Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock med ny firmware til Z-wavemodulen


Moskus

Anbefalte innlegg

8 timer siden, eivtress skrev:

Jeg konverterte faktisk til homeseer mye på grunn av IDlock, men også fordi jeg opplevde at domoticz kræsja en del. Jeg må si at domoticz er veldig bra når det virker, men nå som jeg har kommet over den verste kneika i homeseer er jeg glad jeg bytta. IDlock fungerer perfekt og eventmotoren er UTROLIG mye bedre enn domoticz sin blockly. Med homeseer opplever jeg for første gang at det kan gå flere uker mellom hver gang jeg sitter å trykker i softwaren, fordi alt bare virker.

Jeg vet det er mange HS-fans her inne som blir varm i hjertet når man skryter av hs, så jeg sier som dem. Blir man skikkelig bitt av hjemmeautomasjons-basillen er det bare et spørsmål om tid før man må betale for HS.

 

Domoticz har vært dønn stabil på RPi hos meg, og jeg får gjort det jeg ønsker med blockly og timers, så det er bare IDlock jeg mangler. Hva var det det du ikke fikk gjort med den fra Domoticz?

 

8 timer siden, Llandari skrev:

Jeg måtte røske ut Z-wavemodulen fra min IDlock. Den spiste batterier med den i. Må ha gått noe vanvittig med trafikk til den.

Det er jo en showstopper! Brukte du Domoticz eller Home Seer, eller har ikke det noe med saken å gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DeVille said:

 

Domoticz har vært dønn stabil på RPi hos meg, og jeg får gjort det jeg ønsker med blockly og timers, så det er bare IDlock jeg mangler. Hva var det det du ikke fikk gjort med den fra Domoticz?

 

Det er jo en showstopper! Brukte du Domoticz eller Home Seer, eller har ikke det noe med saken å gjøre?

 

Domoticz er meget stabil hos meg også.. Og funker tilfredstillende det som er kjipt er at man må sitte å programere selv for å få enkelte z-wave enheter til å virke. Som du ser her så er det meste lag til rette i HS https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf

 Domoticz har kun Lock og unlock og iconet er invertert (rapportert som feil, men ikke rettet opp)  :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert en ID Lock og er litt skuffa. Bruker Home Assistant (ligner på OpenHab), og låsen kom opp som "Unknown" i første omgang. Ingen store konfigurasjonsmuligheter etter å ha lagt den til. Fikk etterhvert til å gi den et navn, og la manuelt til et par innstillinger som jeg kan endre etter å ha lagt de til i en configfil.

Det største problemet er at når jeg prøver å åpne låsen fra låst posisjon via Z-Wave, så låser den seg igjen etter 3 sekunder. Er det et kjent problem? Har automatisk låsing slått av.

Endret av Jompa Tormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jompa Tormann skrev:

Det største problemet er at når jeg prøver å åpne låsen fra låst posisjon via Z-Wave, så låser den seg igjen etter 3 sekunder.

Det der ser kjent ut, men jeg trodde de hadde fikset det i sine nye versjoner. Hvis du "poller" låsen etter at den har automatisk låst, hva viser den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt på nettet og ser ut som det er en "feature" at den låses igjen straks etter at den har blitt låst opp med en controller (Det tar visst 5 sekunder, ikke 3).


En annen ting, man burde også forvente av en smartlås med touch at det er støtte for flere enn én pin kode. Den kan huske 50 RFID brikker, men ikke pin koder?! Svært merkelig...

 Ellers er den veldig grei, monteringa gikk som smurt og bra design. Litt spent på hvordan den fungerer i -35
ºC.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jompa Tormann skrev:

Har sjekket litt rundt på nettet og ser ut som det er en "feature" at den låses igjen straks etter at den har blitt låst opp med en controller (Det tar visst 5 sekunder, ikke 3).

Høres ut som et rart valg, i det minste. Og noe som i hvert fall burde være mulig å skru av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Høres ut som et rart valg, i det minste. Og noe som i hvert fall burde være mulig å skru av...

Automatisk låsning kan srues av og på..

100x RFID tags

1 Master kode

1 Servcie kode ( om du skal ha besøk av elektirker eller noe.. )
5 fjernkontorllere (kan ikke kombineres med z-wave)
 

Ja, meget teit/dårlig at man ikke kan ha flere pin koder. Beste hadde jo vært at det var som verisure sin at hver enkelt hadde sin personlig pin kode, Da kan man ha historie på hvem som går inn.

HS kan programere PIN koder via z-wave. (Regner med at dette gjelder service pin)


Annen ting som er meget dumt er at man ikke kan legge til RFID tags, men man må programere alle samtidelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superzite skrev:

Automatisk låsning kan srues av og på..

Jo, men @Jompa Tormann har allerede sagt han har skrudd av automatisk låsing.

 

 

5 minutter siden, Superzite skrev:

Annen ting som er meget dumt er at man ikke kan legge til RFID tags, men man må programere alle samtidelig.

WHAT? Seriøst?!

Det er jo på grensen til ubrukelig... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GeneralVirus skrev:

Høres ut som man burde vente på V2.

Sant nok, men siden det fremdeles jobbes med V1, så er det nok en stund til V2 kommer.

 

Og alternativet kan jo ikke være å IKKE ha en smartlås. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser min idlock automagisk etter 30 sekunder (sender lock-kommando 30 sek etter at dørsensoren viser lukking). Det funker bra. Men tror også at jeg sender UNLOCK når dørsensor viser endres til OPEN.

Dette fungere altså kun når døra faktisk åpnes. Hvis jeg sender UNLOCK uten å fysisk åpne, så låses den igjen etter 5 sek. Det er litt slitsomt, fordi flere besøkende bruker mer enn 5 sekunder på å åpne døra når jeg åpner for dem. Særlig barn som synes dette med snakkende ringeklokke er veldig fascinerende :-)

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 klokken 20.49, DeVille skrev:

 

Domoticz har vært dønn stabil på RPi hos meg, og jeg får gjort det jeg ønsker med blockly og timers, så det er bare IDlock jeg mangler. Hva var det det du ikke fikk gjort med den fra Domoticz?

 

Det er jo en showstopper! Brukte du Domoticz eller Home Seer, eller har ikke det noe med saken å gjøre?

 

Softwaren til domoticz er sikkert stabil hos de fleste. Jeg kjørte med Raspberry Pi, så det kan ha vært den, strømbrudd eller sd-kortet. Det kræsja i hvert fall igjen og igjen, og backupene mine funka ikke. Kroppen tåler bare en viss mengde raseri i uka.

 

Når det gjelder IDlock skjønner jeg ikke hvorfor den blir dømt nord og ned i denne tråden. Jeg er etter å ha bytta til HS veldig fornøyd med den. All funksjonalitet er på plass og kommunikasjonen er 100%. Det der med registrering av RFID-brikker og to pin-koder er bare bagateller. I hvert fall for mitt bruk. Og den låses bare automatisk etter 5 sek. hvis du ikke har åpna døra etter at du har låst opp. Det er faktisk ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like før jeg har trykker på bestill knappen på en idlock men blir litt forvirret av denne tråden. Håper noen kan avklare et par spørsmål.

Jeg vil ikke at døra blir automatisk låst da vi er hjemme. Dette er mulig?

Jeg vil at døra blir låst ved nattmodus. Dette må vel gå?

Jeg vil kjøre en scene hvis låsen blir låst fra utsiden, og kun fra utsiden. ( Borte, alarm på etc.) Det er mulig?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg vil ikke at døra blir automatisk låst da vi er hjemme. Dette er mulig?

Det går fint. Det er mulig å slå av smekklås.

 

12 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg vil at døra blir låst ved nattmodus. Dette må vel gå?

Det går fint. Det er noe du fikser i gatewayen / controlleren.
 

13 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg vil kjøre en scene hvis låsen blir låst fra utsiden, og kun fra utsiden. ( Borte, alarm på etc.) Det er mulig?

Her blir det litt vanskelig. Om du har HomeSeer ser det ut som det skal fungere i følge denne:
https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

50 minutter siden, eivtress skrev:

Når det gjelder IDlock skjønner jeg ikke hvorfor den blir dømt nord og ned i denne tråden. Jeg er etter å ha bytta til HS veldig fornøyd med den. All funksjonalitet er på plass og kommunikasjonen er 100%. Det der med registrering av RFID-brikker og to pin-koder er bare bagateller. I hvert fall for mitt bruk. Og den låses bare automatisk etter 5 sek. hvis du ikke har åpna døra etter at du har låst opp. Det er faktisk ikke så dumt.

Det er fordi HomeSeer har fantastisk støtte for ID Lock (i følge funksjonsmatrisen overfor). Det er nesten sånn at jeg vurdere å bytte til det ?

Endret av Jompa Tormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Jompa Tormann said:
12 hours ago, Bananfluen said:

Jeg vil kjøre en scene hvis låsen blir låst fra utsiden, og kun fra utsiden. ( Borte, alarm på etc.) Det er mulig?

Her blir det litt vanskelig. Om du har HomeSeer ser det ut som det skal fungere i følge denne:
https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf

Æsj da.. men det kommer vel bedre støtte til andre etterhvert forhåpentligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått fulgt tråden fra dag til dag, men her er noen erfaringer som kanskje er relevante for diskusjonen. Jeg har 2 stk IDlock, begge koblet mot Homeseer. Fungerer ganske greit, sånn oppsummert.

 

Batteriforbruk

Av en eller annen grunn bruker låsen veldig mye batteri de første dagene etter at modulen er satt inn. Hos meg har det vært det samme på begge låsene. Ca 1 uke etter modulen er inne, er batteriene oppbrukt. Men derfra bruker den "normalt" mye strøm. Så etter første "batterisyklus" er den tilbake. Vet ikke om det er mye trafikk den første tiden, eller om det er en bug som løses ved at man kutter strømmen og kobler til igjen (som man gjør når man bytter batterier) - men det går i alle fall over. Til deg som nappet ut modulen pga strømforbruket - du kan trygt sette den tilbake.

 

Autolås

Tok litt tid før jeg forstod denne. Man kan slå av/på autolåsing. Når man slår av autolås, åpnes låsen - men dersom døren ikke åpnes går den i lås igjen etter 5 sekunder. Så man må altså slå av autolås, og åpne døren. Når den så lukkes igjen, går den ikke automatisk i lås. Når autolås slås på igjen, blir døren låst. Og forblir låst.

 

Andre observasjoner og tanker

  • Utrolig at man ikke kan opprette flere pin-koder enn 2 stk. Det er rett og slett for dårlig.
  • Irriterende at låsen ikke rapporterer dør lukket/åpen. Jeg må bruke en dørsensor i tillegg til IDlock. Låsen har jo denne informasjonen, men den rapporteres ikke.
  • Den ene av mine låser står i en metalldør, i en metallkarm, i en brannsluse, i en annen etasje enn interfacen og UZB-1 som den snakker med. Ingen problemer med dekningen.
  • Låsene mine har vært i drift i ca 3-4 mnd nå. Ingen problemer så langt. Håper det varer 3-4 år. Det blir ikke så enkelt den gangen de begynner å fuske. Er ikke bare å demontere låsen og sende den inn til reparasjon heller. Får håpe det ikke ligger noe og ulmer i alle IDlocker på markedet. Da blir det fort flaskehals på reparasjoner... Har ikke hørt at IDlock har avtale med låsesmeder eller andre som kan komme på kort varsel for reparasjoner.
  • Den lille klinken som registrerer om døren er lukket eller ikke er ganske følsom. Den skal ikke mange millimeter inn før låsen tror at døren er lukket. Noen ganger går låsen i lås selv om døren bare ligger inntil karmen.
  • Hørte mange høye smell fra garasjen her om dagen. Den ene IDlocken står montert på dør inn fra garasjen. Det er en branndør i stål, med stålkarm. Det var guttungen på 5 som hadde gått i "døren nesten lukket"-fellen nevnt over. Låseklinken var altså ute, og døren var åpen. Da han forsøkte å lukke døren, gikk det dermed ikke. Så løsningen ble å forsøke hardere. Så han forsøkte å smelle døren igjen med all kraft. Klarte å lage en skikkelig bulk i karmen. Men låsen var like fin, så det er solide saker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psv, har du siste firmware i z-wavemodulen? Jeg skal sende inn min (beta) til oppgradering, men blir skuffa hvis den fortsatt ikke sender låsestatus ved manuell åpning/lukking når jeg får den tilbake. Og PIN-koder: halve vitsen var at vi skulle ha hver vår kode i familien og kunne lage koder midlertidig til vaskehjelp osv. Dette sjekket jeg ikke før jeg kjøpte, da jeg var helt sikker på at dette var på plass i en nylansert kodelås.

Hadde nok blitt elktronisk sluttstykke hvis jeg skulle kjøpt igjen.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.