Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hytteprosjekt


Runix

Spørsmål

Heisann, overtok nettopp en hytte uten mobildekning, med solpanel 12V og umontert aggregat/inverter. 

Tar nå steg for steg for å øke komforten og kontrollen - trenger noen tips etter hvert da jeg er rookie på smarthus-teknologi. Jeg ønsker ideelt sett å overvåke hytta samt kunne starte/stoppe aggregat/strømforsyning vha smart-hus teknologi.

 

Hva jeg har gjort:

 

1) Strøm
Kablet 220 V til en del plasser/kontakter, installerte aggregatet utendørs i låsbart rom og monterte inverter.

Aggregat (med fjernstart); http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EU/EU-30is-FS.aspx

Inverter; https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/easyplus-12v-1600va

 

Inverteren leverer også 220V uten at generatoren er i gang, men trekker en del strøm fra batteribanken når den er på, så den bør settes "av" når jeg forlater hytta over tid. 

Jada; autorisert elektriker blir brukt :)

 

2) 4G Router/dekning

Ble løst med en Poynting antenne og 4G router Huawei E5186s. Utrolig for en forskjell, gikk fra ingen kontakt til 4G med ok opp/nedlast!

 

3) Overvåking og kontroll av hytta hjemmefra

Kjøpte en Tellstick   http://telldus.com/produkt/z-wave-gateway-tellstick-znet-lite-ver-2/   (1499 på jula), samt Ute/inne termometer og ett par fjernstrømbrytere Z-wave (innstikk i kontakt)

 

4) 12V drift av 4G router og Tellstick.

Biltema spenningsomformer med et uttall av forskjellige jacks passet rett inn i Huawei'en
(http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Spenningsomformer-for-1224-V-2000031759/)

Tellsticken går på USB og ble plugget rett inn i USB-uttaket på routeren.

 

Da hadde jeg basis-system oppe og gikk i løpet av kort tid, på en enkel og billig måte for meg.

 

Så til utfordringene;
 

Remote start/kontroll av Inverter samt Honda generator.

Inverteren åpnet jeg og fant ut at det finnes kontakt for Av/På/Charge "under panseret"
image.png.d9d1a25ddae332e810298b85ee8fb2c6.png

 

For Honda Aggregatet har jeg remote control-boksen som har ledninger strukket fra generatoren fram til Av/På bryter, start (push) samt choke (push).

Litt dårlig bilde, øverste flip-bryter er av/på, 2 push brytere for choke og start og status-lampe for "på".

image.png.9249bbaf8b27361fc35b7e0c463ec9b8.png

 

Det hele koker nå ned til at jeg trenger et device (433MHz eller Z-Wave) som kan hjelpe meg å styre Inverteren samt Generatoren, vise status for generatoren (på/av) og må gå på 12V eller mindre samt ha kun "dry-switches" som output for å kontrollere enhetene.

 

Jeg har brukt en del google-tid uten å finne et slikt device, og trenger hjelp fra de ærede innbyggerne her på forumet for å identifisere noe som kan funke, alle tips og forslag er velkommen.

 

- Rune

 

Endret av Runix
Wrong picture
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Spennende prosjekt!

 

6 timer siden, Runix skrev:

Det hele koker nå ned til at jeg trenger et device (433MHz eller Z-Wave) som kan hjelpe meg å styre Inverteren samt Generatoren, vise status for generatoren (på/av) og må gå på 12V eller mindre samt ha kun "dry-switches" som output for å kontrollere enhetene.

Jeg vet faktisk ikke om denne finnes, iallall ikke som hyllevare. Det nærmeste du kommer er muligens Qubino ZMNHND1, som kan styres med svakstrøm og som har potensialfrie relèer.

 

Men hva mener du med "vise status for generatoren (på/av)"? Skal du faktisk sjekke om generatoren sviver, eller holder det å vite om relèet er på eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
30 minutes ago, Moskus said:

Spennende prosjekt!

 

Jeg vet faktisk ikke om denne finnes, iallall ikke som hyllevare. Det nærmeste du kommer er muligens Qubino ZMNHND1, som kan styres med svakstrøm og som har potensialfrie relèer.

 

Men hva mener du med "vise status for generatoren (på/av)"? Skal du faktisk sjekke om generatoren sviver, eller holder det å vite om relèet er på eller ei?

 

Tusen takk for svar - jeg var redd for det :)

Skal sjekke ut Qubino´n - takk!

 

Og ja, spennende prosjekt - får jeg dette til å virke kan jeg jo også auto-starte generatoren og slå på panelovner når temperaturen synker .. og om mulig holde hytta frostfri om jeg er der passe regelmessig og etterfylles bensin og/eller "utvider" tanken - har sett løsninger på det også :)

Som minimum får vi i alle fall hytta varm når vi kommer om jeg får dette til.

 

"Vise status" = det er en LED i fjernstyringspanelet som viser at generatoren faktisk går ... jeg tenker å "stjele" dette signalet og på en eller annen måte vise dette i appen ....

 

Jeg har forøvrig bestilt meg et slikt kort som vist nedenfor fra eBay (Kina) og håper det er mulig å koble opp mot Tellstick. Dette blir uansett en Petter Smart løsning, men det burde funke i teorien (Hørt den før? :D )  

Burde ligge i postkassa mi and dag nå, skal selvfølgelig oppdatere med info om det funker ... men tar fortsatt i mot tips og råd. 

 

http://www.ebay.com/itm/433MHz-DC12V-4-CH-Channel-Wireless-RF-4-Relay-Remote-Control-Switch-Receiver/172763087470?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

 

IMG_0687.thumb.PNG.6e4407ce85eda17ad8bbbb910b3f388c.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Runix skrev:

Qubino´n ser ut til å være 24V + ... 

Det lar seg ordne. ;)

 

12 timer siden, Runix skrev:

"Vise status" = det er en LED i fjernstyringspanelet som viser at generatoren faktisk går ... jeg tenker å "stjele" dette signalet og på en eller annen måte vise dette i appen ....

 

Jeg har forøvrig bestilt meg et slikt kort som vist nedenfor fra eBay (Kina) og håper det er mulig å koble opp mot Tellstick. Dette blir uansett en Petter Smart løsning, men det burde funke i teorien (Hørt den før? :D )  

Hvis du først skal bruke Petter Smart-løsninger, så hvorfor ikke en Arduino eller en Raspberry Pi? Da får du jo full fleksibilitet. :) 

 

Vær obs på at "433 MHz" er ikke det samme som "fungerer med alle systemer som bruker 433 MHz". Bare fordi den sender på en frekvens betyr ikke at signalet lar seg tolke av Tellstick'en...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser ut som du kan få status fra aggregat fra det første bildet du sendte. Der er en blå treer-kontakt som det står NC COM NO. Det ser ut som et statusrelé, som enten gir 'normally open' eller 'normally closed', mellom NC og COM og NO og COM.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg fått 433Hz enheten, og sliter (selvfølgelig) med å integrere den i Telldus Live. Mulighetene for å legge til enheter begrenser seg (dessverre) kun til en definert liste av enheter. Swithcen virker som den skal, og er "self learning" med den medfølgende fjernkontrollen.

Noen tips for å få dette til?

 

Jeg _må_ ikke bruke Telldus Live som applikasjon, kan bruke det som om mulig virker - og jeg er også åpen for å bytte ut om det viser seg å være løsningen. 

Endret av Runix
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hadde en temperaturmåler som ikke fungerte med RFLink, så jeg sendte epost til hovedutvikler i mars. I juli kom det en testversjon hvor den fungerte. Han legger inn nye enheter fortløpende. Man bruker et program som viser en rekke tall når du trykker på fjernkontrollen, og så sender man dem inn. Deretter må man ha god tålmodighet. ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 hours ago, Moskus said:

Du kan kanskje få det til med RFXtrx433 eller RFlink, men det er kun gambling. Men "433 MHz" er som nevnt ikke det samme som "passer med alt utstyr det står 433 MHz på". :( 

 

Takk - tenker jeg bestiller en Qubino aller først for å se om jeg får den til å funke ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, Venin said:

Jeg hadde en temperaturmåler som ikke fungerte med RFLink, så jeg sendte epost til hovedutvikler i mars. I juli kom det en testversjon hvor den fungerte. Han legger inn nye enheter fortløpende. Man bruker et program som viser en rekke tall når du trykker på fjernkontrollen, og så sender man dem inn. Deretter må man ha god tålmodighet. 1f642.png

 

He he .. jeg er ikke så tålmodig, og vinteren kommer snart. Takk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Undere over alle undere - testet en og en enhet fra listen i Telldus Live ... og fant jammen en som matchet switchen jeg har :))
Nå har jeg rimelig god tro på at jeg i alle fall kan styre både aggregat og inverter på en grei måte. 

 

Nå er det god stemning, kommer tilbake med info om hvordan ting funker i praksis når jeg får satt dette fysisk opp på hytta og testet det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann,

 

Jeg jobber med AKKURAT samme utfordringen: Samme aggregat (Honda EU30is FS), Victron 24/3000/70, BMV 700 og Morningstar Tristar MPPT 60 med 650W paneler.

 

Jeg har funnet ut at det beste er å bruke en Victron Venus som HUB for å styre alt. Den er nå open source og kan kjøres på Rasberry Pi 2 eller 3. Jeg har satt opp denne og den snakker fint med app over internet og har massevis a opsjoner for hva som skal trigge aggregat.

 

Utfordingen er å starte Honda Eu30IS FS med et signal fra Venus som er 5V på når aggregatet går og 0V ved aggregat av. Planen min er å bruke Arduino til dette ved å koble på en temp sensor (til å sjekk temp på aggregat og avgjøre choke eller ikke) og 3 releer to styre start, choke og stopp. Må også finne en måte å lese pilot-dioen på. Har ikke sjekket hvor mange Volt den får og den bør vel kobles isolert til Arduino da den neppe har felles jord.  For å spare tid har jeg satt jobben til å kode Arduino og lage diode-måle-krets ut på Fiverr.com med følgende beskrivelse:

 

"I want to automate start of my Honda EU30IS FS genarator. It has press button for crank (start) and one press button for activating choke. There is a run pilot LED lighting steady when is running,blinking a bit when starting. When warm i only hold the crack button for a few seconds to start. When cold I press crank and choke at the same time, release first choke and then crank to start. To stop a third button is pushed for a few seconds.

I want to use these components:
https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Microcontroller-learning-kit-starter-and-proficient-24-interactive-lessons-for-arduino/2044891395.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dwfRgo
https://www.aliexpress.com/item/1pcs-4-channel-relay-module-with-optocoupler-Relay-Output-4-way-relay-module-for-arduino-In/32787386713.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dwfRgo
https://www.aliexpress.com/item/Stainless-steel-package-Waterproof-DS18b20-temperature-probe-temperature-sensor-18B20-For-Arduino/32236998050.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.dwfRgo

The temp sensor will sense the motor temp. The relay is used for crank and choke. I need pin HIGH on arduino to start.When the pin go LOW the generator should stop.

The arduino code should be coded as a state machine and should have constants defined for paramters like: CrankTime, ChokeTime, NoStartAttempts, TempForChokeOn, StopTime, AddedCrankTimePerNewAttempt, AddedChokeTimePerNewAttempt for me to adjust when testing.

I also need help to make a circuit that can read the voltage on the run pilot LED. I don't know the voltage yet, but probably higher than 5V (I would guess 12V - but not sure) and perhaps the reading should be insulated from the Arduino board?!"

 

La oss holde hverandre oppdatert om fremdriften på auto start av Honda EU30IS -FS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Runix skrev:

Crap. Når lykkerusen hadde lagt seg koblet jeg opp alle 4 releene ... og fant ut at alle 4 blir aktivert hver gang :) 

Ikke heeelt som jeg hadde tenkt. 

Kan alle styres med den samme fjernkontrollen?

... det er ingen opplæringsprosess et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joda, det er en læringsprosess - og det er "på papiret" unik "unit code" for hver instans av devicen som lages i Telldus Live .... men; har forsøkt alle varianter, uansett hva jeg gjør trigger alle releene hver gang med alle instanser.

IMG_6936.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men, er uansett ett steg videre - denne bruker minimalt med strøm og kan brukes til steg 1: slå på inverter. Da får jeg 220V ut i anlegget - og kan bruke "anydevice" med switches uten spenning for å kontrollere aggregatet. Qubino Flush 1D bestilt for videre testing .. og har bestilt ett par Kina-kort av samme type med kun ett rele også for å se hva jeg får til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
31 minutes ago, Runix said:

Joda, det er en læringsprosess - og det er "på papiret" unik "unit code" for hver instans av devicen som lages i Telldus Live .... men; har forsøkt alle varianter, uansett hva jeg gjør trigger alle releene hver gang med alle instanser.

IMG_6936.JPG

.... hmmm ...

Endret av Runix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Såvidt jeg har skjønt kan Victron Venus på f.eks. Rasperry Pi (samme funksjon of software som Color Control GX - bare MYE billigere) brukes til å slå av og på Multiplus via VE-Bus. Da kan du bruke Victron appen hvor som helst i verden til å slå av og på Multiplus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.