Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IKEA tradfri. Dette kan bli interessant!


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et IKEA Trådfri startsett i dag. Riktignok ikke i samme eske, men Ikea-dama sa at løsvekt gjorde samme nytten til samme prisen.

Pakket ut 1 pære med fjernstyring. Puttet pæra i stålampen og batteri i fjernkontrollen. Og det bare virket ™.

Pakket ut huben, koblet til ruter og strøm. Ahh..blinkenlichten OK. Lastet ned appen, startet og fant huben.

 

Skulle så koble fjernkontrollen til huben. Men der ble det full stopp! Huben blinket 4 ganger som beskrevet, men appen oppdaget ikke noe.

Da hadde jeg holdt inne knappen bakpå fjernkontrollen så lenge at den hadde "glemt" parringen mot pæra. Duhh! Så jeg måtte parre dem igjen. Og da ble det interessant!

Ikea pæra sitter i ei stålampe sammen med 2 Philis Hue pærer. Som stod på. Og hvem tror du den horebukken av en Ikea kontroller parret seg med? Joda, en av Hue pærene. Som da selvfølgelig ikke lenger reagerer gjennom Homeseer. Det visste jeg ikke var mulig engang. Hva blir resultatet? Et Zigbee muldyr?

 

Javel, da skrur jeg av HUE pærene så det ikke blir noe mer parring på kryss og tvers her. Og parrer fjernkontroll med Ikea pære. Suksess!

 

Så var det den bortkomne Hue lampen da. JowiHue Scan New Lights ..... ikke det nei. Etpar ganger til, og nei. Frem med skjøteledningen med det rare i (strømmåler) for å legge pæra 10cm fra Hue huben og TouchLink. Pust rolig ut, for nå virker den. Og heldigvis kom den tilbake på "rett plass" også, ikke som en ny og ukjent pære.

 

Nytt forsøk med å registrere fjernkontroll på huben... Kommer til at huben blinker 4 ganger, men appen sier "Finding your device".. Og pæra føler seg ikke lenger bundet til fjernkontrollen.

Det blir nok å ringe Ikea i morgen. Det å sette sammen et kjøkken er visst bare plankekjøring ift. å få dette til å virke.

Kan det være fordi det allerede er et kjørende Zigbee opplegg her? Med hubene 1m fra hverandre og pærene i samme stålampe. Borgerkrig i Zigbee land?

 

Edit: Så ga jeg beng i at ikke appen fant fjernkontrollen og prøve å gå videre med å legge inn pæra på nytt. Og da.... da serru kom både fjernkontroll, pære, hub og app i vater!? Så det betyr at om appen sutrer så gå likevel videre.

 

EditAgain: Og Tradfreeseer fant pæra med en gang. Og styrer den som forventet. Konklusjon: @Moskus gjør en bedre jobb enn Ikea! Og takk for det.

Endret av Einar
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.