som passer i Elko rammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sabesto skrev:

I tillegg kunne man kjøpt en vanlig Elko bryter + ett eller annet z-wave relé med inngang for samme prisen.

Jeg har lurt på denne løsningen, bl.a. fordi jeg har Elko Plus overalt så hvorfor ikke fortsette i samme stil? Eneste ulempe er at det blir jo en liten kasse rundt uansett for å få plass til elektronikken (og muligens selve bryteren).

 

Ellers vet jeg ikke om noen veldig gode løsninger med full fleksibilitet... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Actibus skrev:

Har ikke noe forslag til bryter, men har du funnet et 230-3,3v power som er lite nok til å ha i veggboksen og som ikke koster skjorta?

Jeg har ikke lett så mye, men jeg har bestilt 10 slike fra ebay for ~200kr HLK-PM03. Jeg er litt skeptisk til sikkerheten, men jeg har tenkt å kjøre en rekke tester. Enheten er innstøpt, så jeg vil anta at det er rimelig sikkert med tanke på brann om man setter en sikring foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.7.2017 klokken 10.39, Sabesto skrev:

Jeg har ikke lett så mye, men jeg har bestilt 10 slike fra ebay for ~200kr HLK-PM03. Jeg er litt skeptisk til sikkerheten, men jeg har tenkt å kjøre en rekke tester. Enheten er innstøpt, så jeg vil anta at det er rimelig sikkert med tanke på brann om man setter en sikring foran.

Her er en danske som har gjort endel tester, virker lovende. http://lygte-info.dk/review/Power Mains to 5V 0.6A Hi-Link HLK-PM01 UK.html

Bestilte et par stykker selv

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2017 at 10:39, Sabesto said:

Jeg har ikke lett så mye, men jeg har bestilt 10 slike fra ebay for ~200kr HLK-PM03. Jeg er litt skeptisk til sikkerheten, men jeg har tenkt å kjøre en rekke tester. Enheten er innstøpt, så jeg vil anta at det er rimelig sikkert med tanke på brann om man setter en sikring foran.

hmm..

den var ikke verst, hvordan var tanken med å koble disse til 230v?  lodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.