Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har funnet mer ut av formatet fra Aidon? Jeg har eksperimentert litt med mine data og følgende stemme hvertfall veldig for min måler:

70-71: Forbruk fase 1 (W)

74-75: Forbruk fase 2 (W)

78-79: Forbruk fase 3 (W)

 

Jeg vet at målerene også kan måle produksjon/eksport av strøm, så da vil jeg anta følgende:

20-23: Eksport sum (kWh)

52-55: Eksport totalt (W)

72-73: Eksport fase 1 (W)

76-77: Eksport fase 2 (W)

80-81: Eksport fase 3 (W)

 

Noen som har solcellepanel og kan bekrefte? :)

 

Håpte å finne ut litt mer av formatet, men klarer ikke å gjette på de andre verdiene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, nilsanmy said:

Eg er veldig interessert i å lage ein maken modul som deg @roarfred. Eg ser for meg å få hjelp av kyndige personer.

Kva komponenter må eg handle inn?

Dette er nok riktig sted å begynne da: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/tree/master/Electrical/HAN_ESP_TSS721

Her finnes også komponentliste med direkte linker til digikey. ESP er mulig ikke tilgjengelig her, men kan finnes på eks. ebay, banggood, aliexpress, kjell&co el.l. til en billig penge

 

PS: Merk at det også finnes ferdige moduler å få kjøpt om du heller ønsker det, se evt. tråden "The easy way": 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2018 at 08:38, xibriz said:

 

Klart. Jeg lagde det i Fritzing, så jeg legger ved filen her. Den inneholder breadboard, skjema og PCB.

AMS2.fzz

Takk! Dette er et betydelig enklere design enn @roarfred sitt. Du bruker ikke den spesialchippen (TSS721), men i stedet et enkelt komparatornettverk med standard op-amper. Det fungerer som det skal? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ArnieO skrev:

Takk! Dette er et betydelig enklere design enn @roarfred sitt. Du bruker ikke den spesialchippen (TSS721), men i stedet et enkelt komparatornettverk med standard op-amper. Det fungerer som det skal? 1f642.png

 

Det har kjørt stabilt i minst en måned nå. Det er @Andreas på forumet her som er hjernen bak selve kretsen. Jeg kan ta æren for designet på PCBen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, xibriz said:

 

Det har kjørt stabilt i minst en måned nå. Det er @Andreas på forumet her som er hjernen bak selve kretsen. Jeg kan ta æren for designet på PCBen ;)

Godt å høre! Og dette er jo så enkelt at det skal kunne loddes sammen på et Veroboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bullhill said:

Kunne du legge ut bilde av hvordan det kobles skjematisk? Mangler ett par plugins for å åpne fila di 

Her er @xibriz sitt skjema fra Fritzing-fila hans (ryddet bare litt i skjemaet for å gjøre det mer leselig ?). OpAmpen er en vanlig LM358, men en hvilken som helst allround opamp kan nok brukes.

Spenningsregulatoren er angitt på skjemaet som variabel, men det som er brukt er vel en ikke-variabel 3,3V / 1A regulator (AMS/LM1117 el.l.)

image.thumb.png.12c6080dd94cd0cdf516a1c12f4968a7.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ArnieO skrev:

Her er @xibriz sitt skjema fra Fritzing-fila hans (ryddet bare litt i skjemaet for å gjøre det mer leselig 1f609.png). OpAmpen er en vanlig LM358, men en hvilken som helst allround opamp kan nok brukes.

Spenningsregulatoren er angitt på skjemaet som variabel, men det som er brukt er vel en ikke-variabel 3,3V / 1A regulator (AMS/LM1117 el.l.)

 

Supert. NB! den motstanden på 4.7k er egentlig en 4k3. Og det er korrekt at spenningsregulatoren er en LM1117-3.3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, xibriz skrev:

Her er orginalen. Til høyre er motstandene fra toppen å ned: 47k, 2k2, 2k2.

 

Jeg har byttet ut de 2k2 med en 4k3.

received_10155314979867517.jpeg

 

Enten kjører du under 40 km. i timen, eller så kjører du over 100 ... ? er det over 100 så svinger du i tillegg skart til venstre med ingen hender på rattet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@xibriz Ser jo ut som en meget elegant løsning. Jeg har 2 spm (mulig det er beskrevet tidligere her, men dette er en laaaang tråd :P ):

1. Kjører du @roarfreds arduino kode fra github eller må det tilpasninger til?

2. Hvordan programmerer du ESPen? Har bare gjort dette med USB/FTDI kabel og Arduino IDE tidligere, men ser ikke ut til at du har lagt ut de pinnene som trengs til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Marius skrev:

@xibriz Ser jo ut som en meget elegant løsning. Jeg har 2 spm (mulig det er beskrevet tidligere her, men dette er en laaaang tråd :P ):

1. Kjører du @roarfreds arduino kode fra github eller må det tilpasninger til?

2. Hvordan programmerer du ESPen? Har bare gjort dette med USB/FTDI kabel og Arduino IDE tidligere, men ser ikke ut til at du har lagt ut de pinnene som trengs til det?

 

Jeg kjører en modifisert versjon av @roarfred sin kode. Før jeg lodder ESPen på kretskortet flasher jeg den via USB. Etter det bruker jeg Firmware-Over-The-Air hvis jeg må endre noe.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tverfyll skrev:

Denne får jo strøm via HAN-interfacet. Noen grunn for at @xibriz og @roarfred ikke har valgt å benytte seg av denne muligheten?

 

Kortversjonen er vel: Ja, det er en årsak.

 

Uten å gå i for mye detaljer så er det to grunner:
1. ESP8266 som vi har brukt trekker myyye mer strøm enn en microkontroller som sender på ZigBee eller Z-Wave i stedet for WiFi

2. Det er forskjellig spesifikasjoner mellom de 3 målertypene (Kaifa, Kamstrup og Aidon) om hvor mye strøm de klarer å levere over HAN-porten. Kamstrup kommer dårligst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tverfyll skrev:

Denne får jo strøm via HAN-interfacet. Noen grunn for at @xibriz og @roarfred ikke har valgt å benytte seg av denne muligheten?

 

1. Den er dyr: https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/1070-han-interface-emizb-132.html

2. Den krever at man har en ZigBee-gateway som støtter den (men det kan hende flere av oss allerede har i form av ConBee/Raspbee: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/502#issuecomment-375878823)

3. Man er avhengig av at dagens løsning for kobling mellom smarthussystemet og deCONZ også støtter det (f.eks JowiHue-plugin for HomeSeer)

Endret av ZoRaC
La til pkt 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

1. Den er dyr: https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/1070-han-interface-emizb-132.html

2. Den krever at man har en ZigBee-gateway som støtter den (men det kan hende flere av oss allerede har i form av ConBee/Raspbee: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/502)

 

Jeg tror han mente "hvorfor vi ikke henter strøm fra HAN-porten?", ikke "hvorfor vi ikke kaster penger ut av vinduet?" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, xibriz skrev:

 

Kortversjonen er vel: Ja, det er en årsak.

 

Uten å gå i for mye detaljer så er det to grunner:
1. ESP8266 som vi har brukt trekker myyye mer strøm enn en microkontroller som sender på ZigBee eller Z-Wave i stedet for WiFi

2. Det er forskjellig spesifikasjoner mellom de 3 målertypene (Kaifa, Kamstrup og Aidon) om hvor mye strøm de klarer å levere over HAN-porten. Kamstrup kommer dårligst ut.

Det forklarer jo. Dumt at en AMS-måler som kan "levere" 80A, ikke klarer å levere noe som helst ut på HAN porten...

 

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

1. Den er dyr: https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/1070-han-interface-emizb-132.html

2. Den krever at man har en ZigBee-gateway som støtter den (men det kan hende flere av oss allerede har i form av ConBee/Raspbee: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/502#issuecomment-375878823)

Tenkte mer på den delen om at strøm for å drive controlleren hentes fra HAN-porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg tror han mente "hvorfor vi ikke henter strøm fra HAN-porten?", ikke "hvorfor vi ikke kaster penger ut av vinduet?" :) 

 

1 minutt siden, Tverfyll skrev:

Tenkte mer på den delen om at strøm for å drive controlleren hentes fra HAN-porten.

 

Aha! 

Men det har vi jo diskutert for titalls sider siden... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.