Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Salvesen

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Mastiff skrev:

Jeg ville mye heller at du skulle dokumentere at Home Assistant var et stort marked som de må passe på ikke å miste! ;)

Det som jeg synes er "svakt" av ID Lock er at de har vært så passive med å støtte integrasjonen mot de mest brukte smarthus-sentralene (Home Assistant er på 6 plass i min undersøkelse og bør kvalifisere). I praksis overlater ID Lock til sine kunder å få leverandører av sentralen sin til å fikse problemene. ID Lock kan på sin side hevde "Vi har blitt Z-wave sertifisert og følger standarden. Om noe ikke fungerer er det fordi smarthus-sentralen ikke følger standarden." Vet ikke hvor mye hold det er i dette eller om det er slik de tenker, men etter å ha forsøkt å finne ut av feilen med Access Control Notifications (som viste seg til slutt å være en bug i firmware) og ID Lock 150 i snart 9 måneder får jeg en følelse av at det er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmware Version 1.1.3 (Public Beta) er ute for ID Lock 150. Dessverre ser det ikke ut til at de har fikset problemet med at du ikke får status på hvilken kode som ble brukt om du åpner døra før du får "tuddelutt". De som har slitt med høyt forbruk av batterier og feil med visning av batterinivå kan derimot glede seg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, toonwolf skrev:

feil med visning av batterinivå

Etter oppdatering ramlet batteriprosenten fra 90 til 65% på en lås. Dette stemmer nok mer med hva som er riktig siden dette er batterier som ble satt inn i høst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jeg snart voldelig av... Låsen har stått med tomme batterier i et par uker (jeg har ikke gått mye til byen, kan man si...), og nå tok jeg ut de døde batteriene, holdt knappen inne og satte inn nye. Greia ble helt klart nullstilt, jeg måtte velge hengeselretning før jeg gjorde noe annet.

 

Men fremdeles var det ikke mulig å oppdatere firmware på låsen, iallfall ikke med min S9, oppdatert til siste versjon av Pie. Så gravde jeg fram min tre år gamle Sony Xperia X Performance, installerte betaversjonen der og prøvde med den. Det hjalp heller ikke. Det er noen måneder siden jeg oppdaterte disse låsene, så jeg kan ikke huske hva som skal skje, men når jeg har lagt inn hovedkoden og så de andre tallene, kommer det først to runder med alarmlyden "bæ-bu-bæ-bu", og så kommer den lyden som vanligvis tilsier at man er ferdig med en funksjon (edit: som å legge inn en ny kode), "pling-pling-pling-pling-pling" (stigende tonehøyde). Er det riktig? Uansett så finner ingen av mobilene låsen, den står og tygger og så blir jeg spurt om jeg vil prøve igjen. Er det noen flere forslag, før jeg kontakter ID Lock? Jeg tror de begynner å bli jævlig lei av meg nå... ?

 

Edit: Ellers tror jeg absolutt det hadde vært greit med betaversjonens endring i batterivisning, for Home Assistant påstår at de nye batteriene jeg nettopp satte inn, er 70 % oppladet. Det tror jeg det jeg vil om... Det er nøyaktig det samme som den andre låsen (i huset, jeg har vært på hytta i et par måneder, bare fordi jeg liker det og kan jobbe like godt der, med 300/300 fiber!) viser etter drøyt to måneder. ;) Den viste forresten 50 % for noen uker siden, da det var kaldere. Så spenningen i batteriene varierer veldig godt med temperaturen.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke fått oppdatert firmware. Det er det jeg prøver å gjøre. Mener du at jeg bør prøve flere omstarter etter at jeg har nullstilt den? For det har jeg. Eller hvor lenge skal jeg ha ute batteriene? Jeg prøvde også å ta ut batteriene, fjerne Z-Wave-modulen og ta en oppdatering, uten at det heller lyktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mastiff skrev:

uten at det heller lyktes.

Jeg husker at første gang jeg skulle oppdatere firmware på alle 3 låsene slet jeg også med å få kontakt med de. Jeg har også Android og måtte "drepe" oppdateringsappen i minnet på mobilen for at jeg til slutt klarte å få kontakt. Tror problemet her ligger i appen og ikke selve låsen. Etter første versjon med oppdatering har de følgende versjonene blitt oppdatert uten noen som helst problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne låsen er oppdatert to ganger før. Og jeg prøvde først med S9-en, som jeg har brukt til det før, men som i mellomtiden er nullstilt to gnager (Pie-versjoner) og så med Sonyen, som aldri har gjort det før. Forrige gang jeg skulle oppdatere, funket det helt greit å gjøre det hjemme, men det gikk ikke her på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mastiff skrev:

Denne låsen er oppdatert to ganger før

Sorry @Mastiff da har jeg ikke noen tips annet at du må ta kontakt med support hos ID Lock. Med nye batterier, to forskjellige mobiler, nullstilling av låsen før oppdatering så tror jeg selv support hos de skal slite med å finne på noe du kan prøve. Bare ikke bli voldelig, det pleier sjelden å hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jo da! Når man veier 95 kilo og har Harley-skjegg og kan legge stemmen ned så bare en 15" subwoofer kan gjengi den, så kan antydninger om voldsomheter få ganske raske og gode resultater! ;)  Jeg prøvde nå nettopp med å stoppe appen og fjerne lagringen til den, men uten å lykkes. Jeg får kontakte supporten på ID Lock, hvis jeg ikke er blokkert som spam der nå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 stk. ID Lock 150 oppdatert til firmware 1.1.3. Alle har etter oppdateringen fått 65% batterinivåstatus! Dette kan ikke være en tilfeldighet. Noen flere som har oppdatert og hvilken prosent har dere etter oppdateringen? Husk at du må manuelt låse opp med kode eller brikke for at batteristatus skal bli oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen tips av dem, og det funket...indirekte! ? For da jeg avinstallerte appen og installerte den på nytt, ba den om tilgang til GPS-en. Jeg lurte på hvorfor den gjorde det, og for moro skyld slo jeg på GPS-en i mobilen. Jeg har den ellers ALDRI på (fordi jeg ikke liker at noen vet hvor jeg beveger meg) bortsett fra når jeg bruker den når jeg er ute og fisker med teiner. Da merker jeg av hvor teinene ligger. Eller når jeg kjører et ukjent sted med motorsykkelen, så Google tror jeg aldri drar noe sted, bortsett fra ut på sjøen i Mandal hele året unntatt juli (da opphavet har hytta der båten ligger), og i utlandet om sommeren. Volvoen har navigasjon, så der trenger jeg den ikke. Men så snart jeg hadde slått på GPS-en, var oppdateringen i gang. Dette er noe nytt, for jeg har oppdatert disse låsene før, og jeg har ikke hatt GPS-en på da heller, hvis ikke det tilfeldigvis har skjedd ved et uhell at jeg har glemt den etter en fisketur...alle gangene...både hjemme og på hytta! Jeg tviler...

Endret av Mastiff
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 10.56, Mastiff skrev:

Men så snart jeg hadde slått på GPS-en, var oppdateringen i gang.

Så du har ikke fått med deg at ID Lock nå har startet med å spore hvor kundene befinner seg til enhver tid? Det er noe nytt de har begynt med og en forutsetning for at du skal kunne bruke låsene deres ? Spøk til side, bra det løste seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 20.53, toonwolf skrev:

oppdatert til firmware 1.1.3. Alle har etter oppdateringen fått 65% batterinivåstatus

Er det virkelig ingen andre som har oppdatert firmware til 1.1.3? Eller er det slik at dere ikke har 65% batterinivåstatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis bare en times kjøring herfra og til Moi, der de har serverne sine. Så i helga skal jeg kjøre dit, bryte meg inn og slette alle diskene. Det burde fikse det problemet! ?

 

Edit: Jeg fikk 60 % etter oppgraderingen, mens det var 70 før den. Men jeg har ennå ikke sett noe annet enn hele titall.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morran i dag hørte jeg twinkle twinkle, siste rapporterte batteri var 40% - når jeg kom hjem var det ikke noe håp om å komme inn, låses reagerte ikke på z-wave og når jeg trykket på panelet var det dødt. Blinket rødt etter en tid og gav fra seg en lyd. Fra nå av blir det å ha ett 9V i bilen.

Pga stort batteriforbruk gikk jeg til innkjøp av IKEA sine oppladbare 2450 batterier. Skuffelsen var stor når det viser seg at de ikke passer, de er fysisk for store. Prøvde å fylle inn nederste del først men måtte gi opp, klarte dog akkurat å få presset inn 4 i øverste del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, iceball said:

Dette er vel ikke anbefalt uansett. Bare 1,2 V, så mangler dermed 1,2 V per fjerde batteri.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være ett problem, det burde ikke gjøre annet enn å skape problemer med % indikator. Slik jeg har forstått det holder ett oppladbart batteri 1.2V før det rett før det går tomt begynner å falle i V. Mens ett vanlig batteri er 1.5V og anses som "tomt" når det har falt til ca. 0.9V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yrune skrev:

Jeg ser ikke hvorfor det skal være ett problem, det burde ikke gjøre annet enn å skape problemer med % indikator. Slik jeg har forstått det holder ett oppladbart batteri 1.2V før det rett før det går tomt begynner å falle i V. Mens ett vanlig batteri er 1.5V og anses som "tomt" når det har falt til ca. 0.9V

Vel..fra ID-Lock:

Sitat

 

Hvilke batterier skal jeg bruke?

Når du skal skifte batterier anbefaler vi alkaliske LR6/AA-batterier. Ikke bruk oppladbare batterier, og bytt alle batteriene samtidig.

 

 

Sitat

Vi anbefaler å bruke Alkaline AA batterier med 1,5 volt, IEC type LR6. Ikke oppladbare da de ofte har 1,2 volt. Hvis batterier med lavere spenning er benyttet vil nok dette påvirke batterilevetiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.