Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeon energy meter 3-fas 400V - koble?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt en 100A Aeon Labs Home Energy Meter 2nd edition (brukt på Finn)
Modell DSB28-ZWEU som jeg tenkte å koble til min Vera Lite.

Følelse av at vårt strømforbruk har økt, selv om vi er i "sparemodus". Så ønsker å sjekke litt :)

 

Men, noen som har koblet opp denne i et 400V TN-C-S system? 
Det står at den støtter "3 phases, 4 wires"
Forstår jeg det riktig da at en virkårlig av de 3 åpne kablene som henger ut av kontroll-boksen, skal kobles til N og L1, L2 eller L3?

 

IMG_0916.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kan hende jeg skrev litt klønete.
Fikk til slutt dioden på den til å lyse, når den ble koblet til med nr. 2 av de løse kablene til en kurs på L2. 

Nå er den tilkoblet i Vera, men rapporterer helt rare tall, så her må det nok leses opp på parametere.

Med mindre noen har dette i gang, fungerende, og kan dele info? :) 

Endret av Andreaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retning er fulgt, og enheten ble bare aktiv (blinkende led) ved strøm på kabelen til "kanal 3".
Ingen reaksjon på de to andre (annet enn at sikringen gikk om alle 3 var tilkoblet.)
 Som manualen sier, 1 av de åpne kablene skal kobles til. (Punkt 5) 

 

Den rapporterer i Vera, men foreløpig med helt feil verdier. Så det er her jeg trenger litt hjelp :) 

 

Skjermbilde 2017-08-16 kl. 20.01.30.png

Skjermbilde 2017-08-16 kl. 20.02.11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hkmod25 skrev:

Igjen, du kan ikke "velge" noe som helst. Enheten MÅ 100% bli tilkoblet akkurat som vises på bildet. Til og med retning på "clamps" er viktig.

Hei, 

Fikk utrolig kjapt svar fra Aeon Labs. Det er som du skriver, alle 3 må kobles til ... på hhv L1, L2 og L3
Kan jo si det sånn at manualen som fulgte med, ikke er den beste :)
Jeg får teste igjen i morgen :) Rart at sikringen gikk.. men må teste igjen ja..

Endret av Andreaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Andreaz said:

Takk for svar. Kan hende jeg skrev litt klønete.
Fikk til slutt dioden på den til å lyse, når jeg koblet til nr. 3 av de løse kablene til en sikring. Valgte da L3 og N. 

Nå er den tilkoblet i Vera, men rapporterer helt rare tall, så her må det nok leses opp på parametere.

Med mindre noen har dette i gang, fungerende, og kan dele info? :) 

Er du elektriker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre Christoffer?

Har fått enheten testet i dag, og det viste seg å være kortslutning på den ene fasetilkoblingen.

 

Men, når enheten blir erstattet, trengs det fortsatt tips til innstillinger, om noen her inne eier en slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Håvardgj skrev:

 

så lenge du ikke er elektriker har du ikke lov til å koble dette selv...

 

Vel, glemte å slenge på en /ironi on /ironi off i svaret mitt der ja... :) 

Har ikke sagt jeg ikke er det. Poenget var ikke tilkoblingene primært, men en dårlig manual (som nå er forstått/løst) men i hovedsak parameterne i Vera (og sikkert andre HUB´er).
Men hvis dette er et forum utelukkende for folk som ikke prater i telefonen når de kjører bil, uten handsfree, som aldri har kjørt en km over fartsgrensen eller ikke laster ned filmer/serier så har jeg nok kommet til feil sted ja :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎8‎/‎17‎/‎2017 den 17.48, Andreaz skrev:

Hva har det med saken å gjøre Christoffer?

Har fått enheten testet i dag, og det viste seg å være kortslutning på den ene fasetilkoblingen.

 

Men, når enheten blir erstattet, trengs det fortsatt tips til innstillinger, om noen her inne eier en slik :)

Interessant. På hvilken av fasetilkoblinger: nr. 1, 2 eller 3? Er det noe motstand der eller fullstendig kortslutning (0 Ohm)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 17.8.2017 den 20.10, Hr Kotelett skrev:

Er det noe som må kobles på denne enheten da? (er jo det tydeligvis :P) men trodde denne bestod av klammer som en klemmer rundt fasene som skal måles? Bortsett fra spenning til selve devicen?

Forstått det til at for at målingene skal være korrekte så må det kobles kobber til på anvist måte for å vå ut Volt/Spenningen i anlegget. EKS: har du 240V i stikket ditt så blir 10A. 2400W. Har du bare 220V (som jeg har) så har du et forbruk på 2200W på 10A belastning. (elektrikere får korrigere meg om jeg har feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som denne modellen har både clamps og ledninger for å måle spenningen.

 

Hver fase ledning må kobles med brun mot fasen og blå mot Nøytral leder, så alle 3 kablene skal kobles mot felles blå Nøytral leder, mens hver av de brune mot den samme fasen du kobler føleren på.

Står greit beskrevet her: https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000166671-home-energy-meter-g2-user-manual-

 

Og ja, du har strengt talt ikke lov å gjøre det selv når det innbefatter å koble fysisk på strømførende anlegg, å sette på klemmer er en ting, å koble noe annet.

 

Men jeg mener likevel det får være opp til en selv hva man føler seg komfortabel med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, clio75 said:

 Da vil jeg referere til:

 

6 minutes ago, Actibus said:

Men jeg mener likevel det får være opp til en selv hva man føler seg komfortabel med.

 

 

Og at man kanskje bør revurdere følelsen av hva man er komfortabel med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nå trodde jeg at jeg hadde tunga rett i munnen men sliter med å bli 100% sikker på hva det er jeg trenger. Bestilte denne til røverpris: Aeotec 3 fas 60A Men sitter nå med spørsmålet om dette er riktig. Jeg bor i et hus fra  1988  i Vestfold og fikk opplyst av nettleverandør (Skagerak) at jeg er tilkoblet 230V IT nett, 3 faset. Noe som gjør meg usikker når jeg studerer tegningene til Aeotec. For trenger jeg da type 3 fas med 4 kabler eller 3 fas med 3 kabler. eller 3 fas med 3 kabler? Menes "Neutral" som Jord? for begge Sikringsskapene" er tegnet inn med 4 kabler inn i skapet. 

Så den jeg eventuelt har bestilt kobles til L1 L2 L3 med klemmer og kabler ned inn Voltkablenes (de som gjøres av elektriker) ene ende i L1 L2 L3 og de tre siste i Jord? 

 

Uansett om jeg kjøper en av de så står det tegnet opp at jeg må koble meg til Nøytral noe jeg ikke har i mitt IT 230V Nett. 

Skjermbilde 2017-11-24 kl. 16.20.34.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 230V IT nett så skal du bruke den øverste.

 

I manualen jeg fant på nett så er den spesifisert til 220V - 380V som er der du har og tre faser uten N leder.

Ingen av de ledningene skal kobles til jord ut fra den øverste tegningen.

(Poster fra telefonen så kan detaljer kan ha uteblitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå ser jeg på den jeg har bestilt å der står det svært lite info om hva det er jeg får. Utenom bildet så ser det ut som jeg får den nederste versjonen sgrerett :) å får vente i spenning om ikke så har man jo alltid 14 dager angrerett.

 

Leser på et annet forum at ingen av Aerotec sine målere funker på norskt IT nett. Noen som eventuelt har noen andre løsninger? Sitter i dag med en Efergy pulsmåler som har en feilrate på 20% pga den ikke måler volten da den må mates inn manuelt på en fast volt. Min varierer fra 220V-235V. Z-Wave snakker den heller ikke. Noen forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2017 den 16.37, Christoffer skrev:

Hvis du har 230V IT nett så skal du bruke den øverste.

 

I manualen jeg fant på nett så er den spesifisert til 220V - 380V som er der du har og tre faser uten N leder.

Ingen av de ledningene skal kobles til jord ut fra den øverste tegningen.

(Poster fra telefonen så kan detaljer kan ha uteblitt)

For å understreke så er jeg ikke elektriker å kommer nok neppe til å koble dette selv for det har jeg en svigerfar til. Så jeg er fortsatt ikke 100% sikker på hva jeg trenger. Ser at Aeotec har en ny type Gen5 med samme type to klemmer og to løse kabler for innkobling på fasene. men ser denne er spesifisert til 380V og ikke 230V som jeg har. Noen som har / kan bekrefte at denne også vil funke slik Aeotec G2 versjonen som er spesifisert til 120V. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal nok virke på ditt anlegg:

https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/63-energimaler-dsb28-2c.html?search_query=aeotec&results=28

 

Den er ratet 90VAC - 260VAC som er innenfor det du har og er for trefase anlegg uten nøytralleder som også er det du har. Hvis den ikke passer så må det være noe spesielt med Aeotec :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er 2 x Aeotec Strøm-måler 3fas 60A Z-Wave bestilt. 

Har 400V TN anlegg så får vi se hvordan det virker i VERA. 

 

Skal ha en på hovedinntaket og en på fyr-kjelen :).

Håper å få elektrikeren som kommer for å bytte måleren til å dytte den inn i sikringsskapet 17 Jan. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, clio75 said:

Da er 2 x Aeotec Strøm-måler 3fas 60A Z-Wave bestilt. 

Har 400V TN anlegg så får vi se hvordan det virker i VERA. 

 

Skal ha en på hovedinntaket og en på fyr-kjelen :).

Håper å få elektrikeren som kommer for å bytte måleren til å dytte den inn i sikringsskapet 17 Jan. 

 

 

Ikke for å skuffe deg ang det så blir jeg overrasket om han har tid til det :/ Her i området er det beregnet at de skal bruke maks 15 minutter inni hvert hus. Pluss at det blir litt papirarbeid for han å gjøre ekstraarbeidet. Men det skader jo ikke å spørre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Christoffer said:

Ikke for å skuffe deg ang det så blir jeg overrasket om han har tid til det :/ Her i området er det beregnet at de skal bruke maks 15 minutter inni hvert hus. Pluss at det blir litt papirarbeid for han å gjøre ekstraarbeidet. Men det skader jo ikke å spørre :)

Da får jeg legge den nye måleren litt langt borte, så jeg rekker å montere det før han kobler til igjen ??

 

Ellers får jeg spørre en venn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.