Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Anbefalte innlegg

Mekanikken fungerer fint og det er ingen treghet. Har oppdatert med z-wave modulen på nytt nå så får man se. Men tror jeg kan ha funnet en skyldig enhet i z-wave nettverket. Hadde en z-wave plugg som genererte masse trafikk med å konstant varsle om strømforbruk. Etter å ha skrudd ned polling og tatt strømmen på pluggen har jeg håp om kjappere nettverk og lavere forbruk på låsen. Forsøkte nylig å bruke openzwave konfigurasjonen men fikk da kun opp en sensor og ingen mulighet til å låse opp. Hva er det du får opp av sensorer/switcher med din konfig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeterSV hvis noe mesher med en batteridrevet enhet sånn at de påvirker den, bryter det vel klassifiseringen for Z-Wave? Jeg håper ikke det er noe fra anerkjente produsenter. En batteridrevet enhet skal vel alltid være sist i en mesh-kjede?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i går rapporterte låsen 30% - på mårran i dag syns jeg låsen hørtes seig ut, men ingen twinkle twinkle. Dog når jeg kom fra jobb i dag var det ingen liv i låsen, frem med 9V. De 4 oppladbare ikea batteriene holdt bare 5 uker nå, mot ca 8 sist gang, og det med firmware som skulle forbedre batterikapasitet. Inn med 8 vanlige ikea batterier nå for å sjekke hvordan det fungerer igjen.

 

Dog har det dukket opp ett annet moment som jeg har erfart i jobb sammenheng. Kabler i klem tapper batteri, og når jeg tenker tilbake til montasjen var det sabla trangt. Tror jeg må skru den opp igjen og sjekke hvordan kablene ser ut.

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra ID Lock på at Access Control (Access Control (0x06) Notification ikke sendes (varsler status på låsen, hvilken kode som ble brukt for å låse opp osv.) Om du åpner døra FØR du får lydsignalet og det blinker blått etter å ha tastet en kode vil du IKKE få informasjon om hvilken kode som ble brukt. Denne feilen ble funnet av @cscheiene i februar, gjelder da mot alle kontrollere og rapportert til ID Lock som fortsatt ikke har fikset denne feilen. Jeg har ikke gitt opp med å mase på ID Lock. Fikk dette svaret i dag:

Sitat

Etter all sannsynlighet vil det komme en fiks på dette i løpet av høsten. Jeg tør ikke å love noe, men etter lansering av v1.1.5 jobber vi nå med bugfix til den og vil forsøke i neste omgang å få med en fix for denne saken også.

Kanskje det blir en julegave? La oss håpe det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 07/06/2019 at 21:49, yrune said:

i går rapporterte låsen 30% - på mårran i dag syns jeg låsen hørtes seig ut, men ingen twinkle twinkle. Dog når jeg kom fra jobb i dag var det ingen liv i låsen, frem med 9V. De 4 oppladbare ikea batteriene holdt bare 5 uker nå, mot ca 8 sist gang, og det med firmware som skulle forbedre batterikapasitet. Inn med 8 vanlige ikea batterier nå for å sjekke hvordan det fungerer igjen.

 

Dog har det dukket opp ett annet moment som jeg har erfart i jobb sammenheng. Kabler i klem tapper batteri, og når jeg tenker tilbake til montasjen var det sabla trangt. Tror jeg må skru den opp igjen og sjekke hvordan kablene ser ut.

 

Ouch, 8 nye ikea batterier for 2 uker og 2 dager siden rapporterte 80% - i dag rapporterer de 45% og jeg hører forskjell på låsen. 

Skrudde opp låsen nå for å sjekke kabler, ingen kabler som er spesielt i klem, kanskje litt på den ene dog kan den ene kabelen også ha ligget litt tett på vrideren, prøvde å dandere det bedre nå så får vi se. 

 

EDIT: Ser det kom ny firmware for noen dager siden, la inn den i samme slengen. Nå har de ihvertfall fikset at ene sensoren rapporteres når døra åpnes utenifra.

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde store problemer med batteriforbruk på min Idlock 150. Etter igjen å ha oppgradert låsen med zwave modulen på plass opplever jeg nå etter tre ukers bruk at den har gått fra 85 % til 80 % batteri. Men i mitt tilfelle var nok ikke det hovedproblemet. Da jeg så nærmere på problemet så jeg at zwave loggen i home assistant hadde innslag med en av nodene som kontinuerlig rapporterte strømforbruk. Noden var satt til å kun rapportere pr time men gjorde det flere ganger i sekundet som førte til at nettverket ble spammet. Etter restart av noden opplever jeg et mye raskere nett og ikke noe problem med batterislukende Idlock.  Forhåpentligvis case solved for min del. Og kanskje en forklaring og løsning for andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ingenting... Jeg har hatt et sett Varta-batterier siden i januar, eller noe sånt, på den ene låsen. Det gikk tomt for en uke siden, og jeg satte inn noen Duracell av vanlig alkalin, ikke Ultra Power (som etter min erfaring ikke varer lenger enn andre batterier). Og de gikk tomme på tre dager! Jeg tenkte det måtte være dårlige batterier og satte inn IKEAs batterier, som gir meg klart mest for pengene. De er nå nede på 25 % etter fire dager. Og jeg har ingen andre batteridrevne ting på nettverket enn dørlåsen. Grrr...

 

Edit: Og jeg har ikke oppdatert firmware på denne i mellomtiden, det ble sist gjort før batteriene i januar ble satt inn.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ID Lock 150 siden den kom på markedet (forhåndsbestilt) og har aldri hatt problemer med batterilevetiden. Om jeg husker riktig så satte jeg inn 4 batterier når jeg installerte den og byttet ut de 4 med 8 nye når Z-Wave enheten ble installert en gang etter sommeren i fjor (de 4 batteriene var da ikke tomme, men byttet de når jeg først var i gang). Jeg var med på betatesting av ny FW og oppdaterte FW siste gang i februar i år tror jeg (husker ikke hvilken versjon det var, men kan det ha vært 1.1.0?).

 

Men følgende tekst i release note for versjon 1.1.7, "Fixed a bug related to amount of notifications sent when unlocked/locked from z-wave", fikk meg til å oppdatere den igjen nå, i håp om at teksten betydde at rapportering av hvem som har låst opp var rettet (som det ikke var).

Dette gjorde jeg for noen dager siden. Batterinivået rapporterte 70% før oppdateringen og 65% når jeg var ferdig, MEN nå noen dager senere er jeg nede på 45%! Jeg har som sagt aldri opplevd sånn batteriforbruk på denne låsen før, så kan ikke skjønne annet enn at det har med FW oppdateringen å gjøre.

 

Så lærdommen er, som alltid, avvent oppdatering til "noen andre" har testet om det er problemer med den ?

Saken blir selvfølgelig også rapportert til ID Lock.

 

Edit:

Jeg kan legge til at det siste halve året så har låsen vært satt om med auto lock (at den alltid låser seg automatisk igjen), men dette skrudde jeg av noen uker før jeg oppdaterte med ny FW. Men dette skulle vel bare tale for enda bedre batterilevetid nå enn før...

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Jeg lurer på om jeg fant ut hva som hadde hikke hos meg. SSD-en på Pi-en var gått stapp full pga. 8 gig database for Home Assistant! Jeg har klar et oppsett for å slette den fila automatisk ved den nattlige omstarten, men det er ikke tatt i bruk ennå fordi jeg ikke har vært hjemme siden før jul, og jeg vil ikke ta i bruk noe nytt så lenge jeg ikke er der de første dagene og kan følge med på at ikke noe galt skjer. ;) Det har sine fordeler å bo på hytta det meste av tiden, men enkelte ting blir vriene. Jeg slettet databasefila i går, og underlig nok skvatt da batteriene opp fra 25 % til 50 %. Jeg lurer på om det som har skjedd, er at Home Assistant har spurt låsen konstant om status fordi den ikke klarte å lagre statusen på en full SSD, og dermed har det vært "pollefest" som har tappet batteriene. Krysser fingrene for at det var så enkelt...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 gule ikea batterier holdt i 3 uker !! Oppladbare er satt inn igjen, dette blir bare værre og værre. Må vel bare ta en full reset men ser ikke helt hvorfor det skulle hjelpe. Noen som har hatt effekt av å resette låsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/06/2019 at 10:40, Hillmar said:

Jeg har hatt ID Lock 150 siden den kom på markedet (forhåndsbestilt) og har aldri hatt problemer med batterilevetiden. Om jeg husker riktig så satte jeg inn 4 batterier når jeg installerte den og byttet ut de 4 med 8 nye når Z-Wave enheten ble installert en gang etter sommeren i fjor (de 4 batteriene var da ikke tomme, men byttet de når jeg først var i gang). Jeg var med på betatesting av ny FW og oppdaterte FW siste gang i februar i år tror jeg (husker ikke hvilken versjon det var, men kan det ha vært 1.1.0?).

 

Men følgende tekst i release note for versjon 1.1.7, "Fixed a bug related to amount of notifications sent when unlocked/locked from z-wave", fikk meg til å oppdatere den igjen nå, i håp om at teksten betydde at rapportering av hvem som har låst opp var rettet (som det ikke var).

Dette gjorde jeg for noen dager siden. Batterinivået rapporterte 70% før oppdateringen og 65% når jeg var ferdig, MEN nå noen dager senere er jeg nede på 45%! Jeg har som sagt aldri opplevd sånn batteriforbruk på denne låsen før, så kan ikke skjønne annet enn at det har med FW oppdateringen å gjøre.

 

Så lærdommen er, som alltid, avvent oppdatering til "noen andre" har testet om det er problemer med den ?

Saken blir selvfølgelig også rapportert til ID Lock.

 

Edit:

Jeg kan legge til at det siste halve året så har låsen vært satt om med auto lock (at den alltid låser seg automatisk igjen), men dette skrudde jeg av noen uker før jeg oppdaterte med ny FW. Men dette skulle vel bare tale for enda bedre batterilevetid nå enn før...

Svar fra ID Lock:

Quote

Vi har noen tips å anbefale:

- Ekskluder låsen fra ditt Z-wave nettverk
- Fjern Z-wave-modulen fra låsen
- Oppdater låsen til 1.1.7 (selv om du allerede har gjort det)
- Fjern batteriene i 60 sekund
- Fabrikkinnstill låsen
- Sett inn Z-wave-modul
- Inkluder på nytt i Z-wave nettverk

Dette har hjulpet i mange andre tilfeller hvor det er høyt batteriforbruk, satser på at det hjelper hos deg også.

 

Er på ferie i noen uker nå så får ikke testet på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som helst tro på det med å fjerne låsen fra Z-Wave-nettet. De gangene jeg har hatt sånne problemer, har jeg løst det enten ved å bytte lås (det var en der utedelen nektet å sove ordentlig) eller ved å oppdatere eller ved å sette låsen til fabrikkinnstillinger uten å gjøre noe med Z-Wave-nettverket. Hvis det er Z-Wave som er problemet, har jeg til nå ikke hørt at det ligger i Z-Wave-brikken i låsen, det har vært polling fra Home Assistant og lignende systemer som går amok. Som min gjorde, da SSD-en på Pi-en var gått stappfull pga. loggfila til Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også skeptisk til hva denne «prosedyren» gjør som skal hjelpe på problemet... Spessielt siden jeg har hatt en problemfri lås frem til jeg oppdaterte til 1.1.7.

Men, får teste det ut og kontakte dem igjen om det ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en halvveis nå, tok ut batterier og z-wave brikka, reset av låsen, inn med 4 nye ikea gule og inn med z-wave igjen (uten batteri i). Spent på resultatet. Låsen rapporterer 65% med 4 batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min lås har dårlig samvitighet fordi den slukte batteriene da SSD-en på Pi-en som kjører Home Assistant var full. For nå har batteriene gått opp fra 50 % til 95 %. Så den har tydeligvis ladet dem litt.Kanskje ID Lock har lagt inn en dynamofunksjon, så man lader batteriene når man trykker ned dørhåndtaket. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at alle som har batteriproblemer kjører Home Assistant ? (z-wave er så knotete der at jeg er lite lysten på en z-wave reset, som er nevnt ovenfor) Står ihvertfall HomeSeer i på Hillmar

 

Stusser litt på at låsen står oppført med følgende:

capabilities: beaming,zwave_plus,frequent,routing

Det er vel ikke meningen at den skal drive med routing ?

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Singularity said:

Virker som det er ingen som har fått med seg mitt tidligere innlegg. Sjekk om dere har z-wave noder som spammer nettet deres med trafikk som igjen fører til høyt strømforbruk på idlock.

 

Har en node (fibaro stikk) som sender hvert 10'ende minutt ser det ut som, tenkte ikke at det var unormalt mye, men det er faktisk noe error der. Prøvde å skru den av og på og får se om det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Singularity skrev:

Virker som det er ingen som har fått med seg mitt tidligere innlegg. Sjekk om dere har z-wave noder som spammer nettet deres med trafikk som igjen fører til høyt strømforbruk på idlock.

Det er bare det at andre noder ikke skal ha noe å si for strømforbruk for IDlock. Låser støtter riktignok beaming, men de skal (vanligvis) ikke konfigureres som en aktiv del av noen mesh-ruter, nettopp for å spare på strømmen.

 

Hvis man derimot gjør noe med selve låsen relativt ofte (f.eks. polling hvert minutt), så kan man sikkert tappe batteriene i løpet av noen få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 19.06, Mastiff skrev:

Det er bare deg! ?? Jeg har hatt på mine dører hatt to forskjellige 101 (byttet en gang fordi utedelen begynnte å irre, og så fikk jeg oppgradert til 150  da den jeg fikk i erstatning døde helt etter noen uker), og fire forskjellige 150 (av forskjellige grunner, batteriforbruk, dårlig følsomhet i keypad osv.), og jeg har ikke merket noe særlig sånt. Den ene låsen var litt treg da den var helt ny, men en liten smøring var nok, siden har det ikke vært noe problem (og akkurat den låsdelen har jeg hatt hele tiden, uten å bytte). Du kan jo prøve å smøre selv. Jeg bruker motorsagkjedeolje eller motorsykkelkjedespray på reilene (ikke inn i låsen, for all del). Begge de typene er klisne og henger lenge fast.

Hei

 

Du skriver her dårlig førlsomhet i keypad. Jeg har samme problemet på mine to låser. Ble det bedre når du byttet? Sendte support ticket til idlock med svar om att det skulle være sånn på den nye.... 101 modellen jeg hadde før hadde ingen problemer med keypaden.

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.