Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Trenger hjelp til valg av utstyr/kontroller


zephyr

Spørsmål

Heisann.

 

Da kan det se ut som om det blir husbygging snart så da vil jeg være litt i forkant med tanke på automatisering.

Jeg trenger litt forslag og ideer til hva jeg skal velge av utstyr og løsninger.

Det jeg har tenkt så langt er;

 

Elektriske rør:

 

- Dobbel data til alle rom fra rack

- Høyttalere i tak i alle rom fra rack

- Rør klargjort for gardin/persienne i alle vinduer (bak list)

- Rør til "julestjernestikk" over utvalgte vinduer

- Masse stikk

- Rør til wifi (POE) i tak. 3 stk til rack

- Mulig rør til branndetektorer. Vet ikke om det blir trådløst enda

- Rør til termostater i alle rom

- Rør til brytere med bigbox

 

Av utstyr har jeg tenkt:

 

- Fibaro dimmere på alt lys

-  Vega LED downlights

- ID Lock x2

- SONOS i alle rom (Connect AMPs til takhøytalere + playbar ved tver)

- Chromecast på alle tver

- Mulig Somfy liftgardiner eller persienner

- Unifi APs

- Sensative strips på alle vinduer og dører

- Ring Pro ringeklokke

 

Så langt er jeg rimelig sikker hvis ikke noen har noen bra forslag på annet utstyr.

Da kommer jeg til ting som er usikre.

 

- Kontroller. Vet at mange sverger til Homeseer her, men kanskje noe enklere i starten så kommer jeg sikkert til å gå over til Homeseer når jeg har fått sving på ting :)

- Scenarie-brytere. Kan jeg bruke for eksempel en fibaro el. modul uten last og kun hente signalet for styring av senarier andre steder i huset? F.eks alt av?

- Garasjeportåpner. Her kan man kanskje bruke en form for "z-wave rele" og trigge manuell bryter?

- Varmestyring. Varmekabler i alle rom. Kikket på NEST og Ecobee, men de støttes ikke? Kanskje Heatit eller Multireg? Forskjell på disse?

- Bevegelsesdetektor (eller tilstedeværelsesdetektor som det så flott heter nå). Har sett på Fibaro sine og de er jo fine, eller?

- Liftgardiner/persienner. Noen som leverer z-wave produkter? Pris?

- Branndeteksjon. Hva er sikkert?

 

EDIT: Det har kommet til noen ting til :)

 

- Robotstøvsuger! Finnes det med noen for for styring?

- Robotgressklipper! Samme spørsmål her.

 

Har noen innspill på utvalget her? Noe jeg har glemt. Jeg er elektriker selv, men offshore er det sjelden man kommer borti sånt som det her :)

Rør bare pøser jeg på med, men må jo være fornuftig.

 

Takker for alle svar :)

Endret av zephyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
35 minutter siden, zephyr skrev:

Mulig rør til branndetektorer. Vet ikke om det blir trådløst enda

 

Her er det ikke mer å lure på - alle hus bygget etter TEK10 skal ha 230v med batteribackup på røykvarslere. :) 

 

36 minutter siden, zephyr skrev:

- Scenarie-brytere. Kan jeg bruke for eksempel en fibaro el. modul uten last og kun hente signalet for styring av senarier andre steder i huset?

 

I manualen til Fibaro Dimmer 2 står det at de ikke må kobles til uten last, så akkurat det går nok ikke. 

 

Ellers ser det ut som du har tenkt mye og bra! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Her er det ikke mer å lure på - alle hus bygget etter TEK10 skal ha 230v med batteribackup på røykvarslere. :) 

 

Det var jo greit å vite :)

Noen forslag?

19 minutter siden, ZoRaC skrev:

I manualen til Fibaro Dimmer 2 står det at de ikke må kobles til uten last, så akkurat det går nok ikke. 

 

Ellers ser det ut som du har tenkt mye og bra! :) 

 

Det var jo også greit å vite. Hvordan løser man det med scenariebrytere da?

Takk for det :)

 

15 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Mye du har tenkt på hvertfall 1f600.png

Siden du trekker fram rør til såogsi alt annet ville jeg og trekt frem 5 volts spenning til aeotec bevegelsessensor, så slipper du å bytte batteri på fibaro sin. 

 

Hehe, er jo morro også da :)

Er det denne du tenker på? Aeotec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, hkmod25 skrev:

Vel, om ikke så lenge kommer VeraSecure gateway i Europa: https://www.tronika.no/no/zwave-gateways/1047-verasecure.html

 

 

Den så jo veldig aktuell ut da. Takk for tips

 

Er det forresten noen kontrollere som har norsk språk?

Da tenker jeg i app og andre skjermløsninger, ikke nødvendigvis i konfigureringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 timer siden, zephyr skrev:

 

 

Det var jo også greit å vite. Hvordan løser man det med scenariebrytere da?

Takk for det :)

 

Du trenger jo ikke nødvendigvis bruke en dimmer2. Selv bruker jeg et Fibaro dobbeltrelé til dette formålet, og det lever fint uten last.

 

Endret av Vitellius
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Vitellius skrev:

 

Du trenger jo ikke nødvendigvis bruke en dimmer2. Selv bruker jeg et Fibaro dobbeltrelé til dette formålet, og det lever fint uten last.

 

 

Godt poeng, jeg har bare Dimmer 2 og tenkte ikke på at de andre var anderledes. :) 

 

På 14.8.2017 den 22.16, zephyr skrev:

Det var jo greit å vite :)

Noen forslag?

 

For Z-wave røykvarsler er det vel bare Popp sin som oppfyller kravet om strømdrift (tror jeg). Mener det er noen tråder her på forumet om røykvarslere som du kan kikke på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.8.2017 den 21.59, Hr Kotelett skrev:

Mye du har tenkt på hvertfall 1f600.png

Siden du trekker fram rør til såogsi alt annet ville jeg og trekt frem 5 volts spenning til aeotec bevegelsessensor, så slipper du å bytte batteri på fibaro sin. 

 

Har du noen konkrete forslag til trafo/strømforsyning å bruke til dette formålet? Har lett og googlet endel uten å finne noe bra...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.8.2017 den 21.16, zephyr skrev:

- Robotstøvsuger! Finnes det med noen for for styring?

- Robotgressklipper! Samme spørsmål her.

Hvis du skal styre dette skikkelig, har Home Assistant systemet noen fine integrasjoner med Husqvarna klippere, og Neato støvsugere (og flere merker, som Dyson, iRobot osv)

 

Det er egentlig gjengående med Home Assistant, du har alle muligheter for integrasjoner.. Bare søk her etter hva du ønsker å integrere: https://home-assistant.io/components/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann.

 

Her har det kommet masse svar gitt.

Takker for mange gode tilbakemeldinger.

 

Nå ser det ut som om det ikke blir bygging allikevel siden det er tilnærmet håpløst å finne tomt i Nøtterøy/Tønsberg området.

Planen blir da istedet å finne en smart måte å få et så smart hus som mulig med ettermontering av endel utstyr.

 

Ikke like morro, men kan bli bra allikevel.

Da var det bare å finne seg et hus som man kan kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har også gammelt hus og er i ferd med å putte inn Hue og Ikea pærer der det er høl å finne til slike. Og jeg ser for meg at det kan bli en vel så bra løsning som å putte pillebokser inn i det faste anlegget. Da må (bør) man jo ha en elektriker i et skap i gangen klar til å montere etterhvert som man (om)bestemmer seg.

Endel må nok byttes likevel, ettersom det flere steder er lyspunkter med G24 sokler. Og det er vel ikke sikkert det kommer Zigbee pærer for disse. Det sitter jo også en drossel i dem.

Til panelovner bruker jeg Fibaro Z-Wave plugger, og det ser ut til å funke utmerket. Så det blir igjen noen enheter som må få en mer fast installasjon. Som f.eks. VVB og stekeovn/koketopp. Om det ikke går å hakke kommunikasjonen til komfyrvakten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.