Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lysstyring


Christian

Anbefalte innlegg

 

Hei igjen !

 

Jeg har den siste tiden fått opp aktuatorer i alle rom, det jeg nå lurer på er hvordan dere styrer lysene. Jeg styrer dem med app og brytere. Spørsmålet er hvordan dette kan automatiseres mer. Bruker dere tidsstyring, lux målinger eller bevegelses deteksjon ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se video fra hjemmet til @Moskus.https://www.tu.no/artikler/det-begynte-med-a-huske-a-skru-av-komfyren-na-har-han-et-helautomatisk-hjem/275975

 

her i huset går det mest på bevegelse, men med variasjoner på dimming i forhold til hvilken tid på døgnet det er...

f.eks om natta vil jeg ikke ha flombelysning, så noen lamper skrur seg ikke på på natta.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Christian skrev:

Bruker dere tidsstyring, lux målinger eller bevegelses deteksjon ?

Som nevnt i videoen over bruker vi alle tre i en herlig blanding, fordi de har forskjellige bruksområder. F.eks blir lyset i gangen både styrt av klokkeslett og bevegelse. Når det er morgen går lyset på. Når alarmen blir skrudd på går lyset av. Når alarmen blir skrudd av går lyset på igjen. Når det er bevegelse i gangen OG det er natt, blir lyset dimmet og tiden før lyset går av igjen er forholdsvis kort.

 

I stua og kjøkken går det stort sett på Lux, samt hjemme/borte-status.

 

I kjellerstua er det bevegelse med en tvist. En trykksensor i kontorstolen gjør at hvis du blir sittende så skrur ikke lyset seg av selv om det ikke er bevegelse i rommet. 

 

Her styres ingen lys i praksis med app. Det er altfor tungvindt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bruker jeg kun stemme kommandoer til selve lysstyringen, men i tillegg har jeg en del automasjon som at lys går av/på når jeg låser meg inn/ut, kveldsmodus kommer på til gitt klokkeslett, blinking for oppvekking osv. Har så dårlig erfaring i fra bevegelsesstyring i fra offentlige bygg at jeg får angst bare av tanken :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det kan være greit å prøve seg frem litt for å se hva som passer en. Men i denne forbindelse så lurer jeg også på hvor er det lurt å sette lysmålerne. Tenker på at om du da plasserer dem i i ett eller annet rom, så blir det mørkt nok til at lyset skal slå seg på og det gjør det, men da vil jo lysmåleren lese masse lys og så slå av lyset igjen. Sikkert ett dumt spørsmål, men forsøker meg likevel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvordan du har satt opp terskelverdiene for å slå de av igjen. Du kan jo også kombinere med tidsdelay for å slå av igjen, feks etter 5 min men kun dersom Lux er over X. Her er det lurt å prøve seg litt frem for å finne riktige terskelverdier. Moskus har vel et eksempel på dette i HS skolen, som sier noe om hvordan terskelverdier bør settes for å unngå at lysene går av/på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd!! :)

Her i huset brukes verken app eller brytere noe særlig - det er kun èn bryter jeg brukerav og til, ellers flyter automatikken greit nok.

Tildels styres det på bevegelse, og tildels på klokka, enten etter et absolutt klokkeslett eller i forhold til sol opp-/nedgang.

 

Jeg er vel i høyeste grad et ordentlig B-menneske, men samtidig er faktisk Trondheim såpass langt nord at på "det verste" følte jeg at jeg burde slå av lyset manuelt på stua og kjøkkenet når jeg tok kveld, men klarte å pønske ut en løsning for å unngå at lyset sto på "døgnet rundt".

Nå som dagene blir kortere (og jeg er i feriemodus selv om jeg har begynt å jobbe igjen :P) merker jeg at nå skulle lyset gjerne stått på litt lengre igjen.

Èn løsning på dette er vel å begynne å dra inn LUX i eventene, noe jeg har tenkt på veldig veldig lenge, uten å ta skrittet og gjøre noe med det..
Ref. @Moskuss eksempel med 300 og 650 lux,.       Ja, jeg er klar over at det ikke er mye om en sammenligner med verdiene en kan ha utendørs, men jeg føler jeg skulle hatt litt mer nøyaktighet.
Har noen her eksempel på hvordan en f.eks prøver å sikte seg inn mot en lux-verdi? Altså lage en event/script hvor en i små steg justerer lyset inntil en oppnår en gitt verdi (som gjerne skal stå i forhold til lux utendørs..)

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)
Jeg har en PID til ølbrygging, og har tenkt på at det må jo gå an å dra inn i HS3 også, men hadde faktisk ikke tenkt på det ifm styring av lys.

En kollega har faktisk laget "firmware" til PID og har særs god kjennskap til det der, så om jeg bare finner ut av hvordan jeg lurer det inn i HS3 skulle jeg vel alltids klare å få det akkurat som jeg vil.

Tusen takk for innspillet - du skal se det blir perfekt for meg! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig men endt opp på det jeg har vist. Hvis det er mørkt i stua og du skrur på lyset, så blir det ikke mer enn 150-180 Lux, selv om det oppleves som ganske mye lysere. Derfor er verdiene 650 og 300 Lux.

 

I tillegg så blander jeg jo inn et ekstra element i form av solskjerming, som gjør at Lux varierer muligens enda mer enn vanlig. Om mulig. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.