Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Inkludering av enheter som skal stå langt fra sentralen


Anders Hauge

Anbefalte innlegg

Skal lage til en del greier i en garasje som skal bygges om til verksted. Skal ha div sensorer og lysstyring.

 

Pr i dag har jeg en Aeotec Garasjeportåpner, og i HC2 står den fra tid til annen med rødt kryss. I de tilfellene fungerer det ikke å åpne porten fra widget på telefonen min. Jeg må inn i appen, trykke på krysset, og da oppdateres den og alt er i orden.

 

Jeg antar at det betyr at den er litt på grensen rekkeviddemessig, og dermed har jeg da noen spørsmål...?

 

1) Fins det noen egnet repeater for montering utenpåhus. Feks en strømtilkoblet bevegelsesensor eller noe? Da ville jeg nok kunne få nok rekkevidde til at det blir stabilt. 

 

2) Når jeg skal sette opp øvrige dingser i garasjen antar jeg at de vil kommunisere via garasjeportåpneren, som står nærmere huset enn de andre. Men såvidt jeg har forstått må enhetene være innenfor rekkevidde av sentralen når de inkluderes? Stemmer det? Må jeg dermed koble de til noe provisorisk oppe i huset for inkludere dem, før jeg monterer de i garasjen?

 

3) Hvordan går jeg i så fall frem i Fibaro HC2 for å få sentralen til å gjenkjenne den nye ruten for å kommunisere med de etter at de er flyttet? 

 

Takk imot gode råd her, også på andre måter å øke/sjekke/manipulere rekkevidde og ruter mellom sentralen og enheter som ligger langt unna... ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Takk imot gode råd her, også på andre måter å øke/sjekke/manipulere rekkevidde og ruter mellom sentralen og enheter som ligger langt unna... 1f60a.png

 

Har du kablet Internett i garasjen? I så fall kan du kanskje kjøpe en ekstra controller (hvis HC2 støtter det da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du kablet Internett i garasjen? I så fall kan du kanskje kjøpe en ekstra controller (hvis HC2 støtter det da). 

Har ikke kablet nett, men kommer nok etterhvert til å grave kabel ned dit. Men siden det er såpass nærme å slippe å ha en ekstra sentral (som fibaro støtter), så ønsker jeg å unngå det om mulig.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ingen dum ide... Har dere en å anbefale? Jeg er litt kresen på lysfarge osv, og vi pleier å dimme utelysene ned litt når det er snø. Men et annet alternativ i samme gaten er kanskje å sette en styring for utelys i en IP67 boks utenpå veggen både på huset og garasjen.

Skrevet i beste mening, og sendt fra mobiltelefon (med den risikoen stavekontroll medfører)..[emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Hauge skrev:

Hmmm... Ingen dum ide... Har dere en å anbefale? Jeg er litt kresen på lysfarge osv, og vi pleier å dimme utelysene ned litt når det er snø. Men et annet alternativ i samme gaten er kanskje å sette en styring for utelys i en IP67 boks utenpå veggen både på huset og garasjen.

 

Har ikke noe konkret forslag, men tenkte pære var praktisk for da slipper du elektriker. Men, hvis du har dimmer på utelyset, så må du ha elektriker uansett, for da kan du nok ikke bruke en z-wave-pære uansett... jeg tror det er vanskelig å finne z-wave-enheter for utendørsmontering (ikke laget for lave temperaturer).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en Z-uno med en Cantenna kan funke?

https://z-uno.z-wave.me/

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

Dette står da i garasjen og vil øke rekkevidden betraktelig. Antennen i en vanlig z-wave enhet har du vanligvis ikke kontroll på. I den grad den har retningsvirkning så har du ingen kontroll over det. Med en Cantenna kan du peke mot den enheten du skal kommunisere med og rotere den til maks signal. Uten signal indikasjon kan du rotere den til den eventuellt  ikke funker, så videre 90 grader.

 

Ellers er det at de ikke er laget for lave temperaturer også verd å teste. Jeg spurte en av våre leverandører ( annet utstyr) som spesifiserte 0-60 grader om hva som ville skje ved -20. Han sa det med all sannsynlighet ville funke om det ikke var kondenserende, men de ville bare ikke garantere det. Han mente også at eventuelle problemer ville bli ved oppstart etter lengre tids strømbortfall. ( Egenoppvarming ). Det er ikke sikkert dette kan overføres til en Z-wave enhet, men jeg ville prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme behov, men har enn så lenge løst dette med Z-wave lyspærer i utelysene på garasjen. Da er det fuill dekning inne i garasjen.

Har montert disse pærene ute på både hus og hytte, så venter i spenning på kuldegrader... :)

Disse pærene gir et godt/behagelig  lys, og kan dimmes. Jeg kan oppdatere bare kulda setter inn.

 

https://www.tronika.no/no/100_domitech

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon folkens, det er nok løsningen. Har utelys på veggen mot garasjen hvor det er direkte fri sikt og 17,3 meter avstand til utelyset på garasjen. Det burde vært en bra og enkel løsning så sant pærene ikke streiker i kulde. Min erfaring fra tidligere med Nexa 433Mhz pærer på utelys er at det er varme som er problemet, ikke kulde.

 

Har bestilt 4 slike, så tester jeg når de kommer...:-)

 

Men hvordan er dette med inkludering? Kan jeg få sentralen til å søke etter nye enheter også via repeatere, eller må jeg lage meg noe hack-n-slash kabelgreier for å inkludere feks innbygningsmottakere nærme sentralen før montering der de skal være? Og må jeg evt. gjøre noe for å få sentralen til å forstå at den etter montering skal finne en ny route til enheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2017 den 23.54, Anders Hauge skrev:

Men hvordan er dette med inkludering? Kan jeg få sentralen til å søke etter nye enheter også via repeatere, eller må jeg lage meg noe hack-n-slash kabelgreier for å inkludere feks innbygningsmottakere nærme sentralen før montering der de skal være? Og må jeg evt. gjøre noe for å få sentralen til å forstå at den etter montering skal finne en ny route til enheten?

 

Ingen tips på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye z-wave utstyr støtter Network Wide Inclusion. Da er det jo bare å installere enheten der den står, og inkludere derfra (såfremt enheten vil være innenfor kommunikasjons-rekkevidde av kontrolleren din).

 

Alternativet er vel å midlertidig koble enheten opp direkte innen rekkevidde av kontrolleren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, HC2 har et eget valg når jeg setter den i "inclusion mode" at den skal se etter "enheter som står langt fra sentralen". Men feks med Aeotec garasjeportåpneren var det kul umulig å få den inkludert før jeg tok den med meg bort til sentralen. Så spørsmålet blir da - må det gjøres noe når jeg flytter den langt avgårde etter inclusion, eller finner systemet ut av det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anders Hauge skrev:

Så spørsmålet blir da - må det gjøres noe når jeg flytter den langt avgårde etter inclusion, eller finner systemet ut av det selv?

I utgangspunktet skal du kunne flytte den. I HomeSeer har vi noe som heter "optimalisering", andre kaller det "healing". Jeg vet ikke hva HC2 kaller det, men noe må de ha mulighet for.

 

Denne funksjonen ber hjerne og noden om å finne frem til hverandre, og controller lagrer ruten for å kunne sende beskjeder frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.