Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotstøvsuger - defekt batteri


Anbefalte innlegg

Hvor lenge holder batteriene på deres støvsugere? Jeg har en Cleanmate S800 som etter litt over ett år gikk fra 1,5 time til 40 min batteritid (og ca 15 min 2 mnd etter det igjen). Selger mener det ikke er en reklamasjonssak... :( 

 

Dessverre ser det ut til at FTU vil være enig med selger:

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu_design/wfdocument.ashx?journalpostid=2010018140&dokid=60962&versjon=2&variant=P&

 

Kan vel ikke være meningen å bruke 850 kr nesten hvert år på batteri?! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt batteri på irobot var dødt etter 8 mnd. Ingen garanti da jeg fekk beskjed om at det gjekk på ladesyklus. Siden min gjekk hver dag blir det selvsagt lading hver dag....

 

Så har kjøpt nytt batteri og støvsuger nå hver 3 dag :-)

Så får vi se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rune Jonny skrev:

Mitt batteri på irobot var dødt etter 8 mnd. Ingen garanti da jeg fekk beskjed om at det gjekk på ladesyklus. Siden min gjekk hver dag blir det selvsagt lading hver dag....

 

Clas Ohlson har begynt å selge Cleanmate nå - spurte dem og de sa 500-1000 ladesykluser. Det første halvåret gikk den bare et par dager i uka, siste halvår hver natt. Uansett langt fra 500 ladesykluser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 ladesykluser?! Er ikke det latterlig lite for en maskin som i utgangspunktet skal kunne jobbe hver dag?

 

Mulig du har rett. Jeg regner med at mine Neato-batterier (som ikke er Li-Ion tror jeg) varer i ca. to år, men det er med mer enn daglig drift året gjennom. Så det blir vel ca. 1200-1500 ladinger. Egentlig ikke imponerende det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en frekk en og sendte e-post direkte til Cleanmate under påskudd av at jeg vurderte kjøpe et av deres produkter, men ville vite litt om vedlikeholdsbehovet (som f.eks forventet levetid på batteriet):

Sitat

Batteriet klarar upp till 1000 laddningscykler.

 

...sier produsenten. Da bør jeg vel ha en god reklamasjonssak, når den er nede i 40 min etter 14 mnd og ca 15 min etter 16 mnd?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Blodstrupmoen skrev:

Problemet er vel at de skriver "upp till 1000 laddningssykler" og ikke 1000 eller minst 1000.

 

Joda, men forbrukerkjøpsloven sier noe om at det er en mangel hvis varen er vesentlig dårligere enn det kjøperen hadde grunn til å tro (eller noe sånt). 20% av forventet levetid er vel "vesentlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Joda, men forbrukerkjøpsloven sier noe om at det er en mangel hvis varen er vesentlig dårligere enn det kjøperen hadde grunn til å tro (eller noe sånt). 20% av forventet levetid er vel "vesentlig"?

Batteri er en slitedel, så da vil det desverre ikke gå på reklamasjon. Dersom det er helt defekt \ dødt, så er det 2 års reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Merko skrev:

Batteri er en slitedel, så da vil det desverre ikke gå på reklamasjon. Dersom det er helt defekt \ dødt, så er det 2 års reklamasjon.

 

Slitedeler er ikke fritatt for reklamasjonsretten, noe forbrukerklageutvalget også støtter:

2 år gammel iPhone 5 med dårlig batteri, medhold (566 ladesykluser)

14 mnd gammel mobiltelefon, med 20 min batteritid. Medhold i heving av kjøpet.

 

PC-batterier skal vare i opptil 3 år:

http://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

Generelt om reklamasjon på slitedeler:

http://www.dinside.no/okonomi/gratis-reparasjon-av-slitedeler/61074617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på denne:

I følge ByggMax ville plutselig ikke leverandøren ta den inn til undersøkelse likevel og de måtte sjekke hva vi kunne gjøre videre. Etter to uker kontaktet jeg Forbrukerrådet, for å høre om jeg hadde krav på lånegjenstand når jeg vil reklamere og butikken mener det ikke er en reklamasjonssak - svaret var ja. :)Før jeg rakk å kontakte Byggmax om det, fikk jeg en e-post fra dem om at siden leverandør ikke ville ta den inn lengre, så skulle de sende meg et nytt batteri. :D

 

I går kom det henteseddel, med oppkrav på 193 kr for utlagt MVA..! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det har du krav på å få dekket. Når de ikke sender det som RMA, så blir det moms, men det er ikke ditt problem.

 

Jepp, ser ut til at det løser seg:

Sitat

Hämta ut den och återkom med kvitto på saken, så gör vi en kontokompensation på summan.

 

För att kunna göra kontokompensationen behöver jag ha uppgifter om bank, IBAN/BIC-nummer samt kontonummer.

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
59 minutter siden, Moskus skrev:

Batteri. Det er dyrt å bytte støvsugere hvert halvannet år. :) 

 

Joda, men kjøper man en dyrere støvsuger så ser det jo ut til at batteriet holder 4-6 ganger så lenge...

På 27.7.2017 den 9.05, Moskus skrev:

Jeg regner med at mine Neato-batterier (som ikke er Li-Ion tror jeg) varer i ca. to år, men det er med mer enn daglig drift året gjennom. Så det blir vel ca. 1200-1500 ladinger. 

 

Kan hende det lønner seg for å få en bedre (og smart) støvsuger, med lengre holdbarhet på batteriet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ZoRaC skrev:

Joda, men kjøper man en dyrere støvsuger så ser det jo ut til at batteriet holder 4-6 ganger så lenge...

Kjenner ikke din støvsuger. Men 1,5 år er ikke veldig lenge, nei. Det er jo bare 550 ladinger hvis den brukes hver dag...?

 

Jeg har hatt Neato sine siden XV-11. Byttet batteri i den 3 ganger, men så er den fra 2010. 4-6 ganger lenger varer ikke batteriene, men lenger enn 500-600 ladinger. Et vanlig Li-Ion batteri skal tåle rundt 1000 ladinger før det begynner å merkes noe særlig på kapasiteten, er vel en omtrentlig tommelfinger-regel (trodde jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Men 1,5 år er ikke veldig lenge, nei. Det er jo bare 550 ladinger hvis den brukes hver dag...?

 

Maks 2 ganger i uka, så 70-100 ladinger... :( 

 

Produsenten sier den skal klare 500-1000 ladinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.