Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Kortet gir ikke strøm - det krever strøm. Du kobler 3.3-5V og GND til f.eks tilsvarende pin på ESP, og TX fra kortet til en eller annen datapin på ESP. I tillegg kobler du en ledning fra HAN inn på en av MB_A, og den andre ledningen fra HAN inn på en av MB_B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et spørsmål om flashing av ESP-ene.

 

Jeg får det til, så det er egentlig greit nok, men jeg endte opp med full (?) installasjon av Python da jeg begynte med dette. 

 

Er det en mulighet for å lage til en strippet installasjon som jeg enkelt kan dele med andre? Jeg har gitt bort noen ESP-er, og det har vært et par tilfeller hvor jeg har vært nødt til å fikse noen havarerte ESP-er med sletting og ny flash via USB.

 

Jeg skjønner vel like mye av dette som av kinesisk, så... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet inn deler, og tegnet HAN-interface. Kretskortet blir knappe 8x4cm. Håper jeg får tid til å produsere det til helga. Tenkte å etse selv, da jeg har liggende nødvendig utstyr på jobb. Tror fotoresisten på de kortene jeg har er for gammel, men jeg har noen bokser med fotoresist på sprayboks. Har ikke erfaring med sprayen, men gjør et forsøk.

 

HAN-interface.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Fikk endelig gjort et forsøk på å flashe  diy-kortet mitt. Prøvde først å legge inn et web-server eksempel via Arduino IDE. Etter litt plundring gikk dette bra, og jeg kunne sette tilstand på to GPIO-pinner via et web grensesnitt. Så hardwaren og programmereren virker. Der etter prøvde jeg å legge inn @gskjold sin firmware vha esptool fra Linux. Etter litt mere plundring virket det som selve flashingen fungerte, men det dukket ikke opp noe AMS2MQTT ssid. Prøvde et par ganger til, bla eksperimenterte litt med opsjonene --before og --after. Satte bla --after til soft_reset, og da dukket plutselig AMS2MQTT ssid opp, og jeg fikk satt ny ip-adresse osv via web-grensesnittet. Men etter å ha valgt Reboot, skjer det ikke noe mere. kan ikke pinge den satte ip-adressen. Prøvde å flashe et par ganger til, men AMS2MQTT nettet dukker ikke opp igjen. Er det noe jeg har glemt skal tro? Det er kanskje en default GPIO-pinne som kan starte 8266 i AP-modus? 

C4A7A8A8-E2B7-4702-8C95-7BB6947F4003.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnieO skrev (1 time siden):

Kult!

Du skal bruke GPIO0 (til GND) for å sette den i AP modus.

Mens strømmen er på? Har brytere for GPIO-0 og RST, men jeg må holde nede GPIO-0 og så sette på strømmen for å sette i programmeringsmodus. Det virker ikke å holde nede GPIO-0, og så trykke og slippe RST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gskjold skrev (3 timer siden):

Mens ESP har strøm, hold GPIO0 inne i 5s. LED bekrefter med 500ms lys. Virker kun hvis du har valgt en hardware profil med AP button konfigurert. Hvis det ikke virker så er det erase_flash og ny flashing som gjelder. (https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/wiki/flashing)

Med hardwareprofil, mener du da noe du velger etter at du har fått logget på web-grensesnittet? Jeg fant bare èn .bin fil for 8266. Jeg har ikke andre lysdioder enn den blå som sitter på 8266. Mulig jeg lager et nytt kort for ESP32, og kanskje setter på noen lysdioder. Pluss muligheten for å (urk) rette opp noen feil som hadde sneket seg inn på utlegget🙄 Ellers vil jeg takke så mye for muligheten til å bruke programvaren din😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Gunnar-K said:

Med hardwareprofil, mener du da noe du velger etter at du har fått logget på web-grensesnittet?

Det er den jeg tenker på ja. Hvis jeg ikke husker feil så har verken profilene for dev kort eller generiske profiler AP button konfigurert, bare spesialprofiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, gskjold said:

Det er den jeg tenker på ja. Hvis jeg ikke husker feil så har verken profilene for dev kort eller generiske profiler AP button konfigurert, bare spesialprofiler.

Om da @Gunnar-K velger for eksempel en av profilene for Pow-K eller Pow-U så vil han alltid få AP button på GPIO0, så risikerer han ikke å bli hengende fast uten å få satt opp AP igjen. All annen HW konfigurering kan endres i etterkant via System/GPIO menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suksess! Ihvertfall flashinga, har ikke kobla til måleren enda. Problemet var muligens at jeg brukte en ikke-python versjon av esptool. Jeg fikk bla ikke kjørt erase_flash. Med python-versjon fungerte det med èn gang (etter erase_flash, og deretter write_flash).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer😀 Plundra med å få kontakt med brukergrensesnittet fra telefonen. Fant det på riktig ip via Fing, men fikk ikke pinga. Prøvde deretter fra en pc, og da virket det. Muligens pga http vs https. Nå etterpå virker det fra telefonen også. Kan muligens være noe vakkel i kortet.. Ser ikke ut som det virker uten ekstern strøm, mulig jeg skulle ha koblet bort noe av kretsen for ekstern strøm vha f eks en jumper

854EC4EF-5272-4419-886D-3A4D9AB8A169.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser rett er det en TSS721A du bruker for å lese M-bussen. TSS721A har en har en intern spenningsregulator som kan levere 3,3V. Mulig jeg misforstår - men om det det den du forsøker å drive kortet med (vs ekstern strøm) så leverer den alt for lite, se databladet. Om du vil forsøke å drive kortet fra M-bussen må du nok inn med en egnet buck converter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp MQTT, og det virker fint mot Mosquitto, og integrasjonen i Home Assistant. Men hvilket dataformat er hensiktsmessig å bruke i HA? Som helt fersk HA-bruker lurer jeg på om det er noe ferdig jeg kan bruke, hvis jeg velger Home-Assistant under Payload i MQTT-oppsettet i AMS-reader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Gunnar-K said:

Har satt opp MQTT, og det virker fint mot Mosquitto, og integrasjonen i Home Assistant. Men hvilket dataformat er hensiktsmessig å bruke i HA? Som helt fersk HA-bruker lurer jeg på om det er noe ferdig jeg kan bruke, hvis jeg velger Home-Assistant under Payload i MQTT-oppsettet i AMS-reader?

Nettopp! Velg Home-Assistant under Payload i MQTT-oppsettet, så går det "av seg selv".
Her forklarer en dansk YouTuber det hele: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.