Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Hehe, 7,5 kW er ikke så ille. Hvis varmtvannstanken din står på samt noen varmekabler og panelovner så blir det fort noen kW :P 

Jeg ser litt på de kodene som du har fått oppgitt av NVE, og som jeg kan se å har Kamstrup kun 2 lister med data som blir sendt ut, mot 3 lister for Aidon og KFM. Aidon og KFM har identiske koder, mens Kamstrup har annet oppsett. Jeg minnes å hatt lest i et skriv et sted hvor dette ble kommentert, men at konklusjonen var at det ikke hadde noen betydning for sluttbrukeren.  

 

Jeg har ikke så mye tid til å se på dette akkurat nå, men jeg skal lage en oversikt over disse i en felles fil og markere ut de som er felles og hva som er ulike. Dermed skal det være enkelt å lage en if setning som tar å sortere ut avhengig av måleren :) 

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2017 den 18.50, roarfred skrev:

Da har jeg lagt ut en komplett oppdeling av de tre listene fra Kaifa måleren, koblet sammen med forklaring fra OBIS-dokumentet. Reagerer litt på at de enhetene i dokumentet fra Kaifa åpenbart må være feil, evt. også har jeg litt problemer med å skjønne hva en double-long-unsigned skal være.

 

Kan mao se ut som verdiene som kommer ut skal multipliseres eller divideres med 10, 100 eller 1000 før de stemmer med den oppgitte enheten. Eks har jeg 2424V og 2182A på den ene linjen min :)

 

Det hele finnes her: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Samples/Kaifa OBIS breakdown.md

Jeg tittet litt på disse verdiene nå, og det er nok som du sier en feil med at verdien er 1000x for høy ja, men så lenge nettselskapet korrigerer det så er det nok ikke så farlig... 

 

Videre så ser jeg, hvis disse tallene stemmer, at du,  eller noen på samme trafokrets,  har jordfeil på fase 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Morten B said:

Er kretsen som ligger ute på github korrekt og testa? Har ikke tid/ork til å mekke selv så tenkte å få bestilt opp et ferdig kort :) 

Litt vrient å gi en garanti for dette...

Er obs på følgende feil:

  • GND/VCC på LM358 viser ikke på skjema. Her skal Pin 8 til VCC og Pin 4 til GND
  • På ESP skal GPIO 0 til +3V3 via en 10k motstand
  • På ESP skal GPIO 2 til +3V3 via en 10k motstand

Jeg kan prøve å fikse dette i eagle skjema og evt. lage et forslag til en enkel PCB i løpet av kvelden

Vær obs på at denne fungerer på min Kaifa måler, men er ikke testet på hverken Kamstrup eller Aidon. Jeg har dog ikke sett noe som beviser at dette ikke skal fungere ennå :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tubez said:

Jeg tittet litt på disse verdiene nå, og det er nok som du sier en feil med at verdien er 1000x for høy ja, men så lenge nettselskapet korrigerer det så er det nok ikke så farlig... 

 

Videre så ser jeg, hvis disse tallene stemmer, at du,  eller noen på samme trafokrets,  har jordfeil på fase 2 :P

Hvis du refererte til spenning 0V på L2, så har det plutselig blitt i orden nå... Men det var disse dataene jeg fikk ut da jeg tok ut en sample.

Ser spec sier at det er SI enheter som skal brukes, men det ser ut som en på spenning opererer med decivolt, og på strøm med milliamper. Sikkert bare et triks for å få noenlunde oppløsning på verdiene, men hadde vært kjekt om dette var dokumentert på litt bedre vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at spenningen er oppgitt med en oppløsning på 0,1 V med format xxx.x V på Aidon sine målere og nesten det samme for Kaifa, bare der oppgir de ikke oppløsningen, men ettersom de består av akkurat samme OBIS kode så antar jeg at det er en oppløsning på 0,1 V og at den gir ut heltall. Det samme gjelder for strømmen (0,1 A) forutenom Kamstrup som oppgir oppløsning på 0,01 A. Her skal det nevnes at Kamstrup har objektkode 1.1.31/51/71.7.0.255, mens Aidon og Kaifa har objektkode: 1.0.31/51/71.7.0.255.

 

Når det kommer til inndelingen av OBIS kodene, så har jeg klart å finne fram til dette: 

"Value group B identifies the measuring channels. Value group C identifies the physical quantity measured, while value group D identifies the processing methods and country specific codes. Value group E is used for identifying rates or can be used for further classification. Value group F is used for identifying historical values or can be used for further classification. "

 

Gruppe A=1 angir om det er elektriske komponenter som skal måles.

 

Dermed ser det ut til at Aidon og Kaifa gir ut strømverdien på en annen kanal enn Kamstrup, og det er sikkert det som angir oppløsningen på 0,1 A og 0,01 A.

 

Edit: Ser på de dataene du har så stemmer det ikke helt med hva som er oppgitt på de skjemaene fra NVE. For tviler for at du har en belastning på over 200 A.

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Tubez said:

Jeg ser at spenningen er oppgitt med en oppløsning på 0,1 V med format xxx.x V på Aidon sine målere og nesten det samme for Kaifa, bare der oppgir de ikke oppløsningen, men ettersom de består av akkurat samme OBIS kode så antar jeg at det er en oppløsning på 0,1 V og at den gir ut heltall. Det samme gjelder for strømmen (0,1 A) forutenom Kamstrup som oppgir oppløsning på 0,01 A. Her skal det nevnes at Kamstrup har objektkode 1.1.31/51/71.7.0.255, mens Aidon og Kaifa har objektkode: 1.0.31/51/71.7.0.255.

 

Når det kommer til inndelingen av OBIS kodene, så har jeg klart å finne fram til dette: 

"Value group B identifies the measuring channels. Value group C identifies the physical quantity measured, while value group D identifies the processing methods and country specific codes. Value group E is used for identifying rates or can be used for further classification. Value group F is used for identifying historical values or can be used for further classification. "

 

Gruppe A=1 angir om det er elektriske komponenter som skal måles.

 

Dermed ser det ut til at Aidon og Kaifa gir ut strømverdien på en annen kanal enn Kamstrup, og det er sikkert det som angir oppløsningen på 0,1 A og 0,01 A.

 

Edit: Ser på de dataene du har så stemmer det ikke helt med hva som er oppgitt på de skjemaene fra NVE. For tviler for at du har en belastning på over 200 A.

Jeg forstod det også slik at B i prinsippet ikke burde bety noe, og at den er mer aktuell i målere hvor en kanskje har flere kilder med tilført og avgitt energi.

Med øyeblikkseffekt på ca. 600W må en vel si at strømforbruk kan stemme sånn ca. med 604W / 240 V / 1,41 = 1.78A per linje (i snitt 1.79A i følge utleste data). Så dermed kan en vel si at det er mA som faktisk kommer ut. (Da også mW for effekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan hende. I dokumentasjonen for Aidon måleren så står det at formatet skal være 4.3 (xxxx.xxx kW) og har en oppløsning på 1 W. Da tviler jeg på at verdien du får oppgitt i effekt er i mW.

 

Formatet på de ulike skal være: 

Spenning: format 3.1 (xxx.x V)

Strøm: format 3.2 (xxx.xx A)

Effekt: format 4.3 (xxxx.xxx kW). Legg merke til at her er den oppgitt i kW, men oppløsningen er i 1 W. 

 

Så ut fra hva jeg kan se, så får man oppgitt effekt i W med oppløsning på 1 W, strøm i mA med en oppløsning på 10 mA og spenning V med oppløsning 100 mV. 

Dette stemmer jo bra med effekten og spenninge, men for strømmen så skulle man fått 1,75 A og ikke 1,755 A ettersom oppløsningen er på 10 mA. 

Effekt: 06 00 00 02 5C = 000604 W, 

Strøm: 06 00 00 06 BD = 1755 mA = 1,755 A

Spenning: 06 00 00 09 60 = 2400 = 240 V

 

Men jeg stusser litt på at avlesningen din bare var på 0,6 kW ved dette tidspunktet, for hvis man ser på hvordan verdi strømmen skulle hatt (altså 17,5 A ettersom oppløsningen er 10 mA), så skulle effekten også vært høyere. Vet du med sikkerhet at lasten din på dette punktet var kun 604 W? eller var den 6,04 kW? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Tubez said:

Tja, det kan hende. I dokumentasjonen for Aidon måleren så står det at formatet skal være 4.3 (xxxx.xxx kW) og har en oppløsning på 1 W. Da tviler jeg på at verdien du får oppgitt i effekt er i mW.

 

Formatet på de ulike skal være: 

Spenning: format 3.1 (xxx.x V)

Strøm: format 3.2 (xxx.xx A)

Effekt: format 4.3 (xxxx.xxx kW). Legg merke til at her er den oppgitt i kW, men oppløsningen er i 1 W. 

 

Så ut fra hva jeg kan se, så får man oppgitt effekt i W med oppløsning på 1 W, strøm i mA med en oppløsning på 10 mA og spenning V med oppløsning 100 mV. 

Dette stemmer jo bra med effekten og spenninge, men for strømmen så skulle man fått 1,75 A og ikke 1,755 A ettersom oppløsningen er på 10 mA. 

Effekt: 06 00 00 02 5C = 000604 W, 

Strøm: 06 00 00 06 BD = 1755 mA = 1,755 A

Spenning: 06 00 00 09 60 = 2400 = 240 V

 

Men jeg stusser litt på at avlesningen din bare var på 0,6 kW ved dette tidspunktet, for hvis man ser på hvordan verdi strømmen skulle hatt (altså 17,5 A ettersom oppløsningen er 10 mA), så skulle effekten også vært høyere. Vet du med sikkerhet at lasten din på dette punktet var kun 604 W? eller var den 6,04 kW? 

Sorry, min feil, jeg mente effekt i W, ikke i mW

 

Er 99% sikker på at det er 600W på den aktuelle målingen. Det høyeste jeg har målt har vært ca 7500W og det laveste ca 300W. Stemmer bra med en fryktelig liten enebolig, uten en eneste panelovn, en beboer og luft til vann varmeanlegg.

 

Har du en referanse til hvor det sies hvordan formatet skal være xx.xxx eller x.xxx etc? Er dette data fra produsenten, krav fra NVE eller noe du har lest ut fra de aktuelle oppgitte OBIS kodene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i dokumentet over OBIS kodene for Aidon sin måler, og de var litt mere detaljert enn dokumentet for Kaifa. 

 

Jeg prøvde å se i OBIS standarden om er refererer til oppløsning, men det gjorde de ikke. 

 

Jeg skal prøve å ringe Netteier i morgen for å høre om de sitter med noen flere detaljer på dette. Leverandøren av måleren nektet å svare...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, roarfred said:

Litt vrient å gi en garanti for dette...

Er obs på følgende feil:

  • GND/VCC på LM358 viser ikke på skjema. Her skal Pin 8 til VCC og Pin 4 til GND
  • På ESP skal GPIO 0 til +3V3 via en 10k motstand
  • På ESP skal GPIO 2 til +3V3 via en 10k motstand

Jeg kan prøve å fikse dette i eagle skjema og evt. lage et forslag til en enkel PCB i løpet av kvelden

Vær obs på at denne fungerer på min Kaifa måler, men er ikke testet på hverken Kamstrup eller Aidon. Jeg har dog ikke sett noe som beviser at dette ikke skal fungere ennå :)

Jeg la ut et oppdrag på sjekk av krets og design av PCB og BOP, klart for produksjon på freelancer.com. Litt ille når en betaler for å få gjort hobbyen sin, men er kanskje verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, roarfred skrev:

Jeg la ut et oppdrag på sjekk av krets og design av PCB og BOP, klart for produksjon på freelancer.com. Litt ille når en betaler for å få gjort hobbyen sin, men er kanskje verdt det :)

 

Hadde kanskje blitt billigere å legge det ut her? ?  Og har du sett hva du har av kontroller i skjemategning og utlegg? KiCad har slike sjekker. Du må selvfølgelig selv definere reglene.

Det er ganske vanlig at GND og power pins ikke kommer frem på skjema. Det er for at det ikke skal brukes plass på det opplagte. Jeg pleier legge bypass kondensatorer i en "klyse" i et ledig hjørne av skjema.

Sjekk netlist, der skal GND og power være for å komme med i kortutlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Einar said:

 

Hadde kanskje blitt billigere å legge det ut her? 1f609.png  Og har du sett hva du har av kontroller i skjemategning og utlegg? KiCad har slike sjekker. Du må selvfølgelig selv definere reglene.

Det er ganske vanlig at GND og power pins ikke kommer frem på skjema. Det er for at det ikke skal brukes plass på det opplagte. Jeg pleier legge bypass kondensatorer i en "klyse" i et ledig hjørne av skjema.

Sjekk netlist, der skal GND og power være for å komme med i kortutlegg.

hm, github prosjektet er åpent for å gjøre en pull-request mot, hvis du føler deg kallet... Har satset 14 euro på en kar i India som hadde mange års erfaring med skjema- og PCB design, så det er jo verdt pengene bare å se hva en får utav noe slik.

 

Har bedt om oppdatert skjema i første runde. Kan gjerne poste det her for kjapp review, om det er interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok denne. Ser selv følgende, noen som har flere innspill?

  • VCC må være en likerettet variant av MBus, og ikke direkte koblet til pin2 på Header 2
  • Må sjekke om spenningsregulator holder til ESP
  • Trenger 6-pin header for programmering (tilpasset standard USB/FTDI)
  • Trenger to små push buttons for Prog/Reset

image.thumb.png.6ada00848369984edd52212fd5b1b881.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LM358 vil bytte tilstand ved ca. 19-20V, men ikke nødvendigvis skifte pent over som du ønsker.

Lag en schmitt trigger ved å tilføye en motstand ca. 100K mellom pin 1 og 2. Da får du en hysterese på ca. 2V.

Verdiene gifter du deg ikke med, så de kan endres ved testing.

 

Legg også inn en keramisk kondensator i parallell med 10u på utgangen av spenningsregulatoren og en 47u ellytt på inngangssiden.

De keramiske er for å unngå selvsving. Ellytt på inngang fordi signalet der svinger mellom 24 og 15V. Og det trengs ingen likeretter, bare en diode.

 

LM1117 specs sier max 20V input og er allerede der diskvalifisert. Jeg forstår det slik at du tenker ta Vcc fra meteret? Da har du over 20V spenningsfall gjennom regulatoren. Det blir fort varmt! Jeg foreslår en switch regulator og kan komme tilbake med en jeg har god erfaring med. Må bare fyre opp KiCad og klippe-lime litt.

 

Er de to header2 kontaktene en og samme kontakt? Isåfall får du 2 stk i netlist og feil når du kjører sjekk på kretskortutlegget.

Og gi komponentene en reference, eller la KiCad gi dem det. Om du bruker KiCad så vil den insistere nær du genererer netlist.

 

Det var vel det jeg ser sånn i farta.

 

Her er regulatoren jeg foreslår. Med LM2575 bare med komponenter for å regulere rett ned til 3.3V. En slik switch regulator vil ikke brenne av mye, og dermed vil strømtrekket fra 24V bare bli 1/7 av det som går ut på 3,3V siden. Altså 24V/100mA vil gi ca 3,3V/700mA.

Regulator.gif

Endret av Einar
Lagt inn forslag spenningsregulator.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Einar said:

LM358 vil bytte tilstand ved ca. 19-20V, men ikke nødvendigvis skifte pent over som du ønsker.

Lag en schmitt trigger ved å tilføye en motstand ca. 100K mellom pin 1 og 2. Da får du en hysterese på ca. 2V.

Verdiene gifter du deg ikke med, så de kan endres ved testing.

 

Legg også inn en keramisk kondensator i parallell med 10u på utgangen av spenningsregulatoren og en 47u ellytt på inngangssiden.

De keramiske er for å unngå selvsving. Ellytt på inngang fordi signalet der svinger mellom 24 og 15V. Og det trengs ingen likeretter, bare en diode.

 

LM1117 specs sier max 20V input og er allerede der diskvalifisert. Jeg forstår det slik at du tenker ta Vcc fra meteret? Da har du over 20V spenningsfall gjennom regulatoren. Det blir fort varmt! Jeg foreslår en switch regulator og kan komme tilbake med en jeg har god erfaring med. Må bare fyre opp KiCad og klippe-lime litt.

 

Er de to header2 kontaktene en og samme kontakt? Isåfall får du 2 stk i netlist og feil når du kjører sjekk på kretskortutlegget.

Og gi komponentene en reference, eller la KiCad gi dem det. Om du bruker KiCad så vil den insistere nær du genererer netlist.

 

Det var vel det jeg ser sånn i farta.

 

Her er regulatoren jeg foreslår. Med LM2575 bare med komponenter for å regulere rett ned til 3.3V. En slik switch regulator vil ikke brenne av mye, og dermed vil strømtrekket fra 24V bare bli 1/7 av det som går ut på 3,3V siden. Altså 24V/100mA vil gi ca 3,3V/700mA.

Regulator.gif

Mye god input! Takker!

 

Selv om input ser veldig bratt ut hos meg kjøper jeg gjerne en 2V hysterese!

 

Spec på Kaifa måleren sier 21mA/500mW, så jeg har kjørt med en separat 5V strømforsyning til dette. Ser det ble litt forvirring med bruk av VCC uten at jeg forklarte det :) Viste seg å være helt nødvendig å likevel tilføre opamp en driftspenning som var høyere enn input, så her var det enklest å likerette (med en helt enkel 1n4148) og glatte spenningen fra MBus. Tror ikke vi trenger noe mer avansert til dette, her er i prinsippet kun tapping av 220uF gjennom 50K.

 

Med 5V in som skal reguleres til 3.3V, skulle vel utvalget av regulatorer være bra, og med mindre sjans for varme. (Kjører med den jeg nevnte tidligere, tatt fra et Adafruit design, 3-4 døgn med WiFi på uten problemer. Men, så er også strømtrekket sannsynligvis avhengig av signalstyrke som må til for å snakke med aksesspunkt, så best å dimensjonere riktig)

 

Jeg har fortsatt en kar fra India engasjert, så vi får se hvordan det blir :) Resultatet legges uansett ut med schematics, PCB etc.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at dette ser spennende ut :)

 

Men i ditt originale schematics, inverterer du signalet? Kan det være en årsak til at mengdene ikke stemmer helt? For de kodene du mottar, er ikke identisk med det eksempelet som kamstrup har her: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Documentation/Kamstrup HAN-NVE interface description_rev_3_0.pdf

 

Jeg spør sikkert dumt, men det er en stund siden jeg hadde elektroteknikk og digitalteknikk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe RoarFred. Input differentialet kan jo bli høyere enn Vcc. Differetialspenning inn kan ikke være høyere enn Vcc.

Legg inn en spenningsdeler før pin 2 og juster motstandsverdier deretter.

 

Og så retter jeg meg selv: Tilbakekobling for å få hysterese skal være mellom pin 1 og 3!

 

 

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Einar said:

Der sier du noe RoarFred. Input differentialet kan jo bli høyere enn Vcc. Differetialspenning inn kan ikke være høyere enn Vcc.

Legg inn en spenningsdeler før pin 2 og juster motstandsverdier deretter.

 

Og så retter jeg meg selv: Tilbakekobling for å få hysterese skal være mellom pin 1 og 3!

 

 

Trenger jeg mer inndeling? Slik det er nå så får opamp en nokså stabil vcc på 27V. Positiv inngang legges på en deling av denne, ca 20V, som igjen blir triggernivået til inngangen på negativ inngang. Rippel skjer vel stort sett i øvre og nedre områder, men som sagt kjøper jeg lett løsning for hysterese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tubez said:

Må si at dette ser spennende ut :)

 

Men i ditt originale schematics, inverterer du signalet? Kan det være en årsak til at mengdene ikke stemmer helt? For de kodene du mottar, er ikke identisk med det eksempelet som kamstrup har her: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Documentation/Kamstrup HAN-NVE interface description_rev_3_0.pdf

 

Jeg spør sikkert dumt, men det er en stund siden jeg hadde elektroteknikk og digitalteknikk :P 

Har nok på et tidspunk hatt ute en skisse av en inverterende krets, men det vil ikke fungere. I dataene som mottas er det en checksum for header og en til for hele pakken. Disse bekrefter at det er samme data en mottar som de som ble sendt, og skal forhindre en enkel verdi å bli forandret av et dårlig signal.

 

Edit: Det stemmer at kodene ikke er like som de som Kamstrup sier skal komme. Forskjellen er egentlig at på Kamstrup sine data så kommer det annen hver record med en OBIS kode ut. Start på 09 06 skulle bety noe slik som "tekst følger de neste 6 bytes". Deretter kommer en 06, som betyr "de neste fire bytes representerer et heltall". Hos meg kommer bare 06-variantene fortløpende, mens Kamstrup sier det skal komme en 09-variant i forkant av hver verdi. Betydningen av 09 og 06 er bare noe jeg selv har tenkt meg til. Ser også at Kamstrup har et par 0A varianter, der også byte 2 har antall bytes i record. Alle detaljer omkring dette mottas med takk, foreløbig er alt basert på (u)kvalifisert gjetting :)

Endret av roarfred
additional info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke klarer å legge fra meg, er hvorfor man ikke kan bruke TSS721A for dette? I følge http://www.m-bus.com/mbusdoc/md4.php så ser det ut som at man kan bruke denne brikken direkte mot måleren og koble denne mot en microcontroller/RPi? Ser ut som at man må inn med noen kondensatorer for å glatte signalet og noen motstander for aktivering eneste? Det er nok som du sier, at denne er mer ment for selve målerenheten, men hvis man hadde kunne brukt denne så hadde man sluppet noen av de komponentene dere har over (som igjen tar bort litt av gleden)?

 

Her er også noen som har lagt ferdige board, men det jeg tenkte var å kun bestille selve brikken fra e-bay (kostet 20 kr) og dermed har man vell det man trenger?: https://www.aliexpress.com/store/product/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/722716_32751482255.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Tubez said:

En ting jeg ikke klarer å legge fra meg, er hvorfor man ikke kan bruke TSS721A for dette? I følge http://www.m-bus.com/mbusdoc/md4.php så ser det ut som at man kan bruke denne brikken direkte mot måleren og koble denne mot en microcontroller/RPi? Ser ut som at man må inn med noen kondensatorer for å glatte signalet og noen motstander for aktivering eneste? Det er nok som du sier, at denne er mer ment for selve målerenheten, men hvis man hadde kunne brukt denne så hadde man sluppet noen av de komponentene dere har over (som igjen tar bort litt av gleden)?

 

Her er også noen som har lagt ferdige board, men det jeg tenkte var å kun bestille selve brikken fra e-bay (kostet 20 kr) og dermed har man vell det man trenger?: https://www.aliexpress.com/store/product/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/722716_32751482255.html 

Godt mulig du har rett i dette. Hadde vært spennende å prøvd! Den breakouten fra aliexpress kan en jo sikkert bruke for å koble direkte til både PC og RPi.

 

Tror jeg kjøpte noen løse chipper fra digikey til 40 kr stk. Utfordringen var nok at jeg den gangen trengte å lage en master, og ikke en slave. Samtidig fikk jeg den bare i SMD (16-SOIC) som er litt krevende å hånd-lodde. Dette er nok (om det fungerer) et mer solid design. Min tilnærming er nok en rimeligere løsning som kan lages med komponenter en gjerne likevel har liggende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, roarfred skrev:

Godt mulig du har rett i dette. Hadde vært spennende å prøvd! Den breakouten fra aliexpress kan en jo sikkert bruke for å koble direkte til både PC og RPi.

 

Tror jeg kjøpte noen løse chipper fra digikey til 40 kr stk. Utfordringen var nok at jeg den gangen trengte å lage en master, og ikke en slave. Samtidig fikk jeg den bare i SMD (16-SOIC) som er litt krevende å hånd-lodde. Dette er nok (om det fungerer) et mer solid design. Min tilnærming er nok en rimeligere løsning som kan lages med komponenter en gjerne likevel har liggende.

 

 

Tror jeg skal prøve å bestille et par av disse brikkene å teste, men ser at jeg trenger litt hjelp med å bestemme størrelser på motstander og kondensatorer... Har prøvd å tegne litt i *host*paint*host* på hvordan dette blir direkte mot RPi:

image.thumb.png.495e94d4f0fab3f830bf875bbb0855e7.png

 

Selve loddingen av SMD har jeg ingen bekymringer for, har loddet en del av dette tidligere så det er ingen problem så lenge man har nok fluxmiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, roarfred skrev:

Da er neste revisjon av schematics klar. Neste steg er komplett parts list

 

image.thumb.png.df32e6fadc24736a9e110f585c2dbbbf.png

 

Ikke verst dette. Eneste jeg lurte litt på om hvorfor det blir skilt på VDD og 3,3 V på tegningen når dette ser ut til å være akkurat det samme.

 

Hvor skal "JUMPER" være plassert inn mot ESP8266? 

 

Er det noe poeng med å ha en 470  ohms resistor mellom RST og GND hvis du setter switchen etter motstanden på 10k ohm? 

 

Jeg ser også at GPIO2 har en 10k ohm resistor, men den er tilsynelatende ikke koblet opp mot noe? 

 

Kunne man ikke erstattet "ProgramHeader" med å benytte RX og TX i "MicroUSB Connectoren"? Eller er det et poeng at du skal ha den for seg selv? For den "ProgramHeader" kan i praksis likså greit være USB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.