Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Assosiasjoner


Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere, dette har jeg ikke hlet klart å skjønne. Jeg tenkte jeg skulle bruke litt tid til å forstå dette. Jeg har en Fibaro Dimmer som jeg forsøker å assosiere med en av kanalene i fibaro double switch.

 

Jeg har lagt inn assosiasjonen som vist under, men det fungerer ikke... skjer ikke noe når jeg går i kontrollpanelet til homeseer og forsøker å slå av eller på lyset som denne assosiasjonen ligger på

 

Jeg har også en nodon wall switch som jeg tenkte å bruke som lysbryter, så da må jeg vel assosiere denne også

Screen Shot 2017-09-15 at 17.41.26.png

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christian skrev:

Jeg har lagt inn assosiasjonen som vist under, men det fungerer ikke... skjer ikke noe når jeg går i kontrollpanelet til homeseer og forsøker å slå av eller på lyset som denne assosiasjonen ligger på

 

Så vidt jeg vet, trigges assosiasjonene bare når du fysisk bruker bryteren. 

 

1 time siden, Christian skrev:

 

Screen Shot 2017-09-15 at 17.41.26.png

 

Du kan fjerne assosiasjonene mot HomeSeer på gruppe 3, 4 og 5. Bare gruppe 1 trenger å assosieres mot HomeSeer (z-wave plus). 

 

Er begge inkludert secure eller non-secure?

 

Dobbelsjekk også at gruppe 2 er riktig (on/off, ikke dim) og at du skal assosiere mot endpoint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet de gruppe 3,4, og 5.

Begge er inkludert secure.

Gruppe 2 er on/off.

Jeg kan ikke se at det står om man skal assosiere mot endpoint eller ikke, men testet begge, og ingen av delene ga resultat.

Endret : fant en post fra moskus angående assosiasjoner, og da skal man ha endpoint på disse..

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus du skrev i diskusjon.no 

Sitat

Du får ikke mulighet til å velge noe annet enn "root" devicer. Det er root'en som tar seg av all trafikk inn og ut fra noden, og hva som skjer med trafikken. Association skjer på node-nivå, altså fra en node til en annen.

 

Hvis en node er multi_endpoint (f.eks. 2x1,5 reléer), så får man mulighet til å velge hvilket endpoint man skal assosiere til.

 

Uansett så fungerer det ikke hos meg. 

 

Jeg begynte også å skulle assosiere noen lys til en Nodon veggkontroller, skjedde ikke stort da heller. Har lest hva iblis og Moskus har gjort tidligere med en WallC, men uten hell.. 

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK. Det er ikke sikkert det stemmer lenger, Fibaro er Fibaro.

 

Er det S1 eller S2 du skal bruke til å styre Switch'en?

Hva skjer når du ikke setter endpoint?

 

 

15 timer siden, Christian skrev:

Jeg har lagt inn assosiasjonen som vist under, men det fungerer ikke... skjer ikke noe når jeg går i kontrollpanelet til homeseer og forsøker å slå av eller på lyset som denne assosiasjonen ligger på

Nei, det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. Prøvd å legge til assosiasjonen på Group 3 også, og så trykke på S1?

 

EDIT: Nei, vent!

1 time siden, Christian skrev:

Jeg styrer switchen med S1, det skjer ikke noe uansett om jeg har endpoint eller ikke

Ja, men du skal prøve å styre switchen fra en dimmer?  Eller er det omvendt?

Assosiasjonene i første post tyder på at Dimmeren skal sende signal til switchen.

 

Assosiasjon settes opp på den noden du skal sende signalet fra.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken node skal styre hvilken node?

 

1 time siden, Christian skrev:

Ser ikke ut som om jeg får lov, Homeseer sier successful, men dukker ikke noe om i eksisterende assosiasjoner, det er vel ganske naturlig siden gruppe 3 er dim, og det støtter ikke en switch

... trykk Update?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører siste Z-wave beta tror jeg faktiskt Homeseer har gjort litt for mye på kort tid. Har testet mye og det er ikke som før. Noe er bedre men ikke helt bra og ødelegger litt av den gamle "malen".

Tror det er mange som har fått forhåpninger men det mangler nok litt så tenker det kommer en ny Z-wave versjon, men når..

Kan også bekrefte ref. å sette assosiasjoner, står vellykket men blir allikevel ikke lagret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Christian skrev:

Er det slik at dersom to noder skal assosieres med hverandre må enten begge være NON-secure eller så må begge være secure ?

 

Som hovedregel, ja. 

Noen securenoder kan styre non-secure noder, ved å endre en parameter. F.eks kan Dimmer 2 det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at du har like problemer som meg med Dimmer2 serien, ref tråden min "Kan ikke dimme Dimmer 2 med NodOn remote"

Jeg anbefaler deg å sende en mail til Fibaro om problemet du også samtidig som saken diskuteres her inne, slik at de ser at det er flere som sliter med det samme. Da er det mer sannsynlig for at de tar seg tiden med å komme med en skikkelig løsning.

 

Jeg sendte mail til dem på Tirsdag og venter fortsatt på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.