Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytte HS3 Rasp.Pi backup over til windows pc?


Anbefalte innlegg

Så jeg har vell etterhvert innsett at jeg nå har utvidet alt for mye til å fortsette å kjøre på min stakkars rasp.Pi2 og må over til en annen pc. Siden windows er mer nærliggende for meg ift linux blir det nok en windows pc av noe slag. Ser at folk flytter oppsettet sitt over til andre pc'er ved å kopiere hs3 mappen over til ny pc, dette er jo lite aktuelt når en har kjørt det på linux tenker jeg meg. Så finnes det en måte å gjøre dette mindre smertefullt eller blir jeg nødt til å gjøre alt på nytt ved ny pc? Finnes det noen guider der ute som er brukbare? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

har du flyttet over til PC?

I tilfelle hvordan gjorde du det?

Ta kopi av Z-wave interface (denne filen ligger i /config folder antar jeg, slik at den blir med over?

Er det bare å kopiere over /Data  (database filen) og /Config (minus .lisens filen dersom en har ny lisens)

installere plugins på ny maskin.

starte plugins.

Må en da re-store z-wave interfacet? eller vil dette komme opp av seg selv?

 

Skal flytte over fra SEL til PC. (Så noe av samme problemstilling)

 

takk for hjelpen,

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Snurre skrev:

Hei,

 

har du flyttet over til PC?

I tilfelle hvordan gjorde du det?

Ta kopi av Z-wave interface (denne filen ligger i /config folder antar jeg, slik at den blir med over?

Er det bare å kopiere over /Data  (database filen) og /Config (minus .lisens filen dersom en har ny lisens)

installere plugins på ny maskin.

starte plugins.

Må en da re-store z-wave interfacet? eller vil dette komme opp av seg selv?

 

Skal flytte over fra SEL til PC. (Så noe av samme problemstilling)

 

takk for hjelpen,

 

S

 

Hei,

 

Nei dette blir ett prosjekt jeg tar opp etter ferien :)

 

EDIT: Bestilte plutselig en mini-pc i dag så mulig jeg testkjører litt før ferien(søndag) om den kommer seg i havn før da :) 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg oppe å kjører med windows server, klarer såklart ikke å vente til over ferien så tenker på å prøve dette i kveld. 

 

Har jeg forstått det rett at jeg bare kopierer hele hs3 mappen fra raspberryen over mappen i windows? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvesen skrev:

Har jeg forstått det rett at jeg bare kopierer hele hs3 mappen fra raspberryen over mappen i windows? 

 

Kanskje.. 

 

På 24.7.2017 den 11.01, ZoRaC skrev:

Hvilken versjon av Mono kjører du på RPien din?

Hvis du kjører 3.x, så må nok alle events lages på nytt på Windows-serveren, dessverre! :(:o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Salvesen skrev:

 

ah shit ja dette hadde jeg glemt, ser jeg kjører 3.2.8 :o

 

Dvs alt av events må lages på nytt men jeg får med meg resten, eller? 

 

Jeg er ikke sikker, jeg måtte lage alle på nytt når jeg oppgraderte fra Mono 3.x til 4.x og har forstått det slik at det samme gjelder ved overgang til Windows. 

 

Ellers tror jeg det skal være så enkelt som å kopiere mappa, ja. :) (ta gjerne backup av interface først, for sikkerhets skyld!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvesen skrev:

Gikk jo som det måtte gå dette, rasp pi krasjet når jeg komprimerte homeseer folderen og nå er den "død". Ikke backup av noe 1f62d.png1f62d.png

 

Au, da! :o 

Men, komprimerte folderen? Kunne du ikke bare kopiert den?

 

Funker minnekortet da? For da kan du jo hente det ut på en PC :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Au, da! :o 

Men, komprimerte folderen? Kunne du ikke bare kopiert den?

 

Funker minnekortet da? For da kan du jo hente det ut på en PC :) 

 

Skulle liksom gjøre det "enkelt" å sende den på mail eller noe annet latskap så da tenkte jeg bare komprimering. ikke smart. 

 

Det har jeg faktisk ikke sjekket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fik samlet nervene litt i går fant jeg ut at det var jeg selv som hadde tullet, jeg må ha komt borti SD kortet slik at det løsnet og derfor krasjet alt. 

 

Begynte så på ny med å styre med å flytte mapper og alt dette, men til ingen nytte. Alt krasjer på ny server. Men etter litt googling kom jeg frem til det som fungerte lekende lett! Eller, til nå iallefall. Har alt av devicer, eventer osv inne. Men, jeg har ikke fått testet alt for mye enda så bank i bordet. Men for de som måtte stå i samme situasjon en gang:

 

-Ta backup av interface

-Ta backup av config

 

Last dette så inn på ny server og voila! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Salvesen skrev:

Etter at jeg fik samlet nervene litt i går fant jeg ut at det var jeg selv som hadde tullet, jeg må ha komt borti SD kortet slik at det løsnet og derfor krasjet alt. 

 

Begynte så på ny med å styre med å flytte mapper og alt dette, men til ingen nytte. Alt krasjer på ny server. Men etter litt googling kom jeg frem til det som fungerte lekende lett! Eller, til nå iallefall. Har alt av devicer, eventer osv inne. Men, jeg har ikke fått testet alt for mye enda så bank i bordet. Men for de som måtte stå i samme situasjon en gang:

 

-Ta backup av interface

-Ta backup av config

 

Last dette så inn på ny server og voila! :D

 

Hei,

 

gikk ikke fult så lett for min del :-)

Rota masse med å kopiere over. Helt til jeg fant ut at jeg skulle ta backup på SEL'en og kopiere det over til Win maskinen. Startet win og lastet inn plugins. men aktiverte ikke. Restore av backup fra SEL'en og startet plugins. Jeg startet Z-wave, men har ikke restoret til interfacet. Burde jeg gjøre det? 

Er det det som er grunnen til at jeg sitter med den "rare" skjermen under?

Men har nå fått systemet over på PC. Slitt litt med en fantom node som sente meldinger til systemet. Men fikk ordnet den (håper jeg).

Ellers så sitter jeg med følgende bilde på Z-wave tabben. Se under. Jeg hadde det ikke sånn på Troller'en. Er dette Windows spesifikt, eller har jeg gjort noe galt her?

 

takk

 

Z-wave interface.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snurre skrev:

 

Hei,

 

gikk ikke fult så lett for min del :-)

Rota masse med å kopiere over. Helt til jeg fant ut at jeg skulle ta backup på SEL'en og kopiere det over til Win maskinen. Startet win og lastet inn plugins. men aktiverte ikke. Restore av backup fra SEL'en og startet plugins. Jeg startet Z-wave, men har ikke restoret til interfacet. Burde jeg gjøre det? 

Er det det som er grunnen til at jeg sitter med den "rare" skjermen under?

Men har nå fått systemet over på PC. Slitt litt med en fantom node som sente meldinger til systemet. Men fikk ordnet den (håper jeg).

Ellers så sitter jeg med følgende bilde på Z-wave tabben. Se under. Jeg hadde det ikke sånn på Troller'en. Er dette Windows spesifikt, eller har jeg gjort noe galt her?

 

takk

 

Z-wave interface.PNG

 

Oppskriften jeg fulgte startet med å ta backup av interface, gi den ett navn du husker. Så backup av konfig. Da får en zip fil med config backup og interface backup. Må så restore begge to, velge komport osv til nytt interface. 

 

En liten oppdatering her i fra, har kontakt med alle noder foruten en som jeg klurte litt med når jeg testa homeseer på win pc(skulle aldri gjort dette....). Så fornøyd der! Men, eventene har ikke kommet inn skikkelig, ser ut til at alle triggere mangler, altså IF, OR IF, AND osv, sitter bare igjen med utførelsene... Men, jeg har heldigvis remote tilgang til den nye pc'en så får ordne opp i fra portugal fra neste uke av ?

 

Alt i alt er jeg egentlig storfornøyd da det så rimelig svart ut der en stund! Heldigvis er jeg vant med dette(driver med automasjon til vanlig også) og gir ikke opp med det første ?

 

Ser for meg at jeg lager en guide etterpå, utrolig vanskelig å finne god info rundt dette området og jeg tipper det er mange som vokser ut av rpi lisensene sine og havner i samme situasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det var det samme jeg gjorde, tok backup på Trolleren og overførte det til PC. Etter en del kødding rundt i foldere og etter å ha fulgt gamle oppskrifter på dette.

Hadde klargjort PC på forhånd og installert alt og alle plugin.

Startet op Win

Loadet backup fra Troller.

Startet plugin.

Startet UZB1 interfacet

og så fungerte det relativt ok...

litt kludder men virker som det er oppe og går.

Alle eventer er herpa...

 

men så er det denne skjermen på Z-wave tabben som jeg lurer litt på hvorfor er sånn?

 

Lykke til :-)

 

takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Snurre skrev:

 

Alle eventer er herpa...

 

 

 

 

Samme greia hos deg at du har eventen, men ikke hva som trigger den? Sitter å funderer på hvordan jeg skal løse det, tror jeg lager nye eventer for å kjøre de gamle eventene på en måte. Tror det sparer meg mest tid selv om jeg ender opp med ekstremt mange eventer :o

 

Det er vell nå en kan angre på at en ikke scriptet alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det et akkurat det som skjer når man migrerer fra Mono 3.x - alle triggere blir borte og events må lages på nytt. :( 

 

Ah, det var dette du refererte til ja! ?

 

Noen som vet om en kan eksportere ut eventene i tekstform eller noe slikt? Sykt stress å sitte inne på rpien å se hva en hadde i hver event for å skrive ny osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvesen skrev:

Noen som vet om en kan eksportere ut eventene i tekstform eller noe slikt? Sykt stress å sitte inne på rpien å se hva en hadde i hver event for å skrive ny osv

 

Dessverre, var slik jeg måtte gjøre det... går relativt kjapt med to skjermer da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Dessverre, var slik jeg måtte gjøre det... går relativt kjapt med to skjermer da :) 

 

Hehe med godt trykk på relativt :P Men joda, det gjør jo det men med 3 ukers ferie hadde det vært greit å ta med seg en liste å stikke innom å fikse litt innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Salvesen skrev:

 

Oppskriften jeg fulgte startet med å ta backup av interface, gi den ett navn du husker. Så backup av konfig. Da får en zip fil med config backup og interface backup. Må så restore begge to, velge komport osv til nytt interface. 

 

 

 

Hei,

så du mener jeg må restore interfacet etter på? Jeg har ikke gjort det, men alt fungerer bra. Problemet er at jeg har den ekstra saken som viser på bildet. Vil det forsvinne hvis jeg restorer interfacet? 

Eventuelt hvorfor virket det uten å gjøre dette?

har lagt til noen nye noder etter overføringen, disse må da eventuelt fjernes hvis jeg skal restore interfacet. Blir vel krøll hvis ikke?

 

takk for hjelpen

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er noe rart her. HS sier jeg kjører versjon 3.0.0.318(windows) som etter hva jeg forstår er en gammel versjon. Men når jeg prøver å oppgradere sier den at jeg har nyeste versjon ?

 

Gjør dette for å få i gang myhs, som krever .97 eller noe slikt. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Redd for at dette skyldes kluringen med filene fra rasp.pi en ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 11.35, Moskus skrev:

Det er den siste offisielle releasen. Men det finnes mye nyere beta-versjoner.

 

aha da er det jeg som roter :) Fant ut at myhs klusset var pga den gamle lisensen var registrert til myhs, så etter oppdatering av ny fungerer det flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.