Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Seriekobling av Fibaro røykvarsler - går det an?


Snurre

Anbefalte innlegg

Sparker inn en åpen dør her.. det finnes en del tråder på Fibaro røykvarslere og seriekobling, men sliter med å forstå at det selges røykvarslere for 600 spenn som ikke kan kobles sammen.... jeg er litt over gjennomsnittet paranoid i forhold til brann, og tenker at seriekobling er minstekrav til en varsler. En får jo 3 stk på Coop for 345,- 

 

sliter med å forstå hvordan jeg skal bruke de 7 nyinnkjøpte varsleren på en fornuftig måte når de ikke kan kobles sammen. En mulighet er jo å ha en egen sirene som skriker når en av varsleren slår ut.. men det må jo være bedre måter å gjøre dette på?

er det et totalt bomkjøp på over 4000 spenn? 

Hva har dere andre gjort?

 

jeg tar jo åpenbart en del selvkritikk på dette, burde jo ha undersøkt først. Men tanken på at en røykvarsler til 600 spenn ikke kan kobles sammen var liksom litt fjern.

 

takk for alle innspill

 

mvh

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Snurre skrev:

Men tanken på at en røykvarsler til 600 spenn ikke kan kobles sammen var liksom litt fjern.

Du er ikke den første som har blitt overrasket over det, dessverre... men:

 

23 timer siden, Snurre skrev:

er det et totalt bomkjøp på over 4000 spenn? 

Ja, hvis seriekobling er et krav (og det burde det være). :(

 

Bytt dem ut med Popp sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 den 21.31, Snurre skrev:

jeg tar jo åpenbart en del selvkritikk på dette, burde jo ha undersøkt først. Men tanken på at en røykvarsler til 600 spenn ikke kan kobles sammen var liksom litt fjern.

 

Som en fattig trøst er du ikke alene.. Sitter med fem slike selv, men har nå landet på å kjøpe en Aeotec sirene med nettkontakt(+backup batteri) som plasseres i 2.etg der vi har soverommene så vi blir vekket om en av varslerne i 1.etg skulle gå på natten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok alle sammen hengt opp og inkludert....og så observert at de ikke kan snakke sammen.

Så her er det nok ikke mulig å bytte.

Ser for meg at det blir billigsalg på disse snart. Noen som er interessert?

Så får jeg gå noen runder og finne noen som fungerer for mitt formål. 

Ønsker å ha i alle rom samt å kunne koble sammen. Da blir det fort mange, og prisen har jo litt å si på en så stor investering.

Men har jo lært å sjekke spec bedre til neste gang....

 

takk for hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Erling skrev:

Yes, det stemmer. De ligger uåpnet hjemme, kommer tilbake når ferien er over.

 

De ser ut til å dekke det du ønsket.

 

Ja, det kan se ut som om popp har det som trengs.

 

Får skru ned Fibaro varsleren og legge dem ut for salg. Spørsmålet er om noe vil kjøpe når de ikke kan seriekobles?

 

Mvh

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar om mine erfaringer: Jeg har et oppsett med to Popp-varslere på permanent 12V og i tillegg en håndfull Fibaro-varslere som "satelitter" til disse på lokasjoner der det er tungvindt å legge fram 12V.

Fibaroene er assosiert til de to Poppene, slik at de trigger sirenen på disse ved utløsning.

Med en Popp i hver etasje der det er soverom og ganske nær soverommene synes jeg at jeg har en ganske god varseldekning som det ikke er mulig å ikke få med seg nesten uansett hvor du er i huset.

Har fått testet oppsettet i praksis både med testgass og med noen falske alarmer på en av Fibaroene (den er nå skiftet ut og flyttet litt på plasseringen), og det ser ut til å fungere etter hensikten. Har satt opp HS til å sende meg varsling på mail og SMS ved trigget alarm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Mener det ligger noen på Finn nå, så ikke sikkert de er lettsolgt, dessverre...

Jeg kjøpte selv mine Fibaro varslere på finn, og mitt inntrykk er at disse går kjapt. Har hatt et lagret søk, og stortsett er de solgt før jeg omtrent rekker å sende en melding til selger. Men, det kan jo være at markedet for de daler litt når kjennskapen til manglende seriekobling sprer seg( for kundemassen for disse er vel ikke SÅ stor enda vil jeg tro ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at popp sine røykvarslere blir nevnt, det kan være greit å være klar over at de ikke anbefaler meshing med flere enn 3 detektorer.

 

004001 Smoke Detector/ Indoor Siren

Quote

Please note that this meshing is not recommended for networks with more than 3 smoke detectors. In this case please control theme using a central controller and turn off the meshing function by setting configuration parameter 5 and 6.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket nettopp opp Smart+ bladet og fant en artikkel om Fibaro smoke sensor. 

Står vel ikke direkte at en kan koble sammen, men..kan fort missforstås.

ser ut som at den ellers fungerer OK. 

 

Skal opp på hytta og plukke dem ned.

 

S

IMG_0948.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg 6 slike Popp-røykvarslere. Satte dem opp i hvert rom i huset. Ble også overrasket over at de anbefalte å skru av mesh for mer enn 3 røykvarslere.

Lagde derfor ett event som gjør at hvis sensoren trigges på én, trigges alarmen på alle, og et annet event som skrur av alarmen på alle dersom ingen av sensorene er trigget lengre. Dette fungerer utmerket. Jeg har også eventene "Alarm on" og "Alarm off" som skrur av og på alarmene i hele huset, som lett kan brukes til mitt fremtidige boligalarm-anlegg :)

 

(Ja, da er det nødvendig at HomeSeer er online for at røykvarslerene skal snakke sammen. UPS. Føler sikkerheten er godt nok ivaretatt da.)

 

Overrasket over det du sier med fibaro-varslerene, da jeg var nære på å kjøpe dem, men valget falt på popp da jeg ønsket nettstrøm og muligheten for å skru på/av alarmene direkte fra homeseer. Uansett, anbefaler popp sine, da de funker knall. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kikkomana skrev:

Når du kobler Popp røykvarslerene til strøm, vil de også fungere som repeatere for z-wave signalet, eller gjelder dette kun 230V produkter?

Det vil jeg anta. Aeon Labs sine bevegelsesensorer blir aktive noder når de legges til nettverket på fast strøm, så det er i det minste mulig for "svakstrøms"-noder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte avårde en mail til popp for å høre hva problemet var med flere enn 3 varslere.

 

popp.eu

Quote

The problem is, if you use more than 3 Sensors with mashing, the sensors  flood  the network with information and you cannot more disable the sensors.

 

 

Jeg har 4 av disse selv, og har tenkt å skaffe meg en del flere, men ønsker egentlig ikke å være avhengig av kontrolleren for en så viktig funksjon.

 

Må nok sette opp rendundans på kontrolleren ser det ut til.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, cogliostrio skrev:

Sendte avårde en mail til popp for å høre hva problemet var med flere enn 3 varslere.

 

popp.eu

Sitat

The problem is, if you use more than 3 Sensors with mashing, the sensors  flood  the network with information and you cannot more disable the sensors.

 

Jeg har 4 av disse selv, og har tenkt å skaffe meg en del flere, men ønsker egentlig ikke å være avhengig av kontrolleren for en så viktig funksjon.

 

Må nok sette opp rendundans på kontrolleren ser det ut til.

 

Hm., dette likte jeg ikke.

 

Kjøpte nylig 6 slike, men det ser ut som om jeg bare må returnere de da, heldigvis er de uåpnet enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.