Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny bruker på forumet


Free

Anbefalte innlegg

Hei alle. Jeg holder på og renovere et rekkehus fra 1966 og vil montere smarthusteknologi samtidig. Jeg er såpass uerfaren med dette at jeg ikke ennå vet med sikkerhet hva jeg lurer på. Det jeg har kommet frem til er at jeg ønsker å bruke Z Wave plus, antagelig vil jeg gå for enten Vera plus eller Vera secure controller.  Jeg vil ha lokal kontroll uten å binde meg til nettdekning og abonnement, og de enkle tingene bør funke rett ut av boksen med lavterskel logikk.

 

Huset er pr i dag ribbet innvendig  og all verdens produkter skal kjøpes inn og monteres  i gulv, vegger og tak fortløpende. Huset har tre etasjer, kjeller med kjellerstue, 1 etg. med stue og kjøkken og 2 etg. med to soverom, bad og arbeidsrom. Det blir vannbåren gulvvarme, jeg har ikke noe imot å kunne styre varmeanlegget med Z vawe hvis det kan gjøres fornuftig,.Ellers blir det el. varmekabler i badet , disse er kanskje enklere å styre., noen som har et tips på  regulator ? har det noe for seg?Jeg vil ha LED downlights stort sett i alle rom. I huset er det markiser på 433 mhz, ukjent merke, jeg ønsker å automatiserer disse også. Det er vel krav til automatisk vannavstengning ved lekkasje, noen tips på det?

 

Red. liker Aeotec multisensor, hvilke måter brukes til å føre frem spenning til disse?

 

Free

 

 

 

 

Endret av Free
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Free skrev:

Ellers blir det el. varmekabler i badet , disse er kanskje enklere å styre., noen som har et tips på  regulator ? har det noe for seg?

 

Thermofloor Multireg. En v2 er visst rett rundt hjørnet. :) Jeg bruker den til å senke temp når vi reiser bort og om natten, i stedet for bare tidsbasert. 

 

14 minutter siden, Free skrev:

Det er vel krav til automatisk vannavstengning ved lekkasje, noen tips på det?

 

Jeg tenker anskaffe en Waterguard Smart Stop, koblet mot en NodeMCU/ESP8266 for alarm til HomeSeer og stenging når vi reiser bort på "ferie". :) 

 

Ellers er vel et generelt tips: trekk nok rør til alt du skal ha og alt du ikke vet du skal ha i fremtiden! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2017 den 22.13, ZoRaC skrev:

 

koblet mot en NodeMCU/ESP8266 for alarm til HomeSeer og stenging 

 

Takk for tipset, da blir det nok en multireg. Nodemcu greier blir litt mye for meg i første omgang.

 

har googlet litt på 5v trafo men ikke funnet noe jeg synes virker spesielt kostnadseffektivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe om openhab2 i dag, noen som kjenner til dette ? Finnes det brukergrensesnitt på nybegynnernivå for denne? Ser ut til at jeg kan installere openhab på nas disken, kanskje er det en rimelig løsning til å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Free skrev:

Leste noe om openhab2 i dag, noen som kjenner til dette ? Finnes det brukergrensesnitt på nybegynnernivå for denne? Ser ut til at jeg kan installere openhab på nas disken, kanskje er det en rimelig løsning til å starte med?

Det er flere brukere her på forumet som bruker OpenHAB. Og de fleste av de bruker nok openhab2. En av de store forbedringene i OH2 er at man har enklere grensesnitt for nye brukere. Og designet er ikke så værst heller. Søk på OpenHAB her på forunet og ta gjerne en titt i openhab kategorien.

 

Tips: installer den nye eksperimentelle "rules engine" bindingen. Den har grafisk konfig av events osv...

 

Tips2: Dersom du har raspberry pi 2 eller 3 så kan du lett installere "openhabian" for å komme i gang med OpenHAB2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.