Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vise bilde fra kamera når det ringer på døra


Actibus

Anbefalte innlegg

Hva er enkleste måte å vise et bilde på android telefon når det ringer på døra, jeg har kjøpåt et Digoo kamera som fungerer via RTSP, bruker ContaCam for å lagre et snapshot i en mappe på serveren.

Jeg trodde man enkelt kunne sende med et bilde i en pushmelding med Pushover plugin, men der tok jeg jo feil, må evt sendes som en URL, da må jeg åpne server for tilgang utenfra, noe jeg helst vil slippe..

Kan jo sende det med HSTouch, men ville aller helst fått bilde opp sammen med push varselet..

 

Hvordan løser dere andre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

... men tror vi må spørre om å legge til bilder til Pushover. APIen har jo mulighet til det, det gjelder bare å bruke Base64 encoding. :) 

 

Mer det nytt? Jeg kikket etter det for en stund siden, men fant ikke noe info om at Pushover støttet bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket greit med epost, tar ca 10-15 sekunder fra det ringer på til mailen kommer opp på telefonen, pushover kommer etter 1-2 sekunder.

Men bilde er mest relevant når vi ikke er hjemme, så gjør jo ikke noe spesielt egentlig, ingen som kan åpne døra likevel.

 

Nå gjenstår bare å få montert kamera mest mulig diskre utenfor.

 

Forøvrig Digoo DG-M1Q jeg kjøpte fra aliexpress for $18, bra bildekvalitet ift prisen.

 

Oppsettet ble da å bruke ContaCam for å ta snapshot av streamen hver 2 sekund, dette lagres i C:\ContaCam\Kameranavn\snapshot.jpg

Ringeklokkeknappen er fra Nexa, som trigger en event som sender pushover melding, samt bruker integrert mail funksjon i HS til å sende via Gmailen min.

Forøvrig måtte jeg lage et unikt passord for HS i sikkerhetsinnstillingene i Gmail siden jeg har aktivert 2 trinn pålogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Actibus skrev:

Men bilde er mest relevant når vi ikke er hjemme, så gjør jo ikke noe spesielt egentlig, ingen som kan åpne døra likevel.

Det er sånn vi har det her. Kun epost med bilde når vi ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk for påminnelsen. Brukte 5 minutter nå og endret notify.html5 på Home Assistant til å vise et snapshot fra kamera i gangen når døra blir åpnet. Dukker opp på telefonen med en gang i en notification.

 

Nå trenger jeg bare å få opp kamera ved døra og koble ringeklokka til en z-wave sensor.

Endret av Tor Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.8.2017 den 18.54, ZoRaC skrev:

Mer det nytt? Jeg kikket etter det for en stund siden, men fant ikke noe info om at Pushover støttet bilder...

 

https://updates.pushover.net/post/170043375237/pushing-images-with-pushover-30

Sitat

Version 3.0 of our Android, iPhone/iPad, and Desktop apps are available today which include support for receiving push notifications with image attachments!

 

:D 

Da er det bare å vente på en oppdatering av plugin! :) 

 

EDIT:

Quote:
Originally Posted by bdc View Post
Hi, thanks for this great plugin. I just saw that Pushover 3.0 now has image attachment support. Are there any plans to add image support to the plugin?

it was complete news to me until you've said and only looks as if it was pushed to users today so I'd not seen mention of it. 

I don't see a reason why I can't add it to the plugin with some care, it might not be that straightforward but I'll give it a go. It'll probably take me a week or so to do it.

Endret av ZoRaC
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
1 minute ago, ZoRaC said:

 

http://s.aliexpress.com/2QVNvuyQ

Men bildet overføres via FTP av Xeoma-serveren (NVR) til HS via FTP. 

 

Skule hatt en med trådløs wifi :)

 

Noe al det her: https://www.ebay.com/itm/1080P-Wireless-WIFI-PTZ-HD-IP-Camera-2-8-12mm-Auto-Focus-Indoor-Outdoor-New-E3G7/272801866478?hash=item3f844222ee:g:wHkAAOSwzppaAR-p

Finnes det noe som bil funke ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Skal du koble det til en NVR-server? Eller bruke det «alene»?

 

Har i grunn tenkt og koble den opp mot HStoutch som jeg har på veggen. samt ha tilgang til den når jeg er borte. og få bilde av den personen som ringer på når jeg er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerox skrev:

 

Har i grunn tenkt og koble den opp mot HStoutch som jeg har på veggen. samt ha tilgang til den når jeg er borte. og få bilde av den personen som ringer på når jeg er borte. 

 

Ok, da er du litt mer avhengig av kameraets funksjoner, ja. Så lenge kameraet kan laste opp et bilde via FTP ved bevegelse (eller enda bedre, ved å kalle en URL (API)), så skal det kunne brukes. Du setter da kameraet til å laste bilde til HS-serveren via FTP og når noen ringer på så sender du det bildet med Pushover-plugin. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ZoRaC said:

 

Ok, da er du litt mer avhengig av kameraets funksjoner, ja. Så lenge kameraet kan laste opp et bilde via FTP ved bevegelse (eller enda bedre, ved å kalle en URL (API)), så skal det kunne brukes. Du setter da kameraet til å laste bilde til HS-serveren via FTP og når noen ringer på så sender du det bildet med Pushover-plugin. :) 

 OKi

 

feks den her: https://www.ebay.com/itm/1080P-Wireless-WIFI-PTZ-HD-IP-Camera-2-8-12mm-Auto-Focus-Indoor-Outdoor-New-E3G7/272801866478?hash=item3f844222ee:g:wHkAAOSwzppaAR-p

 

Står: *P2P cloud function, peer to peer connection, no need port mapping. og  Support WIFI, support AP mode.

 

Veit ikke om AP mode er noe som API? og P2P er noe som FTP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerox skrev:

Står: *P2P cloud function, peer to peer connection, no need port mapping. og  Support WIFI, support AP mode.

 

Veit ikke om AP mode er noe som API? og P2P er noe som FTP?

 

AP-mode er nok at kameraet kan fungere som et trådløst aksesspunkt, altså ikke er avhengig av å kobles til et eksisterende wifi. 

 

Ellers står det FTP under protokoll, men der står det jo så mye rart (ARP f.eks). Og det kan hende det betyr at du kan koble deg til kameraet via FTP, ikke at kameraet kan koble seg til en FTP-server...

 

Du må nok se i manualen for å finne svaret. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, ZoRaC said:

 

AP-mode er nok at kameraet kan fungere som et trådløst aksesspunkt, altså ikke er avhengig av å kobles til et eksisterende wifi. 

 

Ellers står det FTP under protokoll, men der står det jo så mye rart (ARP f.eks). Og det kan hende det betyr at du kan koble deg til kameraet via FTP, ikke at kameraet kan koble seg til en FTP-server...

 

Du må nok se i manualen for å finne svaret. :) 

Hva om jeg setter opp en NVR server som du snakka om. Hvordan løsninger har jeg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nerox skrev:

Hva om jeg setter opp en NVR server som du snakka om. Hvordan løsninger har jeg da? 

 

Selv bruker jeg Xeoma, da er det enkelt å legge til at den skal utføre noe når det ringer på (HomeSeer kaller en URL til Xeoma som trigger bilde-sending). Antar det er mulig å gjøre noe lignende i andre NVR også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

 

Selv bruker jeg Xeoma, da er det enkelt å legge til at den skal utføre noe når det ringer på (HomeSeer kaller en URL til Xeoma som trigger bilde-sending). Antar det er mulig å gjøre noe lignende i andre NVR også. :) 

Nice :D Da tester jeg ut det :)

Endret av Nerox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

 

Selv bruker jeg Xeoma, da er det enkelt å legge til at den skal utføre noe når det ringer på (HomeSeer kaller en URL til Xeoma som trigger bilde-sending). Antar det er mulig å gjøre noe lignende i andre NVR også. :) 

Hvordan lisens har du? Ser at lisensen opp til 4 kamera ikke støtter virtuel machine? Tenkte og ha den på win 10 vm på serveren min. Er det ikke mulig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.