Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nettverk mellom flere hus, diverse utfordringer


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp et noe utenom det vanlige hjemmenettverk her, og har noen utfordringer som det kan hende noen her inne har erfaringer med.

 

Kort forhistorie:
Foreldrene mine har et hinsides stort hus, og det er klin umulig å få trådløs dekning med god kvalitet med typiske "elkjøp-produkter", i tillegg har de flere bygninger, hvorav en bl.a brukes til selskapslokale og overnattinger.

De har også to utleieleiligheter i huset, og det kan være ønskelig å gi disse nett også.
Her er det altså behov for å kunne sette opp en bra og sikker løsning for gjestenett (ref selskapslokale etc), sikre god dekning over et stort areale, og kunne skille trafikk mellom de forskjellige leilighetene slik at leietakerne kommer seg ut på internett men ikke inn på foreldrene mine sitt nett og enheter.

Etter å ha endt opp med ett par Aruba instant accesspunkter selv så jeg at dette var alvorlig gode greier, men kostnaden kan jo ikke forsvares på noe som helst vis om en ser hvor mange aksesspunkter en trenger der borte.

Løsningen ble at jeg ved en tilfeldighet kom over en STOR pakke med enda mer seriøst Arubautstyr til salgs på finn.no i vinter, og da måtte jeg naturligvis bare handle med en gang.
Pakken var faktisk så stor at det var mer enn nok til å kunne serve meg også, tror det var omlag 35 aksesspunkter i tillegg til ett par kontrollere og tre switcher.

 

Problem:
Når jeg begynte å sette opp kontroller og switch hos de viser det seg at det ikke ligger inne lisenser i kontrolleren (disse er jo ikke direkte billige å kjøpe, så nye lisenser utgår) da denne har stått som en backupkontroller tidligere.
Kontrolleren jeg satte opp hos meg har alt på stell, og jeg kom derfor inn på tanken om å bruke min kontroller som en master for hele greia.

(Det er vel omlag 200 meter imellom huset mitt og huset deres, altså i utgangspunktet for langt for tp-kabel, men helt kurant for trådløst utstyr laget for litt avstander..)

 

Kjøpte så to TP-Link  CPE510 som skal lage forbindelse mellom husene, men har senere blitt usikker på om dette egentlig er egnet?
Jeg klarte å komme på (mitt) nett når jeg satt med kabel fra aksesspunktet hos de inn i laptop'en min, men jeg har så langt ikke lyktes i å få utstyret der borte til å henge med.

Flytter jeg kabelen jeg hadde i laptopen over til switchen når jeg ingen ting - får ikke pinget den switchen fra huset mitt, kobler jeg noe til den switchen der borte får jeg ikke pinget noe her etc.

Hadde jeg kablet forbindelsen ville det jo vært enkelt, men jeg er ikke kjempelysten på å grave ned ett par hundre meter kabel - den må jo i tillegg via ihvertfall èn switch på veien for å klare å bære data hele veien, og utendørs switcher finnes det vel lite av :P

 

Utfordring:
Bor slik til at fiber antagelig ikke vil bli installert noen gang selv om jeg tipper kabel går igjennom begge tomtene, så vi har begge 4G fra Telia.

En trenger vel ikke være fryktelig oppvakt for å skjønne at med min kontroller som master for hele greia, vil det i utgangspunktet være slik at all trafikk ut mot internett går via mitt modem også - det er jo ikke helt gunstig både mtp at jeg ikke får mer enn 200gb i måneden, og at ytelsen antagelig vil være en god del bedre om en får splittet dette.

 

Hvordan løse det best mulig? Forskjellige VLAN vil det jo bli lagt opp til så fort jeg får ting til å begynne å snakke med hverandre. Vil det da være mulig å si at VLAN 1 har gateway 1, VLAN 2 har gateway 2 etc?

 

 

 

 

 

 

En annen tullete ting jeg spekulerer litt på er jo å legge opp så en får wifi over et større område.. Har jo en god del aksesspunkter og kabel koster jo ikke mye :)
Finnes det noe anbefalinger om avstand imellom aksesspunktene?

(For å sette ting litt i perspektiv har jeg installert Automower hos de i helga. Det gikk med omlag 1km kabel til den sløyfa som er lagt opp, og det dekker da omlag halvparten av plenarealet, så vi snakker bittelitt større forhold enn normalt her. På den positive sida brukte jeg maskin for å legge kabelen, og jeg TROR denne skal kunne brukes for å legge tp-kabel også :) )

Det ville jo vært suverent å ha topp wifi-dekning overalt når jeg er ute her! :)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sannelig et godt forslag! Hadde faktisk ikke tenkt på det overhode :o
Ser at masteren allerede var satt opp med det, men naturligvis mot helt feil ip (fra gammelt miljø..)   Får forske litt på det der i kveld - samtidig har jeg jo blitt såpass gira på idèen om å kunne være på mitt eget WLAN selv om jeg er på "deres område" at jeg vil ikke helt slippe tanken om forbindelse mellom alt og min egen som master heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser det enkelt med å legge opp en profil på aksesspunktene som har både mitt og deres SSID  (og litt til...)

 

Av en eller annen grunn fikk jeg linken til å virke i kveld, så nå har jeg god forbindelse :) Ny firmware virka til å være det som skulle til, selv om det ikke var beskrevet noe slikt i endringensloggen til firmwaren...

 

Kom frem til at jeg egentlig ikke har noe som helst bruk for en kontroller borte hos de overhode - den skaper igrunnen bare krøll når jeg klarer meg fint uten..
Etter "AP Provisioning" datt aksesspunkt etter aksesspunkt der borte ned da kontrolleren mangler lisens for AP, og når nettverket ikke er større enn det føler jeg meg veldig trygg på at min kontroller utmerket kan håndtere alt sammen.

Sammenlignet med mye annet er det jo helt tullete kraftig hardware i dette - 8-kjerners cpu i switchene f.eks :o

 

aruba.thumb.jpg.538f75418f640ab0f5cd012031dcac32.jpg

Dette lever jeg veldig fint med da :) (og i løpet av helga kommer det opp ihvertfall 10 aksesspunkter til :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.