Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave problem etter oppdatering til HS3 3.0.0.357


gullfrode

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle sjekke HS3-pcen i går kveld, så sto den og oppdaterte noen Windows 10-oppdateringer, restartet. Trykket litt for fort på update på Hs3 uten å ha noe backup, og lot den bare stå å gå.

Nå er alle z-wave enhetene borte. Har en z-net og en Aeotec z-stick, som begge virker inntakte. Har også tatt kopi av z-sticken etter i går kveld(og hele HS3-mappa)

Har oppgradert til .362, nedgradert til tidligere versjon, men får ikke koblet til nodene. Har også prøvd å legge til HomeSeerData.hsd fra før oppgraderingen. 

Kan ikke verifisere at det fungerte mellom update i W10 og oppdatering til .357

Grønt kryss på z-wave-kontrollerne.

Under nodes så står det No Command Class Information Available på alle enhetene.

VEd å kjøre Import Node Info from Controller and Scan Devices så får jeg feilmeldingen Warning: Failed to retrieve Z-Wave class information for node 2, device synchronization/creation will not continue for this node.på alle nodene.

Ja, jeg forstår at jeg skulle ha hatt full backup. image.png.8938252a284dbef93ef75dad32e7d1fb.png

image.png.4422ab281e14c78434511e3dce647020.png

Endret av Moskus
Mer forklarende tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo veldig gammel, da...

Mulig det er verdt forsøket å oppdatere, men jeg ville aller først startet med å ta backup av alt man kan ta backup av!

(Z-stick'en må jo tas backup av med Aeon Labs programmet, ellers får du ikke lagt den inn igjen)

 

Tror også det kan være smart å rapportere dette til HS. De sitter på mer slik info enn jeg har i hodet.

 

 

Hvis du åpner en root device i HomeSeer, og går til Z-wave tab'en, hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installerte siste plugin for z-wave(3.0.1.130). Det tilsynelatende største problemet er at devicene fra Z-wave er borte. Det samme gjelder også rom/floor, de som er der er kun fra andre plugins. 

Så har ingen root å gå inn på. 

IMG_5724.PNG

Endret av gullfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som etter oppdatering zwaveplugin(og slukket HS3, restart av W10 datamaskin) og å legge til Devices fra Controller, så kommer de inn igjen(holder på med znet nå). 

Takk for tips oppdatering plugin. Er så vant med automatisering at jeg ikke hadde sett kolonnen for å oppdatere plugins. 

Rommene og navn på devices er (selvfølgelig) borte. Hvor ligger det lagret?

Hadde vært magisk å få tryllet de på plass, vil ta noen timer å identifisere alt. Heldigvis er ca 50 lys i Hue/Jowi Hue(som det ennå ikke går å ta backup av). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Det tilsynelatende største problemet er at devicene fra Z-wave er borte. Det samme gjelder også rom/floor, de som er der er kun fra andre plugins. 

Devicene ligger i .hsd-filen, så der BURDE de dukket opp igjen hvis du kopierte over en gammel versjon.

 

Det kan være verdt et forsøk på å slette "\Data\Z-wave\Z-waveN.db" fil (der N enten ikke er eller er 2) før du starter opp HS3 igjen etter en databasegjennoppretting. Der er linken mellom device ref i HS3 og nodenummer i controlleren.

 

1 time siden, gullfrode skrev:

Rommene og navn på devices er (selvfølgelig) borte. Hvor ligger det lagret?

Du har fått helt nye devicer, ikke gjenopprettet de gamle hvis du har kjørt Import på nytt. Etasje, rom og navn ligger lagret i devicen (og følgelig .hsd-filen), så jeg hadde fremdeles gjort en innsats på å få dem tilbake derfra enn å begynne på nytt med Import...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått helt nye devicer, ikke gjenopprettet de gamle hvis du har kjørt Import på nytt. Etasje, rom og navn ligger lagret i devicen (og følgelig .hsd-filen), så jeg hadde fremdeles gjort en innsats på å få dem tilbake derfra enn å begynne på nytt med Import...

Løsning:
Lagt inn nyeste z-wave-plugin(og reboot)
Skrudd av og på plugin.
Importert alle devicer fra znet og z-stick(og reboot).
Skrudd av og på plugin igjen.
Overskrevet .hsd-fil med en før installering(fra 31. August, hadde ikke endret noe vesentlig mellom i går og da).
Oppstart.
Deaktivert og aktivert plugin for Jowihue.
Alt fungerer tydeligvis.
Tatt backup:o|
Tusen takk for hjelpen!

Hva slags software bruker dere til backup?
Er primært macbruker, så bruker primært timemachine(har alt i sky i tillegg, samt et par ekstra kopier her og der av bilder(Qnap)).
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Løsning:
Lagt inn nyeste z-wa....

 

Dette var den tungvinte måten å gjøre det på. Skulle dette hende igjen eller med andre så er den enkleste løsningen å rename Z-Wave2.db til f.eks Z-Wave2.db-backup som ligger under <HS3_ROOT>\Data\Z-Wave og restarte HS3. Da vil Z-Wave pluginen automatisk gjenskape z-wave databasen din riktig.

 

Sitat
Hva slags software bruker dere til backup?
Er primært macbruker, så bruker primært timemachine(har alt i sky i tillegg, samt et par ekstra kopier her og der av bilder(Qnap))

 

Selv bruker jeg Synology sin "Active Backup for Server" for backup av filene på serverne mine .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Hva slags software bruker dere til backup?

Sett opp BLBackup til å ta daglige (nattlige) backup, og få den til å lagre på en Mac som laster opp til sky. :) 

 

Jeg bruker et NAS hjemme med RAID1 (har reddet en dårlig harddisk mer enn en gang, selv om det er veldig lenge siden nå) og backup til JottaCloud. Jeg tar backup av HS3-mappen hver natt, og av den virtuelle maskinen som kjører HS3 hver 3 ganger i uka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "melder meg på" her :(

I dag har det skjedd noe fryktelig merkelig - tok ned HS3 for oppdatering, og når jeg starta opp igjen var samtlige Z-waveenheter borte vekk! (Det skal nevnes at første gang jeg prøvde å ta ned for oppdatering fant ikke updateren noe, selv om jeg viste det lå ny versjon ute..)
All info ligger i Z-net, men ingen ting i HS3.

(Selvfølgelig oppdager jeg jo også at backuprutinene har sviktet i lengre tid, så det er ikke noe vits i å tenke på restore der - det har skjedd for mye endringer i det siste til at det er noe vits..)

Om jeg kjører rescan eller import fra Z-net kommer omlag halvparten av enhetene inn, men info om etasje, rom og navn er borte vekk, det er bare nodenummer som ligger der..


Har prøvd å slette Z-wave2.db, prøvd å legge inn en eldre Z-wave2.db, og har prøvd å slette Homeseer.hsd og erstatte med en eldre.  
Jeg har tilfeldigvis Homeseer.hsd og Z-wave2.db fra rundt omkring klokka ett i dag, og jeg tror det var ca da det feilet.

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt siste beta (3.0.1.144) en god stund, så ingen endringer der..


Nå fikk jeg det opp å gå med en eldre versjon av Homeseer.hsd og sletting av Z-wave2.db - det mangler litt for mange enheter til at jeg er komfortabel med det, men ting skal ihvertfall funke enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som trigger disse problemene? Har alle som oppdaterer disse problemene, eller er det noe spesielt med systemene som gjør dette? Eller likheter?

Jeg har til nå unngått å oppdatere, utelukkende for å se hvordan ny versjon fungerer. Tilbakemeldingene er jo ikke særlig bra.

Er det noen fellesnevner her?

mvh

S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Det var da som bare.... må melde dette til HST! Dette skal jo ikke skje!

(Og det er ALLTID en god ide å ta backup av katalogen før man oppdaterer)


Problemet mitt kan nok ikke direkte knyttes til oppdatering. Jeg hadde riktig nok til intensjon å oppdatere når det feilet :P

Backuprutinene er under arbeid, og BLBackup har allerede kjørt til en annen disk samt Dropbox, så blir neste steg å få stell på backupet av hele serveren - det har begynt å krangle med autentisering mot NAS sånn helt uten videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere snakker litt om backup, var inne å sjekket. HS har ikke backet up hos meg siden april!!! Noe har failed i BLBackup hos meg. Flaks jeg alltid henger litt etter på oppdateringer med vilje.

Siden BLBackup har egne event triggere så kan det være en idé å legge inn varsling av noe slag, enten det har gått bra eller feilet [emoji6]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 21.27, bjwanvik skrev:


Problemet mitt kan nok ikke direkte knyttes til oppdatering. Jeg hadde riktig nok til intensjon å oppdatere når det feilet :P

Backuprutinene er under arbeid, og BLBackup har allerede kjørt til en annen disk samt Dropbox, så blir neste steg å få stell på backupet av hele serveren - det har begynt å krangle med autentisering mot NAS sånn helt uten videre..

Løst autentisering mot NAS?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Beklager at jeg svarer litt sent.

Det ser ut til at jeg løste det akkurat nå, men har ikke kjørt backupet enda.. (Endret det så det skal kjøre kl. 15:00 i steden for i natt nå, så jeg får verifisert at det virket..)
Løsningen ble å opprette en bruker som eksisterer både i AD og på NAS'et. Denne brukeren må være medlem i f.eks gruppa backup operators, og passordet bør nok være likt både på NAS og i AD.

Nå er NAS'et mitt en nokså enkel sak, men googling rundt problemet tyder på at også NAS av en helt annen standard enn jeg har kan få det problemet der.. (Jeg har en WD-sak på 3TB.)

 

EDIT: Nesten tre timer senere ser jeg at backupet går, men det er ikke akkurat fort gjort, har kjørt ca 200gb og det gjenstår omlag 250gb.


EDIT2:  Og DER fant jeg grunnen til at dette tar endel mer tid enn nødvendig..?

debuglog_bldenon.jpg.5d46b9f44c4ebd4a4633024cbe7c36be.jpg

Stussa over at det skulle være brukt "så mye" plass på serveren....

Slet veldig med BLDenon i starten, men etter at det ble mulig å bruke seriell har det jo funket 100%, så det er overhode ingen grunn til å kjøre debug-level log der, hehe...

 

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.