Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikea trådfri - hue


Bananfluen

Anbefalte innlegg

20 hours ago, ketiljo said:

Prøvde her om dagen, funker utmerket. Må holde pæra (svært) nær HUE-hub'en.

 

Jeg får det ikke til å fungere. Har samme firmware på IKEA pæren og nyeste update på HUE Hub. Holder som vist under pæren ekstremt nært HUE hubben :) Søker deretter etter nye lys på hue appen men får ingen treff.

 

 

IMG_5841.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å resette pære med å slå den av og på seks ganger. Pæra blinker litt etter siste gangen.

Måtte prøve og søke et par ganger før det gikk. Jeg har den runde hub'en men tror ikke det har noe å si.

Sent from my E5823 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, ketiljo said:

Prøv å resette pære med å slå den av og på seks ganger. Pæra blinker litt etter siste gangen.

Måtte prøve og søke et par ganger før det gikk. Jeg har den runde hub'en men tror ikke det har noe å si.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

 

Gjorde dette nå et par ganger, men dessverre ingen pærer i søket.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere som har erfaringer med dette? Har lyst å skifte en del GU10 pærer, og ser IKEA trådfri selger disse til 149 stk. Da blir oppgraderingen litt billigere enn Hue! 

Endret av SK951
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt å komme en del om dette på engelske forum nå, men det virker som alt av trådfri-pærer nå støttes av hue brigde!

 

Jeg har selv satt opp en hue bridge nå, men to hue-pærer og fem trådfri GU10 spotter. Har ikke fått testet det over lengre tid enda, da det ble ferdig satt opp tidligere i dag og jeg har ikke helt flyttet inn. Dog ser det ut til å fungere ganske smertefritt. Eneste jeg har lagt merke til er at det ikke er Homekit-støtte for trådfri selv om du er via hue hub. Merk at man i tillegg vil trenge ikea sin gateway da alt av ikea-pærer må oppdateres først. Kan forøvrig svare meg selv på et tidligere spørsmål her og: Ja, hue-appen fungerer smertefritt også for trådfri-pærene med justerbar varme i lyset. 

 

Det kan også være verdt å nevne at pærene må resettes før de kobles til hue. For min del var det også bare to av spottene appen fant selv, de tre siste måtte legges til med "Hue Lights" og touchlink.

 

Mer lesing: https://developers.meethue.com/content/philips-hue-and-ikea-trådfri?page=2

Endret av Iver
Legge til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Iver Noe spesielt du gjorde for å få GU10 pærene inn i Hub'en? Må man være nærme? Ikke prøvd dette enda, men er en utfordring da jeg ikke har noen gu10 lampe i nærheten av bridgen så jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gjøre det praktisk.. Antar den må være koblet til med strøm og nettverkskabel til router for å legge til..

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer som bare det hos meg og :) Men måtte bruke "Hue Lights" appen for å finne pærene, Philips appen fant de ikke. Er mange meter mellom pærene og Hue huben og det var ikke noe problem hos meg, den ene pære kobla jeg opp ute på garasjeveggen mens hubben står nede i kjelleren inne i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tjwesterby To av pærene kom rett inn i den vanlige Hue-appen, mens de tre siste måtte jeg tvinge inn med touchlink. Touchlink bruker en type kommunikasjon fra huben til pæren som krever at huben er nærme pæra. For min del betydde dette å finne fram en lang nettverkskabel og skjøteledning slik at jeg kom nærme nok pærene. Merk "Hue Lights"-appen som benyttes til dette ikke er den som er fra Philips, men en annen app.

 

Om de ikke kommer opp med avstanden du har i dag antar jeg at du enten må kjøpe en enkel sokkel til GU10 som du kan ha nærme huben, eller finne en lang nettverkskabel for å flytte huben. Antar at du har gjort dette og: men IKEA-pærene må være oppdatert til nyeste SW via IKEA sin gateway, samt at pærene må resettes (slå de av-på seks ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Har funnet en løsning for å slippe å flytte HUB - Clas og Jula selger E27 til GU10 adapter, som man bare skrur i en lampe så kan man putte GU10 i den, og inkludere. Jeg har betydelig flere flyttbare lamper med E27 enn med GU10 i huset, så det burde fungere fint. Tester i løpet av helgen tenker jeg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 11.29, SK951 skrev:

Blir uaktuelt å hyre inn elektriker. I tillegg er veggboksen på den aktuelle bryteren for liten, og det er heller ikke plass til større.. Det er forsåvidt bare snakk om 4 pærer. 

Ser at du skrive at det er uaktuellt med elektriker men bare for å ha nevnt det så kan du plassere en Fibaro dimmer oppe i første takboks dersom du har med alle 3 ledningene.

(Og altså manøvrere den fra bryteren)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tilbakemeldinger om å bruke touchlink fikk jeg endelig pærene inn i HUE :) 

 

Har gjort meg noen erfaringer:

  • IKEA fjernkontroll slutter å fungere når man legger til pærene i HUE. Det er forsåvidt forståelig da jeg antar at en pære ikke kan være assosiert mot to hub`er samtidig.
  • Pærene dukker ikke opp i "Hjem" appen til iPhone

Løsningen er vel at jeg kan kvitte meg med både IKEA hub og fjernkontroll og gå til innkjøp av en HUE fjernkontroll. At pærene ikke dukker opp i Hjem er vel værre å få gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Effie Jeg kommer til å ha en fjernkontroll og hub liggende. IKEA har uttalt at det jobbes med HomeKit-støtte på pærene, og jeg antar at dette må kjøres inn via oppdatering fra IKEA-hub når dette blir releaset. 

 

Hue-fjernkontroller er forsåvidt kompatible og fungerer smertefritt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.