Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nye produkter som er "rett rundt hjørnet"


Anbefalte innlegg

Hadde vurdert det hadde det ikke vært sponsor prosjekt. De har en tendens å aldri komme eller blir gitt opp etter et år. Erfaring med bedrifter som har sagt nei, nå gidder vi ikke mer så slutter etter et år (dreamscreen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Marhil said:

Har egentlig ventet på å skifte ut den elendige Ring dørklokka i et par år nå. Denne så jo interessant ut: https://www.indiegogo.com/projects/360-video-doorbell-x3-the-radar-sensor-doorbell?fbclid=IwAR0xuD5ib2tc3uHEZjxtBVSq0CREWxqbF6hS-aw211_E0Do1FPzS-pSkzdY#/

Flere som har sett den ja. Jeg tenker fram og tilbake. Pakken med ekstra ladebatteri var interresant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, mk1 black limited said:

Jeg leste det jeg fant i farten, og det ser ikke ut til at den støtter RTSP eller Onvif, så da er den ikke så aktuell for min del.

Den er i hovedsak batteridrevet så da regner jeg med at man tar vekk RTSP/Onvif av den grunnen. Men det hadde vært kjekt om de lot det være noe som var tilgjengelig hvis man koblet den til nettet og ikke kjørte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/01/2021 at 12:19, xibriz said:

Det er nok fordi de kan gjøre det 😥

 

Jeg blir iallefall å kaste ID Lock 150 med z-wave-modul i søppla til fordel for Yale Doorman L3.

+1 på denne.

Har bestilt meg en Yale Doorman L3 som jeg får til slutten av uka, og da skal jeg glemme ID Lock 150. Har mistet tellingen på hvor mange ID Lock 150 jeg har hatt, men det er minst 5-6 stk på 2 år. Den første var den beste før den feilet. Forskjellige feil, men en gjenganger er batterisluk som blir verre med tiden. 8 AA batterier på 12 dager er siste status.

ID Lock holder heller ikke full bakoverkompabilitet i firmwareoppdateringene sine. Når jeg kjøpte låsen var Vera støttet, når jeg fikk ny lås med nyere firmware (på z-wave enheten) er ikke lenger Vera støttet. Å fjerne slik støtte er elendig av en produsent! Helt klin umulig å få paret z-wave firmware 1.6 med Vera.

 

Håper det kommer en integrasjon for Yale Doorman L3 mot Home Assistant. Finnes det noen tråd for L3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, petersv said:

Har det kommet en løsning for lokal integrasjon av Doorman nå?

Tviler, hvert fall ikke som jeg har fått med meg.

Men etter som jeg skjønner skal sky-løsningen som på Doorman V2N med Verisure VBox Micro mot Home Assistant fungere svært bra. Jeg lever lenge med en tilsvarende løsning for L3, selv om jeg helt klart hadde foretrukket en helt lokal integrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Ja, det er tydeligvis lov å ha uflaks.

Jeg har selvfølgelig ikke nok data på dette til å hevde at jeg ikke har vert uheldig, men på et personlig plan orker jeg ikke å gå gjennom flere av disse låsene for å se om statistikken blir bedre. Basert på min personlige erfaring opplever jeg rett og slett ID Lock 150 som et produkt av dårlig kvalitet. Jeg har i to år nå prøvd å overbevise meg selv om noe annet, men nå gir jeg rett og slett opp produktet.

Når den funker er den helt topp, det er bare det at det ikke varer så lenge om gangen. Den første låsen jeg hadde med første versjon av z-wave firmware var den beste. Den holdt koken i 8-9 måneder uten batteribytte. Den feilet på at låsen hang seg opp med låst låsestatus. Det var umulig å åpne døren uten å bruke låsevrider, og da gikk selvfølgelig alarmen ved åpning av døren. Ingen form for reset fungerte og låsen måtte byttes.

Så har jeg hatt en lås hvor vrideren plutselig falt av og lå på gulvet, denne hadde også batteriproblemer og ble byttet.

Ellers stort sett problemer med ekstrem batteribruk. Tilbakemeldign fra ID Lock support var da at nyere firmware lås nok ikke var kompatibel med gammel firmware z-wave modul som jeg hadde. Jeg fikk så ny lås og z-wave modul av samme produksjonsdato (z-wave v 1.5) for at denne skulle fungere bedre sammen. Fortsatt ekstrem batteribruk som ble verre og verre etter noen måneder. Fikk så ny lås og modul igjen (med v 1.6), men denne lar seg ikke pare med Vera. Fikk så en overhalt z-wave modul direkte fra ID Lock med beta firmware som skulle funke. Pares fint med Vera, men samme ekstreme batteribruk. Har selvfølgelig sjekket polling osv. i Vera og hatt runder med support der også.

Jeg er tilbøyelig til å akseptere at disse problemene er en kombinasjon av firmware på lås og z-wave modul kombinert med min Vera kontroller som ikke lenger er støttet av ID Lock. MEN dette fungerte helt fint når jeg kjøpte låsen og Vera var da en av støttede kontrollere, så det er rett og slett elendig at de ikke har holdt denne kompabiliteten. Jeg er også tilbøyelig til å tro at problemet kunne vert fikset med en annen z-wave kontoller. For meg virker det som om z-wave modulen ikke pares ordentlig med Vera, og selv om Vera ikke poller låsen eller forsøker å konfigurere den, så stresser ID Lock z-wave modulen med ett eller annet og bruker MYE batteri. De offisielt støttede kontrollerne er ikke noe jeg ønsker å bruke penger på, og jeg orker ikke å risikere enda en gang at ID Lock gjør endringer i firmware som potensielt kan "setnge meg ute", så når de som selskap viser at de ikke holder bakoverkompabilitet ønsker jeg ikke lenger å bruke produktene. Så jeg vil påstå at det ikke BARE er jeg som har vert uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, chrlod skrev:

Jeg har selvfølgelig ikke nok data på dette til å hevde at jeg ikke har vert uheldig, men på et personlig plan orker jeg ikke å gå gjennom flere av disse låsene for å se om statistikken blir bedre.

Og det kan jeg forstå. :)

Jeg har mine merker jeg skyr som pesten pga. personlige opplevelser

 

;ine erfaringer (og de jeg har "ansvaret for" som bruker IDlock) er positive. Det er riktignok flest HomeSeer, SmartThings og Homey-brukere (og iallfall en Home Assistant-bruker). Men ingen Vere-brukere.

 

Skulle gjerne skviset et par måneders batteribruk til, men godkjenner 8-10 måneder som akseptabelt. Iallfall hvis alternativet er en "mindre integrerbar" lås som Doorman har vært. Kunne gjerne prøvd Doorman hvis de hadde tillat bruk av Z-wave-modulen sin her i landet, brukte en US Yale-lås med EU-Z-wave-modul i mange år før vi fikk IDlock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, chrlod skrev:

jeg vil påstå at det ikke BARE er jeg som har vert uheldig...

Interessant og lett å forstå at du er over-frustrert. Nyttig oppskriving av problemer som kan brukes som referanse hvis jeg får problemer...
Det eneste "problemet" jeg har hatt med mine er at inkluderingen (HA, OpenZWave beta og Aeotec 5 stick) tar lang tid. Jeg måtte kjøre inkludering (secure mode) og så la det gå 10-20-30 minutter uten å røre noe som helst, dvs. til og med la være å lukke døra etter inkludering.

Etter det har alt fungert godt på alle mine 4.
Batteribruken er jeg også spent på, men det ser bra ut så langt, og som @Moskus  sier, så skifter jeg gjerne batterier hver 8. måned så lenge låsene fungerer og jeg har full kontroll. Det kommer aldri Doorman til mitt hus igjen. Ihvertfall ikke før de kvitter seg med Verisure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Moskus said:

Skulle gjerne skviset et par måneders batteribruk til, men godkjenner 8-10 måneder som akseptabelt. Iallfall hvis alternativet er en "mindre integrerbar" lås som Doorman har vært. Kunne gjerne prøvd Doorman hvis de hadde tillat bruk av Z-wave-modulen sin her i landet, brukte en US Yale-lås med EU-Z-wave-modul i mange år før vi fikk IDlock.

8-12 mnd. er absolutt kurant, ja. Det kunne jeg fint levd med, spesielt om man blir varslet grei tid i forveien. Akuratt det er en annen utfordring jeg har hatt med ID Lock, men det er nok litt særegent med den raske tappingen av batteriene jeg opplever. Det er kjipt å få en varsel, så når man på en travel morgen ikke gjør noe med det så er det helt tomt litt senere på dagen. I min ID Lock bagasje har jeg desverre også erfaringen av å måtte kjøre til nærmeste bensinstasjon (søndag) og betale 150kr for et 9V batteri og 4 stk AA for å kunne drifte låsen igjen. Veldig lite WAF vennlig opplevelse.

 

Ellers helt dust at vi ikke får z-wave til Doorman i Norge.

De jeg kjenner som har Doorman (V2N) har derimot fått en veldig stabil og bra integrasjon gjennom Vbox Micro, men denne er jo ikke lokal. For meg er ikke dette et større problem om oppetiden er god.

Satser på at det dukker opp en sky-løsning til Doroman L3 mot Home Assistant om ikke alt for lenge. Det finnes jo allerede noen bra HA tillegg knyttet til Alexa, så spent på hva jeg kan få til der. Om jeg får låsestatus og mulighet til å låse døren via HA er jeg ganske happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Helgemor said:

Ihvertfall ikke før de kvitter seg med Verisure.

Med den nye L3 virker det som om båndene til Verisure er avsluttet, eller i det minste ikke nødvendige lenger.

Det er hvert fall ingen informasjon om dette på Yale sine sider, og L3 virker som den plasseres på Yale's egen plattform (Yale Connect / Yale Access)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, chrlod skrev:

Med den nye L3 virker det som om båndene til Verisure er avsluttet, eller i det minste ikke nødvendige lenger.

Det er hvert fall ingen informasjon om dette på Yale sine sider, og L3 virker som den plasseres på Yale's egen plattform (Yale Connect / Yale Access)

Det kan være men Yale lager fremdeles Z-wave- og åpne Zigbee-moduler til bruk andre steder i verden. Hvorfor ikke her? :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Det kan være men Yale lager fremdeles Z-wave- og åpne Zigbee-moduler til bruk andre steder i verden. Hvorfor ikke her? :( 

Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig?

Men akuratt det lurer jeg også på. Yale med z-wave modul tror jeg hadde vert en super løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har kommet med en modulær skjøteledning som heter ÅSKVÄDER: https://www.ikea.com/no/no/cat/modulaere-skjoteledninger-48969/

 

Men det som er mer interessant er at de på det ene bildet viser et produkt som foreløpig ikke er kommet enda, men som finnes f.eks. på den danske siden: https://www.ikea.com/dk/da/p/askvaeder-taend-slukkontakt-50463880/ Står ikke noe om den har strømmåling i manualen.

 

I tillegg er det visst også en modul med to USB-porter på vei: 464904-baa1a0a537e7c49b827ff07d752b0531.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2021 den 15.40, chrlod skrev:

Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig?

Men akuratt det lurer jeg også på. Yale med z-wave modul tror jeg hadde vert en super løsning.

https://blogg.assaabloyopeningsolutions.no/yale/trygg-elektronisk-dorlaas-i-smarthus?fbclid=IwAR0nJ9CwsxTSAi9CVuiXUdqX3e6D8thfKNyH3IuO8K52qd4maKYrvOXErEw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MrE skrev:

De skriver at bekvemmeligheten ikke må gå på bekostning av sikkerheten og derfor er det valgt zigbee. Men jeg tror det er en skrivefeil. Det skulle stått "bekvemmeligheten må ikke gå på bekostning av inntektene våre"

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helgemor, jeg så nettopp denne testen: 


Der måles diameter på cellene, og det ser ut som at lithium-cellene er tynne nok til å passe i Idlock. Det kan være et alternativ. Eneste ulempen jeg ser for meg er at du kanskje ikke vil få batterivarsel som forventet, iom. at spenningskurven er så flat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, petersv skrev:

jeg så nettopp denne testen: 

Jeg så også denne, men klarte ikke se gjennom hele videoen (alle setninger behøver ikke avsluttes med et synkende tonefall). Jeg forstår at folk skal tjene penger på Youtube-videoer, men dette er en test som hadde kunnet oppsummeres i en enkel tabell. Snakker om kompresjon!

 

There we go:

 

image.png

 

"I'd probably go with SmartTools"

 

 

EDIT: Ingen garanti for at noe er likt på Ali, men disse ser iallfall like ut:

https://www.aliexpress.com/item/1005001586639836.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.