Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ArnieO skrev:

Hehe, ja det er vel alltids mulig å grave seg ennå et lag ned her, og designe sin egen step down converter som er skreddersydd for lav effekt og høyt spenningsdrop - men da tror jeg at jeg feiger ut! ?

Den var veldig snill å jobbe med. Se applikasjonseksempelet på første side. Det er i praksis kun induktansen som må tilpasses. Jeg ser at den finnes som fast 3,3V også, men jeg har kun brukt den justerbare siden den kunne bli strømkilde. Den er mye enklere enn det andre du har vist tidligere, så den fikser du helt fint. Jeg skal lete litt først, og hvis jeg finner noen, skal jeg prøve litt.

 

 

Fine bilder Takk!  Det er mulig at symbolet (hva de nå måtte se ut som) kan peke mot en produsent. Resten ser ut som datokode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en solid dose flaks fant jeg eier av logoen.

 

Her er nok chipen på modulen din

http://www.microne.com.cn/ProductDetail.aspx?id=43

 

Typisk nok for kinesiske produsenter er databladet ikke fritt tilgjengelig, og kun på kinesisk. Fant en eldre utgave på en annen side som jeg legger ved. Google translate på mobil blir løsningen.

 

Nanjing-Micro-One-Elec-ME3116_C97643.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk noe på Engelsk også.

http://microne.com.cn/en/ProductDetail.aspx?id=43

 

Datablad krever registrering, men de godar ikke det telefonnummeret jeg oppgir, selv om det er ekte. Made in China...

 

Finner bare det kinesiske databladet på nettet, men Yandex kan lese hele bilder på nett, men oversetter tydeligvis kun en markert linje av gangen.

https://translate.yandex.com/ocr

 

Edit: Fant engelsk datablad. Se senere innlegg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av tronde
Edit: Fant engelsk datablad. Se senere innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, tronde said:

De har faktisk noe på Engelsk også.

http://microne.com.cn/en/ProductDetail.aspx?id=43

 

Datablad krever registrering, men de godar ikke det telefonnummeret jeg oppgir, selv om det er ekte. Made in China...

Godt jobbet!

Nei de vil ikke godta telefonnummer... Det går jo evt an å gjøre en oversetterjobb ved hjelp av Google Translate.

MEN det spørs om dette blir et blindspor, da denne ser ut for å være laget for betydelig høyere strømmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, tronde said:

Den var veldig snill å jobbe med. Se applikasjonseksempelet på første side. Det er i praksis kun induktansen som må tilpasses. Jeg ser at den finnes som fast 3,3V også, men jeg har kun brukt den justerbare siden den kunne bli strømkilde. Den er mye enklere enn det andre du har vist tidligere, så den fikser du helt fint. Jeg skal lete litt først, og hvis jeg finner noen, skal jeg prøve litt.

 

 

Fine bilder Takk!  Det er mulig at symbolet (hva de nå måtte se ut som) kan peke mot en produsent. Resten ser ut som datokode.

Hehe, takk for tiltroen! Jeg skal innrømme at jeg har hatt lyst til å forsøke meg på å lage en buck eller boost converter - og dette er kanskje anledningen? ?

Jeg tar en nærmere titt på databladet du linket (LM2574x).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ArnieO said:

Jeg tar en nærmere titt på databladet du linket (LM2574x).

Jeg tror ikke denne heller er rett chip, se databladets figur 9. Jeg skal bruke den på 3,3V ut, og med noen titalls mA.

 

Det er vel noe slikt som dette vi ser etter («tilfeldig» første funn i Google-søk): 

https://www.analog.com/en/technical-articles/high-efficiency-100ma-synchronous-buck-converter-with-wide-input-range-from-4v-to-150v.html

Figur 1 indikerer mer enn 80% virkningsgrad med 24V inn, 3,3V ut, området rundt 10 mA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, ArnieO said:

Jeg tror ikke denne heller er rett chip, se databladets figur 9. Jeg skal bruke den på 3,3V ut, og med noen titalls mA.

 

Det er vel noe slikt som dette vi ser etter («tilfeldig» første funn i Google-søk): 

https://www.analog.com/en/technical-articles/high-efficiency-100ma-synchronous-buck-converter-with-wide-input-range-from-4v-to-150v.html

Figur 1 indikerer mer enn 80% virkningsgrad med 24V inn, 3,3V ut, området rundt 10 mA.

LTC3639 så ikke dum ut, så jeg tråklet meg igjennom prosedyren hos AD for å få tilsendt 2 stk gratis samples.

Den finnes på Aliexpress også, men greit å slippe å betale 200 kr for 5 stk.
Og jeg har faktisk 200µH / 250mA induktorer liggende i en skuff, så da er det bare å vente på post...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange spennede switchere å få tak i. Jeg har ikke jobbet med swichere på lang tid, så jeg er ikke oppdatert. LM2574 er minst 20 år gammel, men fortsatt i salg så den er vel ikke helt utdatert. Hvis jeg finner dem, skal jeg kople opp for moro skyld. Funket helt fint på breadboard opp til maks strøm, så den er i allefall brukbart stabil.

 

LTC3639 har vel opphav i gamle Linear Technology som Analog Devices overtok, og LM2574 kommer egentlig fra National Semiconductor som Texas har ovdrtatt en del av. LT og National var pionerene på enkle switchere.

 

Produsentene legger vekt på enkel design og få komponenter, og de fleste har vel fortsatt en simulator gjemt bort på hjemmesiden sin. Du skal absolutt ikke skygge unna av frykt for at det er komplisert. Hvis du går opp i effekt, blir det ofte mye mer krevende, men 1A og 60V er ingen ting i dag, og det er der vi befinner oss.

 

Det er fullt mulig at du kan bygge om kinakortet ditt også, nå som det finnes datablad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, spenceme said:

TPSM84203 would also be possible with minor changes to your pcb layout, no inductor to mess with, only input/output caps.  75% efficiency at 6ma/24V.  free samples from ti too. 

I agree it would be nice to find a module that is optimized for the need, which I believe would be a 100 mA buck converter which accepts more than 24V at the input. That way, I could avoid both inductor and soldering of QFP (in the case of LTC3639).
But I'm not sure TPSM84203 is ideal. It is a 1,5 A converter, so I'd be working on the "leftmost sliver" of datasheet Fig 1. 65% maybe at 30 mA output current:
image.png.f2e824ad5427114665c28894d48be8e9.png

Is there such a module designed for 100 mA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, tronde said:

Det er mange spennede switchere å få tak i. Jeg har ikke jobbet med swichere på lang tid, så jeg er ikke oppdatert. LM2574 er minst 20 år gammel, men fortsatt i salg så den er vel ikke helt utdatert. Hvis jeg finner dem, skal jeg kople opp for moro skyld. Funket helt fint på breadboard opp til maks strøm, så den er i allefall brukbart stabil.

 

LTC3639 har vel opphav i gamle Linear Technology som Analog Devices overtok, og LM2574 kommer egentlig fra National Semiconductor som Texas har ovdrtatt en del av. LT og National var pionerene på enkle switchere.

 

Produsentene legger vekt på enkel design og få komponenter, og de fleste har vel fortsatt en simulator gjemt bort på hjemmesiden sin. Du skal absolutt ikke skygge unna av frykt for at det er komplisert. Hvis du går opp i effekt, blir det ofte mye mer krevende, men 1A og 60V er ingen ting i dag, og det er der vi befinner oss.

 

Det er fullt mulig at du kan bygge om kinakortet ditt også, nå som det finnes datablad.

Ja, jeg går for LTC3639! 
Fordelen med den er at den er laget for små effekter, så den ser ut for å passe godt til denne oppgaven.

Jeg regnet på supportkomponentene i går; alt står i databladet (LT har alltid hatt gode datablader). Jeg fant til sist ut at induktorene jeg har liggende ikke egner seg for formålet (de er aksielle, ikke for power), så jeg bestilte noen fra Aliex.
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet et par uker. Og evt flikke på kortutlegget i ledige stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsiva har i dag åpnet sine Aidon målere. Jeg har prøvd @skagmo sim python kode, men det gir ikke noe output. Noen her som har fått ut noe fra Eidsiva ? screen /dev/ttyUSB1 gir noen rare tegn, så det kommer data.

 

EDIT: Etter å ha testet med python2 så får jeg nå p_act_in

Endret av Thomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ArnieO skrev:

Ja, jeg går for LTC3639! 
Fordelen med den er at den er laget for små effekter, så den ser ut for å passe godt til denne oppgaven.

Jeg regnet på supportkomponentene i går; alt står i databladet (LT har alltid hatt gode datablader). Jeg fant til sist ut at induktorene jeg har liggende ikke egner seg for formålet (de er aksielle, ikke for power), så jeg bestilte noen fra Aliex.
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet et par uker. Og evt flikke på kortutlegget i ledige stunder.

 

Det er ikke gitt at aksielle induktorer er et problem. Jeg brukte det på noen LM2574 som ga 350mA.


Det kan være at du har mye tap i spolen på kinakortet. Det svinger på 550 kHz, og da er ikke en-trådet leder spesielt gunstig, selv om det er billig.

Med relativt lav last blir alle tap veldig synlige.

 

Du får hvirvelstrømmer i lederen som øker tapet, pluss at skin-effekten blir godt synlig. Inntrengningsdybde i kopper ved 550 kHz er ca. 0,09 mm, dvs. diameter over 0,2 mm har begrenset effekt for å redusere resistivt tap. Det ser ut til å være tykkere tråd på modulen? Jeg har bestilt noen av de modulene for å leke litt, og kommer til å vikle om med lisse (litz wire) for å se om det betyr noe. Den kan du lage selv ved å dra ut noen kordeler fra en lampettledning og legge på litt lakk på hver av dem. Når den er tørr vikler du. Det er ikke noe spenning å snakke om, og det gjør ikke så mye om det blir noen lokale kortslutninger.

 

Jeg bestilte noen moduler basert på MP1584EN også. Den er litt i grenseland spenningsmessig, men ser interessant ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ArnieO skrev:

Det gikk raskt å få sampler fra AD, kom med FedEx i dag!

MSOP pakker er latterlig små!

image.png.dd106571df4771522dcd6fde0a6e7002.png

Jeg har ikke adapter-PCB som passer, så det må bestilles og leveres fra Kina før jeg kommer videre.

Dette prosjektet ligger an til å bli langvarig...

Har et par sånne adaptre liggende og kan sende deg en eller to tror jeg. PM adressen så er de i posten før du aner ordet av det...

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rcastberg skrev:

Hei @StenO, Fungerer denne koden med en Aidon måler som har Han porten aktivert?

 

Jeg har prøvd koden på gskjold sin koden men der får jeg bare type List 1, og aldri melding med selve målerstand.

 

Ja, det skal den. Jeg har valgt å ikke ta med Liste 1 men kun Liste 2 og 3 siden oppdateringen ellers er way mer enn jeg trenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 12.21, gskjold skrev:

Hvis noen er interessert så fikk jeg åpnet HAN port av Lyse denne uken og har gjort en fork av @roarfred sin kode og oppdatert med Aidon støtte.

https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge

Kan være jeg tar feil, men kunne ikke se at noen andre hadde gjort de endringene på denne koden.

Skal nok gjøre litt opprydning i koden etter hvert, men den fungerer hvertfall enn så lenge.

Fikk ikke med meg at du allerede hadde fikset dette. 

Hva måtte du endre for å få det til? 

Jeg landet på å skrive om logikken en del, men det ser ut til at du har beholdt det meste her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, StenO said:

Fikk ikke med meg at du allerede hadde fikset dette. 

Hva måtte du endre for å få det til? 

Jeg landet på å skrive om logikken en del, men det ser ut til at du har beholdt det meste her...

 

 

Jeg har beholdt det meste ja, men kun fordi jeg ville komme raskt i mål på det tidspunktet. Personlig kunne jeg tenkt meg å skrive om alt.

Kort fortalt har jeg lagt til Aidon.h og utvidet metoden readHanPort_Aidon i arduino prosjektet.

 

Har gjort en commit nå hvor liste 3 er implementert. Har ikke fått testet den enda da jeg har noe trøbbel med ttl kabelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, gskjold skrev:

 

Jeg har beholdt det meste ja, men kun fordi jeg ville komme raskt i mål på det tidspunktet. Personlig kunne jeg tenkt meg å skrive om alt.

Kort fortalt har jeg lagt til Aidon.h og utvidet metoden readHanPort_Aidon i arduino prosjektet.

 

Har gjort en commit nå hvor liste 3 er implementert. Har ikke fått testet den enda da jeg har noe trøbbel med ttl kabelen...

Ser du trenger å endre linje 187 i arduino-prosjektfila (i readHanPort_Aidon()) for å legge til Liste 3 også - ellers blir den ikke med. I tillegg bør du i Liste 2 og Liste 3 legge på Active og Reactive export effekt også. Jeg må i alle fall ha disse siden jeg har solceller...

Hadde håpet å få tid til å skrive om koden til å formelt riktig lese ut verdier basert på OBIS-kodene slik at den ble kompatibel med alle målere sin måte å pakke data på, men jeg orket ikke mer etter å ha brukt nesten hele helgen på å fikse dette ?

Bra jobba uansett da ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset linje 187. Har ikke tatt med eksport enda. Skal se på det når jeg har fått orden på flashing.

 

Samme her angående den koden. Har en plan om å skrive den om slik at du hvertfall ikke trenger å spesifisere type måler og at verdiene kommer på OBIS koden som topic på MQTT. Problemet med input formatet er at hver fabrikant har tolket denne på sin egen måte og derfor trenger man spesialhåndtering av hver enkelt. Personlig synes jeg Aidon sin tolkning er mest elegant og gir mest mening, da den har en array med OBIS koder. Dette er ikke tilfelle for de to andre, som i stedet har implementert pakken som en struct.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.