Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trådfri vs Hue


Anbefalte innlegg

Hei,

Ref en tidligere tråd er jeg på jakt etter noe benkebelysning på kjøkkenet. Den beste og mest "plug & play" metoden ser ut til å være Philips Hue sin Lighstrip Plus. Relativt rimelig da jeg kun trenger 4 meter, pluss at jeg kan legge på en enkel bryter på vegg for av/på + dim som i tillegg har en bra WAF.

 

Rundt i huset har jeg noen Zwave enheter, pluss at jeg har installert IKEA Trådfri (primært for gøy). 
Er det store forskjeller på rent bruk av Hue vs Trådfri? Har forstått at det jobbes mye med at pærene skal fungere omhverandre, men jeg bør kanskje vurdere å "standardisere" og bruke EN av bridgene og ikke begge to? Tar gjerne noe input på pros/cons her. IKEA sin app opplever jeg som litt buggy (har flere ganger hevdet at gateway ikke er satt opp og jeg må starte "på nytt"), men har forstått at man trenger IKEA gateway for å oppdatere firmware ihvertfall. Styrken til IKEA er vel priser på brytere og pærer vs Hue, men hva mener folket?

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tjwesterby skrev:

Er det store forskjeller på rent bruk av Hue vs Trådfri?

Det er et definisjonsspørsmål. Nei, i teorien skal de være helt like uten problemer da begge "er Zigbee". Men Zigbee og Zigbee er dessverre litt for mange forskjellige ting.

 

Skulle jeg satset på kun en av dem, så ville det uten tvil vært Hue sin hub. Den har absolutt lengst fartstid og best støtte av openHAB og andre forskjellige plattformer. Ikea er på banen for all del, men det er vel primært pris som gjør Ikea til et smart valg.

 

Nå er det jo mulig å legge Ikea-pærer inn i en Hue hub (etter at du har oppdatert firmware), så det er da enda noe.

 

 

Når det er sagt så har jeg herjet ganske mye med min egen Ikea hub under utviklingen av TrådfriSeer, men den har ikke blitt resatt av seg selv. Men med svigerfar sin så skjedde det. Mulig det har skjedd i forbindelse med en oppdatering, jeg satser på at det er et problem som vi er forbi.

 

 

12 timer siden, tjwesterby skrev:

Relativt rimelig da jeg kun trenger 4 meter, pluss at jeg kan legge på en enkel bryter på vegg for av/på + dim som i tillegg har en bra WAF.

Jeg hadde gått for en Fibaro RGBW-modul og en 12V LED-stripe fra eBay. Det tror jeg er det enkleste. Gir også mulighet for dim/on/off med bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar du gir @Moskus! Helt enig i resonnementet ditt, men valgte en litt mer plug and play løsning for nå.

Ble til innkjøp av en Hue Bridge, Dimmer og 2stk Lighstrip plus i går på Power sin DnB Mastercard kampanje (20% off). 
WAF er viktig her og jeg synes Hue virker veldig bra. Spesielt siden det kan kombineres med IKEA sine pærer fremover (kjøpe noen av de pluss en gateway i sommer).
Planen nå er å kjøre alt via Hue bridge og ha IKEA gateway tilgjengelig i en skuff for firmware oppgradering osv hvis nødvendig. Tror det blir det beste fra to verdener.

Tipset om ebay strip med Fibaro RGBW er bra, og jeg kommer nok til å teste det ved en senere anledning. 
 

Har lyst til å kjøre på endring av lystemperatur på soverommet avhengig av tid på døgnet, noen som vet om dette støttes både med IKEA og Philips pærer eller MÅ dette gjøres med Philips sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har støtte for endringer av fargetemperatur, men nøyaktig hvordan den fungerer i Hue hub'en vet jeg ikke (enda).

 

Ikea sin hub er begrenset der, gir kun tre forskjellige typer. Jeg tror imidlertid dette er en forenkling som Ikea har gjort i sin software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Dette var litt interresant, temperaturen i bunnen av pæren er 90 grader. Fant ikke noen lignende test for Hue.
 
 
Jeg la også merke til det da jeg kikket på videoen tidligere. Men det rimer ikke så godt med mine erfaringer. Jeg har bl.a. en borlampe av metall som knapt blir varm rundt sokkelen. Og de forbrukstallene jeg har sett rimer også dårlig med 90 grader...

Noen som har målt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas skrev:

Du kan låne mitt hvis du vil sjekke det elektriske/ lyspærer.. 

 

Du har jo Trådfri pærer så du kan jo sjekke akkurat dette. Men jeg er helt klart interessert i å låne til en gjennomgang av diverse ting som vinduer og elektrisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.