Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dine automasjonstabber!


Anbefalte innlegg

Har 2 nexa plugger på kjøkkenet. 1 til å slå av og på akvarielyset og 1 til å slå på taklyset over kjøkkenbordet ved bevegelse. 

Kommer hjem fra reisejobb igår og madammen snakker om at etter hun har slått av og på forgreningspadden til akvariet så har ikke lyset til akvariet fungert. Det har slått seg av og på i hytt og pine. Fundert litt på hvordan det plutselig kunne skje.

Nå nettopp fant jeg ut av det. I det hun har slått på forgreningspadden så har og bevegelsessensoren blitt trigget og derfor har det blitt sendt et "on" signal til nexa pluggen i taket. Og nexa pluggen til akvariet var da samtidig i learning modus, så nå er den både akvarielys og taklys :-P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hr Kotelett skrev:

I det hun har slått på forgreningspadden så har og bevegelsessensoren blitt trigget og derfor har det blitt sendt et "on" signal til nexa pluggen i taket. Og nexa pluggen til akvariet var da samtidig i learning modus, så nå er den både akvarielys og taklys :-P

Hehehe! Noe av faren med å bruke Nexa-utstyr godt oppsummert! ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
8 minutter siden, Erling skrev:

Iphone er ikke det beste verktøyet til å redigere events med.

 

senga er ikke det beste stedet å jobbe med HS3.

 

:-)

 

#lite søvn i natt

Hehe søvn er oppskrytt! :P

 

Jobber  som regel bedre på natten enn dagtid av en eller annen grunn.. er også mer kreativ på natta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Automasjonstabbe: Har fått på plass kameraovervåkning i huset. Kameraene gjør opptak når bevegelse detekteres, hvis de er påslått. Siden personvern osv, fikk jeg etter hvert på plass en løsning der kameraer slås på når huset settes i Borte-modus, og slås av når huset er i Hjemme-modus. Det gir mening, siden det ikke skal filmes eller gjøres opptak når noen er hjemme.

 

Men, hos meg er det satt opp slik at huset blir satt i hjemmemodus når bevegelse detekteres (jeg bruker en selvstendig innbruddsalarm, uavhengig av HA-anlegget mitt).

 

Så oversatt, så blir dette: Når bevegelse detekteres, slå av kamera. Det var fruen som forsiktig spurte om det egentlig var slik det skulle være...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På fredags ettermiddag viste kjøle-/fryseskapet "ville" verdier, urg, Viking og HS3 tenkte jeg...

 

Lørdags morgen var det fuktig under isbitdispenseren. 1-2 grader i frysedelen.

 

Viking og HS3 var til å stole på.

 

Elkjøp hadde ikke mulighet for levering av nytt på en lørdag.

 

Det viste seg at "noen" hadde vært på OBS og kjøpt pizza Pirog som var lagt slik at kulden ikke fikk beveget seg.

 

Hvorfor kjøleskapet ble påvirket vites ikke.

 

Smarthus er aldri bedre enn (meg) det svakeste leddet.

 

God helg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ganske fin en i går, som dessverre gikk utover WAF :)

Jeg har en sensor i gang utenfor soverommene i huset som slår på lys over speil på tilstøtende bad, med tanke på junior som av og til er oppe på natta for å tisse. Slår seg av etter 10 minutter uten bevegelse. Vi har downlights i taket i tillegg uten automatikk. Det er en dusj på dette i badet som normalt ikke brukes, men vi har måtte bruke den pga. problemer med det andre badet. Så når fruen tok en dusj i går kveld så skrudde lyset over speilet seg av, downlightene var selvfølgelig av - så det ble stappmørkt (ingen vinduer) :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Always "on" på Z-Wave plug-ins?

 

Et lite deja vu her, men...

 

På mandag fikk blokka den nye løsningen fra Altibox, skulle bli bra med moderne tv og 500 mbps internettlinje.

 

Montøren gikk rett før 4 og alt så bra ut, men etter 30 minutter var det krøll. Fullstendig stans på LAN, internett og tv.

 

Kundeservice kjente ikke til noen feil, men ba meg om å ta strømmen på sentralen.

 

Sentralen henger (minst) 2,5 meter høyt - men jeg er jo ikke dum (trodde jeg). Tok bare sikringen til boden og smilte hvor lur jeg var.

 

Selvsagt hjalp ikke det, etter 5 minutters grubling la jeg merke til at den ikke lyste. Tok strømmen igjen og den lyste et lite øyeblikk når strømmen kom på før den døde.

 

Jeg kontaktet Altibox som selvsagt ikke hadde forståelse for dette, ting kunne skje og de hadde ikke montører på kveldsvakt med nye sentraler.

 

Sendte en sinnamail til kontaktpersonen min i det lokale e-verket som var ansvarlig for lokal support, før jeg tok motet til meg og skulle "factory resette" den i høyden med en binders.

 

Da så jeg at jeg hadde koblet en "z-wave-dings" på den som stod av. Hvorfor kan ikke de gå til "last state"? Er litt redd for at det blir en ny post om noen mnd. ?

 

Til alt hell beklaget min mann hos e-verket neste dag, de hadde hatt problemer som ble løst klokken 17. Håper ikke han leser her. :-)

 

Deja-vu:

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Erling-tråden...

 

Vaskerommet er vel 5-6 kvm., varmtvannsberederen står i hjørnet med en vask og 2xMiele på hver sin side.

 

Fra tidligere tabbe fungerer ikke lyset siden Fibaro + lysstoffrør ikke er kompatible.

 

Man skal sette inn plug-ins slik at jeg vet hvor mye strøm den bruker.

 

Først faller plug-ins ned på gulvet og lander bak, når jeg strekker meg for å ta den mister jeg kabelen.

 

Nå håper jeg at jeg finner gripetang + lommelykt.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om det er en automasjonstabbe, nei det er nok egentlig ikke det. Men iallefall når jeg fikk echo dot i hus valgte jeg å la den bli aktivert med echo istedenfor Alexa, for tenkte det var lettere for kidsa å si echo enn Alexa, og som en annen nevnte at det var en jente som het Alexa i barnehagen. Oddsen for å kjenne noen som heter Echo ser jeg på som minimal.

 

Har funket greit til nå, men i det siste har echoen plutselig begynt å bable av seg selv når vi snakker sammen ved f. eks middagsbordet, den forteller vitser eller sorry i didnt understand that og så videre. Begynte å gå en litt på nervene at den plutselig babler i veg. Skjønte heller ikke hvorfor den ble aktivitert. Vi sa jo ikke "echo".

Men som bergensere sier vi "eg kan" 

Og det har echoen trigget på, og da selvfølgelig ikke skjønt hva vi sier etterpå. Prøvde isted å si "eg kan" til an og ser den blir aktivert. Så nå spørs det om eg må endre det til Alexa istedenfor. 

  • Like 1
  • Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde store problemer med min Z-Wave 4-i-1 TKB TSM02 multisensor kjøpt på Clas Ohlson. Skulle flytte den til boden ute, men fikk ikke magnetkontakten til å virke. Prøvde sågar med en sterkere neodymium magnet uten hell. Etter litt om og men åpnet jeg sensorhuset og la merke til noen dip switcher som jeg ikke tenkt så mye over. Når jeg leste bruksavisningen, ser jeg at sensor står i programeringsmodus! Skal litt til å flytte på disse bryterne ved uhell, men det må ha skjedd :)

598702dae09ad_Monitoimianturi4in1DSB05Z-waveAeonLabs4in1Multi-sensorDSB05-ZWEU.jpg.467f26d2f098532f74790f5255b34250.jpg

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sitter og setter opp event for å sakte øke lysnivået, som et slags "oppvåkningslys", basert på scriptet til @Moskus. Sitter i stua og tester på lyset over spisebordet. Lyset er avslått, men det hender samboeren slår det av om kvelden, så tenker ikke noe mer over det. Trigger eventet, ingen feilmeldinger, men heller ikke noe lys! Ser i devicelisten at lysnivået stiger, men "power" veksler mellom 0 og 0.1 watt. 30% og fortsatt like mørkt! Tenker for meg selv at dette problemet som jeg har, tydeligvis er "verre" en jeg trodde. Tester så lysbryteren, nei, det blir fortsatt ikke lys. Ikke ved dobbelklikk heller! Spør henne om hun har slått av lyset i kveld, men hun er litt usikker... Så da sjekker jeg (halogen)pæra og tror du ikke den j****elen har gått! ?? Akkurat i kveld, når jeg skulle scripte og teste noe nytt mot akkurat det lyset! Satt i en halvtime og rev meg i håret og debugget! :( 

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådfri lampa over kjøkkenvasken er ikke lenger "automatisert"!

Det første som slo meg at det må være fordi dimmer enheten som er parret med lampa ligger i småbiter på labbenken. Kanskje den er en nødvendig brikke i dette spillet?

Den dimmeren er det største bukkebæsjen jeg har snublet over på lang tid, så jeg tenkte det kunne være interessant å plukke den fra hverandre. Jeg har vært slik siden førskolealderen.

Så etter å ha fumlet den sammen, det føltes som å tre en synål med boksehansker, virket den som før. Dvs. den endret dimmenivå basert på en eller annen input jeg ikke har funnet ut av. Slipp den ned i en skuff gjentagne ganger til lampa lyser sånn passe. Lukk så skuffen forsiktig.

 

Men fortsatt ingen kontroll fra Homeseer.....

 

Såå kom jeg på at jeg hadde byttet router i går, skrudde av DHCP server i den gamle som fortsatt står på nett og skrudde den på i den nyankomne router.

Jeg hadde ikke kommet så langt at jeg skjønte at ingen av Trådfri lampene var under kontroll. Da hadde kanskje klinkekula trillet ned i hullet hos meg litt før.

 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
4 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Dette kan vel ikke egentlig kalles en tabbe sånn uten videre, men: Kona fortalte i går at hun hadde satt seg til rette i sofaen og ble litt irritert da TVen ikke slo seg på automatisk - da har man vel kommet opp på et sånn passe automasjonsnivå eller?

Minner om når jeg kommer inn på et av de få rommene i huset som ikke er spesielt smart ennå, og er godt på vei inn til Homseer-maskina for å finne feilen før jeg innser at rommet skal være sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen intense dager etter at IKEA gjorde om på hubene sine, og @Moskus har jobbet hardt for å ordne Trådfriseer - og stått på ekstra godt for meg med mine ekstra merkelige problemer, så var det stor stas å endelig ha et (relativt) smart hus igjen. 

 

Jeg satte også IKEA sin hub på en Verisure smartplug som jeg hentet inn fra et annet sted i huset så jeg kunne restarte den remote. 

 

Men i dag når kommer fra jobb er det jaggu et dumt hus og fruen er irritert. Ingenting av IKEA virker.. 

 

Løper inn på kontoret. Sjekker logg. Ingen feilmeldinger. Restarter plugin. Samme resultat. Restarter HS. Samme resultat.

Restarter hele PC’n.. 

Begynner å småsvette litt, og rusler bort til huben for å starte den på nytt. 

 

Den lyser ikke! Har’n daua!?

 

Men.. ja.. stemmer... smartpluggen ble jo brukt til et nattlys tidligere, og slår seg av x antall minutter etter soloppgang.............

 

 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tabber er større og noen mindre...

På hytta dette:

Skulle koble til en temperaturgiver (1-wire DS18B20) for kontroll av temperatur på toppen av borehull for vann.

Giveren er koblet med 50 meter telefonledning lagt i rør og nedgravd.

Koblet samtidig opp noen flere givere for kontroll på vannledning og avløp ++.

Koblet så alt til en eksisterende og fungerende  RJ11 hub (5 porters) med 433 Mhz sender: http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3.

Ingenting fungerte, alt døde... også det som hadde fungert....

Koblet fra alle de nye giverene.

Da fungerte heldig vis de "gamle".

 

Oppdaget etterhvert at en av de nye giverene var heit, ... veldig heit, ikke til å ta på.

Viste seg å være feilkoblet i RJ11 plugg, hadde nok holdt den "bak fram".

Koblet den fra, ... forsatt intet signal.  Hmmm?

Fjernet alle nye givere unntatt den til borehullet.

Endelig kom signal. 

Ikke bare problem med feilkoblingen.

Det ble også for stor last på strømforsyningen.

Antagelig for lav spenning for senderen.

 

Dette er siste lille del av "stort prosjekt": 

Vann & avløp for 3-4 hytter. Et par hundre meter grøfter...

 

Kjekt å ha litt temperaturkontroll:

Kunne i dag konstantere at nå, sist natt, da koblet frostvakten for vannledningen inn.

Temperaturen ute < 0 og toppen av borehullet steg fra ca 6 til over 10 grader.

 

Frostvakt-kabelen trekker strøm allerede ved +10 grader og mer.

Den er derfor styrt direkte av en separat termostat, levert av elektrikeren.

 

Dette var et lite problem.

Men angrer på at vi bare la en telefonledning, burde være en cat6 eller noe med flere ledere.

Men det var hva vi hadde der og da... og ikke sikkert vi klarer å trekke om.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker Fibaro wallplug til diverse ting rundt i huset, inkludert til TV'ene (for å slå av strømmen om natten etc) og til noen vegglamper (styrt via assosiasjon av en Elko-bryter med Fibaro dimmer 2 på vegg). Sleit med en tredje wallplug for en tid tilbake. Ulike versjoner osv, så jeg byttet den (midlertidig) ut med andre plugger etter tur for å se om problemene var versjonsrelaterte. Så ble det selvsagt litt kluss i oppryddingen...

 

...og all skepsis mot "smarte hus" her i huset ble bekreftet når lysbryteren på veggen slo av/på TV'en.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus endret tittelen til Dine automasjonstabber!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.