Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mini-pc for hjemmeautomasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nylig registrert på forumet og har begynt litt planlegging rundt å automatisere en del i det nye huset vårt som står klart til nyttår.

 

I den forbindelse tenkte jeg å kjøpe meg en liten server hvor jeg tenker at det blir HomeSeer som blir kjørende. Har dere noen tips til en grei nok maskin til billigst mulig penge? Jeg har sett litt på de ferdige variantene fra HomeSeer, men synes disse ser ut til å være litt overpriset med tanke på spesifikasjonene..

 

Har foreløpig plukket ut noen deler som jeg tenkte å bestille, men kom gjerne med bedre forslag :-) Oversikt ligger vedlagt.

 

Totalpris: 4100,-

 

Skjermbilde 2017-07-26 kl. 10.07.21.png

Endret av Effie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i din konklusjon om prisen for de ferdige pc'ene fra homeseer, så ser på mini pc'er selv om dagen, blir nok en billig variant til 2000 kroner, slår alt av det homeseer selv leverer og bør holde i massevis. For å sammenligne kjører jeg nå homeseer på en rasp.pi2 og har 341 "devices" etterhvert, men nå går det i sirup så må oppdatere før den tar kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Effie skrev:

Ser for øyeblikket ikke det store behovet da jeg tror jeg får et begrenset antall enheter, men det kan endre seg :-)

 

Hva med router? F.eks pfSense. 

Hva med medieavspiller? F.eks Plex. 

Hva med DVR? F.eks Blue Iris. 

Hva hvis du vil teste andre hjemmeautomasjonsløsninger?

 

Utrolig kjekt med muligheten til å sette opp nye VMer når behovet melder seg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva med router? F.eks pfSense

Eksponere ESXi mot interwebs? Huff!

Resten? Ja, enig! :) 

 

MEN virtualisering er en ekstra greie å sette seg inn i. Skal man først komme i gang med hjemmeautomasjon, så ville jeg startet der. Virtualisere kan man gjøre senere, det er jo gjort i en håndvending når egen maskin med HS3 først er satt opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok litt som Venin at det ikke er behov for en egen virituell maskin for hver tjeneste jeg ønsker å kjøre. Men ikke så fordyrende å kjøpe hardware som støtter det, så da ender jeg nok opp med noe i den gaten hvis jeg skulle se behovet ved en senere anledning.

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Effie skrev:

Jeg tenker nok litt som Venin at det ikke er behov for en egen virituell maskin for hver tjeneste jeg ønsker å kjøre.

Det tenkte jeg også. Til jeg begynte med virtualisering. ;) 

Nei, egentlig er det omvendt. Det irriterte meg at jeg måtte "ta ned hele huset" bare for å få inn et nytt codec til SageTV eller tilsvarende.

 

Når det er sagt, så hadde jeg ikke startet med virtualisering i det hele tatt. Begynt med det viktigste; få i gang automasjonen. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.7.2017 den 21.35, Moskus skrev:

Eksponere ESXi mot interwebs? Huff!

Resten? Ja, enig! :) 

 

 

De store aktørene her tilbyr gjerne ferdig VM-appliances og det er ikke uvanlig å kjøre brannmurer virtuelt. Så lenge man har et dedikert nettkort til WAN-siden, så har man redusert angrepsvektoren betraktelig. :) 

 

På 28.7.2017 den 22.24, Venin skrev:

Hvorfor ikke kjøre alt under samme OS uten VM? Kjører en haug med ting på min Windows-installasjon på en liten Intel NUC.

 

Jeg har akkurat etablert videoovervåkning og da måtte jeg finne en egnet NVR. Da var det veldig praktisk å kunne installere 3-4 "kandidater" parallelt på hver sin VM, i stedet for å legge det inn på f.eks HS3-serveren. 

 

Ellers enig med alle her - har man ingen erfaring med virtualisering, start med hjemmeautomasjon og virtualiser senere! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører det meste virtuelt på ESXi, også Home Assistant. Lurte på å prøve det nye Hass.io på en Raspberry Pi3. Mest fordi da kan jeg erstatte Vera-boksen som nå er Z-wave slavekontroller med en Aeotch Z-wave USB-stick. Serveren står i kjelleren og jeg vil gjerne ha Z-wave stick'en i etasjen over.  Skal ikke undervurdere å ha dedikert HW til systemer som helst skal være oppe. Litt kjedelig at kona ikke får på lyset i stua fordi man bare "skal oppgradere litt".

 

Kjører pfsense på en Atom D525. Har bestillt en mini PC fra Qotom som erstatning siden Atom'en ikke er spesielt god på VPN. Denne vil sikkert fungere som en liten server også. Aner ikke hvor bra den er, men prisen er ok. 

 

Skjekk forøvring ut Docker også, greit alternativ til VM, for mindre applikasjoner. 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.