Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Wall Plug - massive meldinger om endring i strøm


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bruker Fibaro wall plugs for flere enheter i huset hvor jeg ønsker å overvåke strømforbruk, og på de fleste av dem fungerer dette greit. Men den som står på oppvaskmaskin varierer mellom 0W og 0,3W hele veien, se screenshot fra Homeseer log.

 

oppvask.JPG.edac2c643b41fc6c1f05e8903d180235.JPG

 

Dette er utrolig irriterende for loggen, og det er også mye trafikk som jeg ikke trenger på Z-Wave nettverket, så jeg kunne tenke meg å redusere dette.

 

Jeg har sett på manualen, men det er nok noe grunnleggende jeg ikke forstår, fordi jeg ser ikke helt hvordan jeg skal begrense det til å rapportere ved f.eks 5W forskjell (ikke 0,3W), når det kjører normalt bruker den mer enn 5W totalt så det ville vært optimalt. 

 

params.thumb.JPG.49f410aa0cb145e22e3b89e466b986b1.JPG

 

Når jeg ser på Parameter 13 så er det kanskje den jeg bør bruke, men den sier threshold 0.01-5kWh, og default er 10, så den skal ikke rapportere uten at det er 100W forskjell, eller er det her jeg misforstår? For meg virker det som den ikke skulle rapportere denne forskjellen som jeg ser. Er det noen som ser hvor jeg tar feil, og kan gi meg litt input så jeg får justert denne riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parameter 13 melder vel energiforbruk (kWh), mens det du ser er strømforbruk (W).

Jeg tolker det til at det er parameter 11 som er den "riktige". Den endres fra 0 til 0,3 W, prosentmessig så er jo det hhv "uendelig" og 100% endring...

 

Kanskje løsningen er å endre parameter 12 til f.eks 600? Da får du en rapport maks hvert 2. min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan teste det. Det vil vel da kanskje ikke gi meg veldig korrekt avlesning av "forbruk" ved vask, men jeg har jo uansett den sammenlagte kW forbruk, så det er ikke noe krise. Jeg tester det. Takk begge to, oppdaterer etter test.

 

Men 12 står jo også default til 30 sekunder, så den skulle jo absolutt ikke rapportert så ofte uansett vel?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TomB skrev:

Men 12 står jo også default til 30 sekunder, så den skulle jo absolutt ikke rapportert så ofte uansett vel?

 

Det betyr at den skal sende inntil 5 oppdateringer i løpet av 30 sek, men ser jo nå at du får oftere oppdatering enn det...

Hva om du bare tester å sette 11 veldig høyt også? Sånn 99, bare for testens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig. Jeg så på Parameter 10, som i manualen her under. Det er high priority, mens Parameter 11 er standard. Jeg prøvde å sette Parameter 10 til 100, disabled, men ennå så rapporterer den mye mer enn 5 ganger pr 30 sekunder.

 

23.JPG.47a75a28f65458c16672c152207d8d09.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter parameterne med korrekt info som her, eks Parameter 11, verdi 100, og 1 byte, så jobber den lenge og så kommer den tilbake med dette bildet.

 

232.JPG.667d4de77bd3f68771262866aa8c633b.JPG

 

Det at det står ERROR i value, er det et problem, eller "normal" oppførsel for HomeSeer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

Jeg har en wallplug som gir "ERROR" der, samme hvilken parameter jeg prøver å sette. Får ikke slått av den irriterende LED-ringen f.eks...

Hva skjer om du lar value være blank, greier den hente gjeldende verdi?

 

Den returnerer bare med ERROR da også, selv om jeg kjører den inn blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned og tok ut kontakten og satte inn igjen, og så sjekket jeg. Da varslet den MYE mindre enn før, jeg tror det må være noe som har hengt seg opp i dag, på Device History finner jeg ikke så sinnsvak rapportering. MEN, nå har jeg satt 12 tilbake til 30s, 10 til disablet og 11 til 15% (default), og nå rapporterer den ikke i det hele tatt :)

 

Fredelig kan jeg si, men jeg får følge litt med når jeg setter den i gang for å se om den faktisk har sluttet helt å rapportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å se i manualen som fulgte med wall-plug'en (dersom du har den). Jeg har opplevd lignende feilmeldinger når jeg forsøker å sette en ikke-eksisterende variabel -- da fordi jeg ser i en manual tilhørende en nyere (eller eldre) versjon av produktet. Fibaro har i noen tilfeller helt forskjellige variabler på v1 og v2 av produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 29.8.2017 den 10.49, TomB skrev:

 

Den returnerer bare med ERROR da også, selv om jeg kjører den inn blank.

 

Jeg sliter med det samme på vaskemaskinen og tørketrommelen.

 

Logging er slått av, men forbruket vises på en skjerm og skifte mellom 0 og 0,9 W når enheten er av gir ingen mening.

 

Får også error uansett hvilken setting jeg endrer.

 

@TomB eller @ZoRaC, fikk dere løst det?

 

+

 

Er litt låst til Fibaro da begge står i en dobbel kontakt på vaskerommet, Aeotec sin:

 

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/838-bryter-zw096.html

 

Plassproblemer gjør at jeg enten må bruke en padde eller ringe elektrikeren.

 

Vil helst løse dette med utstyret jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall mulig å ta bort strømmen som pluggen bruker selv, så slipper du at den "forstyrrer". Eventuelt sett den parameteren som sier noe om hvor mange prosent endring det må være ved rapport opp til for eksempel 15 %


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Erling skrev:

 

@TomB eller @ZoRaC, fikk dere løst det?

 

Jeg bruker ikke energimåling på

min, da den bare driver en liten lyspære. 

Men «error»-problemet har jeg fortsatt, ja. Prøvd utallige exclude/include, factory reset, secure/nonsecure. Har også sjekket at det ikke finnes ny firmware til den... :( 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett mer på det. Når jeg tok ut pluggen av veggen og så satte den inn igjen en liten stund etterpå så sluttet den å sprette opp og ned hele tiden, om det var fordi jeg hadde programmert den til å ikke melde mer enn hvert 30. sekund vet jeg ikke, men nå sier den knapt ifra annet enn når den faktisk er i bruk. Så mål delvis oppnått, selv om jeg ikke vet hvordan det ble oppnådd, jeg prøvde også alt mulig før jeg tok den ut og inn igjen :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Erling said:

Takk x 2, jeg gidder ikke bruke mer tid på det. Kjøper Aeotec som vel er mer håndterbare.

 

Jeg har to Aeotec som jeg bruker på tørketrommel og vaskemaskin ettersom de suger mer strøm enn Fibaro sin wallplug klarer. Det jeg ikke liker med dem er størrelsen, Fibaro tar mindre plass og kommer ikke i konflikt om du har dobbel-kontakt.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TomB skrev:

 

Jeg har to Aeotec som jeg bruker på tørketrommel og vaskemaskin ettersom de suger mer strøm enn Fibaro sin wallplug klarer. Det jeg ikke liker med dem er størrelsen, Fibaro tar mindre plass og kommer ikke i konflikt om du har dobbel-kontakt.

 

 

Sitat

Er litt låst til Fibaro da begge står i en dobbel kontakt på vaskerommet, Aeotec sin:

 

Jeg bruker padde på de nye, har 2 nye Miele-maskiner som trekker lite strøm. De blir ikke brukt om natten, men nå er det snart Popp brannvarsler på vaskerommet...

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.