Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Intensjon

Hovedmålet mitt med automasjonen i huset er vi aldri skal behøve å tenke på å slå lys av og på. Hvis noen føler behov for å ta i en lysbryter så er det en feil i automasjonen. Dette har vist seg å ikke alltid være så lett, spesielt når enkelte er veldig vant til å bruke brytere. Vi ser noen spesielle anledninger hvor det kan være nyttig å kunne overstyre, spesielt på tv stua. (F.eks. når man stryker klær og ser på TV eller når man vil da seg en liten ettermiddagslur...)

Ideen er at all automasjon skal styres via hendelser, ikke via scheduler.

 

System

Sentral:

  • Intel NUC (NUC7I5BNH) med Docker kjører:
    • Home Assistant
    • Prometheus
    • Grafana
    • Plex
    • Unifi
    • Couchpotato
    • Sonarr
    • nzbget
    • deluge
    • NGINX
    • Aeotec Z-stick Gen5
    • iM871A-USB - Wireless M-Bus USB-adapter 
  • Ikea Trådfri Hub

Aktuatorer:

  • 19x Fibaro Dimmer 2
  • 3x Fibaro Relay 2
  • 6x Fibaro Wall Plug
  • 3x Fibaro RGBW
  • 1x Idlock 101
  • 1x DCH-Z510 Siren
  • 7x Ikea Trådfri pærer
  • 4x Ikea Trådfri drivere

Sensorer:

  • 7x Sensative Strip
  • 3x Aeotec Multisensor 6
  • 8x Fibaro Motion Sensor
  • 1x Fibaro Door/Window Sensor
  • 1x Fibaro Universal Binary Sensor
    • Temperatur i varmtvannsbereder
  • 1x NodeMCU
    • Ringeklokke
  • Netatmo inne/ute/vind (hjemme og hytta)
  • Tibber pulse

Varme:

  • 1x Mill Wifi varmeovn
  • 1x Mill Wifi oljeovn

Kamera:

  • 1x Foscam C1
  • 6x RTSP stream fra DVR (2 til ligger i eske og venter på å bli montert)

Alarm:

  • Verisure (API/Plugg)

A/V:

  • 4x TV med Chromecast
  • 1x Xiaomi IR Remote
  • 1x Sonos Play:1
  • 1x Sonos Play:3

Drivhus:

  • NodeMCU
    • Relé for styring av vannventil
    • Relé for styring av ventilering
    • DS18B20 temperatur i jord
    • Kapasativ fuktsensor for jord
    • DHT22 sensor for temperatur og fuktighet i luft

Annet:

  • Tesla Model X
  • 3x Google Home Mini
  • Xiaomi Roborock S50

 

Automasjon

  • Lys slås av dersom lysnivået i rommet er høyt fra naturlig lys.
  • I noen rom hvor det er bevegelsessensorer er det kun minimal belysning som justeres opp når det er bevegelse.
  • Lysintensitet / farge  er justert per aktuator i perioder av Morgen/Dag/Kveld/Natt eller via Flux.
  • Utelys slås av og på basert på soloppgang/solnedgang
  • Alle bad og vaskerom er på sentral ventilering som er justert via fuktsensor i alle disse rommene. Jeg kalkulerer gjennomsnittsfuktighet og avvik og bruker dette til å slå ventilasjon av og på.
  • Når oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel er ferdig annonseres dette via Sonos og til telefoner.
  • Vekke/morgenlys i nattbordlampe.
  • På bad er speillys på konstant, mens taklys slåes av og på basert på bevegelse.
  • Når Chromecast i tv stua begynner å streame dempes lyset.
  • Notification via HTML5 rett på telefonene, via Sonos og på mail.
  • Ringeklokkeknapp koblet til NodeMCU som trigger bjellelyd på alle Google Home og Sonos høytalere når noen ringer på, notification med bilde fra dørkamera til alle telefoner og justerer opp lyset i gangen.
  • Varmvannsbereder har fått Fibaro Universal Sensor med 3 temperaturprober koblet på, venter på få montert Aeotec Heavy Duty.
  • Annonsering i huset når vi er på vei hjem.
  • Mill Wifi ovn har nattsenking og feriesenking via Home Assistant i stedet for i appen.
  • Ved å kombinere Z-wave plug på TV, IR remote og chromecast, passer jeg på at TV er av når CC er idle, og at CC streaming stoppes hvis TV slås av.
  • Rødt "nattlys" i hele huset hvis man er oppe om natten, slik at man ikke forstyrrer søvnrytme for mye.
  • Setter sovemodus ved å si god natt til Google Home.

 

Integrasjoner

  • Home Assistant har plugin for å polle Verisure API på internet og via en Verisure plugg som slår på et nattlys når alarmen er på, hvor jeg trigger på forbruk via en Fibaro plugg. Dette brukes til å hente ut state på alarmen og for å vise data for alle sensorer i verisure anlegget slikt som dører, temperature og luftfuktighet.
  • Jeg bruker Google Maps for location tracking.
  • Integrasjon mot Unifi kontrolleren som kjører på samme server som gir presence detection.
  • Chromecast og Sonos er selvfølgelig integrert og gir både oversikt over hva som skjer og mulighet til å kontrollere disse.
  • Google Home er integrert mot Home Assistant og gir mulighet til å dimme, slå av og på lys.
  • Lading av elbil styres av HA på grunnlag av priser fra Tibber.
  • Integrert mot Netatmo hjemme og på hytta. Driver foreløpig ingen automasjoner da det er litt flaky.

 

Fremtidsplaner

  • Lage en haug med NodeMCU temp/hum/lux/motion sensorer for å teste hvordan de sammenligner med Fibaro Motion Sensor.
  • Gjøre det enklere å håndtere gjester.
  • Automatiske rullgardiner fra Ikea, hvis man får tak i de snart...
  • Video til chromecast(s) når det ringer på døren (testet, chromecast liker ikke oppløsningen foreløpig).
  • Implementere komplett feriemodus.
  • Implementere komplett alarm via HA.
  • Heatit Z-trm(3?) når de kan lever noe skikkelig.

 

Slik ser det ut den 3. september 2019

screenshot_1.thumb.png.729b0e44dabab8a285fa6445195fe176.png

 

screenshot_2.thumb.png.e02f9a3d13e50c398bd8da42627e45ed.png

 

screenshot_3.thumb.png.c9432543d0c564571bd4be6826fb4939.png

 

screenshot_4.thumb.png.dd1c6985b0a2f811c596a49dc5c4e78c.png

 

screenshot_5.thumb.png.e8ebe0554466c5a912cbb58432d1009d.png

 

screenshot_6.thumb.png.1727fa0e6350df896fdade718ab7a740.png

 

 

I likhet med @Fermate er jeg også en eks-Funcommer fra AO perioden. :)

Endret av Tor Magnus
Flere updates.
  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.8.2017 at 19:35, Christoffer said:

Det scriptet du bruker mot Chromecast, hadde det vært mulig å få se det?

Bare så du er advart, det funker men er ikke elegant. ;) Det burde nok ha en "Under Construction" stemplet over hele.

For øyeblikket er den begrenset til å sjekke mot kun en chromecast, men det skal kunne kjøre mot alle.

 

<Fjernet så man ikke bruker noe som ikke fungerer så bra.>

Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon ferdig og jeg tror den skal fungere ok.

Husk å lage variabel for hver chromecast i Home Center før du kjører skriptet. Formatet på variablene er cc_ChromeCast_Navn (mellomrom i navnet på chromecasten byttes ut med _)

 

https://gist.github.com/tcastberg/b4ceb4763c2b6c86f8b8d22658281de3

Endret av Tor Magnus
Byttet til Gist link.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjører du Hass.io eller Hassbian? Hvordan syntes du Prometheus og Grafana funker? Vurderer å kjøre enten Prometheus + Grafana eller InfluxDB + Grafana. Kunne også tenke meg å cloude en backup av dette, men ser ut som det er litt tricky? Litt kjipt om minnekortet streiker en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker docker imaget fra https://hub.docker.com/r/homeassistant/home-assistant/. Jeg bruker Prometheus og Grafana på også på jobb og prometheus er veldig praktisk i det at det integrerer godt med docker og at home assistant allerede eksporterer metrikker for prom.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å "cloude en backup", men jeg bruker git for å lagre konfigurasjonen hvilket betyr at hvis maskinen dør så kan jeg hente ut konfigurasjonen på en ny maskin og bare starte docker for å være tilbake. Når det er sagt så må man i z-wave parre opp alle devicer på nytt hvis z-wave usb kontrolleren må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av jula ble endel Fibaro Wall Plug byttet ut med pærer og drivere fra Ikea Trådfri, ny dørklokke ble montert og Roborock støvsuger ble integrert med Home Assistant.

 

Fiklet litt med en RPi med touchskjerm som starter opp med Home Assistant, men ikke helt sikker på hvor jeg skal bruke den. Siden dattera fikk ny ipad har jeg nå også en gammel ipad 2 jeg kan bruke til det samme, men igjen er jeg usikker på hvor og til hva jeg skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vurderer å oppgradere frå RPi til NUC for Home Assistant no når eg skal flytte. Tanken er då å kjøre ESXi (pga andre behov) på NUC-en, og ha debian med hassio i docker. Eg er ikkje særlig erfaren med docker, men ser du har ein del av komponentene eg har sett for meg å ta i bruk (bl.a. Prometheus og Grafana). Kan du utdjupe litt om topologien i systemet? Har du eit OS rett på NUC-en, og kjører resten i kvar sin docker container?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 7.1.2019 den 10.18, Tor Magnus skrev:

I løpet av jula ble endel Fibaro Wall Plug byttet ut med pærer og drivere fra Ikea Trådfri, ny dørklokke ble montert og Roborock støvsuger ble integrert med Home Assistant.

 

Fiklet litt med en RPi med touchskjerm som starter opp med Home Assistant, men ikke helt sikker på hvor jeg skal bruke den. Siden dattera fikk ny ipad har jeg nå også en gammel ipad 2 jeg kan bruke til det samme, men igjen er jeg usikker på hvor og til hva jeg skal bruke den.

Stilig med noen på forumet som ikke er fanboy av HS3?

 

Hva ringeklokke kjøpte du?

Stilig theme forresten, hvilket er det du bruker? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cali skrev:

Stilig med noen på forumet som ikke er fanboy av HS3?

Forumet er jo forholdsvis sprett etter hvert, mange bruker jo Home Assistant også.

Og personlig håper på enda mer spredning. :) 

 

Det meste av automasjon går på logikk, ikke programvaren. Hvis du skal skrive en bok så er resultatet helt uavhengig om du bruker notepad eller Word. Fordeler og ulemper med begge deler, men historien blir helt uavhengig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Forumet er jo forholdsvis sprett etter hvert, mange bruker jo Home Assistant også.

Og personlig håper på enda mer spredning. :) 

 

Det meste av automasjon går på logikk, ikke programvaren. Hvis du skal skrive en bok så er resultatet helt uavhengig om du bruker notepad eller Word. Fordeler og ulemper med begge deler, men historien blir helt uavhengig av det.

Jada. Bare savner mer aktivitet i HA forumet, er 10x mer poster i Homeseer. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/02/2019 at 05:10, Cali said:

Stilig med noen på forumet som ikke er fanboy av HS3?

 

Hva ringeklokke kjøpte du?

Stilig theme forresten, hvilket er det du bruker? :)

For dørklokke brukte jeg https://www.amazon.com/gp/product/B07GX3R43H pluss en Fibaro universal binary sensor. Når noen trykker på så plinger det i sonosene, lyset i gangen heves og bilde fra kamera ved døra sendes til telefonene våre.

 

Theme er "Navy blue & yellow" herfra: https://www.juanmtech.com/themes-in-home-assistant/4/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig interessant oppsett, må se litt nærmere på githuben din :) Alltid gøy når noen drar på skikkelig med HA. Hvilket kamera kjører du ved inngangsdøra? Ref annen tråd her så vurderer jeg en løsning lignende Ring eller sånt, men DIY har også vært vurdert. Din løsning ser jo veldig interessant ut da det er mye av samme løsningen jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.