Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hardware for Domoticz på Raspberry


Godot

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på å satse på Domoticz på Raspberry Pi 3, men lurer litt på hvilken hardware som er best for å plugge på den?

Det ser ut som RFXtrx433E er tingen for 433MHz-enheter, men hva bør jeg satse på for Z-wave? 

RaZberry-kort eller Aeon Labs USB-stick, eller er det noe annet som funker bedre? 

 

Har ikke så mange enheter foreløpig (bare noen Nexa-brytere og mottakere), men har mulighet til å velge ulike ting når jeg pusser opp nytt hus. 

Ser jo at Fibaro-enheter er populære, så god kompatibilitet der er sikkert viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den hadde jo hyggelig pris også.

 

Men i hvilke tilfeller er det RPi kan komme til kort? På ren datakraft, tilkoblingsmuligheter eller hva?

Har også en Mac Mini stående på som Plex/diverse-server, kunne brukt den, men ser etter en anledning til å kjøpe en Raspberry :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at UZB1 er et godt valg uansett. Og kombinasjonen RazBerry/HS3 er nok mye mindre vanlig.

Alternativt måtte være en Z-Net, men den koster jo ihvertfall tre ganger så mye (og oppsettet med nettverkskabel kan jo bli litt tungvint dersom du uansett skal ha dem ved siden av hverandre).

 

En RPi3 er ganske så kraftig. Om den kommer til kort avhenger selvfølgelig av hva du skal bruke den til. Dersom du har tenkt å bli en Moskus ☺️

(http://www.tu.no/artikler/det-begynte-med-a-huske-a-skru-av-komfyren-na-har-han-et-helautomatisk-hjem/275975) kommer den kanskje til kort, men jeg kjører HS3 på en RPi2 med flere plugins uten noen som helst problemer. Vurderte å oppgradere til en RPi3, men etter å ha inspisert top, konkluderte jeg med at det var unødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-NET er for "spesielt interesserte", i tillegg må de være HomeSeer-entusiaster (jeg tror ikke noen andre har implementert støtte for Z-NET). Du kommer ganske så langt med UZB1.

 

Spennende oppsett, @DiderikFrom, skulle gjerne høre mer om dine erfaringer med HS3 på Pi (jeg sliter litt med scripting til Zee2). Men det blir off topic her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Ja, stemmer. Godt du fyller ut. Jeg leste førsteposten litt fort og så ikke at det var domoticz det var snakk om. Jeg har for øvrig tenkt å se om jeg ikke får å lage en sånn mitt system-tråd.

 

@Godot Du skal se du får selskap. Jeg tester nok ut domoticz på en RPi på det nyanskaffede landstedet, så får vi se om det blir en varig løsning eller om jeg integrerer en Z-NET i et VPN eller hva det blir (men nok off topic.)

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv Domoticz på RPi2 og med RPi3 får du hvertfall en usb port til overs med tanke på innebygd wifi :)

Kjøpte selv UZB1, den var både billigere enn den enheten du plugger på GPIO pinnene på RPi'en og så var det det om ved framtidig oppgradering til evt server løsning, så tar jeg bare med meg UZB1'en. Og så kan du bruke GPIO pinnene til å f.eks sette på en temp måler eller bevegelssensor, har kjøpt det selv, men ikke fått testet det ut.

 

Nå kjører jeg et ganske lett system, men en stor fordel er jo at den er liten og lett å gjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bare en kommentar: Uansett hva du ender på hadde jeg gjort ganske mye for å få hjernen på kablet nettverk. Joda, Wifi er kjekt, men uansett statistikk ikke like stabilt og raskt som kablet nettverk.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Litt sein input på denne tråden, men kjører selv Domoticz på Raspberry Pi 3 med Raspbian GNU/Linux 8 (jessie) og benytter Z-Wave.Me Razberry2 Z-Wave controller plugget i GPIO. Funker utmerket også på WiFi, men nå står Rpi'en ganske nærme WiFi AP'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.