Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Har hatt en Amazon Echo Dot i hus i noen måneder, men den har foreløpig stått stort sett frakoblet eller til testing på kontoret. Jeg har enda ikke fått noen åpenbaring på hva jeg skal bruke den til. Har testet med HA-Bridge og Domoticz, for å kunne skru av brytere, og det fungerer jo tålelig greit. Utover dette har jeg få idéer på hva den praktiske og hverdagslige bruken av Alexa kunne vært.

 

Etter å ha lest litt ser jeg at det er mange som har den på kjøkkenet, som kanskje er det mest naturlige stedet i huset. Har prøvd i stuen i andre etasje, men der er jeg såpass sjelden, og aldri om morgenen. Har også lest at mange bruker den til å spille av nyheter eller radio, men her har jeg Sonos som automatisk skrur seg på hver morgen.

 

Er det noen som bruker Echo aktivt i hverdagen og har noen gode tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alexa til mer eller mindre alt, her er typisk burk som går igjen hver dag:

 

-Sette "modes" på bolig, som relax, concentrate, morning,evening osv. Disse kjører en del forskjellige eventer som morning lager kaffe, hiver på varme i bilen osv.

-Starte/stoppe musikkspilling(sonos)

-Legge til varer på handleliste, to-do liste, sette alarmer, sette stoppeklokke osv

-Åpne døren når jeg ikke gidder å gå bort selv ?

-Generell lysstyring

-Spør om ting som temp eller andre verdier

-Lage kaffe

-Generelle spørsmål som regnestykker, info eller hva som helst jeg kommer på egentlig

-forvarming av bil

 

Sikkert ett lass av andre ting som jeg ikke kommer på :) 

 

EDIT: Har alexa i alle rom. 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Salvesen said:

Har alexa i alle rom.

 

Har du prøvd intercom funksjonen (drop in) ?

 

har 3 stk som ligger å slenger som jeg ikke har fått tid til å tukle med enda. 

Intercom funksjonen er den som kanskje får meg til å ta steget :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kanutten skrev:

 

Har du prøvd intercom funksjonen (drop in) ?

 

har 3 stk som ligger å slenger som jeg ikke har fått tid til å tukle med enda. 

Intercom funksjonen er den som kanskje får meg til å ta steget :)

 

 

Har en leilighet i overkant av 60kvm så har ikke hatt stor glede av slik funksjonalitet :P Har bare en katt å snakke med også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Noen av tilbakemeldingene her bekrefter at det er kjekkest å ha den på kjøkkenstua, der jeg stort sett tilbringer tid om morgen, samt ettermiddag. Kanskje jeg bør investere en til i andre etasje. Intercom-funksjon høres jo kjekt ut når jeg og dama roper til hverandre mellom etasjene.. :)

 

@Salvesen Hva bruker du for å tilbakemelding om temperatur etc? Etter hva jeg har skjønt med HA-Bridge som jeg må kjøre opp mot Domoticz, så kan jeg ikke få status på temperatur eller andre ting, annet enn å skru av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ronnyandre skrev:

Takk for gode innspill. Noen av tilbakemeldingene her bekrefter at det er kjekkest å ha den på kjøkkenstua, der jeg stort sett tilbringer tid om morgen, samt ettermiddag. Kanskje jeg bør investere en til i andre etasje. Intercom-funksjon høres jo kjekt ut når jeg og dama roper til hverandre mellom etasjene.. :)

 

@Salvesen Hva bruker du for å tilbakemelding om temperatur etc? Etter hva jeg har skjønt med HA-Bridge som jeg må kjøre opp mot Domoticz, så kan jeg ikke få status på temperatur eller andre ting, annet enn å skru av/på.

 

En måte er jo å scripte noe for å feks gi lyd ut fra sonos, men for min del har jeg netatmo som har alexa skill. Så jeg kan "spør netatmo for temp i X rom". Jeg bruker homeseer, men samme greia der. Bare av/på logikk blir hentet inn som device av alexa. Men mye av eventene mine trigges av forskjellige talekommandoer til homeseer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ronnyandre skrev:

Takk for gode innspill. Noen av tilbakemeldingene her bekrefter at det er kjekkest å ha den på kjøkkenstua, der jeg stort sett tilbringer tid om morgen, samt ettermiddag. Kanskje jeg bør investere en til i andre etasje. Intercom-funksjon høres jo kjekt ut når jeg og dama roper til hverandre mellom etasjene.. :)

 

@Salvesen Hva bruker du for å tilbakemelding om temperatur etc? Etter hva jeg har skjønt med HA-Bridge som jeg må kjøre opp mot Domoticz, så kan jeg ikke få status på temperatur eller andre ting, annet enn å skru av/på.

 

Har du testa nye Controlicz? Med det tror jeg du skal kunne spørre om status på enheter og alt mulig rart.

 

https://www.domoticz.com/wiki/Alexa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Spørsmål til dere som har flere i samme hus; 
 - er det risiko for at flere enheter hører kommando og utfører handling? 

 - kan man be en enhet om f.eks. spille musikk på en annen enhet, type alexa (kjøkken), slå på NRK 1 på bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.