Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har egentlig gått galt? (Lyse Smartly)


Anbefalte innlegg

Sitat

Hva egentlig har gått galt?

De har vel gjort en del feil i rekkefølge. De skulle gjøre alt "in house", fra hardware til programvare. Slikt er dyrt.

 

Begynte først med Xcomfort og et samarbeid med Electrocompaniet. Xcomfort ble vel til slutt droppet til fordel for Z-wave, og samarbeidet med Electrocompaniet har vel ikke fått ut de produktene som vi ble lovet. Hjernen til Smartly viste seg å være for svak. I tillegg er det, etter min mening, helt sykt priset.

 

 

Og dette irriterer meg fordi jeg, som må betale linjeleie til Lyse og som har tidligere vært strømkunde, har vært med på å finansiere galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, hkmod25 skrev:

Hva Electrocompaniet skulle levere da (hadde de ekspertise på "feltet")?

 

Produsenten er Westcontrol: http://www.aftenbladet.no/lokalt/i/e5ybg/Elektronikk-fra-Tau-inn-i-160000-hjem (1. okt 2015)

Sitat

For å ta satsingen på smarte hus videre, har Westcontrol og Lyse dannet SE Devices sammen med Electrocompaniet, en HI-FI-produsent som holder til i samme hus som Westcontroll. Grûnderen Mikal Dreggevik står bak begge selskapene på Tau.

 

Electrocompaniet skulle levere "komplette lyd- og bildeopplevelser" til Altibox-kunder (ref kilde). Øyvind Lundbakk er jo en ekstremt kapabel (og hyggelig) fyr så jeg lurer på hva som egentlig skjedde med "Altibox' nye høyttalersystem".

 

 

 

I utgangspunktet er det jo ikke noe å si på produktene. Se f.eks. her: https://www.smartly.no/om-smartly/slik-fungerer-smartly/brytere-og-termostater/

 

Det er jo kule produkter, jeg kunne gjerne hatt et "multihjul", men ikke når det koster flere tusenlapper for en bryter.

multikontroll.jpg?404=default

 

Det samme med multitouch. Stilig produkt, men jeg vet ikke engang om det finnes.

touchpanel.png?404=default

 

 

Sjekk datoen i displayet. Lenken står på en side hvor det står "kommer i 2015".

 

 

 

Aftenbladet fant ut at de ville støtte Smartly på lederplass: http://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/5LM0X/Lyses-smarte-smerte (06. mai 2016)

Jeg mener ikke at Aftenbladet ikke har rett i at smarte hjem er fremtiden, men man må jo gjøre det riktig. Ikke tale om at det kun er "politiske hindringer" og "et marked som ikke var helt klar for fremtiden".

 

Men så skjedde dette: "Lyses hjerne ikke smart nok" http://www.aftenbladet.no/lokalt/i/bB1AB/Lyses-lille-hjerne-ikke-smart-nok-for-sikringsskapet (5. okt 2016)

 

Det rare er jo at FutureHome opererer i nøyaktig det samme markedet, og til sammenligning gjør de det jo fantastisk! Kudos til FutureHome! :)  De får smarthus ut til folket!

De begynte jo riktignok litt senere, men Smartly burde på det tidspunktet ha hatt et så stort forsprang at det faktisk ble vanskelig å ta igjen.

 

Igjen er det kun spekulasjoner, men det jeg tror FutureHome har fått til som Smartly ikke har klart er at de har tatt eksisterende produkter og satt i et system som faktisk fungerer, samtidig som de har priset det fornuftig. Personlig mener jeg at FutureHome er altfor begrenset sammenlignet med hva gjennomsnittsbrukeren her på forumet kan gjøre, men for "mannen i gata" som som vil ha automatikk så er det helt glimrende. :)

 

Og det gode er at FutureHome bruker hyllevare-produkter. Hvis du er lei FutureHome kan du hive ut hub'en og skaffe deg en annen som passer dine egne behov. (Nå skal det sies at nå som Smartly bruker Z-wave så er det teknisk sett mulig der også, men det er en sjanse å ta).

 

Det virker som om Smartly satser for stort med for flytende planer uten å få realisert noe som faktisk er mulig å bruke. Jeg bor i Stavanger. Jeg kjenner muligens kun én som har Smartly installert, sannsynligvis fordi han er ansatt i selskapet...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.