Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

NP har kun basis pris, evt. andre påslag kommer fra leverandør da disse står ansvarlig for sert. og ENØK, og de ønsker vel å tjene penger på kundene, derfor et "symbolsk" fortjeneste påslag. For å få et samsvar med NP må jeg selv legge til sert., enøk og leverandørens påslag (samlet den nette sum av 0,035 pr. kwh) + mva  for å ende opp med samme beløp som leverandøren statuerer på sin web side at er aktuell kwh pris på mitt abb.

 

eks.

NPG - 0,40102

+Påslag - 0,03500

+MVA- 0,10901

=Total - 0,54503 (pr. kwh Torsdag 21/6)

- evt. rabatter.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og fascinerende lesning! 

 

Det er 25 år siden sist jeg rørte hardware, og er for tiden en ren software mann (av yrke også)...

 

Er det noen som kan anbefale en ren kjøpe-ferdig, plug-and-pray dings fra HAN porten på min kamstrup måler til USB/RS232 på PC'en?

 

Har veldig lyst til å komme igang med å utvikle litt på dette... (Logger/Display, etc...).

 

TIA...

 

-- 

Dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Dag Sunde skrev:

Er det noen som kan anbefale en ren kjøpe-ferdig, plug-and-pray dings fra HAN porten på min kamstrup måler til USB/RS232 på PC'en?

 

Da er du i feil tråd, her lager man alt fra scratch... :P 

 

Se her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, enormt bra jobbet her.

 

Er det noen her som har Trønderenergi Nett?

Jeg har fått dem til å åpne HAN porten og har satt opp lesing med en ESP og MQTT men får bare Power (P) inn.

Er det Trønderenergi som har begrenset sendingen til kun Power eller er det noen triks jeg må gjøre i arduino koden til roarFred?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en kamerat av meg som driver å utvikler ett kommersielt produkt for å bruke på HAN porten sier at deres dokumentasjon sier at det er 5 pins i HAN porten som brukes, 2 med data (de vi bruker), puls slik de gamle og VCC + GND.

 

Noen med oscilloskop som kan sjekke mer på det?

 

Hadde vært greit å kunne gitt de strøm via HAN porten

Endret av Bullhill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bullhill skrev:

Hadde vært greit å kunne gitt de strøm via HAN porten

 

Problemet er mengden strøm du kan trekke. Mener en av målerne kan levere maks 30 mA. Tror jeg har lenket til dokumentasjonen i tråden her et sted. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Problemet er mengden strøm du kan trekke. Mener en av målerne kan levere maks 30 mA. Tror jeg har lenket til dokumentasjonen i tråden her et sted. :) 

 

Men det er vel strøm gjennom datapinnene? Kan ikke huske at vi har diskutert andre pinner enn 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, xibriz skrev:

Men det er vel strøm gjennom datapinnene? Kan ikke huske at vi har diskutert andre pinner enn 1 og 2.

 

Usikker. Dette er hentet fra en tabell «norwegian han interface OBIS codes» (PDFen finner jeg dessverre ikke lengre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel være mulig å finne svaret i en av disse standardene: 

Sitat

NEK tilrådde at grensesnittet AMS/HAN tuftes på kommende IEC 62056-7-5, med følgende valg:
1. MBUS (EN 13757-2) velges som elektrisk grensesnitt
2. RJ-45 (ISO/IEC 8877) velges som kontakt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Beklager om dette er svart på tidligere, jeg har ikke lest hele tråden ennå. 

 

Noen spørsmål fra min side:

 

1. Kan M-Bus uttaket brukes istedet for HAN? Så vidt jeg forstår er det kun to ledninger via HAN, og det er M-Bus signal?

 

Å kunne bruke M-Bus porten vil jo gjøre at ledningene går rett ut på siden, og kunne gått inni en boks. 

Eller er det en annen grunn til å bruke HAN uttaket? 

 

2. Jeg tenker å bygge den boksen som omtales i tråden, det er jo utrolig hvor ryddig det kan gjøres. Jeg har ikke stikk i nærheten, men tenker på å sette inn en DIN stikkontakt i skapet. Må denne kobles til en eksisterende sikring, eller kan man ha den enkeltstående som sin egen «kurs» rett på skinnen? Ser ABB har en med integrert sikring. 

 

3. Regner med å bruke en Kina-leverandør for PCB og Elfa til deler. Er det OK å selge disse som kit/ferdig med referanse til GitHub-prosjektet? Jeg kommer til å lage til venner og familie om jeg er fornøyd med resultatet også. 

 

Takk for arbeidet og informasjonen tilgjengelig så langt.

Verken strømselskap, nettleverandør eller montører kunne fortelle noe som helst om hvordan jeg kunne få opp informasjonen fra måleren. «Så hva er poenget med smartmåler da?»

Det kunne de heller ikke svare på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Kaifa fant jeg dette (https://tronderenerginett.no/ams/maleren ,     https://tronderenerginett.no/media/tronderenergi-nett/ams/dokumenter/kaifa-ams-malerinfo.pdf : Side 6.):

"M-Bus
M-Bus er kun en inngang. Benyttes som tilkoblingspunkt for måling av fjernvarme, gass, varmtvann,
etc. Normalt ikke i bruk. Brukes kun av nettselskapet."

Endret av OleS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, OleS skrev:

"M-Bus
M-Bus er kun en inngang. Benyttes som tilkoblingspunkt for måling av fjernvarme, gass, varmtvann,
etc. Normalt ikke i bruk. Brukes kun av nettselskapet."

Det er iallfall tull og tøys. De er pålagt å ha en M-BUS port tilgjengelig for lokal strømavlesing. Og den er ikke kun til bruk for nettselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Det er iallfall tull og tøys. De er pålagt å ha en M-BUS port tilgjengelig for lokal strømavlesing. Og den er ikke kun til bruk for nettselskapet.

Jeg leser ut "pene" data som forventet på HAN-porten/RJ-45 på min måler (NTE/Kaifa). Har ikke prøvd å koble meg på den kontakten de benevner M-Bus. Kan prøve det når jeg er på hytta igjen... Eller noen som allerede har gjort det?

 

Jeg tolket utsagnet i beskrivelsen som at måleren også kan ta inn data fra andre "M-Bus-givere"?

 

 

Endret av OleS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, petersv skrev:

M-bus er grensesnittet, HAN benytter MBUS (på den RJ-45-porten du har koblet til.)

Jo, det er tydelig nok. Men det er også en separat M-BUS port rett under HAN-porten, ihvertfall på Kaifa Nuri. 

 

Ettersom det kun er de to ledningene som brukes på RJ45 HAN-porten, og den må plugges inn i front, så syns jeg det kunne gitt mer mening å bruke M-BUS med to ledninger som kan rutes ut på siden av måleren. De kunne så blitt loddet fast eller brukt RJ45 inn i ATM (AmsToMQTT) for et litt ryddigere utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Takk for oppklaring. Jeg vil anbefale å referere til denne med noe annet enn "M-BUS-porten", da det likegodt kan være HAN det er snakk om. Ser ut som, utifra svarene her i tråden, at det har vært litt forvirring rundt dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, petersv skrev:

Ok, skjønner. Takk for oppklaring. Jeg vil anbefale å referere til denne med noe annet enn "M-BUS-porten", da det likegodt kan være HAN det er snakk om. Ser ut som, utifra svarene her i tråden, at det har vært litt forvirring rundt dette. :) 

Vel, HAN er HAN, den er markert som det. Det eneste som er markert M-BUS er porten med M-BUS ?‍♂️

 

Ref bilde fra GitHub

A8CD2F24-9A6D-4147-98E8-7F0E5AE0B006.png.89b84253db77f380d76950aca321c3db.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste fra Skagerak Energi... (Aidon måler)

 

"

Hei,

 

Data levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig som en støttet tjeneste før myndighetene ved Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) har besluttet hvilke data, protokoll og sikkerhetsmekanismer som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis i slutten av 2018.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tortho skrev:

Siste fra Skagerak Energi... (Aidon måler)

 

"

Hei,

 

Data levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig som en støttet tjeneste før myndighetene ved Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) har besluttet hvilke data, protokoll og sikkerhetsmekanismer som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis i slutten av 2018.

"

 

Så dårlig... Syns det er rart at ikke mer var på plass før montering. Vi har hatt målerne i over et år, og fortsatt ingen info om skjermer, styring av VVB etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tortho skrev:

Data levert over HAN-adapteret vil ikke være tilgjengelig som en støttet tjeneste før myndighetene ved Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) har besluttet hvilke data, protokoll og sikkerhetsmekanismer som skal benyttes. Tidligste tidspunkt for dette er sannsynligvis i slutten av 2018.

 

Det er jo bare tull!

Dette skrev NVE til meg i midten av februar:

Sitat

På side 2 i brevet du viser til er det et kapittel om kryptering. Der står det at NVE vil vurdere behovet for dette når aktørene har fått mer erfaring med krypteringsløsninger. NEK sendte et forslag til sikkerhetsløsning for HAN ut på høring i fjor høsthttps://www.nek.no/aktuelt/horinger/, og de er nå i ferd med å ferdigstille denne anbefalingen. Både NVE, Datatilsynet og noen relevante virksomheter fra bransjen har vært involvert i arbeidet. NVE presiserer at nettselskapene må påse at de oppfyller krav i sikkerhetsregelverk, som eksempelvis avregningsforskriftens § 4-2 g) og personopplysningsloven m/forskrift, før de tilbyr å åpne HAN-porten for kundene sine.

 

Det er i dag variasjon i hvor langt de ulike leverandørene har kommet med utviklingen av programvaren for HAN-porten. Imidlertid stiller avregningsforskriftens § 4-4 krav til at et eksternt display gjøres tilgjengelig for sluttbrukere som ønsker dette. Forskriftskravet trer i kraft fra 1. jan. 2019, hvilket betyr at HAN-porten senest må være klar til da. Dersom sikkerhetskrav er oppfylt og nettselskapet har ferdigutviklet HAN-løsningen, vil det være opp til kunden å bestemme om og når HAN porten skal åpnes.

 

Dokumentet jeg henviste til i min epost er dessverre slettet. 

 

Data og protokoll er bestemt!

Ang sikkerhetsmekanismer så er det ikke bestemt, men det et bestemt at kunden kan velge om man vil ha sikker eller usikker datastrøm, så i praksis skal man da kunne få tilgang til en usikret datastrøm i dag. 

 

5 timer siden, DIYglenn skrev:

Vi har hatt målerne i over et år, og fortsatt ingen info om skjermer, styring av VVB etc 

 

De tingene kommer de fleste nettselskap ikke til å tilby. Det må tredjepartsfirma tilby, slik som f.eks eWave.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.