Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvordan dimme? (Aeotec Wallmote)


Rhyin

Spørsmål

Da var også jeg i gang! Hadde plutselig en pakke med Zee2, Aeotec Wallmote Quad bryter, og en Aeotec nano dimmer på døra.

 

Men nå har jeg sittet i hele ettermiddag og kveld og prøvd å få lyset til å dimme. Blir så frustrert over å ikke finne ut av dette :-/

 

Det eneste jeg får til er å skru lyset av og på. Dette gjør jeg ved å gå inn i Wallmote noden, og f.eks  "switch multilevel 2" og velge "linked device", hvor jeg videre velger aeotec nano noden og "switch multilevel". Om dette er rett eller galt aner jeg ikke, men av/på funker i alle fall. Men å dimme opp eller ned ved hjelp av sveipe/slide opp/ned funker ikke. Har prøvd å sette parameter 4 til "3" uten å lykkes.

 

Noen tips? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
8 timer siden, Rhyin skrev:

Da var også jeg i gang! Hadde plutselig en pakke med Zee2, Aeotec Wallmote Quad bryter, og en Aeotec nano dimmer på døra.

 

Men nå har jeg sittet i hele ettermiddag og kveld og prøvd å få lyset til å dimme. Blir så frustrert over å ikke finne ut av dette :-/

 

Det eneste jeg får til er å skru lyset av og på. Dette gjør jeg ved å gå inn i Wallmote noden, og f.eks  "switch multilevel 2" og velge "linked device", hvor jeg videre velger aeotec nano noden og "switch multilevel". Om dette er rett eller galt aner jeg ikke, men av/på funker i alle fall. Men å dimme opp eller ned ved hjelp av sveipe/slide opp/ned funker ikke. Har prøvd å sette parameter 4 til "3" uten å lykkes.

 

Noen tips? 1f61e.png

Vel, det står ganske tydelig i manualen (side 2, tabell for assosieringer):

https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=551

For dimming f. eks. via Button 1 så må en assosiere til Gruppe 3

via Button 2, til Gruppe 5

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Rhyin skrev:

Dette gjør jeg ved å gå inn i Wallmote noden, og f.eks  "switch multilevel 2" og velge "linked device", hvor jeg videre velger aeotec nano noden og "switch multilevel". Om dette er rett eller galt aner jeg ikke, men av/på funker i alle fall. Men å dimme opp eller ned ved hjelp av sveipe/slide opp/ned funker ikke. Har prøvd å sette parameter 4 til "3" uten å lykkes.

Nei, det er nok ikke riktig. Dette må gjøres via assosiasjon ( ;) ) som hkmod25 skriver. Se HS-skolen del 4.

Den kan brukes som en Scene controller også, og du kan bruke Scenes som trigger i HomeSeer, og deretter gjør hva du vil med Eventer (visstnok).

 

En "linked device" som du prøver deg på vil fungere best kun når du linker to like enheter, f.eks. en taklampe med dimmer kan linkes mot en bordlampe med dimmer. Dette fordi HomeSeer "kloner" statusen fra en device over på en annen (det samme gjør mitt script men har hakket større frihet).

 

Jeg vet ikke hvordan Quad Switch legger seg til i HomeSeer, kan du ta et skjermbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen!

 

Takker begge to for konstruktive og oppklarende svar! ☺️

 

Var nok dette med assosiasjoner jeg definitivt ikke hadde helt klart for meg. Selv om jeg på forhånd har skummet igjennom homeseer-skolen ?

 

Se vedlagte bilde for å se hvordan wallmoten legger seg til i homeseer. Bildet lyver noe, da knappene i "Control" kolonnen for "switch multilevel 3" er noe jeg prøvde å legge til selv. Bare glem dem.

 

Får nå til å dimme, selv om dette virker så som så. Enkelte ganger togler den av/på, enkelte ganger dimmer den. Samt jeg gjerne ønsker å vite hvilket dimmenivå (%) lyset er dimmet til. Og skulle gjerne kunne styrt hvor mye den dimmer opp eller ned for hver gang jeg sveiper. Har prøvd å legge til Graphics tilsvarende som for "switch multilevel" til selve dimme-aktuatoren. Det fungerte selvsagt ikke for å se dimmenivået, og dimmenivået som står angitt for dimmeaktuatoren er feil, eller den oppdaterer seg ikke når jeg dimmer med den fysiske wallmoten..

 

Men det er vel slik det er, man løser ett problem og får 2 nye ?

 

 

1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Der er vel ikke noe "problem" her. Du bare ser på dette fra en feil side. Å lage en eller annen "slider" for dimming av en assosiert dimmer (enhet) er meningsløs. Kontrolleren har ikke mulighet til å hente data fra en dimmer derfor er det ikke mulig "å synkronisere" %-visning på slideren din med den reelle dimming nivå...

Ellers se manual (ZW111): https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=563

Konfigurasjon for Parameter 80 på side 12.

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.