Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

5 timer siden, tronde skrev:

Hva er det du har nå, helt konkret? Type, produsent osv.

 

Jeg er på KNX-kjøret. For å ta hele regla, jeg har en Kamstrup Multical 61 vannmåler med M-bus modul. For å lese av denne har jeg en Arcus KNX-Mbus gateway (https://www.arcus-eds.de/mbus.html). Dette funker gull på vannmåleren.

 

Så har jeg også en Kamstrup strømmåler. Kamstrup selger M-bus modul til denne (har kjøpt), men det viser seg at at den ikke er støttet av målerne som er rullet ut i denne omgang, fordi de har kryptert lokal kommunikasjon - noe Mbus modulen ikke støtter. Høres rart ut, og trass i at Kamstrupselger sa at modulen skulle funke i min måler, har jeg senere fått entydig bekreftelse fra teknisk hos Kamstrup at så ikke er tilfelle :(

 

Så vet jeg at Function.no har en  HAN - KNX gateway, men for 5000 + mva er jeg litt interessert i å sjekke alternativene... Det er ikke endelig slik at jeg "må" ende opp med Mbus, men det er tross alt en "meter bus", og ganske godt egnet for formålet...

 

5 timer siden, erikolaulvestad skrev:

 

Denne gjer akkurat det: https://www.autic.no/product/pi900s-han-adapter-2/

 

Testar ein slik på jobben.

 

Master mot master 'sprenger' den svakast dersom dei ikkje er overlastbeskytta. Been there - done that....

 

 

Hadde googlet meg fram til denne jeg også, men tenkte som Moskus at denne var uforholdsmessig dyr. Men den er jo vesentlig billigere enn alternativet som er HAN - KNX gatewayen til Function.no... Men den tar litt for mange DIN-moduler også...

 

Men den funker bra? Får lest av alle parametre?

 

Har i tillegg funnet denne: https://www.varibits.no/produkt/han2mod/ Har også mulighet for å lese modbus i dagens anlegg. Denne er jo enda litt "billigere", men uvisst når/om den kommer på markedet...

 

 

2 timer siden, tronde skrev:

Litt brutal redigering. Bør funke, med forbehold om at logikken kan være invertert.

 

TSS721A_MODULE_mod.thumb.jpg.ae7b4d73b6bfedc3f91da1f88b8846fa.jpg

 

Wow, nå er jeg imponert! Tusen takk. Dette skal jeg vel (med litt hjelp) være i stand til å få til. Men hva tenker man om protokollen? Er den lik? Siden min KNX-Mbus gateway er "ferdig" pakke, får jeg ikke tolket dataene der utover standard Mbus.

 

Jeg er klar over at det er mange veier til Rom, jeg kan lage noe brask med Raspberry og lese inn data til KNX med MQTT. Men det hadde utvilsomt vært mest smooth (og antageligvis mest pålitelig...) om jeg kunne lest det rett inn som Mbus.

 

Uansett, tusen takk for verdifull input! Setter veldig pris på det!

Endret av stianj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den skisserte løsningen skal funke. Det kan være at du må bytte om på R5 og OC1 for å få rett logikk. 

Med R2 på 2k ender du opp med noe mer enn 2 mA i lysdioden på optokoplerne. Kan være at den strømmen bør økes noe.

 

 

Rob fikk denne enkle løsnigen til å funke for å gjøre om måleren til TTL. Jeg vlle nok ofret en ekstra zener for å være sikker på omslagspunktet slik jeg skisserer. Optokoplere er ikke helt gode når det gjelder spredning på data.

 

Siden du har Kamstrup, finnes det en annen metode fpr å få ut TTL. De har en skjult port.

 

Hvis du får tak i TTL på et vis, skal det etter hva jeg kan forstå gå an å bruke noe med TSS721 for å lage en slave. Jeg legger ved databladet. 

Protokollen har jeg null peil på.

tss721a.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stianj skrev:

 

 

 

Så har jeg også en Kamstrup strømmåler. Kamstrup selger M-bus modul til denne (har kjøpt), men det viser seg at at den ikke er støttet av målerne som er rullet ut i denne omgang, fordi de har kryptert lokal kommunikasjon - noe Mbus modulen ikke støtter. Høres rart ut, og trass i at Kamstrupselger sa at modulen skulle funke i min måler, har jeg senere fått entydig bekreftelse fra teknisk hos Kamstrup at så ikke er tilfelle :(

 

 

Har du hørt med nettselskapet ditt om den krypteringen? Den skal vel være valgfri, og kontrollert fra deres side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, erikolaulvestad skrev:

Definer 'uforholdsmessig....

Kan definere at Tibber Puls er "billig", etter mitt syn. 

 

14 timer siden, erikolaulvestad skrev:

Kjem jo alt an på behovet.

Selvfølgelig, slik er det jo alltid.

 

Denne hadde jo f.eks. HTTPpost og MQTT støtte. Men det krever enda en lisens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piigab boksen er vel eit gateway beist som er trimma ned for HAN. Den kan i andre versjonar ha fleire portar, ethernet, rs485, for Modbus/TCP/RTU, MQTT, osv.... (med tilvalg lisens?)

Den viser feks dette:

image.png.4b0744a21e510bf704f8b66c9d67bf06.png

(List 1-2-3) dukkar opp etterkvart:

"Cumulative Active Import Energy (Q1+Q4); 1499100; Wh*10;01 00 01 08 00 FF
Cumulative Active Export Energy (Q2+Q3); 0; Wh*10;01 00 02 08 00 FF
Cumulative Reactive Import Energy (Q1+Q2); 544178; VArh*10;01 00 03 08 00 FF
Cumulative Reactive Export Energy (Q3+Q4); 2910; VArh*10;01 00 04 08 00 FF"

 

Vi har en AIDON AMS (som jo ikkje viser I2) som er kopla med måletrafo. Det var litt usikkert kva ratio desse hadde. Skagerak Energi meinte det var 100:1, men det er uansett ikkje vist korrekt ovanfor. Litt usikker på om ny firmware er på plass.

 

-Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg laget et regneark og en enkel interface som direkte logger alle verdiene fra Aidon (3 fas) er det nå tiden til å bruke de statistiske verdiene til noe. Skal sette i gang med å kutte ut varmtvannsbereder og kjøl/frys på en bedrift midlertidig når annet utstyr med høy effekt er koblet inn. På den måten dempes toppene i energiforbruket og det kan redusere nettleien drastisk.

 

Har skrevet noe kode til en Arduino som leser effekten kontinuerlig direkte fra HAN porten, og skal bruke samme kortet til å styre noen releer som skal koble ut det nevnte  utstyret. Det ble en fin løsning hvor USB porten på Arduinoen både sender info til pc (til debugging for eksempel) og samtidig lytter til HAN porten. Hvis noen har interesse i koden eller løsningen er det bare å ta kontakt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tronde said:

Hve er det som rent praktisk skiller mellom den for Wemos D1 mini og standard ESP-12?

 

Fint lite forskjell nå. D1 har AP button definert på GPIO4, standard 12e har ikke. Det betyr at man i praksis må slette flash for å få den i AP mode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gskjold skrev:

 

Fint lite forskjell nå. D1 har AP button definert på GPIO4, standard 12e har ikke. Det betyr at man i praksis må slette flash for å få den i AP mode.

Betyr det at man kan flashe ESP12 med koden for D1mini? Begge er vel egentlig ESP12 hvor D1 mini har USB-serie i tillegg på kortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, tronde said:

Betyr det at man kan flashe ESP12 med koden for D1mini? Begge er vel egentlig ESP12 hvor D1 mini har USB-serie i tillegg på kortet?

Skal egentlig gå greit ja, så lenge GPIO4 ikke har en pulldown.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første post, beklager hvis jeg tar meg til rette i tråden.

 

Spørsmålet mitt er om noen her har noen tanker om hva som skal til for å konvertere HAN til en standard Mbus slave? Jeg har altså en "vanlig" Mbus master som kan lese av Mbus-slaver, og skulle veldig gjerne brukt denne for å hente ut data fra strømmåleren.

 

Siden HAN også er en Mbus-master så tviler jeg på at det blir god stil å koble disse rett sammen. Det er vel også noen protokollforskjeller kanskje selv om grensesnittet passer? OBIS og sånn...

 

Antar dette er upløyd mark for de fleste...

Cebyc.no sin enHAN modul!

 

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trodde min Google-foo var ganske god, men her kommer jeg visst til kort... Høres interessant ut, dog [emoji4]

Min og, men fann den heller ikkje.

Edit: retta skrivefeil ovanfor.

Dog, her er pdf.

Nokon nemnde ein pris rundt ein tusing, veit ikkje om det stemmer.

http://cloud.tapatalk.com/s/5e69128a5b924/EnHAN%20DS.pdf

 

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, erikolaulvestad skrev:

Min og, men fann den heller ikkje.

Edit: retta skrivefeil ovanfor.

Dog, her er pdf.

Nokon nemnde ein pris rundt ein tusing, veit ikkje om det stemmer.

https://cloud.tapatalk.com/s/5e69128a5b924/EnHAN%20DS.pdf

 

Den ser særs lovande ut! Spørs om eg må sende dei ein epost...

 

Korleis kom du over denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser særs lovande ut! Spørs om eg må sende dei ein epost...
 
Korleis kom du over denne?
En kunde spurte om vi kunne bruke den til HAN port i næringsbygg, og sendte meg pdf. Mulig den er ganske ny?
( Effektbryteren der med måling integrert gir 30% avvik i forhold til kva nettselskapet påstår. Å legge opp ekstra måling som taklar alt frå under 16A til 1250A (!) er trøbblete eller i det minste astronomisk dyrt.)
Så, ja eg vil også få tak i en å prøve.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, erikolaulvestad skrev:

Så, ja eg vil også få tak i en å prøve.
 

 

Då har eg faktisk tinga ein slik - 1199 + mva og frakt. Dyrare enn å laga sjølv, billigare enn alle andre alternativ. Trivelege folk i Cebyc!

 

Tusen takk for tips om denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stianj skrev:

 

Då har eg faktisk tinga ein slik - 1199 + mva og frakt. Dyrare enn å laga sjølv, billigare enn alle andre alternativ. Trivelege folk i Cebyc!

 

Tusen takk for tips om denne!

Stian, du skriver at du har kryptert kommunikasjon. Du må få bort krypteringen før du gjør mer. Har du sjekket med nettselskapet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronde skrev:

Stian, du skriver at du har kryptert kommunikasjon. Du må få bort krypteringen før du gjør mer. Har du sjekket med nettselskapet ditt?

Jeg har hatt direkte kontakt med teknisk avdeling hos Kamstrup i Danmark - kryptert modulport er en factory option, og kan ikke deaktiveres. Alle Kamstrup OMNIpower levert i Norge har dette visstnok.

 

Så han Kamstrup-selgeren som sa at denne skulle passe i måleren min var nok litt for ivrig til å selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stianj skrev:

Jeg har hatt direkte kontakt med teknisk avdeling hos Kamstrup i Danmark - kryptert modulport er en factory option, og kan ikke deaktiveres. Alle Kamstrup OMNIpower levert i Norge har dette visstnok.

 

Så han Kamstrup-selgeren som sa at denne skulle passe i måleren min var nok litt for ivrig til å selge...

Wait, what? Du skal jo kunne koble til "hva som helst" og lese det ut, det er jo en del av spec'en til NVE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Wait, what? Du skal jo kunne koble til "hva som helst" og lese det ut, det er jo en del av spec'en til NVE.

HAN-bussen ja. Dette er en egen modulport gjemt bak det grå plomberte dekslet. Det finnes diverse moduler tilgjengelig.

 

https://products.kamstrup.com/ajax/downloadFile.php?uid=5a2103a0aea1e&display=1

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2020 den 22.59, Marius-H skrev:

Den er ikke plombert på min måler. Bare å nappe den ut. På hytta fikk vi modulen av nettselskapet i etterkant.

 

Snapchat-770992888.thumb.jpg.97d2d5698440b3491b134652cf378492.jpg

 

Vel, hvis de ikke hadde plombert dekslet for modulporten der, så kan du med fordel ringe DSB, tror jeg :)

 

Det er altså ikke HAN-modulen jeg prater om, det er en annen modulplass bak det grå dekslet, der også S0-kontakten sitter og antennetilkoblingen for wMBus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.