Gå til innhold
  • Bli medlem
tjwesterby

Trådfri vs Hue

Anbefalte innlegg

Hei,

Ref en tidligere tråd er jeg på jakt etter noe benkebelysning på kjøkkenet. Den beste og mest "plug & play" metoden ser ut til å være Philips Hue sin Lighstrip Plus. Relativt rimelig da jeg kun trenger 4 meter, pluss at jeg kan legge på en enkel bryter på vegg for av/på + dim som i tillegg har en bra WAF.

Rundt i huset har jeg noen Zwave enheter, pluss at jeg har installert IKEA Trådfri (primært for gøy). 
Er det store forskjeller på rent bruk av Hue vs Trådfri? Har forstått at det jobbes mye med at pærene skal fungere omhverandre, men jeg bør kanskje vurdere å "standardisere" og bruke EN av bridgene og ikke begge to? Tar gjerne noe input på pros/cons her. IKEA sin app opplever jeg som litt buggy (har flere ganger hevdet at gateway ikke er satt opp og jeg må starte "på nytt"), men har forstått at man trenger IKEA gateway for å oppdatere firmware ihvertfall. Styrken til IKEA er vel priser på brytere og pærer vs Hue, men hva mener folket?

TJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, tjwesterby skrev:

Er det store forskjeller på rent bruk av Hue vs Trådfri?

Det er et definisjonsspørsmål. Nei, i teorien skal de være helt like uten problemer da begge "er Zigbee". Men Zigbee og Zigbee er dessverre litt for mange forskjellige ting.

Skulle jeg satset på kun en av dem, så ville det uten tvil vært Hue sin hub. Den har absolutt lengst fartstid og best støtte av openHAB og andre forskjellige plattformer. Ikea er på banen for all del, men det er vel primært pris som gjør Ikea til et smart valg.

Nå er det jo mulig å legge Ikea-pærer inn i en Hue hub (etter at du har oppdatert firmware), så det er da enda noe.

Når det er sagt så har jeg herjet ganske mye med min egen Ikea hub under utviklingen av TrådfriSeer, men den har ikke blitt resatt av seg selv. Men med svigerfar sin så skjedde det. Mulig det har skjedd i forbindelse med en oppdatering, jeg satser på at det er et problem som vi er forbi.

12 timer siden, tjwesterby skrev:

Relativt rimelig da jeg kun trenger 4 meter, pluss at jeg kan legge på en enkel bryter på vegg for av/på + dim som i tillegg har en bra WAF.

Jeg hadde gått for en Fibaro RGBW-modul og en 12V LED-stripe fra eBay. Det tror jeg er det enkleste. Gir også mulighet for dim/on/off med bryter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle gode svar du gir @Moskus! Helt enig i resonnementet ditt, men valgte en litt mer plug and play løsning for nå.

Ble til innkjøp av en Hue Bridge, Dimmer og 2stk Lighstrip plus i går på Power sin DnB Mastercard kampanje (20% off). 
WAF er viktig her og jeg synes Hue virker veldig bra. Spesielt siden det kan kombineres med IKEA sine pærer fremover (kjøpe noen av de pluss en gateway i sommer).
Planen nå er å kjøre alt via Hue bridge og ha IKEA gateway tilgjengelig i en skuff for firmware oppgradering osv hvis nødvendig. Tror det blir det beste fra to verdener.

Tipset om ebay strip med Fibaro RGBW er bra, og jeg kommer nok til å teste det ved en senere anledning. 

Har lyst til å kjøre på endring av lystemperatur på soverommet avhengig av tid på døgnet, noen som vet om dette støttes både med IKEA og Philips pærer eller MÅ dette gjøres med Philips sine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikea har støtte for endringer av fargetemperatur, men nøyaktig hvordan den fungerer i Hue hub'en vet jeg ikke (enda).

Ikea sin hub er begrenset der, gir kun tre forskjellige typer. Jeg tror imidlertid dette er en forenkling som Ikea har gjort i sin software.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var litt interresant, temperaturen i bunnen av pæren er 90 grader. Fant ikke noen lignende test for Hue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette var litt interresant, temperaturen i bunnen av pæren er 90 grader. Fant ikke noen lignende test for Hue.

Jeg la også merke til det da jeg kikket på videoen tidligere. Men det rimer ikke så godt med mine erfaringer. Jeg har bl.a. en borlampe av metall som knapt blir varm rundt sokkelen. Og de forbrukstallene jeg har sett rimer også dårlig med 90 grader...

Noen som har målt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Andreas skrev:

Du kan låne mitt hvis du vil sjekke det elektriske/ lyspærer.. 

Du har jo Trådfri pærer så du kan jo sjekke akkurat dette. Men jeg er helt klart interessert i å låne til en gjennomgang av diverse ting som vinduer og elektrisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke målt, men har lagt merke til at sokkelen på mine Trådfri GU10 blir varme.  Forøvrig blir også mine Hue GU10 like varme

Endret av Øyvind

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av haakk
      Hei. Ser IKEA har kommet med spotter med støtte for trådfri. Står at de kan installeres direkte i isoleringen, og også brukes på bad blant annet. Lyser 600 lumen og lysfargen kan variere mellom 2200 Kelvin (varm glød), 2700 Kelvin (varmhvit) og 4000 Kelvin (kaldhvit). 

Meget interessante spotter til en billig penge. Noen som har testet disse? Vil spottene være "godkjent" av elektriker, eller styrer de unna disse siden det er fra IKEA? 

https://www.ikea.com/no/no/p/leptiter-led-integrert-spotlight-dimbar-varmhvit-til-kaldhvit-50353513/ 
    • Av mjh
      Hei, ny på forumet, og ganske ny på det rent tekniske her. Jobber innen IT og har en del med sånt å gjøre, så forventningene er ikke så høye  

Vi skal pusse opp en etasje med kjøkken, stue og spisestue. Samtidig blir så godt som alt det elektriske gått over eller byttet. Så da kommer vi inn på motiv nr 1: enklere å legge enkel strømkabel i taket med trådløse trafoer enn å kable masse lyspunkter med div brytere og dimmere.

Siden vi starter på scratch håper jeg å ta de riktige valgene med tanke på skalerbarhet, hvor utbredt det er og enkelhet. 

Formålet er å forenkle kabling, og gi oss mulighet til å være fleksible med hvor og hvordan vi styrer lys pluss evt gulv varme (bonus). Vi ønsker IKKE å hovedsakelig styre alt med pc/mobil/nettbrett, så det skal være smart uten smarttelefon.

Oppsett burde være enkelt og stabilt, da jeg driver nok "support" på jobb. Kun enkle events som å sette en bryter til å slå av/på flere lys samtidig.

1. Trafoer og dimmere: er det zwave som er det mest utbredte systemet/protokollen i dag?
      Eller ville dere valgt noe annet?
      Noen spesifikke  230v/12v skjulte dimmere/trafoer dere vil anbefale til spot skinne feks? 
      Usikkert hvilket system lyset i kjøkkeninnredningen kjører, så kommer nok til å bytte noe der.

2. Brytere: fritt å velge så lenge de snakker samme språk?

3. Nettverk: bytter alt av rutere i samme slengen, da vi kun har noe basic i dag. Ønsker bedre dekning i huset og evt garasjen, samt båndbredde til å se tv over wifi. Get boks blir nok erstattet med Apple TV eller lignende, så TV vil kun ha strømtilgang over kabel. 
      Er det noen mesh rutere som er bedre egnet til smarthus integrasjon enn andre?
      Når jeg først starter på nytt, hva ville dere valgt?
      Vil helst slippe ekstra sett med gateways hvis mulig.

Snakket litt med elektrikere og leverandører, men de aller fleste har kun kjennskap til eget system, og veldig lite å komme med i forhold til skalerbarhet og hvordan det snakker med andre. 
    • Av [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
  • Opprett ny...