Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan ikke dimme Dimmer 2 med NodOn remote


TropiskNektar

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp gått til innkjøp av flere dimmere i den nye versjonen fra Fibaro, Dimmer 2 FGD-212, og jeg sliter litt med å få koblet dem til NodOn kontrolleren min slik at jeg kan dimme lyset direkte via kontrolleren.

De fungerer utmerket i HomeSeer, men når jeg prøvde å legge inn en av dimmerne i NodOn kontrolleren for å styres direkte så virker det ikke som at de klarer å snakke sammen.

 

Om jeg tar Dimmer2 enheten ut av NodOn og erstatter den med en eldre Dimmer1 modell, så fungerer knappene som de skal og dimming fungerer.

Er det noen som har noe erfaring med dette og kan komme med noen tips? Jeg lurer på om det kan ha noe med Zwave Plus/ikkePlus å gjøre, men jeg har ingen anelse. I produktbeskrivelsen på NodOn Octan Remote, så står det "The NodOn® Octan Remote can directly control any kind of Z-Wave® or Z-Wave Plus®", så det skal egentlig ikke være noe problem.

 

Jeg er rimelig sikker på at kontrolleren er konfigurert riktig ettersom den fungerer med Dimmer1 modellen.

Her er manualen til Kontrolleren: http://nodon.fr/support/NodOn_OctanRemote_ZWave_UserGuide_EN.pdf

For å bruke knapp 1 & 3 mot en dimmer, så må jeg for det første sette Parameter 1 til verdi 2 - Dual

Deretter må jeg legge inn dimmeren i Gruppe 6 som er for Knapp 1 og 2

 

Her er manualen for Dimmer 2: http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.3.pdf

Jeg har ikke gjort noen endringer i parameterne her. Jeg har prøvd å se i manualen, men vet for det første ikke hva jeg skal se etter, og i tillegg vet jeg at jeg ikke trengte å gjøre noe for å få Dimmer 1 til å fungere.

 

Jeg har lagt ved bilde av assosiasjonene på NodOn Remoten hvor jeg har lagt inn "Kontor, Lys, Taklys" i gruppe 6 som er en Dimmer2 modell. Om jeg tar den ut og setter inn et annet lys som er av Dimmer1 modellen, så fungerer det fint.

Untitled2.png

Endret av TropiskNektar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Kan det være et secure/non-secure problem? Prøvd å inkludere dimmer 2 non-secure?

Hvis det hadde vært det, burde man ikke vært istand til å sette opp assosiasjonen. Men det er verdt et forsøk!

 

Lurer på om problemet må tas med NodOn eller med Fibaro... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis det hadde vært det, burde man ikke vært istand til å sette opp assosiasjonen. Men det er verdt et forsøk!

 

Lurer på om problemet må tas med NodOn eller med Fibaro... :( 

Nodon (alle) sine kontrollere kan IKKE inkluderes som secure noder. Dvs. at disse kan ikke styre direkte, assosierte, "secure" noder. Ellers (som praksis viser) er det ingen prob. å lage en assosiering imellom en non-secure kontroller og en secure node...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hkmod25 skrev:

Ellers (som praksis viser) er det ingen prob. å lage en assosiering imellom en non-secure kontroller og en secure node...

Jeg får teste dette, men jeg tar deg på ordet.

 

 

Altså er vi da tilbake til det samme: Det er ingen grunn til å inkludere på noen annen måte enn "Non-secure", utenom dørlåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, hkmod25 said:

Nodon (alle) sine kontrollere kan IKKE inkluderes som secure noder. Dvs. at disse kan ikke styre direkte, assosierte, "secure" noder. Ellers (som praksis viser) er det ingen prob. å lage en assosiering imellom en non-secure kontroller og en secure node...

 

Da har jeg fått testet å ta bort både NodOn kontrolleren og Dimmer2 enheten og inkludere dem Non-Secure og det hadde ingen effekt dessverre.

Jeg prøvde først å ta ut og inn Dimmeren som Non-Secure, deretter tok jeg NodOn kontrolleren også.

 

Jeg er også usikker på om at det du sier her er helt rett, fordi alle NodOn kontrollerene mine er inkludert på vanlig vis (Secure) og de fungerer fint både i HomeSeer og mot Dimmer1 enheter.

 

Jeg sendte Fibaro en supporthenvendelse på Tirsdag og venter fortsatt på svar. Jeg vil holde tråden oppdatert om hva de sier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TropiskNektar skrev:

Jeg er også usikker på om at det du sier her er helt rett, fordi alle NodOn kontrollerene mine er inkludert på vanlig vis (Secure) og de fungerer fint både i HomeSeer og mot Dimmer1 enheter.

Ja, jeg har rett.

Du må bare se en gang til User Manual til Nodon kontrolleren (siste side).

 

The Octan remote supports the following Command Class:

All switch* V1

Application status* V1

Association V2

Association Group Information V1

Basic* V1

Battery V1

Central Scene** V2

Configuration V1

Device Reset Locally V1

Manufacturer Specific V2

Multilevel Switch* V3

Power Level V1

Scene Activation* V1

Version V2

Wake-Up** V2 '

Z-Wave® Plus info** V2

 

COMMAND_CLASS_SECURE finnes ikke her. Valget ditt, å inkludere enheten som en "secure node" har ingen betydning her, det blir bare ignorert av HS...

 

Videre kan jeg bekrefte at Nodon kontrollere virker uten problemer med Fibaro FGD-212 dimmere (testet selv for 1-2 m. siden). Men det var ikke nok med bare assosiering. Husker, at jeg måtte gå til kontroller instillinger for å konfigurere den slik at dimmer styring ble mulig (Buttons profile og respektive Group). Og ikke å glemme ang. oppvåking: "It is possible to send just a single NIF by following this procedure:

Simultaneously push on . and +, during 1sec
The LED glows in pink to confirm the selection
Push on O, within 10 seconds
The LED blinks in pink to confirm your choice

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, TropiskNektar skrev:

Jeg er også usikker på om at det du sier her er helt rett, fordi alle NodOn kontrollerene mine er inkludert på vanlig vis (Secure) og de fungerer fint både i HomeSeer og mot Dimmer1 enheter.

HomeSeer kan tvinges til å bruke "Non-Secure", men ikke til det motsatte. Hvis du legger inn en node som ikke støtter COMMAND_CLASS_SECURE (se over), så vil den automatisk gå til "Non-secure" uansett.

 

 

9 timer siden, hkmod25 skrev:

Husker, at jeg måtte gå til kontroller instillinger for å konfigurere den slik at dimmer styring ble mulig (Buttons profile og respektive Group)

Sukk, hvorfor må noen produsenter gjøre det så vanskelig... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.