Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2, impulsfjær og S2


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider fått fingeren ut og bestilt en liten haug Fibaro Dimmer 2, men er usikker på et par ting. Det enkleste spørsmålet først: Er det vanlig at impulsfjæren er oppe eller nede bak bryteren? For jeg antar det kan kobles slik man ønsker?

 

Spørsmål to: Jeg har enkeltbrytere nesten overalt, men kommer til å be elektriker koble bort en kurs bak en trippelbryter og gjøre om til dobbeltbryter. Den ene av disse skal styre FGD-212 bak bryteren og den andre skal styre en FGD-212 i en takboks bak en stikkontakt koblet til en lampe. Hvilke tegninger i manualen er det da elektriker skal bruke? Jeg tenker å prøve uten bypass først, selv om hver dimmer bare styrer én LED-pære og det er både 2-wire og 3-wire. 

 

Der det er 2-wire og enkeltbryter blir det vel Single Switch Wiring diagram no. 1 - 2-wire connection på side 9.

Der det er 3-wire og enkeltbryter blir det vel Single Switch Wiring diagram no. 2 - 3-wire connection på side 9.

Men er det samme kobling (Wiring diagram no. 1 og 2) bare Double Switch når den skal styre en annen FGD-212? Og er det da Wiring diagram no. 5 for FGD-212 som skal i takboksen bak stikkontakta lampa er koblet til?

 

Vedlagt er bilde av boksen som skal gjøres om fra trippelbryter til dobbeltbryter.

 

Direktelenke til manual: http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.3.pdf

NmJHNnh1 (Large).jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Venin skrev:

Er det vanlig at impulsfjæren er oppe eller nede bak bryteren? For jeg antar det kan kobles slik man ønsker?

Elektrikeren min påsto oppe. Men det er vel smak og behag.

 

2 timer siden, Venin skrev:

lampe. Hvilke tegninger i manualen er det da elektriker skal bruke?

Teknisk sett skal 3-wire være det beste, sies det.

 

Enkelte har imidlertid rapportert at "blink" kan fikses på å bytte det om til 2-wire.

 

2 timer siden, Venin skrev:

Men er det samme kobling (Wiring diagram no. 1 og 2) bare Double Switch når den skal styre en annen FGD-212?

Ja. Koblingen er lik. Forskjellen mellom 1 og 2 brytere er kun uten eller med ledning mellom bryter 2 og S2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående impulsfjæren så har jeg vært mest ute for at den er oppe. Da vil på en måte alltid lysbryteren være "av", og det er mer logisk når lyset er av og.

Har du den nede vil lysbryteren alltid være "på", og det er jo litt mer ulogisk når lyset da er av, enkelte vil tro at pæren eller sikringen er gått

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Ja. Koblingen er lik. Forskjellen mellom 1 og 2 brytere er kun uten eller med ledning mellom bryter 2 og S2.

Ja, det er greit nok. Men hva med den dimmeren som skal ligge i takboks uten bryter? Blir det slik Mastiff tegnet her? 

Hvorfor står ikke det i manualen? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Venin skrev:

Ja, det er greit nok. Men hva med den dimmeren som skal ligge i takboks uten bryter? Blir det slik Mastiff tegnet her? 

Det er bare å fjerne alt som kobles til Sx, S1 og S2, så ja, det blir det samme.

 

32 minutter siden, Venin skrev:

Hvorfor står ikke det i manualen? 1f642.png 

Fordi det er helt frivillig å koble til en bryter...? ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.