Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

11 minutter siden, roarfred skrev:

Var det noen som hadde (programmatisk) tilgang til strømpriser?

Tibber har til og med API, men du må være Tibber-kunde (ikke at det er en god idé uansett).

Jeg kikker litt på en plugin til HomeSeer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 15.12, roarfred skrev:

Var det noen som hadde (programmatisk) tilgang til strømpriser? Jeg trodde dette skulle kunne hentes ut fra nordpool, men det viste seg å være en litt for kostbar affære...

 

Ja man kan hente dette fra Nordpoolspot, ettersom at det blir gjort tilgjengelig dagen i forveien er det mulig å hente ut excel dokumentet de gjør tilgjengelig, denne får man ut som "Day-ahead prices.xls". Man klarer sikkert å finne ut en måte for å laste ned denne hver dag ved et gitt klokkeslett?

 

Denne oppdateres rundt kl. 13 her dag, og kan hentes her: 
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Endret av Tubez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter tikket inn i innboksen min i dag :)

 

Sitat

 

Vi har i dag aktivert HAN porten slik at det nå vil være mulig å få tilgang til de data som blir gjort tilgjengelig via HAN-grensesnittet

 

Har lagt ved siste oppdaterte versjon på beskrivelse av HAN modulen.

 

Ta kontakt om spørsmål.

 

Jeg bestilte det jeg manglet fra e-bay under sist forsøk på å lage kretsen, skal sjekke om jeg har fått alt i kveld :)

Kamstrup HAN-NVE interface description_rev_3_0.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2017 den 8.47, xibriz skrev:

Gode nyheter tikket inn i innboksen min i dag :)

 

 

Jeg bestilte det jeg manglet fra e-bay under sist forsøk på å lage kretsen, skal sjekke om jeg har fått alt i kveld :)

Kamstrup HAN-NVE interface description_rev_3_0.pdf

Spennende, gjerne legg ut noen sampler av hva du mottar av data. 

 

Jeg skal sende ny mail til netteier i morgen tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, xibriz said:

Her er noen minutter med data fra min måler. @roarfred kan du verifisere om det er brukbart?

HAN 20171016 xibriz.txt

Med fare for å virke litt nerdete, så så det ikke helt bra ut ved første øyekast...

Dataene burde startet og sluttet med 7E... Litt for mye F8 / 3F / FC i disse

Mener jeg så noe lignende når jeg enten ikke hadde riktig baud-rate eller om signalet ikke var riktig justert til 0V og 3.3V. Kan du si noe om oppsettet hos deg? (Er det PC og FTDI direkte til C# eller er det via ESP eller Arduino osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, xibriz said:

 Oppsettet var PC og FDI rett til c#.

 

Kan hende jeg må gå over kretsen. Det ble kaldt i garasjen og jeg ble veldig sulten mot slutten :P

:)

Sjekk at FTDI er innstillt på 3.3V (noen har en velger for 5V / 3.3V), og at du bruker 2400 baud og 8 databit, Even parity og 1 stopp bit. (Hvis du tok C# koden fra min github, så burde det stemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, roarfred skrev:

:)

Sjekk at FTDI er innstillt på 3.3V (noen har en velger for 5V / 3.3V), og at du bruker 2400 baud og 8 databit, Even parity og 1 stopp bit. (Hvis du tok C# koden fra min github, så burde det stemme)

 

Jeg skal teste i kveld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, roarfred skrev:

Med fare for å virke litt nerdete, så så det ikke helt bra ut ved første øyekast...

Dataene burde startet og sluttet med 7E... Litt for mye F8 / 3F / FC i disse

Mener jeg så noe lignende når jeg enten ikke hadde riktig baud-rate eller om signalet ikke var riktig justert til 0V og 3.3V. Kan du si noe om oppsettet hos deg? (Er det PC og FTDI direkte til C# eller er det via ESP eller Arduino osv)

 

Ser ut som at dataen ikke kommer regelmessig da det er avvik i tiden mellom hver gang du mottar data, i tillegg til at antall bytes varierer også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det ikke til å fungere. Kanskje jeg ikke er i stand til å lese koblingsskjema, eller kanskje jeg ødela FTDI leseren. Jeg vet ikke, men fikk til slutt ikke noe data ut av den. 

 

Når jeg målte med multimeteret hoppet signalet mellom 0.2v og mellom 3 og 4v. Det er vel i teorien korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, xibriz said:

Jeg fikk det ikke til å fungere. Kanskje jeg ikke er i stand til å lese koblingsskjema, eller kanskje jeg ødela FTDI leseren. Jeg vet ikke, men fikk til slutt ikke noe data ut av den. 

 

Når jeg målte med multimeteret hoppet signalet mellom 0.2v og mellom 3 og 4v. Det er vel i teorien korrekt?

Signalet burde ligget på ca. 3.3V og så droppet ned hvert annet sekund. Sjekk at inngangen du bruker på Op Ampen er den positive, slik at den ikke inverterer signalet. (Det skal altså ligge høyt som standard, og gå ned når pulsene kommer)

 

Hvis du fremdeles har serieporten tilgjengelig på PC, men ikke får ut noen data, så vil jeg tro det er noe annet enn FTDI kretsen som er gåen. Hvis du poster kode, evt. bilde av krets og sånn her så kan jeg gjerne hjelpe å feilsøke. Får vi det ikke til, så kan jeg lodde sammen en og sende til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, xibriz said:

Jaha ja... mitt signal lå lavt å hoppet opp. Men jeg var ganske sikker på at pinnene var korrekt. Får prøve på nytt i morgen kveld :)

 

Koden er din fra GitHub. 

Prøv å fjerne R8. Denne ble lagt til for å få en hysterese på inngangssignalet, men jeg hadde aldri testet det. Prøvde nå å legge den inn og da stoppet det her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har identifisert problemet, men vet ikke hva det skyldes.

 

Hvis jeg kobler bort BC337 ligger signalet på ca 20v og dropper ned til ca 14v (rett etter R12).

 

Når jeg kobler R12 inn på den midterste pinnen (base) og emitter til jord, får jeg 0v ut på collector.

 

Siden jeg er en software-mann aner jeg ikke hva som skjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, xibriz said:

Tror jeg har identifisert problemet, men vet ikke hva det skyldes.

 

Hvis jeg kobler bort BC337 ligger signalet på ca 20v og dropper ned til ca 14v (rett etter R12).

 

Når jeg kobler R12 inn på den midterste pinnen (base) og emitter til jord, får jeg 0v ut på collector.

 

Siden jeg er en software-mann aner jeg ikke hva som skjer :P

Hvor måler du? Rett på utgangen på opamp? Og hadde du fjerner R8?

Endret av roarfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, roarfred skrev:

Hvor måler du? Rett på utgangen på opamp? Og hadde du fjerner R8?

 

Ja, lurer på om jeg hadde en løs tilkobling i sted (eller nå for den saks skyld).

 

Nå når jeg måler direkte på pinnene på opamp får jeg:

 

2.5v mellom pinne 4 og 8

2v mellom 4 og 3

litt varierende mellom 4 og 2

0v mellom 4 og 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, xibriz said:

 

Ja, lurer på om jeg hadde en løs tilkobling i sted (eller nå for den saks skyld).

 

Nå når jeg måler direkte på pinnene på opamp får jeg:

 

2.5v mellom pinne 4 og 8

2v mellom 4 og 3

litt varierende mellom 4 og 2

0v mellom 4 og 1

Der er nok første feilen. Pinne 8 skulle ligget på ca 20V målt mot pinne 4 (som er jord). Merk at pinne8 er merket med vdd og skal således kobles inn på C3/R9 med samme merking. Dette er driftspenningen til opamp, og uten den får du ikke noe fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det en stund, men så datt spenningen ned (Jeg gjorde sikkert noe).

 

Enten må jeg ha en defekt komponent en plass eller så det det noe på koblingsskjemaet jeg ikke skjønner. 

 

Kanskje kondensatoren fjusker? Måtte lodde den av en gammel strømforsyning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, xibriz said:

Jeg hadde det en stund, men så datt spenningen ned (Jeg gjorde sikkert noe).

 

Enten må jeg ha en defekt komponent en plass eller så det det noe på koblingsskjemaet jeg ikke skjønner. 

 

Kanskje kondensatoren fjusker? Måtte lodde den av en gammel strømforsyning. 

Neppe kondensatoren... Spenning fra HAN porten varierer mellom 12 og 20V (ca), denne føres så gjennom en diode og en motstand. Kondensatoren er som et bittelite batteri som skal prøve å holde spenningen oppe på 20V selv når utgangen detter til 12V. Det du kan prøve å gjøre er å måle først rett på HAN porten, deretter etter dioden og så etter motstanden. Her skal være først litt varierende spenning (mellom 12 og 20), og deretter mer stabilt (mot 20V).

 

Og, ja, godt poeng fra @Einar! Kondensatorens negative pol er normalt merket med - eller en svart flekk eller en strek eller noe. Motsatt vei kan mulig ha blåst dioden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg vet om merkingen på kondensatoren ? det er ett grått felt med noen svarte streker mot minussiden på den jeg har.

 

Men noe er galt, og mysteriet blir større for hver kveld. I morgen kan jeg prøve å sette på en og en komponent og måle mellom hver for å se hva som skjer. Funker ikke det brenner jeg alt på bålet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.