Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, iceball said:

Vel..fra ID-Lock:

 

 

 

Men er det fakta eller er det "gamle" myter. Alle nyere devices burde fungere på 1.2V når ett vanlig batteri uansett dropper ned til under 1V før det er dødt. Hvis IDlock'n ikke funker på 1.2V så forklarer jo det hvorfor batteriene må skiftes så ofte. Det sier noe om produktet imo, uten at jeg føler behov for å utdype det mer.

 

Forøvrig, ett vanlig batteri har vel 2400mAh 1.5V~1V, mens disse IKEA batteriene har 2450mAh som stort sett leverer 1.2V - batterilevetiden burde ikke være så veldig forskjellig. Men det får jeg testet nå. Sist gang satt jeg inn 4 vanlige IKEA batterier de holdt 1 mnd, så satt jeg inn 2IKEA og 2 Panasonic, de holdt noe lenger. Så får vi se hvor lenge 4 oppladbare virker.

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, yrune skrev:

Det sier noe om produktet imo, uten at jeg føler behov for å utdype det mer.

Kanskje du burde? For jeg aner ikke hva det i så fall skal si om produktet hvis spenningen er på 1.2V mot foretrukne 1.5V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er fjernkontroller det eneste som funker greit med oppladbare batterier... Viking- og Oregon-temperatursensorer sender ikke ordentlig, lommelykter holder akkurat så man kommer ut døra og så videre.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Kanskje du burde? For jeg aner ikke hva det i så fall skal si om produktet hvis spenningen er på 1.2V mot foretrukne 1.5V.

Føler jeg har forklart hovedpoenget. Greia er at ett vanlig alkalisk AA batteri leveres fra fabrikk på 1.5V, når den har ligget i skuffen din 1 år før det tas i bruk er det kanskje 1.4V og etter hvert som du bruker det faller V videre ned til 0.9 eller 0.8 før det anses som tomt. Fallet har en relativt jevn kurve som er litt brattere i starten og slutten avhengig av hva slags enhet du har. Ett oppladbart er 1.2V når det er toppladet og holder seg der hele tiden til det er nesten tomt.

 

Normalt sier man at alkalisk holder lenger, men det er ingen fasit. Ett godt oppladbart kan holde vesentlig lenger i strøm intensive bruksmønster, mens ett alkalisk holder vesentlig lenger i ting som bruker lite, typisk eks IR fjernkontroll. Mens ett digitalkamera bruker mye strøm på kort tid og fungerer bedre med oppladbart. Følgelig ville det ikke være rart om en mekanisk lås fungerer bedre med oppladbart da den krever mye strøm på kort tid hver gang den er i bruk. At det ikke skulle takle 1.2V ville vært rart gitt det jeg har skrevet over og at jeg har sjekket at de alkalisk batteriene faktisk er tomme når låsen sier den er tom. Hadde låsen kuttet å virke på 1.2V burde de alkaliske batteriene fortsatt kunne brukes i andre enheter. Og med tanke på V intervallet ett vanlig alkalisk batteri har ville det vært særs dårlig å lage ett produkt som ikke virker på 1.2V

 

Ett annet moment er at oppladbart tappes mer av tid enn alkalisk. Så for ting med veldig lite bruk vil det også påvirke.

 

Kort oppsummert det er feil å kalle ett alkalisk batteri for 1.5V, da det så fort det tas i bruk faller i V

Endret av yrune
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, yrune skrev:

Greia er at ett vanlig alkalisk AA batteri leveres fra fabrikk på 1.5V, når den har ligget i skuffen din 1 år før det tas i bruk er det kanskje 1.4V og etter hvert som du bruker det faller V videre ned til 0.9 eller 0.8 før det anses som tomt.

Tja... jeg opplever at batteriet på 1.1-1.2V blir vurdert som tomme i diverse utstyr som bruker AA-batterier. Min gamle Yale Z-wave lås byttet jeg nettopp batterier på (etter ca. 1 år), de var på rundt 1,16V alle sammen. Å ha batterier som da starter på 1.2V vil jo altså være en diger ulempe.

 

Har ikke sett problemer med at kun 1 år gamle batterier er under 1.5V, men jeg skal finne noen skikkelig gamle batterier og teste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte nå for moro skyld noen 2-3 år gamle AA Philips-batterier som har ligget i skuffa, og de var nede på 1,1 V. Et nytt IKEA-batteri (de gule) viste 1,6V. Så det er tydeligvis en del tap, ja. Nye Varta ga 1,56V, så det er litt forskjell på nye batterier også. Kanskje derfor jeg har fått best resultat med IKEAs batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 Nye IKEA oppladbare batterier blir rapportert som 45% batteri, den rapporterer vel basert på V. Blir spennende å se hvor bra dette virker, synd at de er fysisk litt større så det ikke er plass i en i utgangspunktet litt trang IDLOCK.

 

Å kaste 4 batterier i mnd er ikke akseptabelt, så jeg håper ny firmware vil løse batterisløsninga. Som nevnt fungerte det mye bedre med original firmware som ble levert med låsen, etter oppdatering i oktober gikk det skeis. Jeg har ikke lyst til å legge inn BETA firmware. Det var ikke spesielt artig å komme hjem med en handlepose i hånda, sur kraftig vind og en dør som ikke reagerer i det hele tatt. Nå ligger det 9V i bilen.

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ID Lock kaller "public beta" er det Microsoft kalle "Winows 10". ;) Den nye betaen skal hjelpe på batteriforbruket, og jeg har ikke hatt noen problemer med den etter at jeg la den inn. Hvis du ikke har lyst til å drive med betatesting, er jeg redd du bør trekke deg ut av hjemmeautomasjon, for hele det feltet (uansett hva noen kan påstå) er en eneste, stor betatest, så lenge man ikke holder seg til bare helt enkle og ferdige løsninger. Og med Home Assistant er jo ikke det tilfellet.

 

Hver gang jeg legger til en ny funksjon, gjør jeg det først på hytta (der vi for det meste bor), så jeg kan følge det minutt for minutt i sakte-TV. Etter noen dager der tar jeg den i bruk i vår 1/3 del av huset en stund (og følger med på hva som skjer over VPN-nettverket hjem til huset), og så til slutt setter jeg det i drift for den 2/3 delen av huset som er utleid, når jeg er sikker på at det skal funke i store trekk. Likevel vil det nesten alltid være et eller annet utilsiktet. Som varmepumpestyringen, som viste seg å gjøre at varmepumpen pep hvert femte minutt. Men leietakerne sa fra om det (jeg gir alltid beskjed når jeg endrer noe, så de kan si fra om noe skjer), og jeg fant en løsning. Eller når Radio Rock endrer URL for strømmingen, så ikke den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når vi er inne på akkurat det, så vil jeg aldri ha en elektronisk lås på noe der det ikke fins en annen mulighet til å komme inn. ;) Da jeg monterte ID Lock på utleiedelen av huset, monterte jeg samtidig en låssylinder på verandadøra, så den kan åpnes utenfra med nøkkel. På hytta er det også en annen dør med vanlig nøkkel. I vår del av huset, der det bare er én mulighet til å komme inn, har jeg ikke ID Lock. Men jeg har en idé til hvordan jeg skal fikse en mulighet til å komme inn via låsbar kjellerlem, og da blir det ID Lock på dagen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 20.53, toonwolf skrev:

3 stk. ID Lock 150 oppdatert til firmware 1.1.3. Alle har etter oppdateringen fått 65% batterinivåstatus! Dette kan ikke være en tilfeldighet. Noen flere som har oppdatert og hvilken prosent har dere etter oppdateringen? Husk at du må manuelt låse opp med kode eller brikke for at batteristatus skal bli oppdatert.

Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at 3 stk. ID Lock 150 viser samme batterinivå (65%) etter oppdatering av firmware. Vel så ble de byttet i høst på omtrent samme tid, men bruk av låsene er veldig forskjellig og jeg hadde forventet at det i det minste skulle være avvik på noen prosenter. Kjøpte meg derfor nye Clas'ern AA batterier og satte de inn i en av låsene (som viser 65%). Etter å ha satt de inn og låst opp noen ganger med kode viser den nå 85%. Enten er det batteriene fra Clas'ern som er "dårlige", eller så kan man ikke stole på batterinivået som ID Lock 150 rapporterer. Hva tror dere? Melder dette inn til ID Lock så får vi høre hva de sier om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yrune skrev:

Jeg har aldri sett mer enn 70 tror jeg med nye batterier, bortsett fra når den rapporterte 100 hele tiden i starten. Nå har ikke jeg lagt inn den firmware enda

Uansett forventer jeg mer enn 85% når det monteres nye batterier. Kanskje ikke 100%, men et sted mellom 95-100% kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yrune skrev:

Jeg vil tippe det er firmware problem, med mindre batteriene har ligget lenge i hylla

Batteriene ble kjøpt inn for under en uke siden. Sjansen for at dette er et firmware problem er ganske stor gitt at dette er noe de har slitt med helt siden Z-wave modulen kom i fjor sommer. Dette er jo også noe de sier har blitt fikset i firmware 1.1.3 "Fixed a bug on battery percentage graph".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags system de bruker for å teste sånne fikser på. Siden det virker som om ingen av oss ser noen stor endring... ;)

 

Edit: Jeg har multimeter fra Biltema, og som sagt i går, så viste det 1,6V på nye IKEA-batterier, mens eldre Philips var helt nede i 1,1.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, toonwolf skrev:

Etter å ha satt de inn og låst opp noen ganger med kode viser den nå 85%. Enten er det batteriene fra Clas'ern som er "dårlige", eller så kan man ikke stole på batterinivået som ID Lock 150 rapporterer. Hva tror dere? Melder dette inn til ID Lock så får vi høre hva de sier om dette.

Svar fra ID Lock i dag på hvorfor man ikke kan forvente nærmere 100% batteristatus når man setter inn nye batterier:

Sitat

Batteriprosenten baseres på måling av voltstyrke i batteriene ved en opplåsing. Dersom batteriene har lagt på lager en stund, kan dette ha innvirkning på batterienes kvalitet. I versjon 1.1.0 viste grafen 100% for lenge, i versjon 1.1.3 er grafen korrigert for å gi et mer riktig nivå. Nye batterier med 85% kan være helt normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg irriterer meg over at det er så lett å utløse reilen (tappen/bolten som låser døren mot sluttstykket) om du skulle være så uheldig å komme borti touchpanelet og døra allerede er åpen. Når du gjør det vil døra låses og om du ikke er oppmerksom vil du ikke kunne lukke/låse døra med mindre du har låst opp døra først. Touchpanelet må være mulig å bruke når døra er åpen, men mener at manuell låsing i det minste burde vært deaktivert så lenge døra er åpen og ikke lukket. Har også hatt situasjoner hvor dette har ført til at låsen setter igang alarm og eneste måten å deaktivere alarmen er å taste en gyldig kode til låsen. Helst skulle jeg hatt mulighet til å deaktivere manuell låsing ved å få lagt til verdi 4 for parameter 1 som het "Disable Away and Disable Manual Lock", men ifølge ID Lock er ikke dette mulig da det vil kreve ny sertifisering av produktet og medfører en veldig stor oppdatering og utviklingsjobb grunnet oppkjøpet som SiliconLabs gjorde av Sigma i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med åpen dør er det da ikke mulig å låse på noen annen måte enn ved å vri rundt knotten på innsiden. Er det det du mener? For å låse den ved å holde fingrene mot panelet må jo den lille, trekantede mellom låsereilen og den til håndtaket være trykt inn. Jeg har aldri kommet borti knotten ved et uhell, og du kan jo sette på plastdekselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mastiff jeg har personlig aldri hatt dette problemet da jeg "kjenner" låsen og vet hvordan den brukes. Problemet oppstår gjerne når noen drar døra igjen og samtidig holder hånda på touch-panelet, eller holder hånda på touch-panelet uten at det er "meningen". Nå skal det sies at "bruksmønsteret" til døra som låsen er montert på ikke er som i en normal bolig. Den er montert i en utstyrsbod hvor døra settes til å være ulåst så lenge det er organisert aktivitet (trening osv). Dette gjør at det er ganske mange som går inn og ut av rommet, og sjansen for at det skal oppstå problemer er mye større enn i en vanlig bolig. Jeg har en video som viser problemet, men tenkte jeg også skulle dobbeltsjekke og "provosere" frem hva som fører til at dette skjer slik at det kan bli dokumentert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken på hytta, som mine foreldre, kona (som er et vandrende bermudatriangel for alt av teknologi) og (de voksne) ungene med partnere er ut og inn, eller de som leier i huset mitt, der jeg også har en sånn lås, har noen gang nevnt noe sånt problem. Men akkurat det med å låse uten å ville det med å holde på touchpanelet når døra er lukket, er jo selvsagt mulig. På meg virket bare det forrige innlegget ditt som om noen faktisk kunne kjøre ut reilen når døra sto åpen (altså ikke bare ulåst), og det skal jo ikke være mulig på noen måte, hvis man ikke har låst sensorreilen fast på en måte.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 11.27, Mastiff skrev:

kona (som er et vandrende bermudatriangel for alt av teknologi)

jøss godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det slik ?

På 1.4.2019 den 11.27, Mastiff skrev:

På meg virket bare det forrige innlegget ditt som om noen faktisk kunne kjøre ut reilen når døra sto åpen (altså ikke bare ulåst), og det skal jo ikke være mulig på noen måte, hvis man ikke har låst sensorreilen fast på en måte.

Det er dette jeg mener har skjedd, det vil si at døra har stått åpen og at reilen har blitt utløst ved at hånda kun har blitt lagt på touch-panelet. Om det er slik at det er mulig å gjøre dette mener jeg det er en funksjon som ID Lock bør deaktivere i en firmwareoppdatering siden det potensielt skaper problemer. Bare i forrige uke hadde jeg to "hendelser". Den ene førte til at reilen ble utløst og døra gikk ikke i lås, den andre førte til at "alarmen" ble aktivert. Jeg skal forsøke å fremprovosere dette igjen, om jeg får til dette vil jeg dokumentere det med video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med konefaktor er absolutt ingen spøk! En liten feil som dukker opp hvert halvår har en tendens til å bli "det er alltid noe galt her". ;)

 

Og det må være en feil på låsen, antakeligvis sensorreilen. Det er som sagt ikke mulig på noen av mine låser (eller noen av de 3-4 jeg har byttet ut på garantien). Hvis jeg tar på panelet når døra er åpen, kommer det bare en pling-lyd som signaliserer noe i retning av "den der går ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.