Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Vanningssystemer


Buruglen

Spørsmål

Noen med erfaring fra systemer for styring av hagevanning?

Jeg må skifte ut mitt 30 år gamle Gardena automatiske vanningssystem pga for mange defekte ventiler (de som styrer om vannet skal renne ut til et vanningsområde eller ikke).

Har sett at det etter hvert har kommet en del dedikerte løsninger for dette, men jeg ønsker å få det inn i et eller annet hjemmeautomasjonsystem (ennå ikke avgjort).

Dette vil da være et system med fjernstyrte ventiler (for å åpne og stenge for vann) som så igjen vanner på forskjellige måter (dryppvanning, spredere osv). Systemet må kunne styres av et system som avgjør om det skal vannes basert på fuktighetssensorer og forventet nedbør (fex via yr.no).

Jeg har veldig stor hage med mange soner, som har forskjellige behov for vann.

Endret av Buruglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Har lurt på hvorfor man skal ha en egen vanningskontroller når man har en smarthus-hjerne... det gir jo ikke helt mening. ;)

 

1 time siden, Lazarus skrev:

Den er støttet av noen hjemmeautomasjonssystemer, som for eks. OpenHAB.

Og HomeSeer. Tror Domoticz og Home Assistant også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, Moskus skrev:

Har lurt på hvorfor man skal ha en egen vanningskontroller når man har en smarthus-hjerne... det gir jo ikke helt mening. ;)

Nei, det var poenget med spørsmålet.

Jeg må ha ventiler som er så robuste at de kan stå i jorda i mange år (som Gardenas har gjort i 30 år) uten at de blir ødelagt av frost. Sentralsystemet (vannrørene som mater vann til ventilene) tømmes for vann hver høst, men det vil alltid være noen små vannmengder igjen og ventilen må være konstruert for å tåle det. Ventilene må også ha mulighet til å bli betjent (det vil si reparert/skiftet ut) uten å grave opp koblingsboksen. Gardenas system hadde magnetventiler som kunne løsnes med to skruer og så trekkes ut og byttes. Så må ventilene kunne styres fra et eller annet sted. De jeg har i dag er styrt via kabler av topp tysk kvalitet, beregnet for formålet, med stikk beregnet for utebruk. Her kan sikkert trådløs teknologi gjøre nytten, hvis jeg kan se (og fremskrive) batterilevetiden (surt å oppdage at et område ikke ble vannet i ferien pga dødt batteri, eller at vannet har stått på i tre uker fordi batteriet døde mens ventilen var åpen). Hver enkelt magnetventil kunne også tilkobles en justerbar fuktighetssensor som overstyrte styringsenhetens kommando om å åpne magnetventilen og starte vanning.

Sentralenheten står utendørs (vanntett) og kan styre opp til sju soner, med opp til tre programmerte tidspunkter for hver enkelt sone.

Mitt system har fungert som forventet i årevis, men nå har lageret av magnetventiler tatt slutt og jeg får ikke tak i flere reservedeler (tysk eBay har vært gull verdt). Så tid for å finne en ny og robust løsning.

Et nytt system bør ha toveis kommunikasjon mellom magnetventil og styringsenhet, slik at jeg vet om det virkelig ble vannet (kan også løses ved uavhengige fuktighetssensorer som kan avleses og med et system som gir varsler hvis det blir for tørt). I tillegg ønsker jeg fjernstyringsmulighet (app eller lignende) slik at jeg kan se status og eventuelt manuelt vanne en sone.

Gardena (eid av Husqvarna) har nå kommet med et system som virker fredtidsrettet i design, men det de har nå er ikke skalerbart til den størrelsen jeg har behov for. Se http://www.gardena.com/no/produkter/smart/.

Rainbird er en amerikansk produsent med løsninger tilsvarende Gardenas, men det er jo en dedikert løsning kun for vanning. Se fx http://www.rainbird.com/homeowner/products/timers/ST8-WiFi.htm.

Jeg kan tenke meg en løsning sammen med annen hjemmeautomasjon, som styres med den samme appen som alt annet, men med de muligheter som nevnt over.

Dette er jo i realiteten ikke noe mer enn et vanlig automasjonssystem for bolig, men med annet utstyr og egne krav til robusthet og vedlikeholdsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg byttet ut min Gardena kontroller med OpenSprinkler i vår og det har fungert helt fint, den har plugin i HomeSeer, egen iPhone app, kan kobbles opp mot lokale værstasjoner for tilpassning av vanningsmengde etc. For mitt vedkommende byttet jeg bare ut kontrolleren, den fungerte fint med mine 24V Gardena ventiler. Den er betydelig med brukervennlig og avansert enn Gardena, men jeg har ikke satt meg helt inn i allt, så jeg bruker den sikkert ikke optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er helt ikke ikke i kategori billige alternativer, men det er god kvalitet og jeg hadde de fra tidligere anlegg (og dessuten var det spesielt nevnt som en av de ventilene OpenSprinkler fungerte mot). 

 

https://www.amazon.com/dp/B00095L44M/ref=asc_df_B00095L44M5153286/?tag=hyprod-20&creative=394997&creativeASIN=B00095L44M&linkCode=df0&hvadid=193150648923&hvpos=1o1&hvnetw=g&hvrand=9995843408670421136&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=1013813&hvlocphy=9030795&hvtargid=pla-312112908716

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Hvilke Gardena-ventiler er det snakk om?

 

Jeg har de 30 år gamle ventilene til Gardenas først generasjon Sprikler-System). Styringesnheten het 6030 (som dagens!, men varenummeret er 1303; se http://www.garten-kiste.de/images/product_images/popup_images/45458_0.jpg).

 

Magnetventilenhet 1308-20 (http://www.garten-kiste.de/images/product_images/popup_images/45457_0.jpg og http://www.garten-kiste.de/images/product_images/popup_images/45457_1.jpg). Disse er 9V. De nye er enten 9V eller 24V, avhenig av hvilken styringsenhet man velger.

 

Ulempene med Gardenas nye magnetventiler er at de ikke er frostsikre. De må tas ut av boksen og tas med inn om vinteren. Dette blir dessverre litt for mye jobb med mange ventiler. Det er heller ikke tenkt på dette ved konstruksjonen, så det er litt vel mye skruing for å få det til. I tillegg er ventilene beregnet på å monteres i ganske store bokser (20 cm x 30 cm x 20 cm), med lokk som ikke tåler å bli tråkket på. De gamle boksene var små (lokket var 15 cm x 15 cm og solid).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De har engelske sider, tror du har rotet deg inn på en tysk distributør.

https://opensprinkler.com/faq/

What type of sprinkler valves can it work with?
OpenSprinkler AC version works with standard 24V AC sprinkler valves. It’s compatible with existing 24V AC system, including pump start relays, wireless sensors that require 24V AC power.
OpenSprinkler DC version works with both 24V AC sprinkler valves as well as 12V DC valves. It comes with a universal (worldwide) power adapter, which is particularly useful for International customers. However, for certain 24V AC pump start relays and wireless sensors that require 24V AC power, you may need a separate 24V AC power supply.

Mer her: https://opensprinkler.com/announcing-the-first-dc-powered-opensprinkler-v2-3-dc/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har 24V AC versjonen. Jeg har kobblet mitt tidligere Gardena 24V AC PSU til denne og driver ventiler og "computer" fra samme PSU. 

 

Må igjen si at jeg er veldig godt fornøyd med denne, den har stått og gått i over et år uten at jeg har sett noen driftsforstyrrelser. Interface for programmering og styring i web er bra, integrasjon i HS3 er bra og mobil app er bra (har riktignok hatt noen issues med at IOS app har hengt seg opp på iPhone 7 en par ganger, kan ikke huske at jeg så samme på tidligere iPhone 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 9/4/2017 at 08:40, Moskus said:

Hvilke Gardena-ventiler er det snakk om?

Mine billige fra eBay klarer seg utmerket fremdeles, men greit å kjenne til alternativene. :) 

Har du noe link av de ventilene du har? evt liten oppskrift på hvordan du laget det? evt hva jeg må ha?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Har du noe link av de ventilene du har? evt liten oppskrift på hvordan du laget det? evt hva jeg må ha?
 
 

Jeg har brukt som her http://www.duppeditten.com/blog/automatic-garden-irrigation men med fordeler på utsiden av garasjen, og magnetventilene inne i garasjen, men kjøpt fordeler og slanger i fra Biltema.
Et par ventiler pleier å gå om vinteren, mest fordi jeg ikke gidder å tømme systemet for vann.
Har koblet Pemrør rundt i hagen, tror det er vanlig å bruke i fjøs ol. , Pemrør og koblinger har jeg pleid å kjøpe på jula.
Til å kontrollere ventilene er det billigere å bruke arduino.
Har brukt magnetventiler fra forskjellige leverandører på ebay/Ali, brukt tilsvarende som bildet fra bloggen henvist til over, i priskategori 50-100kr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎20‎.‎05‎.‎2018 den 11.27, Nerox skrev:

Har du noe link av de ventilene du har? evt liten oppskrift på hvordan du laget det? evt hva jeg må ha?

Mine ventiler er 24V med 3/4" skruer. Fra eBay for mange år siden.

 

Vanning_smaller.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.