Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - ujevn intervall på dimming


Heggholmen

Anbefalte innlegg

Hei,


Jeg har en Fibaro Dimmer 2 som jeg dimmer noen LED utelys med. Den fungerer, men intervallene på dimming er ujevne. For å prøve å beskrive; Det er totalt 60W lyskilder - dette viser også når jeg har den på 100%.

Når jeg setter den til 50%, skulle en forvente ca 30W, men den ligger fortsatt på over 50W. Jeg må ned under 20% før jeg gjerne kommer ned på et forbruk på 20-30W.

 

Jeg har prøvd å tvinge auto kalibrering flere ganger, og det "skjer noe", men det endrer seg ikke (har hatt tilsvarende på andre dimmere  - og da har en auto kalibrering gjort susen).

 

Noen som har vært borti dette, og evt. har noen tips til hva jeg kan prøve.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎09‎.‎2017 den 20.01, Heggholmen skrev:

Når jeg setter den til 50%, skulle en forvente ca 30W, men den ligger fortsatt på over 50W. Jeg må ned under 20% før jeg gjerne kommer ned på et forbruk på 20-30W.

Det skulle man gjerne forvente ja, men slik er det nødvendgvis ikke. Forskjellige måter å dimme på gir forskjellige resultater. Det er også forskjell på vanlige glødelamper og LED når det kommer til dimming.

 

Når du dimmer til 50% virker det halvparten så mørkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger gjerne meg på her, da jeg var i ferd med å poste en lignende problemstilling:

 

Jeg har for det meste LED i huset mitt, og jeg merker en klar tendens at når jeg bytter ut de gamle dimmerene, klarer ikke fibaro dimmer2 å dimmer lysene like lavt som den gamle dimmeren. Ellers så merker jeg også en tendens at når man skal dimme, er det relativt høy og liten endring i lysstyrke hele veien ned fra 100% til ca 30%, og derfra går dimmingen raskt nedover.

Tenkte at man kanskje kan endre den usymmetriske dimmingen ved å endre parameter for maxnivå til et lavere tall på fibaro dimmeren. Men hva med problemet at den ikke klarer å gå så lavt? Er det fordi at LED-pærene er så lav i watt at dimmeren ikke klarer å dimme lavere før lysene skrur seg av? I såfall, vill en fibaro bypass kunne gjøre at jeg kan dimme enda lavere?

 

Har et problem til: Har en led-lampe med 1,6watt x5 pærer (8 watt), denne kjører jeg med denne trafoen: https://www.zwavesverige.se/ljuskallor/designlight-led-driver-2-9w-350ma-dimbar

Under kalibreringen dimmes lyset opp og ned, men fibaro dimmer2 finner til slutt ut at denne lampen ikke er dimbar. For lav watt-styrke kanskje, og kjøpe en fibaro bypass som vil fikse problemet? Eller bruke parametere til å "tvinge" fibaro dimmer2 til å innse at den er dimmbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Squirrel skrev:

Men hva med problemet at den ikke klarer å gå så lavt? Er det fordi at LED-pærene er så lav i watt at dimmeren ikke klarer å dimme lavere før lysene skrur seg av? I såfall, vill en fibaro bypass kunne gjøre at jeg kan dimme enda lavere?

Pass. Pass. Og kanskje. ;)

 

Beklager, jeg vet ikke. Jeg har sett Dimmer 2 dimme LED ned til minimum, men også det du beskriver. Av og til fungerer bypass utmerket, andre ganger ikke. Noen ganger er det bedre med 2-wire tilkobling, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Jeg måtte gjøre det på badet, ingen problem. :) 

 

Ja, jeg kan jo forsøke det da, men jeg ser at på 100% power, så drar lysene 6 watt. Kanskje litt lite, og at jeg trenger bypass for å få det til å fungere...

Lysene dine på badet drar kanskje litt mer? Evt. gjør jeg forhåpentligvis ikke noe skade ved å tvinge den med parameter.. :) hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Squirrel skrev:

Ja, jeg kan jo forsøke det da, men jeg ser at på 100% power, så drar lysene 6 watt. Kanskje litt lite, og at jeg trenger bypass for å få det til å fungere...

Lysene dine på badet drar kanskje litt mer? Evt. gjør jeg forhåpentligvis ikke noe skade ved å tvinge den med parameter.. :) hmmm

 

Jeg dimmer 4x10w (12V) via en trafo (har ikke sjekket hva denne trekker på 230v). Koblet 3-wire. Den feilet autodeteksjon, men fungerer glimrende etter jeg manuelt satte parameter om at den er dimbar. 

 

Bypass kan kanskje hjelpe, hvis du har 2-wire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ZoRaC said:

 

Jeg dimmer 4x10w (12V) via en trafo (har ikke sjekket hva denne trekker på 230v). Koblet 3-wire. Den feilet autodeteksjon, men fungerer glimrende etter jeg manuelt satte parameter om at den er dimbar. 

 

Bypass kan kanskje hjelpe, hvis du har 2-wire?

 

Kjører 3-wire på alt i huset. Har bestilt meg ett par bypass-enheter nå, så kobler jeg på en og ser om det blir noen endring. Har også en lampe til som jeg kjører 2 x 240v ledpærer på tilsammen 7 watt. Der fungerer dimming, men syns at det er først på de siste 20% at det blir noen forskjell. Blir interessant å se om det blir noen endring med en bypass der også.

 

Uansett ser jeg jo det samme mønsteret som gjentar seg. Nydelig dimming med utmerket og lang "range" fra lav til høy ved bruk av halogen. Ved LED derimot, er det mer som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravd litt mer i parameter-innstillingene nå. Jeg har 4 downlight spots, som drar totalt 40w på 100%. Som beskrevet over, syns jeg at den ikke dimmer langt nok ned. Når jeg ser på parameter 1 (minimum brightness level), så står den på 32. Kan jeg forsøke å sette denne til et lavere tall for å oppnå lavere dimming? Er det evt problemer jeg kan få som følge av dette? Kanskje jeg kan få ytterligere lavere tall ved bruk av en bypass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.